مروری بر خاطرات: ۱۰ تلفن به یادماندنی قبل از آیفون

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
مطالعه 6 دقیقه
کلمه گوشی‌های هوشمند از آن شلوار جین آبی رنگ استیو جابز در سال ۲۰۰۷ بیرون نیامد، آن روزی که اپل برای اولین بار آیفون اصلی را رو به روی جمعیتی حیرت زده از خبرنگاران و طرفدارن وفادار رونمایی کرد. اما امروز حتی بزرگترین مخالفان پلتفرم اپل نیز آیفون را شروع دوران مدرن گوشی‌های هوشمند می‌دانند. در ادامه قصد داریم به ۱۰ گوشی پر طرفدار قبل از معرفی آیفون بپردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تلفنی تعامل پذیر، با صفحه نمایش بزرگ لمسی، رابط کاربری تمام لمسی و اکوسیستمی با اپلیکیشن‌های مختلف، همگی ویژگی‌‌های اولین گوشی هوشمند مدرن را به یاد می‌آورند. اما پس از معرفی آیفون اصلی همگی می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد: گوگل با تمام سرعت رقیب خوب را به میدان آورد (G1 یا HTC Dream را به خاطر دارید؟) سامسونگ و پس از آن مایکروسافت و نوکیا به میدان گوشی‌های هوشمند و پلتفرم‌های تعامل پذیر وارد شدند. اما چه شد که ظاهر تلفن‌های جدید انقدر نسبت به قبل از آیفون متحول شده؟ بله! درست است آن‌ها دکمه‌های فیزیکی داشتند و اغلب گوشی‌های غیر هوشمند آن دوران چندین برابر بزرگتر و ضخیم تر از گوشی‌های هوشمند مدرن امروزی بودند.

با ما همراه باشید تا در ادامه به ۱۰ تلفن خاطره انگیز (همچنین تلفن‌های نسبتا هوشمند) قبل از آیفون نگاهی بیندازیم.

۱. T-Mobile Sidekick 3 (ساخت ۲۰۰۶- پرچم‌دار)

T-Mobile-SideKick-3-2006-flagship

در حالی که نوکیا و سونی اریکسون راه خود را در اروپا و دیگر بخش‌های جهان با تمام سرعت می‌پیمودند، ایالات متحده به دنبال ساخت راهی مخصوص به خود بود. این تلفن بسیار خوب ساخت اپراتور معروف آمریکایی T-Mobile در آن‌ سال‌ها با کیبورد مناسب و جالب در جیب نوجوان‌ها به وفور یافت می‌شد. Sidekick 3 درست یکی از همان تلفن‌هایی بود که توانست ارسال پیام متنی را در جامعه بسیار رایج کند و  شاید همین تلفن‌ها بودند که باعث ساخت معدنی پر از طلا برای کمپانی‌هایی نظیر واتس اپ، وایبر، اسکایپ و غیره شدند.

۲. BlackBerry Pearl 8100 (ساخت ۲۰۰۶ - پرچم‌دار)

BlackBerry-Pearl-8100-2006-flagship

بلک‌بری زمانی با گوشی‌های تولیدی خود به دیگر کمپانی‌ها فخر میفروخت، اما با آمدن سامسونگ و اپل سهم آن‌ها از حوزه تلفن‌ها تبدیل به یک آه جانسوز شده است. مدل Pearl 8100 زمانی بسیار معروف بود و این کمپانی کانادایی با تولید این تلفن به درون استخری از سود مالی شیرجه زد.

۳. Motorola Q (ساخت ۲۰۰۵ - پرچم‌دار ویندوز موبایل)

Motorola-Q-2005-Windows-Mobile-flagship

پیش از اینکه ویندوزفون با آن ظاهر مدرن کاشی‌های زنده خود به دستگاه‌های نوکیا هجوم بیاورد، مایکروسافت پلتفرم ویندوز موبایل را داشت. این سیستم عامل بسیار شبیه به ظاهر سنتی دسکتاپ ویندوز بود و طرفداران و مشتری‌های خاص خود را بدست آورده بود. تلفن موتورولا Q یکی از گوشی‌هایی است که مایکروسافت حتما در آن زمان خیلی به آن افتخار میکرده است.

۴. Nokia N95 (ساخت ۲۰۰۶ - پرچم‌دار)

Nokia-N95-2006-flagship

بدون شک و بدون هیچ فکری پیش از آیفون تنها یک پلتفرم و یک کمپانی پادشاه بود: نوکیا. کمپانی که اکنون کارش تمام شده، قطعا از آینده پلتفرم ویندوزفون خبر نداشت که با تمام غرور در سال ۲۰۰۶ نوکیا N95 را به عنوان پرچم‌دار خود به بازار‌ها عرضه کرد. البته ما هنوز هم به یاد داریم که دوربین این تلفن در آن سال چه غوغایی به پا کرده بود و همچنین تجربه خوب سیمبینی که اکنون در تلفن‌ها به خاطره‌ها پیوسته است.

۵. Nokia 6300 (ساخت ۲۰۰۷ - ۲۵۰ دلار)

Nokia-6300-2007-250

مدل 6300 نوکیا گوشی با طراحی عالی و ظاهری دوست داشتنی بود. شکل کلایسک نوار دور تلفن، مواد با کیفیت استفاده شده در آن و صفحه کلید خوب همگی با هم ترکیب شده بودند تا این تلفن را تبدیل به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای خرید تلفن همراه بسیاری از افراد جامعه کنند.

۶. Sony Ericsson K750 (ساخت ۲۰۰۵ - پرچم‌دار- ۷۰۰ دلار)

Sony-Ericsson-K750-2005-flagship-700

اوایل سال ۲۰۱۲ بود که زندگی سونی اریکسون توسط سرمایه گذار‌های ژاپنی (سونی) و سوئدی (اریکسون) این کمپانی خاتمه یافت. اما قبل از آن، این کمپانی بخاطر دوربین‌های تخصصی و بسیار خوب خود بسیار شناخته شده بود. تلفن K750 احتمالا خاطره انگیزترین تلفن این لیست و همچنین یادآور عصر طلایی سونی اریکسون است.

۷. Motorola RAZR V3 (ساخت ۲۰۰۴ - پرچم‌دار - ۶۵۰ دلار)

Motorola-RAZR-V3-2004-flagship-650

اگر آیفونی پیدا شد که توانست با ویژگی‌های خود دوره‌ای جدید را در حوزه تلفن‌ها رقم بزند، در دوران پیش از آن تلفنی از آینده آمده بود که سبک طراحی خوب و رابط کاربری کاربرپسند را با یکدیگر ترکیب کرد و معجونی قدرتمند به نام RAZR ساخت. Motorola RAZR V3 پرچم‌دار سال ۲۰۰۴ کمپانی آمریکایی موتورلا بود.

۸. Sony Ericsson P910 (ساخت ۲۰۰۴ - پرچم‌دار - ۶۸۰ دلار)

Sony-Ericsson-P910-2004-flagship-680

فبلت‌های امروزی انگار در نقش سری تلفن‌های "communicator" ساخته می‌شوند: تلفن‌هایی بزرگ، بسیار قدتمند و بدون اینکه مردم مشکلی با اندازه بزرگ‌تر از معمول آن ها داشته باشند. سونی اریکسون P910 یکی از همین تلفن‌های به یاد ماندنی لیست ما است که صفحه نمایشی عظیم الجثه و سخت‌افزاری قدرتمند را به کاربر ارائه می‌داد.

۹. Nokia 3310 (ساخت ۲۰۰۰ - ۱۸۰ دلار)

Nokia-3310-2000-180

می‌توانیم درباره تلفن‌های پیش از آیفون صحبت کنیم و حرفی از محصولات نوکیا که بسیار با آن‌ها خاطره داریم را به میان نیاوریم؟ Nokia 3310 از آن تلفن‌های بود که با جنس پلاستیکی خود انگار قصد شکسته شدن نداشت و توانست خاطرات زیادی را برای ما به وجود آورد. لذت بازی Snake بر روی آن‌ها فراموش شدنی نیست.

۱۰. Nokia E51 (ساخت ۲۰۰۷)

Nokia-E51-2007

سری E نوکیا را در آن زمان بیشتر در دست افراد دارای یک کسب و کار می‌دیدم که زیاد نیازی به دوربین حس نمی‌کردند. نوکیا E51 یکی از همین تلفن‌های سری ای بود که با بدنه‌ای نازک و مدرن در دست بسیاری جای گرفته بود.

شما با کدامیک از این تلفن‌ها خاطره دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات