بین پردازنده‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون در دستگاه‌های ساخت سامسونگ چه تفاوتی وجود دارد؟

پنج‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
مدتی است که با معرفی هرکدام از پرچمداران سامسونگ صحبت از ۲ نمونه با پردازنده‌های مختلف به میان می‌آید و برخی در انتخاب بین آن‌ها مردد می‌مانند. چه تفاوتی بین این ۲ نوع پردازنده وجود دارد و چرا سامسونگ ۱ مدل از تلفن همراه را با ۲ نوع متفاوت از پردازنده به بازار عرضه می‌کند؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که گفتیم پس از ارائه‌ی Galaxy S2 سامسونگ بقیه‌ی پرچمدارانش را با ۲ نوع پردازنده می‌سازد. پردازنده‌های Exynos که توسط خود سامسونگ طراحی شده‌اند و پردازنده‌های معروف Snapdragon که توسط Qualcomm طراحی و ساخته می‌شوند. مشخص است که طراحی و ساخت پردازنده توسط خود سامسونگ از خریداری از تولید کننده‌ی دیگر به صرفه‌تر خواهد بود. معمولا محصولاتی با تراشه‌های Exynos برای توزیع در بازارهای آسیا ساخته می‌شوند و پردازنده‌های Snapdragon جهت توزیع در آمریکا و اروپا. اما بعضی اوقات استثناهایی نیز وجود دارد به عنوان مثال در اروپا Galaxy S3 با پردازنده‌ی Exynos توزیع شد و سری Galaxy Note با پردازنده‌ی Exynos در آمریکا نیز به فروش می‌رسید.

samsungexynosocta5420

به نظر می‌رسد یکی از دلایل استفاده از ۲ پردازنده در محصولات سامسونگ حجم تولید این شرکت است. سامسونگ بزرگترین تولید کننده‌ی تلفن‌های همراه و موبایل در دنیا است که از رقبای خود بسیار جلوتر است، حجم تولید این شرکت به حدی است که به راحتی می‌تواند تمام تولید یک تولید کننده‌ی پردازنده را مصرف کند و به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند از ۲ منبع مختلف پردازنده‌های خود را تامین کنند و به تولید یک تراشه وابسته نشوند. با توجه به این که خود سامسونگ از بزرگترین تولید کنندگان تراشه در دنیا است، در صورت تامین نشدن تقاضا توسط کوالکام، آنها می‌توانند با پردازنده‌های اگزینوس بازار اروپا را پوشش دهند.

مقاله‌های مرتبط:

    یکی ار تفاوت‌های مهم تراشه‌های اگزینوس و اسنپ‌دراگون در حال حاظر تعداد هسته‌های پردازشی آن‌ّها است. تراشه‌های Exynos با ۸ هسته‌ی پردازشی و معماری big.LITTLE از ARM تولید می‌شوند در صورتی که پردازنده‌های Snapdragon از ۴ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کنند. سرعت هسته‌ی پردازنده‌های Exynos نسبت به همتای کوالکامی‌اش کمتر است اما طراحی مدرن و پیشرفته‌تری دارند. ۴ هسته‌ی کوچک‌تر با سرعت پایین‌تر وظیفه‌ی پردازش‌های ضعیف را برعهده دارند، در حالی که ۴ هسته‌ی بزرگ‌تر برای پردازش‌های سنگین به کار می‌روند. به این روش چند پردازشی ناهمگن یا (HMP) گفته می‌شود. تکنولوژی HMP فقط در پردازنده‌هایی با معماری big.LITTLE وجود دارد بنابراین در پردازنده‌های Snapdragon کنونی نمی‌توان این قابلیت را مشاهده کرد.استفاده از HMP به این معناست که به عنوان مثال در زمانی که دستگاه فعالیت چندانی ندارد تمام هسته‌ها بجز یکی از هسته‌های کوچک می‌توانند خاموش شوند اما در زمانی که نیاز به حداکثر پردازش باشد تمامی هسته‌ها با حداکثر سرعت پردازش را انجام می‌دهند و به همین دلیل است که پردازنده‌های Exynos توانسته‌اند در بنچمارک‌ها به نتایج خیره کننده‌ای دست یابند.

    snapdragon-800-back-closeup-portrait

    مهمترین دلیل معرفی تکنولوژی big.LITTLE قابلیت‌های مدیریت انرژی‌ آن است، در واقع در دستگاه‌هایی که پردازنده‌ی آن‌ها مدت زیادی بیکار است و مصرف باطری موضوع بسیار حیاتی در آن به حساب می‌آید، روشن بودن فقط یک هسته‌ی کم‌مصرف در زمان بیکاری بسیار به مصرف بهینه دستگاه کمک می‌کند. از طرف دیگر با روشن شدن همزمان ۸ هسته، این پردازنده‌ها توانسته‌اند عملکردی بسیار خوب را به ثبت برسانند. پردازشگر گرافیکی که در پردازنده‌های Exynos به کار می‌رود Mali و پردازشگر گرافیکی Snapdragonها Adreno است.

    در سرعت رم‌های پشتیبانی شده توسط این ۲ پردازنده نیز تفاوت وجود دارد، برای مثال در پردازنده‌های ۲۰۱۴ این دو تولید کننده، پردازنده‌ی Exynos 5430 از رم با حداکثر سرعت 2133 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند در صورتی که Snapdragon 801 از رم‌های 933 مگاهرتزی پشیبانی می‌کند. در لیتوگرافی و تکنولوژی ساخت این پردازنده‌ها نیز تفاوت وجود دارد، آخرین نمونه از پردازنده‌های Exynos با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری ساخته می‌شوند ولی پردازنده‌های Snapdragon هنوز از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری استفاده می‌کنند.

    qualcomm-eye-smartphone w

    اما از سوی دیگر پردازنده‌های کوالکام با قابلیت‌هایی عرضه می‌شوند که در پردازنده‌های ساخت سامسونگ وجود ندارد. Snapdragon ها به مودم داخلی LTE مجهز هستند و می توانند ویدئوهایی با کیفیت 4K ضبط کنند، درصورتی که پردازنده‌ی Exynos 5430 (به عنوان مثال) این قابلیت‌ها را ندارد. البته شایعات حاکی از آنند که نسل جدید تراشه‌های اگزینوس به مودم LTE یکپارچه مجهز خواهند شد. با پشتیبانی کوالکام از انواع مختلف تکنولوژی‌های 3G و LTE احتمالا برای افرادی که نیاز به این امکانات دارند گزینه‌ی مناسب‌تری به حساب می‌آید. البته در مورد نوت 4، آخرین فبلت سامسونگ، احتمالا شاهد ارائه آن با دو تراشه کوالکام اسنپ‌دراگون 805 و یک پردازنده اگزینوس 5433 خواهیم بود که تراشه جدید اگزینوس به کار رفته در این تلفن دارای مودم LTE هم خواهد بود. هر کدام از این پردازنده‌ها به آخرین تکنولوژی‌‌های مجهز شده‌اند و می‌توانند نیاز کاربران خود را به سادگی برآورده کنند بنابراین نباید نگرانی از لحاظ کارایی در زمان خرید هرکدام از این محصولات داشته باشیم. به نظر شما کدام یک از این دو شرکت در تولید پردازنده بهتر عمل می‌کند و کدام نوع از پردازنده‌ها را در محصولات سامسونگ ترجیح می‌دهید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات