مروری بر کنگره‌ جهانی موبایل سال 2006

چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
مطالعه 8 دقیقه
همانطور که می‌دانید رویداد کنگره‌ی جهانی موبایل در سال ۲۰۱۶ در شرف برگزاری است. بر این اساس تصمیم گرفتیم تا با مرور محصولات معرفی شده در این رویداد در سال ۲۰۰۶، دید بهتری را از سیر تحول دنیای موبایل طی ۱۰ سال گذشته داشته باشیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 اگرچه ممکن است که از منظر تاریخی، یک دهه، دوره‌ای چندان طولانی نباشد، اما تحولات صورت گرفته در طول دهه‌ی اخیر در حوزه‌ی فناوری، باعث می‌شود که ۱۰ سال گذشته حسی مشابه یک هزاره را به انسان القا کند. با وجود روند سرسام‌آور تغییرات و پیشرفت در حوزه‌ی فناوری، اهمیت رویداد MWC در سال ۲۰۰۶ به هیچ‌وجه کمتر از رویداد سال ۲۰۱۶ نبود.

رویداد کنگره‌ی جهانی جی‌اس‌ام؛ بزرگترین و مهم‌ترین رویداد دنیای موبایل، در طول سالیان اخیر با عناوین مختلفی مانند کنگره‌ی جهانی 3GSM و کنگره‌ی جهانی موبایل شناخته می‌شد و در حال حاضر با نام MWC نیز از آن یاد می‌شود. این رویداد از سال ۲۰۰۶ تا کنون در شهر بارسلون برگزار می‌شود. سابق بر این محل برگزاری آن شهر کن بوده است. بنابراین سال ۲۰۰۶ نقطه‌ی عطفی برای این رویداد محسوب می‌شود.

در ادامه، نگاهی مجدد به تعدادی از محصولات مهم معرفی شده در آن سال خواهیم داشت.

سونی اریکسون

در سال ۲۰۰۶ سونی اریکسون با داشتن هواداران پروپاقرص و مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین، مهره‌ای کلیدی در حوزه‌ی تلفن‌های همراه محسوب می‌شد. تلفن K610؛ یکی از مهم‌ترین دستگا‌ه‌های معرفی شده در این رویداد بود. این تلفن در حقیقت کوچکترین دستگاه ۳جی موجود در بازار محسوب می‌شد و طراحی آن در بسیاری از جهات از تلفن K700 سونی اریکسون، معرفی شده در سال ۲۰۰۴ الهام گرفته شده بود.

k610

صفحه نمایش این تلفن نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده و به ۱.۹ اینچ با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۲۰ و پشتیبانی از ۲۵۶ هزار رنگ رسیده بود. دوربین ۲ مگاپیکسلی این دستگاه نیز نسبت به دوربین VGA نسل گذشته بهبود چشمگیری داشت. در قسمت جلوی K610 نیز یک دوربین VGA برای مکالمات تصویری در نظر گرفته شده بود. نکته‌ی مهم دیگر در خصوص این تلفن، پشتیبانی آن از کارت‌های حافظه‌ی M2 سونی تا سقف دو گیگابایت بود.

w950

سونی اریکسون در این رویداد از سری واکمن نیز دو تلفن W810 و W950 را معرفی کرد. در بین این دو تلفن W950 با داشتن صفحه نمایش بزرگ ۲.۶ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل و پشتیبانی از ۲۵۶ هزار رنگ، یک پردازنده‌ی ۲۰۸ مگاهرتزی قدرتمند، ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و سیستم عامل سیمبین نسخه‌ی ۹.۱، نقش یک تلفن هوشمند تمام عیار را بازی می‌کرد.

w810

اما وقتی صحبت از صفحه نمایش بزرگ و کارایی باشد، در آن دوران دستگا‌ه‌های اندکی یارای رقابت با سری P از سونی اریکسون را داشتند. احتمالا این تلفن‌ها را با ظاهری عجیب و قطور به همراه صفحات لمسی و کیبوردهای تاشو به خاطر دارید. طراحی جسورانه و نوآورانه‌ی این تلفن‌ها یادآور گستردگی و تنوع محصولات آن دوره است.  

تلفن P990 آخرین دستگاه از سری P بود که از این نوع طراحی بهره می‌گرفت. صفحه نمایش ۲.۷ اینچی لمسی، ۶۴ مگابایت رم و پردازنده‌ی ۲۰۸ مگاهرتزی از جمله مشخصات این تلفن به شمار می‌رود.

سامسونگ

وقتی صحبت از طراحی جایگزین می‌شود باید سامسونگ را نیز جزو شرکت‌هایی قلمداد کرد که با عرضه‌ی تلفن‌هایی با طراحی‌های نو و رادیکال سعی در ورود به دسته‌ی تولید‌کنندگان بزرگ را داشتند. یکی از این محصولات با طراحی رادیکال، تلفن Serene سامسونگ است که در MWC سال ۲۰۰۶ رونمایی شد.

serene

تلفن Serene حاصل همکاری دو شرکت سامسونگ و Bang & Olufsen بود. اگرچه این تلفن اصولا در سال ۲۰۰۵ عرضه شد اما در آن زمان افراد کمی موفق به دیدن آن از نزدیک شدند. Serene در واقع دستگاهی عجیب با برچسب قیمت مضحک ۱۰۰۰ یورویی بود. با این حال وجود خارجی این تلفن نشانگر آزادی عمل در زمینه‌ی طراحی‌ محصول است.

p900

در کنار Serene، سامسونگ از دو تلفن P900 و P910 نیز رونمایی کرد. مشخصه‌ی اصلی این دستگاه‌ها، وجود تیونر داخلی T-DMB یا DVB-H برای تماشای تلویزیون و نمایشگری با قابلیت چرخش بود.

نوکیا

در سال ۲۰۰۶ شرکت فنلاندی نوکیا در هر دو زمینه‌ی تلفن‌های غیر هوشمند با پلتفرم افسانه‌ای S40 و تلفن‌های هوشمند و پرچمدار سری E و N عملکردی بسیار قدرتمند داشت. در آن زمان، سیستم عامل سیمبین در زمینه‌ی ارائه‌ی قابلیت‌های پیشرفته و نرم‌افزارهای کارا، حرف اول را می‌زد.

6131

اگرچه در آن زمان سونی اریکسون با صفحات 256 هزار رنگی خود، عملکردی تاثیرگذار داشت، اما نوکیا با بکارگیری صفحه‌نمایش ۱۶ میلیون رنگ در تلفن همراه ۶۱۳۱ نظر همگان را به خود جلب کرد. از قابلیت‌‌های دیگر این تلفن می‌توان به کارت‌ حافظه‌ی قابل تعویض در حین روشن بودن دستگاه، رادیو اف‌ام، اینفرارد و بلوتوث اشاره کرد. در کنار ۶۱۳۱، نوکیا تلفن ۶۱۳۶ را نیز معرفی کرد. این تلفن مجهز به Unlicensed Mobile Access جهت دسترسی به هر دو شبکه‌ی جی‌اس‌ام و WLAN و DARP برای بهبود عملکرد رادیویی بود.

6136

نوکیا با تاکید بیش‌تر روی کارایی و تجربه‌ی تایپ بهتر، خانواده‌ی E از تلفن‌های خود را معرفی کرد. نوکیا E61 با کیبورد فیزیکی QWERTY و صفحه نمایش ۲.۹ اینچی با رزولوشن ۳۲۰ در ۲۴۰ و پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ، یکی از بهترین دستگاه‌های معرفی شده در MWC سال ۲۰۰۶ بود.

e61

اما نوکیا طرفداران سری N را نیز ناامید نکرد. این شرکت با معرفی تلفن قدرتمند N80 زمینه‌ را برای تلفن افسانه‌ای N95 که پس از گذشت مدت کوتاهی از MWC سال ۲۰۰۶ معرفی شد، ایجاد کرد. از مشخصات اصلی N80 می‌توان به صفحه نمایش ۲.۱ اینچی با رزولوشن ۳۵۲ در ۴۱۶، پشتیبانی از کارت حافظه، وای‌فای، پردازنده‌‌ای با دو هسته‌ی پردازشی ARM9 و فرکانس ۲۲۰ مگاهرتز و ۶۴ مگابایت رم اشاره کرد.

n80

در کنار N80، نوکیا تلفن هوشمند N91 را نیز معرفی کرد. این تلفن با هدف ایجاد تحول در زمینه‌ی حافظه‌ی داخلی موبایل در دو نسخه‌ی ۴ و ۸ گیگابایت به بازار عرضه شد. در حقیقت این مهم با جاسازی یک درایو مکانیکی کوچک در داخل تلفن ممکن شد. البته طبیعتا بعدها این ایده جای خود را به حافظه‌های نوع فلش داد.

n91

ال‌جی

غرفه‌ی ال‌جی در نمایشگاه MWC سال ۲۰۰۶ چند دستگاه جالب توجه را در معرض دید عموم قرار داده بود. تلفن‌های KG920 و KV5500 نمونه‌ای از این دستگاه‌‌‌های عجیب بودند. این دستگاه‌ها با داشتن یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با ماتریکس CCD و یک فلش الکترونیکی کامل در واقع بیشتر از آن که تلفن باشند، ماهیت یک دوربین کامپکت را داشتند. این تلفن‌ها قابلیت فیلمبرداری VGA با ۳۰ فریم بر ثانیه را داشتند. حافظه‌ی داخلی آن‌ها ۱۲۸ مگابایت بود و امکان ارتقا از طریق درگاه میکرو اس‌دی را داشتند. ال‌جی با هدف رقابت با سامسونگ، تلفنی مجهز به تیونر T-DBM داخلی نیز معرفی کرد؛ V9000 نیز به مانند تلفن‌ سامسونگ از یک صفحه نمایش چرخان بهره می‌برد.

v9000

 

ان‌ایی‌سی

این نمایشگاه تنها عرصه‌ای برای عرض اندام نلفن‌های هوشمند نبود؛ در آن زمان تلفن‌های کوچک و با طراحی ظریف نیز طرفداران خاص خود را داشتند. به عنوان مثال شرکت ان‌ایی‌سی در این نمایشگاه از تلفن‌‌های باریکی مانند N500iS با ضخامت ۱۳.۶ میلی‌متر به همراه تلفن‌های N412i و e949 رونمایی کرد.

n500is
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات