دوربین دوگانه پی 9 هواوی چگونه کار می‌کند؟

سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
در هفته‌ای که گذشت کمپانی چینی هواوی با برگزاری مراسمی در شهر لندن از نسل جدید پرچمدارش رونمایی کرد. پی ۹، پرچمدار جدید هواوی در سال ۲۰۱۶ میلادی به شمار می‌رود که یکی از ویژگی‌های آن بهره‌گیری از سیستم دوربین دوگانه در پشت گوشی است. در ادامه به بررسی عملکرد و نحوه‌ی کار دوربین دوم در پی ۹ هواوی خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هواوی نیز همچون بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی نسل جدید پرچمدار خود را با برگزاری کنفرانسی در شهر لندن معرفی کرد. پی ۹ را باید پرچمدار سال ۲۰۱۶ هواوی بدانیم که قرار است طلایه‌دار محصولات این کمپانی در بازار‌های جهانی باشد. یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی هوشمند بهره‌گیری از دوربین دوگانه است. در گذشته معمولا از سیستم دوربین دوگانه برای ثبت تصاویر سه بعدی و ایجاد تغییرات در کاربرد فوکوس دوربین استفاده می‌شد، اما هواوی رویکرد متفاوتی را در قبال دوربین دوم انتخاب کرده است. دو دوربین به کار رفته در پشت پنل هواوی، یک تصویر واحد را ثبت می‌کنند، اما تصویر ثبت شده در این حالت دارای کیفیت بسیار بالاتری است. 

دوربین دوم در پی ۹ چه کاربردی دارد؟

دو دوربین مورد استفاده در هواوی پی ۹ هر یک کار خاصی را انجام می‌دهند. یکی از دوربین‌ها از وجود سنسور RGB معمول مور استفاده در تمام دوربین‌ها استفاده می‌کنند و در واقع از این دوربین برای ثبت تصاویر رنگی استفاده می‌شود، حال آنکه دوربین دوم از وجود سنسور مونوکروم بهره می‌برد که در واقع تنها قادر است تا تصاویر سیاه و سفید را با این دوربین به ثبت رساند. البته هواوی از اطلاعات ثبت شده توسط دو دوربین در زمان تصویربرداری برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند و از این‌رو موارد ذکر شده تنها قابلیت سیستم دوربین دوگانه پی ۹ هواوی نیست. 

چرا وجود دوربین سیاه و سفید در پی ۹ هواوی کاربردی است؟

شاید چندان قابل باور نباشد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که سنسورهای سیاه و سفید قادرند تا جزئیات بیشتری از منظره‌ی در حال تصویربرداری را در مقایسه با سنسور‌های رنگی ثبت کنند. دلیل این موضوع بسیار ساده است، در سنسور‌های مونوکروم، تمرکز روی میزان نوری است که در منظره و روی اشیا مختلف تابیده شده و از این‌رو نیازی به برآورد و محاسبه‌ی رنگ و شدت رنگ تابیده شده نیست. در سنسور‌های رنگی یا همان RGB، سنسور باید نور تابیده شده را فیلتر کند تا از این‌رو بتواند به رنگ‌های موجود در تصویر پی برده و بتواند آن‌ها را با موفقیت شناسایی کرده و در تصویر ثبت کند. در این حالت بصورت ناخواسته جزئیاتی از تصویر به دلیل فیلتر شدن نور در جهت شناسایی رنگ‌ها از بین می‌رود. هواوی مدعی است که دوربین پی ۹ قادر است تا ۲۷۰ درصد نور بیشتری را در مقایسه با آیفون ۶ اس اپل ثبت کند. همچنین چینی‌ها مدعی شده‌اند که پی ۹ در برابر گلکسی اس ۷، تا ۷۰ درصد نور بیشتری را دریافت می‌کند.

چگونه دو دوربین با همدیگر کار می‌کنند؟

در پی ۹ هواوی هنگام فشردن کلید شاتر، دو دوربین بصورت همزمان به ثبت تصویر می‌پردازند، اما در پشت پرده، الگوریتم به کار گرفته شده توسط هواوی، بهترین فاکتور‌های هر دو تصویر را با یکدیگر ترکیب کرده و تصویر واحدی را ایجاد می‌کند که بسیار بهتر از تصویری است که هر یک از دوربین‌ها می‌توانند به تنهایی ثبت کنند. به بیان بهتر در تصویر نهایی شاهد استفاده از شفافیت و جزئیات بیشتر ثبت شده توسط سنسور سیاه و سفید با رنگ‌های ثبت شده توسط سنسور رنگی هستیم. هواوی توجه به سایه‌های ایجاد شده و نور هی‌لایت موجود در تصاویر ثبت شده با پی ۹ هواوی را دلیلی برای ادعای خود عنوان ‌می‌کند، چراکه جزئیات در این حالت‌ها نیز به خوبی در مقایسه با دوربین‌های تک سنسور به نمایش گذاشته می‌شوند.

هواوی چرا از یک دوربین قدرتمند به جای سیستم دو دوربین استفاده نکرده است؟

اصلی‌ترین دلیل برای عدم استفاده از یک سیستم دوربین بسیار پرقدرت در پی ۹ و تمام گوشی‌های هوشمند، فرم‌فکتور این گجت‌های هوشمند است. بطور حتم می‌توان با قرار دادن یک دوربین پرقدرت که از وجود سنسور و لنز ایده‌آل بهره می‌برد، تصاویر بسیار خوبی را با گوشی‌های هوشمند ثبت کرد، اما مشکل اینجاست که هر روز شاهد کاهش سایز و باریک‌تر شدن هر چه بیشتر گوشی‌های هوشمند هستیم. استفاده از یک لنز بزرگ می‌تواند تبعات بسیار بدی را برای کمپانی به ارمغان بیاورد، چراکه بیرون‌زدگی دوربین در پشت گوشی انتقادات بسیاری را برای کمپانی سازنده به همراه دارد، از این‌رو هواوی ترجیح داده تا سیاست متفاوتی را در پیش بگیرد.

همکاری هواوی با لایکا، تولیدکننده‌ای با محصولات ۷٫۰۰۰ دلاری

براساس اطلاعات ارائه شده در فرآیند ساخت دوربین پی ۹، از تجربیات کمپانی لایکا نیز استفاده شده است، اما نباید انتظار داشت تا دوربین پی ۹ کیفیتی را برابر دوربین‌های افسانه‌ای لایکا در اختیار کاربران قرار دهد، چراکه این سیستم فقط تحت گواهی لایکا توسعه یافته و تولید شده است. این بدین معنی است که لایکا در فرآینده تولید به هواوی یاری رسانده است. انتظار می‌رود همکاری با لایکا کیفیت بهتری را در تصاویر ثبت شده برای پی ۹ هواوی به ارمغان بیاورد، اما نباید منتظر ثبت تصاویری خارق‌العاده توسط این دوربین همتراز با آنچه که دوربین‌های لایکا انجام می‌دهند، باشیم.

پی 9 هواوی

آیا استفاده از دو دوربین، سرعت تصویربرداری را کاهش می‌دهد؟

دلیلی برای این کار وجود ندارد. برخلاف تصور موجود که استفاده از دوربین را دلیلی برای کاهش سرعت تصویربرداری می‌خواند، هواوی قدم‌هایی را برای افزایش سرعت ثبت تصاویر برداشته است. براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی از یک پردازنده‌ موسوم به Depth Processor در پی ۹ استفاده کرده است. بر این اساس هواوی اعلام کرده که با استفاده از این پردازنده می‌توان سرعتی تا دو برابر بیشتر را در مقایسه با فوکوس‌های نرم‌افزاری به دست آورد.

چرا مدهای مختلفی برای فوکوس وجود دارد؟

براساس منظره‌ای که کاربر در نظر دارد تا با استفاده از پی ۹ به تصویربرداری بپردازد، این گوشی بهترین گزینه‌ی ممکن را برای فوکوس انتخاب می‌کند. برای تصویربرداری از اشیایی که در فاصله‌ی نزدیک قرار دارند، پی ۹ از روش فوکوس لیزری استفاده می‌کند. این روش در بسیاری از سایر گوشی‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را تکنیک استانداردی خواند. در این روش با ساطع کردن پرتو لیزر و دریافت بازخورد از سوژه، دوربین فاصله‌ی سوژه را محاسبه کرده و براساس آن فوکوس می‌کند. در مورد سوژه‌هایی که در فاصله‌ی دور قرار دارند، پی ۹ از روشی مشابه سیستم بینایی انسان استفاده می‌کند. این روش زاویه‌یابی نام دارد و در آن از وجود دو دوربین به عنوان دو چشم گوشی به منظور محاسبه‌ی مسافت به منظور فوکوس استفاده می‌شود. در صورتی که هیچ یک از روش‌های مورد نظر کارایی نداشته باشد، متد فوکوس کنتراست که سرعت پایین‌تری دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افکت‌ها نرم‌افزاری اعمال شده در چه وضعی هستند؟

هواوی تنها به قابلیت‌های سخت‌افزاری سیستم دوربین گوشی خود اکتفا نکرده و نرم‌افزار خوبی را نیز برای پردازش و پیاده‌سازی الگوریتم‌ها توسعه داده است. دوربین هواوی قادر است افکت‌های بسیار زیبایی را نظیر بوکه به تصویر اضافه کند که با استفاده از آن می‌توان هاله‌های محو نور را در پشت سوژه‌ی اصلی در تصویر ثبت شده مشاهده کرد. هدف از این کار شبیه کردن بیش از پیش تصاویر ثبت شده با پی ۹ به تصاویری است که با دوربین‌های بسیار پرقدرت ثبت شده است. البته این ویژگی‌ها را می‌توان بصورت دستی نیز کنترل کرد.

آیا پی ۹ هواوی تصاویر خوبی را ثبت می‌کند؟

اصلی‌ترین دلیل برای متقاعد کردن کاربران و کارشناسان به منظور باور توانایی دوربین پی ۹، ثبت تصاویر زیبا است. هواوی خود تصاویر نمونه‌ای را که با دوربین پی ۹ ثبت شده، منتشر کرده که به واقع بسیار زیبا هستند.

تصاویر ثبت شده با دوربین P9‌هواوی

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات