۵ گوشی هوشمندی که مجهز به لوله های حرارتی برای خنک شدن هستند

یک‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در بین روش‌های خنگ نگه داشتن گوشی‌های هوشمند، استفاده از لوله‌های حرارتی یکی از روش‌هایی است که مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. در ادامه به مرور ۵ گوشی هوشمندی که از لوله‌های حرارتی برای خنگ نگاه داشتن خود استفاده می‌کنند، می‌پردازیم.
تبلیغات

وقتی گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج معرفی شدند، اولین کالبدشکافی‌های صورت گرفته روی این گوشی‌ها خبر از استفاده سامسونگ از لوله‌های حرارتی در اطراف پردازنده مرکزی می‌داد. درست مثل لوله‌های حرارتی که پیش از این در گوشی‌های هوشمند اکسپریای سونی یا لومیا 950XL مایکروسافت دیده بودیم. پس از این امر شاهد تایید رسمی سامسونگ در این زمینه بودیم:

سیستم خنک کننده در این گوشی‌ها، با پخش کننده حرارتی بسیار باریک، دستگاه را خنک نگاه می‌دارد. حالا گیمرها می‌توانند‌ بدون نگرانی بابت داغ شدن دستگاه فقط روی بازی خود تمرکز کنند. 

البته دیگر خبری از نیتروژن مایع در گوشی شما نیست بلکه این بار از آلیاژی از مس استفاده شده است و مقداری آب درون لوله‌ها در جریان است. وقتی که آب به ناحیه پردازنده می‌رسد، بخار می‌شود و گرما را از ناحیه دور می‌کند، این بخار در نهایت دوباره به مایع تبدیل می‌شود تا فرایند تکرار شود. به این ترتیب کاربر متوجه گرمای گوشی نمی‌شود. در ادامه مرور کوتاهی بر گوشی‌های هوشمندی که از فناوری لوله‌های حرارتی برای خنگ نگه داشتن خود استفاده می‌کنند، می‌اندازیم. 

اکسپریا Z5 پریمیوم سونی

اکسپریا پریمیوم

در میان برندهای اصلی دنیای فناوری، سونی پیشتاز استفاده از لوله‌های حرارتی برای خنک نگاه داشتن گوشی‌های هوشمند خود است. این شرکت از زمان اکسپریا Z2‌ از لوله‌های حرارتی برای خنک نگاه داشتن گوشی استفاده می‌کند و پرچمدار این شرکت یعنی اکسپریا Z5 پریمیوم هم که مجهز به اسنپدراگون ۸۱۰ است نیز از لوله‌های حرارتی بهره می‌برد که در تصویر هم واضح است. قابلیت‌های فنی این گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر 4K و شاسی تمام شیشه‌ای با لوله‌های حرارتی که از گرم شدن بیش از حد اسنپدراگون ۸۱۰ جلوگیری می‌کردند، تکمیل شد. 

اکسپریا Z5 سونی

اکسپریا Z5

اکسپریا زد 5 پریمیوم تنها گوشی از آخرین سری Z سونی نیست که مجهز به سیستم خنک کننده داخلی از نوع لوله‌های حرارتی است بلکه همان‌طور که در تصویر مشخص است،‌ اکسپریا زد ۵ نیز از این قابلیت برخوردار است. اکسپریا زد ۵ نیز از لوله‌های دوگانه برای دور کردن حرارت از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده می‌کند اما در اکسپریا زد ۵ از چسب‌های حرارتی زیادی که اطراف پردازنده نسخه پریمیوم دیده بودیم، خبری نیست. 

گلکسی اس 7 اج سامسونگ

از آنجا که مهندسان سامسونگ راه‌های فعلی موجود برای خنگ نگاه داشتن پردازنده را مناسب تشخیص ندادند، فرایندی را از صفر برای خود طراحی کردند. آنها با استفاده از آلیاژها و تور فلزی درون لوله و جایگذاری مناسب آن در محل درست، موفق شدند تا علاوه بر خنک نگاه داشتن گوشی استحکام آن را نیز حفظ کنند. سامسونگ مدعی است که رسانایی حرارتی سیستم پخش حرارت در گلکسی اس ۷ اج، ۵۰ برابر بهتر از سیستم معمول که از مس خالص استفاده می‌کند، عمل می‌کند.

گلکسی اس ۷ سامسونگ 

سیستم خنک کننده گلکسی اس ۷

اما نسخه کوچک‌تر پرچمدار جدید سامسونگ نیز به همان لوله‌های حرارتی موجود در گلکسی اس ۷ اج مجهز است. لوله‌های حرارتی از مقدار کمی آب استفاده می‌کنند که دائما در حال تبخیر و میعان است و به این ترتیب پردازنده را خنک نگاه می‌دارد. به این ترتیب دیگر شاهد کاهش عملکرد پردازنده به دلیل گرمای زیاد نیستیم و زمانی که این سیستم خنک کننده با مدیریت انرژی نرم‌افزاری سامسونگ ترکیب می‌شود، گیمرها می‌توانند تا بالاترین قابلیت‌های دستگاه را همیشه در اختیار داشته باشند. 

لومیا 950XL مایکروسافت

لومیا ۹۵۰ ایکس ال

مایکروسافت یکی دیگر از شرکت‌های بزرگی بود که از لوله‌های حرارتی برای خنک نگاه داشتن اسنپدراگون ۸۱۰ موجود در لومیا ۹۵۰ ایکس ال بهره برد و البته اعلام کرد که سیستم خنک کننده موجود در این گوشی هوشمند از تبلت سرفیس پرو ۳ الهام گرفته شده است. مایکروسافت در این باره اعلام کرد:

لومیا ۹۵۰ ایکس ال از سیستم لوله‌های حرارتی بهره می‌برد که به صورت بهینه‌ای گرمای درون دستگاه را  منتقل و بالانس می‌کند. این فناوری انتقال گرما به دستگاه لومیا این قابلیت را می‌دهد تا عملکرد پردازشی بهتری داشته باشد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات