مالک اوپو، وان پلاس و ویوو کمپانی یکسانی است

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شاید جالب باشد بدانید هر سه شرکت Oppo ،Vivo و OnePlus زیر پرچم یک کمپانی به نام BBK Electronics فعالیت می‌کنند.
تبلیغات

اگر از شما بپرسند وجه اشتراک اوپو، وان‌پلاس و ویوو چیست، شاید به‌جز تولید گوشی هوشمند نتوانید به مورد دیگری اشاره کنید. اما این برندهای چینی هر سه از زیرمجموعه‌های یک کمپانی واحد به نام BBK Electronics فعالیت می‌کنند.

یک دهد از عمر این کمپانی می‌گذرد و حالا به نظر می‌رسد به یکی از بازیگران اصلی بازار چین تبدیل شده است. BBK Electronics در ابتدا کار خود را با نمونه‌سازی سیستم سرگرمی نینتندو شروع کرد.

درحالی‌که BBK Electronics مالک کل سهام ویوو و اوپو است، وان‌پلاس از نظر فنی زیرمجموعه‌ی اوپو به شمار می‌رود؛ ولی چون ب.ب‌.کا الکترونیکس به‌عنوان هولدینگ مادر شناخته می‌شود، در نتیجه وان‌پلاس نیز بخشی از BBK Electronics است. این غول چینی نه‌تنها بخش تولید گوشی هوشمند را به سه قسمت تبدیل کرده، بلکه به‌تازگی از برندی با نام ایمو (imoo) رونمایی کرده است که در زمینه‌ی تولید گوشی‌های آموزشی برای کودکان فعالیت می‌کند. BBK Electronics در زمینه‌ی تولید کنسول‌های بازی و اسباب‌بازی نیز تخصص دارد و این موضوع در بخش گوشی‌های هوشمند به کمک آن‌ها آمده است.

کارخانه‌های ب.ب.کا الکترونیکس در فضایی به مساحت بیش از ۱۰ هکتار گسترده شده‌اند و بیش از ۱۷۰۰ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند. بر این اساس می‌توانیم با اطمینان بگوییم BBK Electronics توانایی مدیریت چهار زیرمجموعه در بخش تولید گوشی هوشمند دارد. علاوه بر این، دو زیرمجموعه‌ی دیگر وجود دارند که در بخش تحقیق، تولید و فروش تجهیزات آموزشی مانند دستگاه‌های آموزش و یادگیری، آموزش زبان، دیکشنری‌های الکترونیکی، دستگاه‌های خواندن متن و موارد مشابه فعالیت می‌کنند. البته اوپو در زمینه‌ی تولید تراشه‌های صوتی Hi-Fi و سینمای خانگی نیز دستی بر آتش دارد که همین موضوع این کمپانی را از دو شرکت دیگر جدا می‌کند.

اوپو F1 پلاس

احتمالا باید به کمپانی‌های زیرمجموعه‌ی BBK Electronics به‌عنوان بال‌های این هولدینگ، با چشم دیگری نگاه کنیم. اوپو به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان دستگاه‌های پخش صوتی، دی‌وی‌دی و بلوری تجربه‌ی خوبی دارد ولی از سال ۲۰۰۸ و درحالی‌که فروش آیفون نشان از سودآوری صنعت گوشی‌ هوشمند داشت، وارد این بخش شد. اوپو طی ۸ سال گذشته عملکرد خوبی داشت ولی با سیاست‌های اتخاذشده توانست طی دو سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشد و به‌عنوان دومین کمپانی سودآور چین شناخته شود. اکنون نام اوپو در کنار برندهای مشهورتری چون هواوی، لنوو، شیائومی و زدتی‌ای قرار می‌گیرد.

vivo-xplay

برند ویوو سال ۲۰۰۹ ظهور کرد، اما فروش گوشی‌های این برند از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. این کمپانی به تولید گوشی‌های جذاب و سخت‌افزار محور مانند استفاده از تراشه‌های Hi-Fi، نمایشگر با رزولوشن بالا و سیستم عامل سفارشی‌شده با نام Funtouch مشهور است.

ویوو در ابتدا به‌عنوان یک آزمایشگاه تجهیزات صوتی در استان شنژن فعالیت خود را آغاز کرد و کار آن‌ تحقیق در زمینه‌های کیفیت صدای عالی در محصولات قابل حمل و گوشی‌های موبایل بود. بیشتر دستگاه‌های ویوو حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارند و در بازار چین با استانداردهای یک محصول رده‌بالا شناخته می‌شوند، این شرکت چینی در سال ۲۰۱۵ توانست بیش از ۴۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش برساند که نشان از رشد ۱۵۰ درصدی دارد.

وان پلاس 3

اکنون به وان‌پلاس می‌رسیم. شرکتی که به‌تازگی با دو پرچم‌دار جذاب و قدرتمند خود به نام وان‌پلاس 3 و وان‌پلاس 3 تی، سروصدای زیادی به پا کرده است. این کمپانی توسط یکی از کارمندان سابق اوپو به نام پیت لائو و دوستش کار پی راه‌اندازی شده است. وان‌پلاس که به‌عنوان زیرمجموعه‌ی زیرمجموعه‌ی ب.ب.کا الکترونیکس شناخته می‌شود، سه سال است که در بازار حضور دارد، ولی همین زمان برای حضور پرقدرت این برند کافی بوده است. درآمد وان‌پلاس در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بود.

اما در مورد آخرین ماجراجویی BBK Electronics به نام ایمو اطلاعات زیادی در دست نیست. این شرکت اولین محصول خود را با عنوان گوشی آموزشی ایمو معرفی کرده است. قطعا این گوشی یک نمونه‌ی پلاستیکی و اسبا‌ب‌بازی مشابه نمونه‌های موجود در بازار ایران نیست و از بدنه‌ی تمام فلزی بهره می‌برد.

البته به نظر می‌رسد ایمو در حد یک گوشی آموزشی جذاب و زیبا نیست که با هدف بازار دانش‌آموزان دبیرستانی تولید شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات