مقایسه تخصصی گلکسی اس 5 با اکسپریا Z2 و اچ‌تی‌سی وان M8

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
مطالعه 29 دقیقه
در این مقاله تلاش داریم با مقایسه-بررسی گلکسی اس ۵، اچ‌تی سی وان و اکسپریا z2 شما را در شناخت هرچه بیشتر این محصولات یاری کنیم.
تبلیغات

گوشی‌ هوشمند به بخش جداناپذیری از زندگی روزانه بسیاری از ما تبدیل شده‌اند. این محصولات بر خلاف تبلت‌ همچنان، به‌سرعت بر نفوذ خود در بازارهای متفاوت ادامه می‌دهند. آمار خیره‌کننده‌‌ای که از فروش این فرم‌فکتور از محصولات تکنولوژی ارایه می‌شود، به پتانسیل عظیم تجاری نهفته در آن اشاره دارد که آگاهانه مردم بسیاری را به سمت و سوی خود روانه می‌کند.

لذت کارکردن با این محصولات دوست داشتنی از یک طرف، دنبال کردن اخبار و تصاویر و مشخصات فاش شده این محصولات از طرف دیگر، جریان خبری عظیمی را برای سازندگان این محصولات که روز‌به‌روز بر تعدادشان نیز افزوده می‌شود در پی داشته است.

پرچمداران اندرویدی ۲۰۱۴ در چند ماه اخیر همگی معرفی شده‌اند که ما موفق به بررسی گلکسی اس ۵ سامسونگ، اچ‌تی سی وان M8 و اکسپریا z2 شده‌ایم و با بررسی ویدیویی و متنی از حال و هوای آن‌ها برایتان گفتیم. حال در ادامه بررسی‌های زومیتی، هر سه را در کنار هم قرار دادیم تا با مقایسه آن‌ها، شما را در انتخاب‌های آینده‌تان یاری کنیم.

گلکسی S5 سامسونگ، بدون شک بهترین تلفن سامسونگ تاکنون بوده است که با تکیه بر امکانات زیاد نرم‌افزاری وسخت‌افزاری خود و با تکیه بر قدرت حیرت‌آور تبلیغاتی این کمپانی کره‌ای، به فروش بیشتر می‌اندیشد.

اچ‌تی‌سی وان M8 با اسم عجیب و غریبی که روی آن نهاده‌اند، زیبایی، کیفیت ساخت تحسین‌برانگیز و خوش‌نامی خود را به‌یدک می‌کشد تا در زیر سایه تبلیغات سنگین سامسونگ، خود را برای ابراز وجود به دستان مشتری بسپارد (مدیران و مشاوران تبلیغاتی HTC بر این باورند که اگر مشتری محصول آن‌ها را در دست بگیرد، بدون شک آن را انتخاب می‌کند). سامورایی‌های نکته‌بین، هرچند که در چند سال اخیر، صنعت خودروی دنیا را تسخیر هوش و ذکاوت خود ساخته‌اند، بازار محصولات تکنولوژی را به رقبای امریکایی، کره‌ای و چینی باخته‌اند. سونی، نماد کیفیت و خوش‌‌نامی دنیای تکنولوژی ، برای بازگشت به روزهای اوج بنایی به محکمی اکسپریا Z2 عضلانی ساخته است.

طراحی

زیبا و جذاب: اچ‌تی‌سی وان، مستحکم و عضلانی: اکسپریا Z2، ساده و خوش‌دست: گلکسی S5

گاهی اوقات، محصولی آنچنان زیبا، صحیح، شیک و جذاب طراحی می‌شود که یادمان می‌رود که قضاوت در مورد زیبایی یک محصول امری سلیقه‌ای است. یادمان می‌رود که شاید سلیقه‌ای پیدا ‌شود که در برابر طراحی HTC one M8 قادر به کنترل احساسات زیبایی شناختی خود باشد. M8 هر چند که نسبت به دو رقیب خود ضخیم‌تر و سنگین‌تر است و حاشیه‌های بالا و پایین زیادی دارد، اما فوق‌العاده جذاب، خوش ساخت و خوش‌ دست است. شاید تنها نکته نه چندان خوشایند در سرُ بودن آن باشد که نیاز به مراقبت بیشتر از آن را اجتناب ناپذیر می‌کند.

مشاهده ویدئو در کانال زومیت (یوتیوب)

اکسپریا Z2 سونی از زبان طراحی نسل پیشین و دیگر محصولات سونی بهره‌ می‌برد که هرچند زیبا است ولی تکرار از جذابیت آن کاسته است. آنچه که بیش از همه در هنگام در دست گرفتن Z2 به کاربر القا می‌شود حس استحکام و عضلانی بودن آن است. زمانی که آن را برای اولین بار در دست گرفتم، استحکام گوشی اعتماد به‌نفس بالایی را به من القا کرد که ناشی از حس اعتماد به کیفیت ساخت محصول بود. ضدآب و ضد گرد و غبار بودن Z2 یکی از نکاتی است که برای بسیاری از جمله خود من اهمیت زیادی دارد و آن را به‌عنوان یک نکته مهم در خرید دخیل خواهم کرد.

گلکسی اس 5 با طراحی محافظه‌کارانه و ساده خود حس زیبایی شناختی من را تحریک نمی‌کند. در طراحی این تلفن همه چیز ساده و یکنواخت درکنار هم چیده شده و تنها با نوار شبه فلزی اطراف گوشی و جنس چرم مانند (همانند چرم‌های حفره حفره به‌کار گرفته شده در صندلی خودروها) قاب پشت و حاشیه‌های شبه-فلزی اطراف دوربین و سنسور ضربان قلب تزیین شده است. طراحی اس ۵ مخالفان و موافقانی دارد که شاید تعداد مخالفانش بیشتر از موافقان آن باشد. ولی علاوه بر آنکه ضد آب و ضدگردوغبار است؛ باریک، سبک و خوش‌دست نیز هست و از ارگونومی خوبی بهره می‌برد.

زیبایی M8، استحکام Z2 و خوش‌دستی S5، نکات خاص این هوشمندها به شمار می‌روند. اگر بخواهیم از نظر طراحی و کیفیت ساخت این تلفن‌ها را رده بندی کنیم به ترتیب، اچ‌تی‌سی وان M8، اکسپریا Z2 و گلکسی اس ۵ جای می‌گیرند. البته اگر M8 کمی سبک‌تر و کوتاه‌تر بود و استانداردهای ضدآب بودن دو پرچم‌دار دیگر را داشت، بهتر هم می‌شد.

مشخصات فنی و سخت افزار

اندک تفاوت‌های حاصل رقابت پرچمداران ۲۰۱۴ اندروید در لیست مشخصات مقایسه‌ای است: جدول‌های عریض و دراز مشخصات پرچمداران ۲۰۱۴ هیچ کمکی به شما در انتخاب بهترین آن‌ها نخواهد کرد. تفاوت‌ها در جای دیگر نهفته است که در بخش نتیجه‌گیری همین بررسی همه را در جلوی چشمان شما قرار می‌دهیم.

سونی در حال و هوای نوت ۳ تصمیم گرفت از رم ۳ گیگابایتی برای Z2 استفاده کند درحالی‌که اچ‌تی‌سی و سامسونگ با اعتماد به بهبود‌های صورت گرفته در کیت‌کت، از رم ۲ گیگابایتی برای محصول خود بهره بردند.

Xperia Z2 vs Galaxy s5 vs HTC One M8

اس ۵ لیست طویلی از امکانات سخت‌افزاری را برای محصول خود تدارک دیده تا شاید یکی از آن‌ها بتواند محصولش را در برابر رقبا در جلوی چشمان مشتری متمایز سازد. سنسور اثر انگشت، سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب، باتری قابل تعویض و اسلات کارت حافظه، بخشی از این موارد به شمار می‌روند.

اچ‌تی‌سی، نسل جدید وان خود را با یک ویژگی به‌نظر حیاتی به نسل بعد به ‌روز کرد. اسلات کارت حافظه ویژگی بود که اچ‌تی‌سی احتمالا بنابر بازخورد مشتریان، استفاده از آن‌را حیاتی دانست و در محصول خود به‌کار گرفت تا یک ویژگی از لیست امکانات رنگارنگ گلکسی اس۵ را کمرنگ سازد. اما این شرکت برای ارایه بهتر عکس‌های بوکه، دوربین دومی را به گوشی خود اضافه کرد تا دست راست کمپین تبلیغاتی این شرکت شود.

رم سه گیگابایتی بیشتر از آنکه ابزار تبلیغاتی محسوب گردد، قادر است مشتریان این محصول را از نظر کاربردی راضی و خشنود نگاه دارد، چرا که جنبه کاربردی آن بیشتر از تبلیغاتی ‌بودن آن است. لیست رنگارنگ سامسونگ نیز می‌تواند برای تعدادی از کاربران قابل تامل و مهم محسوب گردد و این محصول را غنی‌تر از بقیه نشان دهد و البته برای بسیاری نیز بی‌کاربرد و کم اهمیت است. در جدول زیر همان لیست طویل را در پیش روی چشمانتان قرار می‌دهیم:

LG G3

HTC One (2014)

Samsung Galaxy S5

Sony Xperia Z2

ابعاد

146.3 x 74.6 x 8.9mm

146.36 x 70.6 x 9.35mm

142 x 72.5 x 8.1mm

146.8 x 73.3 x 8.2mm

وزن

149 g

160g

145 g

158g

سایز

5.5 inches

5.0 inches

5.1 inches

5.2 inches

صفحه‌نمایش

1,440 x 2,560 pixels (534ppi)

1,920 x 1,080 pixels (441ppi)

1,920 x 1,080 (432ppi)

1,920 x 1,080 pixels (424ppi)

نوع صفحه‌نمایش

IPS LCD

S-LCD3

Super AMOLED Full HD

Triluminos Full HD (IPS)

باتری

3,000mAH

2,600mAh (non-removable)

2,800mAh (user removable)

3,200mAh

حافظه ذخیره‌سازی

16 / 32GB

16GB/32GB

16GB/32GB

16GB

حافظه خارجی

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 128GB)

microSD (up to 64GB)

دوربین پشت

13MP Dual LED, Optical IS

4MP, UltraPixel sensor, Duo Camera, dual LED Smart Flash, BSI sensor

16MP, LED flash

20.7MP, LED flash

دوربین جلو

2.1MP;

5MP

2MP

2.2MP

ضبط ویدئو

4K

1080p

4K

4K

NFC

Yes

Yes

Yes

Yes

Bluetooth

v4.0

v4.0

v4.0

v4.0

SoC

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

(2.5GHz variant in Asia)

2.5GHz Qualcomm Snapdragon 801

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 801

GPU

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

Adreno 330

RAM

2GB for 16GB Model / 3GB for 32GB Model

2GB

2GB

3GB

WiFi

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

802.11a/ac/b/g/n, dual-band

سیستم‌عامل

Android 4.4.2

Android 4.4

Android 4.4

Android 4.4

قابلیت‌های دیگر

UltraPixel sensor, Duo Camera, HTC Sense 6, Zoe, BoomSound, BlinkFeed, Extreme Power Saving Mode

Fingerprint scanner, heart rate sensor, Ultra Power Saving Mode, IP67 certified, 4K video

IP58 certified, BRAVIA screen tech, Exmor RS camera, 4K video

در نهایت باید بدانید که هر سه تلفن مورد بررسی در این مقاله از نظر قدرت سخت‌افزاری در سطح بسیاری خوبی قرار دارند و هر آنچه در اکوسیستم اندروید وجود دارد را به‌سادگی اجرا می‌کنند. اما تفاوت اصلی آن‌ها در اجرای نرم و روان رابط کاربری است. رابط کاربری برخی روان‌تر از دیگری است که این موضوع ربطی به سخت‌افزار ندارد و از این رو در بخش نرم‌افزار به آن خواهیم پرداخت.

صفحه‌نمایش

به نظر بسیار از نظر کارشناسان بازار، نمایشگر تأثیر زیادی در خرید یک گوشی‌هوشمند دارد؛ چرا که اولین قسمت از باطن یک گوشی است که در کوتاهترین زمان ممکن قادر است مشتری را محسور کرده و خرید آن محصول را بر او تحمیل سازد. شرکت‌های سازنده نیز در ساخت پرچمداران خود توجه بسیاری به این بخش دارند و رقابت‌ها بر سر چند درصد نمایش بهتر رنگ و.... است که شاید یک کاربر هیچ‌گاه متوجه آن نگردد.

Display Test HTC One M8 vs Galaxy S5 vs Xperia Z2

نمایشگر هر سه پرچم‌دار خیره‌کننده و عالی است. اینقدر اختلافات بین صفحه‌نمایش آن‌ها کم و ناچیز است که نشان دادن آن فقط از پس نمودارها و مقایسه‌های عددی تخصصی برمی‌آید نه یک بررسی مقایسه‌ای.

نمایشگر AMOLED گلکسی اس ۵ با روشنایی بیشتر از گذشته و رنگ‌های صحیح‌تر و زنده‌تر همانند یک ساحر خبره، نگاه هوادارنش را جادو می‌کند. عمق رنگ مشکی و زاویه دید آن همچنان بهترین است و کارکردن با آن در زیر نور مستقیم آفتاب، به سهولت امکان‌پذیر است.

نمایشگر M8 نیز همانند S5 با روشنایی عالی و زاویه دید مناسب جزو بهترین‌هاست. هر چند که از نظر سایت تخصصی اَنَندتِک در دقت نمایش رنگ‌ها کمی ضعیف است، اما با چشم غیرمسلح نمی‌توان کم و کسری را در آن مشاهده کرد.

صفحه‌نمایش اکسپریا Z2 نیز این بار از نوع IPS LCD است و سونی حاشیه دور آن را نیز باریک‌تر کرده تا یک صفحه‌نمایش ۵.۲ اینچی را در همان قالب قبلی جای دهد. همه چیز در این صفحه‌نمایش جذاب است. این نمایشگر نه‌تنها زاویه دید بسیار خوبی دارد بلکه رنگ مشکی و سفید را نیز به شکل بسیار خوبی نمایش می‌دهد.

ٓXperia Z2 vs Htc One vs LG G2 vs Galaxy S5

از نظر شدت روشنایی صفحه‌نمایش مخصوصا در نور شدید خورشید، اکسپریا Z2 کمی‌ ضعیف‌تر از دو رقب خود عمل می‌کند که البته این موضوع نیز آنقدرها محسوس نیست و در تجربه کاربری تأثیر خاصی ندارد.

تفاوت نمایشگر هر سه آنقدر ناچیز است که فقط با کنار هم گذاشتن آن‌ها متوجه اندک اختلافات می‌شوید. با این حال رنگ‌ها نمایش داده شده Z2 و M8 را بیشتر از اس 5 دوست دارم اما سرزندگی و روشنایی نمایشگر S5 را همان تیرآخر به دام انداختن مشتری می‌دانم.

نرم افزار

سیستم‌عامل یکی از مهم‌ترین پارامترهای ایجاد کننده‌ی حس وفاداری در مشتری نسبت به برند و اکوسیستم است. رابط کاربری در واقع ظاهر و سر و صورت سیستم‌عامل است که تمامی لحظات کاربر از کار با گوشی را در برمی‌گیرد. سابقاً گوگل نتوانسته بود رابط کاربری چندان زیبایی برای سیستم‌عامل خود تدارک ببیند و همین عامل در کنار متمایز سازی برند موجب گردید که OEMها به دنبال شخصی‌سازی رابط کاربری اندروید حرکت کنند که حاصل کار آن‌ها سال‌به‌سال بهتر شد. پختگی قابل تحسینی در رابط کاربری هر سه پرچم‌دار دیده می‌شود، اما در عین حال تفاوت‌ها مشهود و ملموس است.

HTC one m8 vs Xperia Z2 vs Galaxy S5 vs LG G2 Software

رابط کاربری M8؛ ساده، روان، سرراست و البته مدرن است. Sense6 قادر است تمامی قدرت سخت‌افزار را در راستای انیمیشن‌های نرم و سریع و اجرای کم تأخیر اپلیکیشن‌ها به‌کارگیرد. طراحی آن دلنشین و شیک است و حقیقتا هماهنگی مطلوبی با طراحی ظاهری گوشی دارد. اچ‌تی سی در بخش رابط کاربری از دوران گوشی های ویندوز فون ۶ ( اچ‌تی‌سی دایاموند، HTC HD2 ) و اولین گوشی‌های اندرویدی، تجارب بسیار اندوخته که توانسته است تجارب خود را همیشه به محصولاتش صحیح و اصولی اضافه کند. رابط کاربری سنس ۶ نه‌تنها زیبا و مدرن است بلکه نرم‌ترین و سریع‌ترین نیز هست. حرکت بین بخش‌های مختلف تلفن دقیقا به سرعت و نرمی نکسوس ۵ است و از این بابت نیز M8 از رقبا برتر است.

scr htc one m8 01

اچ‌تی‌سی در سنس ۶ چند ژست لمسی کاربردی را نیز اضافه کرده و نام Motion Launch را برای آن‌ها انتخاب کرده است. با دوبار لمس صفحه، تلفن از حالت استندبای خارج شده و روشن می‌شود.دو ژست لمسی دیگر نیز وقتی صفحه‌نمایش خاموش است فعال می‌شوند. اگر صفحه را لمس کرده و انگشت خود را از سمت راست به چپ صفحه بکشید، قفل صفحه باز می‌شود و اگر صفحه را از سمت چپ به راست لمس کنید، بلینک‌فید اجرا می‌شود.

همچنین اگر صفحه را در حالت خاموش از بالا به پایین لمس کرده و انگشت خود را روی صفحه بکشید، دستیار صوتی اجرا می‌شود تا دستورها صوتی خود را به سیستم ارسال کنید. این ژست‌ها بسیار خوب و سریع عمل می‌کنند؛ اما امکان سفارشی‌کردن آن‌ها وجود ندارد. با این حال استفاده از این ژست ها در کنار کاور نوآورانه این محصول از نکات قابل توجه لااقل برای من بوده است.

رابط کاربری سونی نیز روان و سریع است اما نه به اندازه آنچه در M8 تجربه خواهید کرد؛ هرچند سونی به خوبی توانسته امکانات متنوع نرم‌افزاری و خاص خود را مانند واکمن،‌ ترک‌آی‌دی و غیره به Z2 اضافه کند اما این رابط کاری تکراری و یکنواخت به نظر می‌رسد. امکاناتی که سونی جدیدا به رابط کاربری خود اضافه کرده اکثر کاربردی و مناسب است و غنای نرم‌افزاری لازم را نسبت به دیگر محصولات حفظ می‌کند. بعید نیست در پرچم‌دار آتی سونی شاهد رابط کاربری جدید و جذاب این شرکت باشیم.

scr link xperia Z2

Touchwiz همچنان سراسر از امکانات و ویژگی‌های ریز و درشتی است که در کنار طراحی رنگارنگ و فانتزی، متناسب با ویژگی‌های نمایشگر AMOLED ، به‌خوبی نمایش داده می‌شوند. با اینکه انواع و اقسام تنظیمات سردرگم کننده رابط کاربری سامسونگ نسبت به قبل کمتر شده است اما همچنان از سادگی رابط کاربری همانند دیگر رقبا در آن خبری نیست.

سامسونگ علاوه بر اپلیکیشن‌های نصب شده پیش‌فرض اندروید ، اپلیکیشن‌های خود را نیز به آن افزوده است که شاید ویژگی یا امتیاز اضافی برای مشتری به‌همراه نداشته باشد. البته رابط کاربری سامسونگ یکی از سرراست‌ترین رابط کاربری‌ها به شمار می‌رود، چرا که برای هر کاری یک امکان یا تنظیم خاص برای دسترسی سریع به آن، وجود دارد. در این بین مشکلی نیز وجود دارد که انگار قرار نیست از رابط کاربری سامسونگ رخت بربندد. همچنان احساس می‌کنید که تمامی قدرت سخت‌افزار به سیستم‌عامل وارد نشده و برخی انیمیشن‌ها و اپلیکیشن‌ها با تأخیر هرچند اندک باز می‌شوند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

BlinkFeed و زیبایی رابط کاربری M8 بیش از دو محصول دیگر نظر ما را جلب کرد، اما اگر ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزاری ملاک باشد، S5 حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. سونی در این بخش نیاز به تجدید نظر در ظاهر رابط کاربری خود دارد ولی همچنان روان، ساده و پراز امکانات است.

قدرت و بازده

سه پرچم‌دار از سه برند، یک چیپ از یک برند

وقتی در زمان خود بهترین، یعنی کوالکام باشی، همه پرچمداران از تو قدرت می‌گیرند. کوالکام S801 امسال به انتخاب اول تمام پرچمدراران غیر اپلی مبدل شد؛ چرا که هرآنچه که لازم بود در خود داشت: عملکرد پردازشی بالا، مصرف توان بهینه، امکانات زیاد و انواع و اقسام مودم‌های ارتباطی. هر چند سامسونگ، از چیپ اگزینوس برای بازار تعداد محدودی از کشورها از جمله ایران بهره برد، اما عملا S5 بیشتر با S801 شناخته می‌شود.

هر سه گوشی عملکرد قابل قبولی برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی دارند و از این نظر امتیاز و برتری خاصی نسبت به‌هم ندارند.

اگزینوس 5422 به کار رفته در نسخه ایران گلکسی اس فایو قادر است از هر هشت هسته به‌صورت بسیار بهینه و با توجه به شرایط و تَسک‌های مختلف استفاده کند که حداعلای معماری big.LITTLE‌آرم را تداعی می‌کند. از نظر عملکرد پردازشی، CPU اگسینوس با اختلاف کمی از S801 بهتر عمل می‌کند، اما از نظر قدرت گرافیکی Mali T628 دقیقا شانه‌به‌شانه Adreno330 می‌ایستد.

هر سه‌گوشی به‌ندرت بیش از حد داغ شده و تمامی درخواست‌های شما را در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ می‌دهند. در جدول زیر می‌توانید نتایج بنچمارک هر سه پرچم‌دار را مشاهده کنید. بنچمارک S5 متعلق به نسخه اگزینوس است. تمام بنچمارک‌ها توسط خود زومیت گرفته شده‌اند:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,61

32,931

1,037

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Samsung Galaxy S5

32,335

38,440

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

طول عمر باتری

یکی از نکاتی که به‌مرور زمان اهمیت بیشتری برای کاربران یافته است دوام شارژ باتری است که در پرچمداران سال‌های پیش مایوس‌کننده بود. طراحی و تولید نمایشگرهای بهتر با مصرف انرژی بسیار کمتر و چیپ‌های پردازشی قدرتمند و به‌شدت بهینه و دیگر تکنیک‌های نرم‌افزاری، این مشکل تا حدی کمتر از گذشته به‌چشم می‌آید. هرچند که هنوز بسیاری از علاقه‌مندان دنیای فناوری به‌دنبال یک اتفاق بزرگ در دنیای یکنواخت باتری‌های قابل شارژ می‌گردند.

ٓXperia Z2 vs Galaxy S5 vs HTC One M8

ظرفیت باتری Z2 از دو محصول دیگر بیشتر است و به لطف نمایشگر بهینه به‌کارگرفته شده در این محصول، بهترین مدت زمان نگاه‌داری شارژ را بین رقبا برای خود رقم زده است. Z2 از نظر باتری یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند دنیا است که تاکنون دیده‌ایم و تا پایان یک روز هنوز روشن باقی می‌ماند.

اس 5 و M8 نیز یک‌ روز کاری کامل را با شما همراهی خواهند کرد و از نظر مدت زمان نگاه‌داری شارژ بسیار نزدیک به‌هم عمل می‌کنند. البته باتری اس 5 به زمان کمتری برای یک شارژ کامل نیاز دارد که شاید برای گروهی نکته مهم محسوب گردد.

هر سه پرچم‌دار از نظر طول عمرباتری نسبت به نسل قبل خود با جهش بزرگی روبه‌رو شده‌اند که ناشی از توجه شرکت‌های سازنده به نیازهای جدید و در حال تغییر مشتریان است. در این بین Z2 نسبت به دو پرچم‌دار دیگر از نظر دوام شارژ بهتر عمل کرده است:

تلفن / تبلت

وب گردی

پخش ویدئو

720p

Galaxy S5

9:00

8:50

HTC One M8

9:00

11:08

Xperia Z2

11:00

12:10

اسپیکر

تلفن M8 از دو اسپیکر بزرگ BoomSound استریو در قسمت جلوی دستگاه بهره می‌برد. اگر صدای خروجی تلفن برایتان اهمیت دارد و تمایل دارید تا موسیقی یا صدای فیلم را از طریق اسپیکر خود تلفن گوش دهید، بدون شک از صدای بلند، رسا و واضح M8 لذت خواهید برد.

seaker htc one galaxy s5 xperia z2

سونی در اکسپریا Z2 دو اسپیکر را در قسمت بالا و پایین تلفن جای داده است. این اسپیکرها کیفیت صدای قابل قبولی دارند، اما حجم صدای آن‌ها زیاد نیست و نمی‌توان از آن در محیط‌های شلوغ استفاده نمود.

گلکسی اس 5 برخلاف محصول سونی و اچ‌تی‌سی از اسپیکر مونوی همیشگی خود بهره برده که کیفیت و بلندی صدای آن معمولی است.

تست‌های تخصصی از کیفیت صدای M8 و دو محصول دیگر نشان از برتری مطلق M8 ‌در این زمینه دارد. علاوه بر اسپیکرهای پرتوانی که در M8 تعبیه شده است، کیفیت خروجی صدای این گوشی برای درایو کردن اکثر هدفون‌ها رایج بازار از وضوح و بلندی مناسبی برخوردار بوده و سطح تداخل و نویز آن در کمترین حد است. اکسپریا Z2‌ نیز به لطف اسپیکر استریو خود به اس 5 سامسونگ برتری قابل توجهی دارد. مکالمه با هر سه گوشی از نظر کیفیت صدا لذت بخش و بدون مشکل است و تفاوت عمده‌ای میان‌ آن‌ها وجود ندارد.

دوربین

وقتی همیشه همراهتان باشد، یعنی برای شکار هر لحظه از زندگی‌تان یک فرصت دارید: اهمیت دوربین گوشی‌های هوشمند در کنار شبکه‌های متفاوت اجتماعی و شبکه‌های به‌اشتراک‌گذاری عکس، انتخاب بسیار از مشتریان را تحت تأثیر خود قرار داده است. از این رو است که سرمایه‌گذاری بزرگی توسط سازنده‌ها در این بخش از محصولات موبایل صورت پذیرفته است.

HTC One M8 با Xperia Z2، Galaxy S5 و LG G2

از نظر کیفیت تصویر‌برداری، سنسور اولتراپیکسل بکار رفته در M8، بازده نسبتاً خوبی در محیط‌های تاریک یا با نور کم دارد؛ اما در محیط‌های پرنور یا حتی با نور معمولی، کیفیت تصویر‌برداری آن چندان خوب نیست و در این زمینه نمی‌تواند با دو پرچم‌دار دیگر رقابت کند.

در برخی شرایط به‌خصوص در روشنایی کم، تصاویر به شکل غیر مطلوبی پر نور ضبط می‌گردند. از آنجایی که در M8 تصاویر با رزولوشن ۴ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند، اگر اهل چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ باشید یا تمایل داشته باشید از عکس‌های گرفته شده با موبایل خود در دنیای خارج از موبایل استفاده کنید، ممکن است رزولوشن پایین، عکس‌های M8 برایتان مشکل ساز شوند.

اچ‌تی‌سی در پرچم‌دار امسال خود یک دوربین ثانویه را در قسمت بالای دوربین اصلی قرار داده است. به کمک این دوربین اطلاعات مربوط به عمق تصویر را ذخیره می‌کند .به این ترتیب، با ترکیب دوربین دوم و نرم‌افزار سازگار با آن، کاربر می‌تواند تصاویر شبیه به دوربین‌های DSLR را خلق کند؛ تصاویری که در آن‌ها پس‌زمینه تصویر به‌طور کامل از سوژه عکاسی جدا می‌شود. نرم‌افزار دوربین همچنین امکان اضافه‌کردن افکت‌های مختلف را روی پس‌زمینه را میسر می‌کند.

دوربین جلوی M8 از یک ماژول ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد که کیفیت تصویربرداری آن در مقایسه با دوگوشی دیگر به مراتب بالاتر است.

سامسونگ در گلکسی اس ۵ از یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل با سنسور جدید ساخت خود با نام آیسوسل بهره برده است. تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 5 کیفیت بسیار خوبی دارند و پرچم‌دار جدید سامسونگ در زمینه عکاسی، در بین تلفن‌های هوشمند مهم بازار، یک گزینه برتر محسوب می‌گردد. با استفاده از سنسور 16 مگاپیکسلی و امکانات ویژه نرم‌افزاری می‌توانید با کمی دقت، تصاویر بسیار باکیفیتی را ثبت کنید. تصاویر در نور کم نیز قابل استفاده و مناسب هستند. امکان مشاهده تأثیر HDR به صورت زنده نیز از ویژگی‌های مفید و باارزش آن به‌شمار می‌رود.

زد ۲ در محیط‌های پرنور عکس‌های نسبتا خوبی می‌گیرد، اما در حالت عکس‌برداری خودکار اکثر مواقع تصویر نویزی و با کنتراست ضعیف ثبت می‌شود. در محیط‌های کم نور هم عکاسی با این دوربین بد نیست و تصاویر گرفته شده قابل استفاده هستند، البته به شرطی که در حالت تنظیمات دستی، عکس بگیرید. در عکس‌های ۲۰ مگاپیکسلی جزییات تصویر آنقدر خوب ذخیره می‌شوند که به‌سادگی می‌‌توان عکس‌های آن‌ها را در سایز بزرگ چاپ کرد یا از بخشی از عکس برای کارهای مختلف برش زد.

خیلی از حالت‌های عکاسی مثل عکس‌برداری در شب یا عکاسی مایکرو با Z2 فقط در زمانی که رزولوشن عکس روی ۸ مگاپیکسل یا پایین‌تر تنظیم شده، فعال هستند. در حالت اتوماتیک نیز این گوشی قادر نیست در شرایط متفاوت عکس‌های همیشه مطلوب بگیرد و خیلی از زمان‌ها در وایت بالانس، روشنایی و رنگ‌ها اشتباه می‌کند.

دوربین هر سه گوشی براساس نیاز کاربران در جهت درستی طراحی و تولید شده‌اند اما کیفیت کلی عکس‌های شکارشده توسط اس 5 بیشتر از دو پرچم‌دار دیگر به‌نظر می‌رسد. هر چند با کمی وقت و حوصله و با استفاده از تنظیمات دستی می‌توان با Z2‌ نیز عکس‌هایی به همان خوبی شکار کرد. M8 بیشتر از آنکه در عکاسی در نور مناسب، توجه شما را جلب کند، قادر است عکس‌های پرنورتری در شب شکار کند و جزییات بیشتری در اختیار شما قرار دهد اما گاهی سنسور بیش از حد نور می‌گیرد و عکس‌ها غیرقابل استفاده می‌شوند.

با آنکه M7‌ مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر بود، متاسفانه M8‌ فاقد لرزشگیر اپتیکال است و از این جهت همانند دو رقیب دیگر خود عمل می‌کند. S5‌و Z2 عکس‌های بهتری نسبت به M8 شکار می‌کنند. همچنین M8 قادر به ضبط ویدیویی 4K‌ نیست که البته اهمیت خاصی ندارد و دو تلفن دیگر نیز ویدیوها 4K را با نرخ فریم پایینی ضبط می‌کنند. اما دوربین دوم M8‌برای کسانی که مایل به ایجاد افکت بوکه در تصاویر خود هستند، انتخاب بهتری است چرا که روش‌های نرم‌افزاری به‌کار گرفته شده در دیگر گوشی‌ها توانایی انجام این افکت را در حد M8 ندارند.

جمع بندی

پادشاهانی که در یک قلمرو مشترک جای نمی‌گیرند: بازار دو قطبی ایجاد شده توسط اپل و سامسونگ باعث شده است که بسیاری از هوشمندهای شایسته، تنها در بررسی‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی تحسین شوند و بسیاری از کاربران حتی با اسم آن‌ها غریبه باشند. البته که یک مجموعه کامل شامل تیم هوشمند تبلیغاتی و منابع مالی فراوان می‌شود که فعلا در دستان اپل و سامسونگ چنبره زده است.

Phone war

بدون تردید، همیشه محصولاتی که بیشتر از دیگران می‌فروشند بهترین نیستند، اما یکی از بهترین‌ها هستند. همین عامل موجب گردیده که سامسونگ تمام قدرت فنی و مالی خود را بر سر یک محصول قمار نکند. گلکسی اس ۵ بدون شک بهترین نیست ولی چون یکی از بهترین‌هاست می‌تواند میلیون‌ها نسخه بفروشد. شاید تنگ شدن قلمرو اندروید برای سامسونگ با ورود محصولات خیره‌کننده رقبا باعث شده تا سامسونگ برای فروش بیشتر محصولاتش به تغلای بیشتری بیفتد و کمپین تبلیغاتی خود را با سرمایه‌های عظیم مالی شارژ کند.

هیچ یک از سه پرچم‌دار بررسی شده نکته قابل تمایز یا برتری محسوسی نسبت به یکدیگر ندارند که بتوان به‌راحتی میان آن‌ها انتخاب کرد. هر سه با ایراداتی روانه بازار شده‌اند که مقایسه میان آن‌ها را پیچیده ساخته است.

گلکسی اس ۵ با نمایشگر خیره‌کننده و دوربین فوق‌العاده خود در انبوهی از ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، فاقد طراحی جذاب و کیفیت ساخت قابل تحسین است. تاچ ویز سامسونگ هنوز از پوسته پر زرق و برق و سنگین خود بیرون نیامده و بعضی از امکانات آن همانند سنسور اثر انگشت به‌بهترین نحو پیاده‌سازی نشده‌اند. اما شما همچنان قادر به تعویض باتری هستید که برای بسیاری هنوز حائز اهمیت است. به‌علاوه می‌توانید حافظه گوشی خود را با کارت حافظه افزایش دهید و مهم‌تر آنکه نسبت به خراب شدن محصول خود در تماس با آب نگران نخواهید بود.

HTC One M8

M8 با آن ظاهر خیره‌کننده و اغواگر خود، در کنار رابط کاربری شیک و ساده با آن ژست‌های حرکتی کارآمد و کاور نوآورانه، فاقد یک دوربین در حد و اندازه پرچم‌دار است. بدنه گوشی همچنان لیز و سُر است و شما قادر نیستید که باتری گوشی خود را تعویض کنید. اما نگرانی از خالی شدن شارژ گوشی ندارید چرا که طول زمان نگاه‌داری شارژ باتری این دستگاه یکی از بهترین‌هاست. همچنین باید از گوشی خود در برابر آب‌خوردگی و رطوبت محافظت کنید هر چند که این گوشی با توجه به استاندارد IPX-3 در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است. شاید کیفیت صدای خروجی اسپیکر آن بتواند شما را به‌وجد آورد. اگر طراحی و زیبایی تلفن در اولویت اول شما است، احتمالا M8 انتخاب شما است.

بررسی اکسپریا زد 2 سونی (Xperia Z2)

Z2 سونی یکی از کامل‌ترین گوشی‌های این رقابت است. چرا که شیک و زیبا است (البته کمی تکراری)؛ مقاوم و مستحکم است؛ با آب رابطه خوبی دارد و شما را از نظر خالی شدن شارژ باتری اصلا ناامید نمی‌کند. همچنین تعویض باتری دستگاه در استفاده روزانه شما غیرممکن خواهد بود. Z2 سونی عکس‌های خیره‌کننده‌ای می‌گیرد، اما نه در حال عکاسی خودکار! رابط کاربری آن سبک و ساده است، ولی به نظر من کمی یکنواخت و کسل کننده شده است. رم سه گیگابایتی آن شما را تا چند نسخه اندروید دیگر و مالتی تسکینگ واقعی همراهی خواهد کرد.

قیمت گوشی

قیمت به تومان نسخه ۱۶ گیگابایت

۱٫۸۰۵٫۰۰۰

16GB / Exynos

Galaxy S5

۲٫۱۵۰٫۰۰۰

16GB / S801

Xperia Z2

۲٫۲۲۵٫۰۰۰

16GB /S801

HTC One M8

انتخاب میان این سه پرچم‌دار که رنج قیمتی نزدیک به هم دارند و هر سه به‌‌خوبی در ایران پشتیبانی می‌شوند کار سختی است. در سه بخش:

اگر علاقه دارید که زیباترین گوشی هوشمند سرزمین اندروید در دستان شما باشد و از کاور جالب آن لذت ببرید، اما به جزییات عکس‌های گرفته شده با آن کار ندارید، M8 را برای شما ساخته‌اند. رابط کاربری مدرن و شیک آن دقیقا برای ارضای حس زیبایی شناختی شما در این گوشی تعبیه شده است.

اگر به استحکام و مقاومت گوشی در کنار لوکس بودن آن اهمیت می‌دهید و تصمیم دارید با گوشی خود عکس‌های جذابی شکار کنید و برای شکار آن عکس‌ها از تنظیمات دستی خسته نمی‌شوید، اکسپریا Z2 سونی همان گوشی است که شما را راضی می‌کند. اما رابط کاربری و امکانات نرم‌افزاری و رابط کاربری آن چندان دلنشین شما نخواهد بود.

آیا تمایل دارید که استخری از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که کشف‌کردن همه آن‌ها ممکن است چند ماهی هم به درازا بکشد را در اختیار داشته باشید؟ اگر علاوه بر ویژگی‌های پرزرق‌وبرق نرم‌افزاری به دنبال گوشی هستید که بیشتر اوقات در کمترین زمان ممکن عکس‌های خیره‌کننده‌ای بگیرد، از نگاه به نمایشگر آن به‌وجد آیید و باتری آن را نیز تعویض کنید، گلکسی اس ۵ سامسونگ با سلیقه شما متناسب است. اما مجبورید که قید خوش‌ساختی و زیبایی خیره‌کننده گوشی در دست خود را بزنید.

از بین این سه تلفن شما کدامیک را انتخاب خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات