یادداشتی در مورد آشفته بازار موبایل: آیا روی این گوشی تلگرام نصب می‌شود

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
در بازار موبایل قدم می‌زدم، پشت ویترین رنگارنگ فروشگاه‌ها، گوشی‌های زرد و طلایی و قاب‌های رنگی توجهم را جلب می‌کرد که برای جویا شدن قیمت وارد فروشگاهی شدم، لحظاتی که در انتظار پاسخ بودم، سوال‌های مشتریان دیگر توجهم را جلب کرد؛ «آیا روی این گوشی تلگرام نصب می‌شود؟» این سوالی بود که نه یک بار، بلکه چندین مشتری در فروشگاه‌های مختلف از فروشنده پرسیدند.
تبلیغات

 یکی از سرگرمی‌های شغلی‌ام این است که به مراکز خرید تجهیزات الکترونیکی هرزگاهی سر می‌زنم و با فروشندگان و گاهی مشتریان حرف می‌زنم. بازارهای موبایل را بیشتر می‌پسندم چرا که نه تنها رنگی‌تر است و گوشی موبایل را دوست دارم، این بازارها بیشتر راسته‌ی کار من است. حالا که روزهای پایانی سال را می‌گذرانیم و همه‌ی بازارها شلوغ است، قدم زدن در مراکز خرید برایم لذت‌بخش‌تر شده و از آنجا که همیشه دنبال سوژه می‌گردم تا تیتر گزارشم کنم، این روزها برایم پرسوژه به شمار می‌روند. به شما هم پیشنهاد می‌کنم این روزهای آخر سال که همه‌ی بازارها شلوغ است سری هم به بازار موبایل بزنید.

نه از جهت تفنن، بلکه ماموریت کاری یکی دو روز گذشته به بازار رفتم. از جلوی هر فروشگاهی که رد می‌شدم، تعدادی مشتری یا به قول فروشندگان مشتری‌نما داخل مغازه‌ها بودند و سوال‌های مختلفی از فروشنده می‌پرسیدند. سوالی که زیاد شنیدم و توجهم را جلب کرد این بود که «روی این گوشی تلگرام نصب می‌شود؟» این موضوع باعث شد بیشتر کنجکاو شوم که بدانم جریان چیست، چرا تلگرام!، البته می‌دانم اما باز هم می‌خواستم نظر فروشندگان را بدانم.

به گفته‌ی فعالان بازار، این روزها شاید یکی از دلایلی که مشتریان را به بازار می‌کشاند و شاید بازار را نسبت به یک سال گذشته که بی رونق و کساد بود، گرم کرده، همین اپلیکیشن‌های موبایلی و از جمله تلگرام است.

پیشتر تصورم این بود که تلگرام فقط معضلی است برای دولت و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی، اما حالا که بیشتر دقت می‌کنم، ظاهرا این اپلیکیشن به یکی از دغدغه‌های مردم عادی هم تبدیل شده است. البته مردم عادی که می‌گویم شامل قشر کم‌درآمد و حتی تبعه‌های کشورهای دیگر مانند افغانستان هم می‌شود.

فراگیری برخی اپ‌ها مثل تلگرام کاربرد گوشی‌های موبایل را به جایی رسانده که ویژگی‌های فنی موبایل‌ها در انتهای لیست انتظارات از خود گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. پیش از این اولویت کاربران تعداد پیکسل‌های دوربین، قدرت صفحه نمایش لمسی یا تاچ گوشی بود و بعدها پردازنده‌های موبایلی، دوام باتری و نمایشگر بزرگ و کیفیت و وضوح تصویر اهمیت یافت، اما این روزها اپلیکیشن‌های موبایلی حرف اول را می‌زنند.

پیشتر تصورم این بود که گوشی‌های بی‌نام و نشان چینی در بازار ایران طرفداری ندارند، اما جالب است که این روزها بازاری را می‌بینم که نه تنها گوشی‌های بی‌نام و نشان بازار داغ و پرطرفداری یافته‌اند و از سوی دیگر به بازاری پرسود برای فروشندگان تبدیل شده‌اند، بلکه ناآگاهی کاربران نسبت به قابلیت‌های سیستم‌عامل باعث شده که افراد به راحتی پول خود را در بازار دور بریزند و سر خود را متواضعانه خم کنند و خطاب به فروشندگان می‌گویند: کلاه بگذارید لطفا....

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات