بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۷
مطالعه 23 دقیقه
سامسونگ با معرفی گلکسی نوت، بازار جدیدی را ایجاد کرد که در آن مرز بین تلفن و تبلت تا حدودی محو گردید. این محصول که از آن با نام فبلت یاد می‌شود، رفته رفته مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت تا جایی که دیگر تولیدکنندگان مطرح تلفن هوشمند در دنیا مانند سونی، اچ‌تی‌سی و ال‌جی نیز نسبت به ارائه تلفن‌های غول پیکر اقدام کردند. اما سامسونگ هنوز به‌همراه فبلت‌های سری گلکسی نوت خود امکاناتی را ارایه می‌کند که رقبای آن فاقد آن‌ها هستند. در ادامه به بررسی نسل سوم گلکسی نوت سامسونگ می‌پردازیم.
تبلیغات

زمانی‌که سامسونگ اولین گلکسی نوت را در سال ۲۰۱۱ روانه بازار کرد کمتر کسی باور داشت که تلفنی به این بزرگی مورد استقبال کاربران قرار گیرد. اما برخلاف باور عمومی، کاربران از گلکسی نوت استقبال کردند و هر نسل آن نسبت به قبل فروش بهتری را تجربه کرد. جدیدترین نسخه از گلکسی نوت نیز رکورد فروش 10 میلیون دستگاه در 2 ماه را ثبت کرده است.

اما سامسونگ چه تغییراتی را در گلکسی نوت 3 اعمال کرده؟ آیا این تلفن بهتر از نسل قبل است؟ فبلت گلکسی نوت چه مزایا و معایبی دارد؟ خواندن بررسی زومیت را ادامه دهید.

طراحی و سخت‌افزار

شکل و شمایل کلی گلکسی نوت 3 بیشتر شبیه به نسل اول این فبلت است تا نسل دوم. سامسونگ انحنای لبه‌های نوت 3 را نسبت به نوت 2 کاهش داده و حالا تلفن چهارضلعی‌تر به‌نظر می‌رسد. این تلفن همچنین از نظر ظاهری شباهت زیادی به گلکسی اس 4 دارد، مثلا لبه‌های دورتادور تلفن از همان جنس پلاستیک شبیه به فلز است، حاشیه دور صفحه‌نمایش باریک در نظر گرفته شده و دکمه‌های لمسی بازگشت به عقب و نمایش منو در دو طرف دکمه فیزیکی جای گرفته‌اند. اما تغییر ظاهری مهمی که سامسونگ در گلکسی نوت 3 اعمال کرده، استفاده از چرم مصنوعی به‌جای پلاستیک در پشت دستگاه است. درواقع سامسونگ به‌جای استفاده از پلاستیک نرم، براق و کم-کیفیتی که در نسل‌های قبلی گلکسی نوت و گلکسی اس به کار گرفته می‌شد، این بار از چرم مصنوعی استفاده کرده است. هرچند چرم مصنوعی نیز خود نوعی از پلاستیک است، اما تجربه کاملا متفاوتی را ارائه می‌کند و به مراتب بهتر از پلاستیک نرم سابق است. از نظر ظاهری پوشش پشت باتری کاملا شبیه به چرم است و حسی که به کاربر منتقل می‌کند نیز دلچسب‌تر است. حالا وقتی گلکسی نوت 3 را در دست می‌گیرید، حس یک کالای پلاستیکی کم ارزش به شما منتقل نمی‌شود. البته همچنان لبه‌های پلاستیکی براق که در برابر ضربه نیز آسیب پذیر هستند، چنگی به دل نمی‌زنند.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ
بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

نکته جالب توجه در طراحی گلکسی نوت 3 مربوط به ابعاد آن است. هرچند سامسونگ در نسل سوم این تلفن از یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر 5.7 اینچی در مقایسه با 5.5 اینچ در نوت 2، بهره برده است، اما بااین‌حال ابعاد آن تغییری نکرده و حتی ضخامت آن نیز 1.1 میلی‌متر کم‌تر شده است. سامسونگ همچنین توانسته وزن گلکسی نوت 3 را حدود 15 گرم نسبت به نوت 2 کاهش دهد. همه این موارد به‌همراه پوشش چرمی پشت تلفن باعث شده‌اند تا نوت 3 ارگونومی بهتری را نسبت به نسل قبل ارائه کند و تلفن به خوبی در دست جای گرفته و هنگام استفاده، از دست سُر نخورد.

پوشش پشت نوت 3 قابل جدا شدن بوده و باتری 3,200 میلی آمپرساعتی آن نیز به‌راحتی قابل تعویض است.

مشخصات فنی و قیمت گلکسی نوت 3

  • صفحه‌نمایش: 5.7 اینچ با رزولوشن 1080p از نوع Super AMOLED Plus به‌همراه صفحه دیجیتایزر ساخت Wacom
  • پردازنده: مدل N9005 با Snapdragon 800 با 4 هسته 2.3 گیگاهرتز / مدل N9000 با Exynos 5 شامل دو جفت چهار هسته‌ای Cortex-A15 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز و Cortex-A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز / پردازنده گرافیکی Adreno 330 برای مدل N9005 و Mali-T628 MP6 برای مدل N9000
  • حافظه رم: 3 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی: 32 یا 64 گیگابایت به‌همراه درگاه microSD جهت اتصال کارت حافظه خارجی
  • وزن: 168 گرم
  • ابعاد 151.2 در 79.2 در 8.3 میلی متر
  • سیستم‌عامل اندروید 4.3 به‌همراه رابط کاربری TouchWiz
  • دوربین با حسگر 13 مگاپیکسل از نوع BSI با فلاش LED و لرزش گیر دیجیتال
  • باتری 3,200 میلی‌آمپر ساعت
  • دوربین جلو 2 مگاپیکسل
  • رنگ: سفید، صورتی، مشکی

در نهایت هرچند گلکسی نوت 3 همچنان، بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد، اما پوشش چرم مصنوعی پشت تلفن، حس خوبی را به انسان منتقل می‌کند و طبیعی به‌نظر می‌رسد. استفاده از این پوشش باعث شده تا حدی نظر کاربران سینه چاک سامسونگ که بدنبال تلفن با بدنه باکیفیت‌ بودند، جلب شود.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

در لبه پایین نوت 3، مکان قرارگیری قلم دیجیتال S-Pen و درکنار آن درگاه میکرو USB 3.0 وجود دارد. شاید نوت 3 اولین تلفن هوشمند جهان به شمار رود که به درگاه پرسرعت USB 3.0 تجهیز می‌شود. اما آیا امکان استفاده از کابل‌های USB قبلی که با درگاه micro USB 2.0 سازگار بودند، در گلکسی نوت 3 نیز وجود دارد؟ بله. خوشبختانه می‌توان از کابل‌های استاندارد میکرو USB یا MHL در فبلت جدید سامسونگ بهره برد. سؤال دیگر این است که درگاه USB 3.0 یک مزیت رقابتی است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش مقاله جامعی که پیش‌تر با عنوان «گلکسی نوت 3 از USB 3.0 پشتیبانی می‌کند؛ این قابلیت چه مزایایی دارد؟» در زومیت را مطالعه کنید.

وقتی پوشش پشت دستگاه را جدا کنید، با یک باتری 3200 میلی آمپرساعتی، درگاه میکرو SD و میکرو سیم‌ رو‌به‌رو می‌شوید. گلکسی نوت 3 از حافظه microSD تا ظرفیت 64 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ای که ما مورد بررسی قرار دادیم مجهز به پردازنده Snapdragon 800 بود. برخی از امکانات گلکسی نوت 3 همچون فیلم‌برداری 4K تنها در نسخه N9005 با همین پردازنده وجود دارد. اسپیکر مونوی نوت 3 نیز کیفیت چندان مناسبی ندارد و نتوانست انتظارات ما را برآورده کند.

صفحه‌نمایش

یکی از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در گلکسی نوت 3 مربوط به صفحه‌نمایش آن است. فبلت جدید سامسونگ از یک صفحه‌نمایش 5.7 اینچی با رزولوشن 1080p و تراکم 386ppi (پیکسل در اینچ) بهره می‌برد. سامسونگ با باریک‌تر کردن حاشیه دور صفحه‌نمایش توانسته، با حفظ ابعاد گلکسی نوت 3 در حد نسل قبلی، قطر صفحه‌نمایش را 0.2 اینچ افزایش دهد. رزولوشن این صفحه‌نمایش نیز از 720p در نسل قبل به 1080p ارتقا یافته است و سامسونگ برای رسیدن به این رزولوشن مجبور به استفاده از چیدمان ساب-پبکسل‌ها به روش Pentile به‌جای RGB شده است. اما آیا صفحه‌نمایش Pentile در گلکسی نوت 3 مشکل ساز می‌شود؟ خیر! سامسونگ با افزایش تراکم پیکسل‌ها و بهبود فناوری صفحه‌نمایش‌های AMOLED توانسته تصاویر زنده، درخشان و جذابی را به نمایش درآورد که البته در برخی شرایط کمی اشباع شده به‌نظر می‌رسد.

صفحه‌نمایش‌های AMOLED زاویه دیدی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند و گلکسی نوت 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. از هر زاویه که به تلفن نگاه کنید از وضوح و کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود. این موضوع درکنار صفحه‌نمایش بزرگ 5.7 اینچی باعث می‌شود تا بتوان از اجرای بازی‌ها یا تماشای ویدئو در نوت 3 لذت برد.

نمایشگرهای OLED در نمایش رنگ مشکی عمیق استاد هستند و از این رو کنتراست تصویر بسیار خوبی را نیز ارائه می‌کنند. سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 4 توانست یکی از مشکلات همیشگی AMOLEDها که مربوط به نمایش رنگ سفید بود را مرتفع کند. به این ترتیب نمایشگر AMOLED بکار رفته در گلکسی نوت 3، کنتراست تصویر بسیار خوبی را ارائه می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات AMOLEDها مربوط به‌شدت روشنایی و وضوح صفحه‌نمایش در محیط‌های پرنور می‌شد که سامسونگ این مشکل را نیز مرتفع کرده و در نوت 3 حتی زیر نور مستقیم خورشید نیز تصاویر به شکل واضح و متون به‌صورت کاملا خوانا قابل مشاهده هستند.

قلم S Pen

شاید مهم‌ترین دلیل بسیاری از کاربران برای خرید محصولات سری گلکسی نوت همین قلم دیجیتال S Pen باشد. در بررسی‌های قبلی به‌طور کامل در باره کارایی این قلم صحبت کردیم، از این رو در این مقاله به اختصار به آن‌ می‌پردازیم. همان‌طور که می‌دانید تقریبا کلیه تلفن و تبلت‌های مجهز به صفحه لمسی از قلم خازنی پشتیبانی می‌کنند، قلم‌های خازنی نیز در انواع و اقسام مختلف در بازار یافت می‌شوند و می‌توان از آن‌ها روی ابزارهای لمسی استفاده کرد. اما قلمی که در محصولات سری گلکسی نوت سامسونگ بکار گرفته می‌شود با قلم‌های خازنی متفاوت است. سامسونگ روی صفحه‌نمایش سری نوت‌، یک لایه دیجیتایزر ساخت شرکت Wacom را قرار داده که با قلم S-Pen سازگار است. این صفحه قادر است تا میزان فشار وارد شده از قلم به روی صفحه را تا چند صد سطح محاسبه کند؛ به این ترتیب قلم S-Pen، گلکسی نوت را به محصولی ایدئال برای علاقمندان طراحی، نقاشی و نقشه کشی بدل می‌کند. گلکسی نوت دارای قابلیت Palm Cancelation است و این بدین معنا است که اگر در حال یادداشت بردای یا نقاشی با قلم باشید، می‌توانید دست خود را روی صفحه قرار دهید و تأثیر لمس صفحه در این حالت در نظر گرفته نمی‌شود تا اختلالی در یادداشت بردای با قلم ایجاد نشده و از طرفی دست نیز در وضعیت مناسبی قرار گیرد.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

 یکی از مهم‌ترین برتری‌های گلکسی نوت 3 نسبت به رقبا در امکانات نرم‌افزاری سازگار با قلم S-Pen است، که در بخش نرم‌افزار به‌طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت. سامسونگ رفته رفته این امکانات را بهبود بخشیده تا گلکسی نوت‌ها نسل به نسل کارآمدتر و جذاب‌تر شوند.

سایز قلم S-Pen در نسل سوم گلکسی نوت نسبت به نسل قبل تغییر خاصی نکرده است و سامسونگ همچون‌ نسل‌های قبلی در گوشه راست-پایین تلفن محلی را برای قرار گرفتن آن در نظر گرفته است تا قلم همواره همراه شما باشد. وقتی قلم در درگاه جای می‌گیرد ثابت باقی مانده و در اثر جابجایی در حمل تلفن، از جای خود خارج نمی‌شود.

S-Pen کمی کوچک است و از این رو برای یادداشت‌برداری یا نقاشی زیاد، شاید کمی آزاردهنده باشد؛ البته خوشبختانه سامسونگ قلم‌های بزرگ در سایز مدادهای استاندارد را نیز به‌عنوان لوازم جانبی برای محصولات سری گلکسی نوت خود ارائه می‌کند که در صورت تمایل می‌توان آن‌ها را به‌صورت جداگانه تهیه کرد.

ازآنجاکه نوک قلم S-Pen باریک است از آن به خوبی می‌توان برای یادداشت بردای جلسات یا موارد مشابه استفاده نمود، اما نباید انتظار جزوه نویسی سر کلاس دانشگاه را از آن داشت!

نرم‌افزار

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت سامسونگ در دنیای موبایل به امکانات نرم‌افزاری خاص این شرکت، مربوط می‌شود. این موضوع در ابزارهای سری گلکسی نوت به خوبی به چشم می‌خورد و کمپانی کره‌ای سازنده این محصولات، قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی و کاربردی را به‌همراه آن‌ها ارائه می‌کند، قابلیت‌هایی که معادل بسیاری از آن‌ها حتی بین حدود 800 هزار اپلیکیشن موجود در گوگل پلی نیز یافت نمی‌شود.

نکته بحث برانگیز و ناخوشایند موجود در نرم‌افزار سامسونگ مربوط به رابط کاربری قدیمی TouchWiz است. رابط کاربری سامسونگ شاید کاربردی باشد اما دیگر جذاب نیست و سامسونگ چندسالی است که از گرافیک تقریبا مشابه و تکراری در آن بهره برده است. حتی اغلب امکانات قدیمی این رابط کاربری مانند S Voice یا S Planner نیز تغییری نسبت به نسخه‌های قبلی نکرده‌اند. این در حالی است که رقبای سامسونگ مانند HTC، ال‌جی یا حتی خود گوگل یا اپل، مرتبا در حال بهبود رابط کاربری و تغییرات گرافیکی کوچک و بزرگی هستند که جلوه ظاهری و کارایی نرم‌افزار ابزارهای تولیدی این شرکت‌ها را بهبود می‌بخشد.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

در گلکسی نوت 3 تمام قابلیت‌های نرم‌افزاری معرفی شده در گلکسی اس 4، وجود دارند، قابلیت‌های همچون Air Gesture, Air View، MultiView، S Beam، S Voice و غیره که اگر تمایل دارید با آن‌ها آشنا شوید بهتر است سری به مقاله جامع «بررسی گلکسی اس 4 سامسونگ» مراجعه کنید. اما در بخش نرم‌افزار نوت 3 ما به تغییرات انجام شده در نرم‌افزار مرتبط با S Pen و همچنین امکانات جدید اضافه شده به تاچ‌ویز می‌پردازیم، چرا که امکانات ذکر شده که قبلا نیز در S4 معرفی شده بودند، بدون تغییر در گلکسی نوت 3 نیز وجود دارند.

در گلکسی نوت 3 قابلیت جدیدی به‌نام Reading Mode اضافه شده است که وقتی آن را فعال کنید، صفحه طوری تغییر می‌کند تا مطالعه متون برای انسان راحت‌تر و چشم‌ها کمتر خسته شوند. برخلاف اغلب نرم‌افزارهای سامسونگ که تنها در اپلیکیشن‌های ساخت خود این شرکت فعال هستند، از حالت Reading Mode می‌توان در اپلیکیشن‌های معروف کتاب و خبر خوانی مانند Play Book، Kindle یا Reddit استفاده کرد. این قابلیت در مرورگرها نیز به خوبی کار می‌کند. برای فعال کردن آن، نوار اعلانیه‌ها را با لمس دو انگشتی به سمت پایین کشیده و سپس روی آیکون Reading Mode کلیک کنید تا آیکون قلم در گوشه صفحه، نمایش داده شود، با کلیک کردن روی آن می‌توانید نرم افزارهایی که قصد استفاده از این قابلیت در آن‌ها را دارید به لیست مربوطه اضافه کنید.

اولین نرم‌افزار My Magazine یا مجله من است. سامسونگ همواره ارتباط خوبی با فلیپ‌بورد داشته و این نرم‌افزار که درحال‌حاضر محبوب‌ترین خبرخوان در دنیای موبایل به شمار می‌رود را به‌صورت پیش‌فرض روی ابزارهای اندرویدی خود نصب کرده است. حال سامسونگ به کمک فلیپ‌بورد نرم‌افزار My Magazine را تولید کرده و در آن اخبار مختلف در شاخه‌های گوناگون را به‌همراه فید مطالب موجود در شبکه اجتماعی کاربر، یک جا نمایش می‌دهد. احتمالا این نرم‌افزار پاسخی است به BlinkFeed شرکت اچ‌تی‌سی یا Social سونی. رابط کاربری این نرم‌افزار شباهت زیادی به فلیپ‌بورد دارد و احتمالا توسط خود فلیپ‌بورد و به سفارش سامسونگ تولید شده است. برای دسترسی به نرم‌افزار مجله‌من اگر در صفحه اصلی اندروید باشید، می‌توانید با یک بار فشار دادن دکمه فیزیکی Home یا لمس قسمت پایین صفحه‌نمایش و کشیدن انگشت به سمت بالا، آن را اجرا کنید. اولین باری که نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، باید پیکربندی اولیه را انجام دهید و مثلا انتخاب کنید که نرم‌افزار لیست اخبار و مقالات چه شاخه‌هایی را برای شما نمایش دهد؛ چیزی شبیه به پیکربندی اولیه فلیپ‌بورد. مثلا اگر بدنبال مشاهده اخبار ورزشی یا رویدادهای مرتبط با فناوری هستید می‌توانید شاخه‌های مدنظر را انتخاب کنید. در این نرم‌افزار می‌توانید اکانت فیس بوک خود را نیز وارد کرده تا رویدادهای شبکه‌های اجتماعی شما نیز نمایش داده شود.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

اما قابلیت جدید و کاملا کاربردی که سامسونگ در گلکسی نوت 3 اضافه کرده، Air Command نام دارد. وقتی قلم را از محل قرارگیری آن خارج می‌کنید، یک منو نیم دایره شکل روی صفحه‌نمایش داده می‌شود تا ازطریق آن به 5 قابلیت‌ سازگار با قلم S-Pen دسترسی سریع داشته باشید. اگر قلم را با فاصله روی هر گزینه قرار دهید، آیتم مدنظر هایلایت شده و عنوان آن نمایش داده می‌شود، برای اجرای آن نیز می‌توان قلم را روی گزینه مدنظر فشار داد. این 5 قابلیت اینگونه نام‌گذاری شده‌اند: Action memo, Scrap booker, Screen write, S Finder و Pen window. در ادامه به معرفی این 5 قابلیت می‌پردازیم.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

Action Memo

با اجرای این ابزار، یک صفحه به‌صورت پاپ‌آپ روی صفحه اصلی یا نرم‌افزاری که در حال اجرای آن هستید، شکل می‌گیرد تا در آن به یادداشت برداری بپردازید. این بدین معنا است که فرقی نمی‌کند که در حال مکالمه تلفنی باشید یا وب گردی، در هر مکانی قادر به نمایش یک صفحه یادداشت خواهید بود. اما مهم‌ترین قابلیت این ابزار، تبدیل خودکار متن دست نویس به متن تایپ شده و از آن مهم‌تر، استفاده‌ی صحیح و بجای متن تبدیل شده است. تصور کنید که در حال مکالمه با دوست خود هستید که در خلال مکالمه، شماره شخص خاصی را از دوست خود پرسیده و حالا قصد یادداشت کردن آن را دارید. در این حالت می‌توانید ازطریق Action Memo شماره تلفن مدنظر را به‌همراه نام شخص ازطریق قلم یادداشت برداری کرده و سپس روی آیکون کانتکت کلیک کنید. اینجا است که نوت 3 به‌صورت خودکار متن دست نویس شما را به متن تایپ شده تبدیل کرده سپس یک کانتکت جدید ایجاد کرده و عدد وارد شده را در بخش تلفن و اسم وارد شده را در بخش نام قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد که در صورت صحیح بودن اطلاعات آن را ذخیره کنید. این قابلیت به شکل بی‌نظیری سریع و دقیق عمل می‌کند، البته حتما می‌دانید که از دست نوشته‌های فارسی پشتیبانی نمی‌کند، اما برای متون انگلیسی خارق‌العاده عمل می‌کند. حتی اگر دست‌نویس انگلیسی را بدخط هم بنویسید، Action Memo شما را مایوس نخواهد کرد. شما حتی می‌توانید به‌همراه شماره تلفن و نام مخاطب، آدرس ایمیل او را نیز وارد کنید تا سیستم به‌صورت خودکار و ازطریق علامت @ متوجه ایمیل شده و آن را در بخش ایمیل کانتکت جدید اضافه کند.

اما این تمام ماجرا نیست! Action Memo قادر است، اگر آدرس یک محل خاص را یادداشت کرده و سپس روی آیکون نقشه کلیک کنید، آدرس شما در سرویس نقشه گوگل جست‌وجو کرده و نمایش دهد. البته این قابلیت برای آدرس‌های ایران خیلی خوب کار نکرد، اما اگر اهل سفر باشد شاید از آن لذت ببرید. از همین روش برای بازکردن آدرس وب سایت، ایمیل و شماره گیری تلفن نیز می‌توان استفاده کرد که به اندازه دو مورد قبلی کارآمد به‌نظر نمی‌رسد.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

Scrap Booker

گزینه دوم در لیست 5 گانه‌ی اکشن کامند، به شما کمک می‌کند تا از بخشی از صفحه، عکس بگیرید. مثلا در حال مشاهده یک وب سایت هستید و قصد دارید بخشی از تصویر یا متن آن را در قالب یک عکس ذخیره کنید. به کمک این ابزار می‌توانید هر قسمتی از صفحه را به شکلی که می‌خواهید جدا کرده و ذخیره کنید. ازآنجاکه قلم S-Pen را نیز دراختیار دارید می‌توانید برش از صفحه را به شکل دایره یا مربع یا هر شکلی که تمایل دارید انجام دهید. سپس نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد تا یادداشت مدنظر خود را نیز به تصویر برش خورده اضافه کرده یا آن را به‌همراه موارد دیگری که قبلا ذخیره کرده‌اید دسته‌بندی کنید تا در مراجعات بعدی، دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود.

درواقع از این ابزار می‌توان برای آرشیو و دسته‌بندی موارد جذابی که در وب سایت، کتاب‌ها یا حتی اپلیکیشن‌های مختلف برخورد می‌کنید، استفاده کنید.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

Screen Write

این ابزار شبیه به اسکرپ بوکر است با این تفاوت که از کل صفحه یک اسکرین شات تهیه کرده و سپس امکان اضافه کردن یادداشت یا کشیدن هر مورد دیگر را می‌دهد. مثلا در حال استفاده از نقشه گوگل هستید و می‌خواهید از آدرس مدنظر اسکرین شات گرفته و روی آن یک یادداشت بگذارید یا مثلا طرح گرافیکی یک آگهی برایتان ایمیل شه و قصد دارید تغییرات مدنظر خود را روی آن اضافه کرده و برای گرافیست خود بفرستید یا در حال مشاهده یک وب سایت یا ایمیل هستید و تمایل دارید روی آن یادداشتی گذاشته و ذخیره کنید. همه این موارد ازطریق اسکرین رایت قابل انجام خواهد بود.

سناریوهای بسیاری را برای استفاده از این ابزار می‌توان متصور شد. در Screen Write امکان تغییر رنگ و ظاهر قلم نیز میسر است حتی می‌توان نوع قلم را بین خودکار و مداد تغییر داد و افکت‌های متنوعی را روی آن اعمال کرد. امکان برش بخشی از عکس و چرخش آن نیز وجود دارد.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

S Finder

ابزار جالب و شگفت‌انگیز دیگری که سامسونگ برای اولین در گلکسی نوت 3 معرفی کرده، S Finder است. در نگاه اول S Finder شبیه به سیستم جستجوی پیش‌فرض اندروید دارد و ازطریق آن می‌توان به جستجوی وارد مختلف در تلفن پرداخت. از این ابزار می‌توان برای جستجوی متون، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های نصب شده یا حتی لیست مخاطبان پرداخت. اما آنچه S Finder را شگفت‌انگیز می‌کند امکان جست‌وجو در دست نوشته‌های شما است. S Finder به شکل شگفت انگیزی قادر است میان دست نوشته‌های انگلیسی شما جست‌وجو کند. درواقع احتمالا نرم‌افزار سامسونگ اینگونه عمل می‌کند که هر زمان یادداشتی را با S-Pen ذخیره می‌کنید، ازطریق ابزار OCR داخلی آن را به متن تبدیل کرده و سپس در مکانی ذخیره می‌کند تا بعدها ازطریق S Finder دسترسی کاربر به آن را میسر کند. این ابزار نیز از متون فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

Pen Window

این ابزار درواقع چند وظیفگی در تلفن را بهبود می‌بخشد. وقتی آن را اجرا می‌کنید از شما خواسته می‌شود تا یک چهارضلعی روی صفحه رسم کنید تا نرم‌افزار مدنظر شما در قالب پاپ‌آپ در آن اجرا شود. به این ترتیب سایز پنجره پاپ‌آپ توسط خود شما تعیین می‌شود. پس از ترسیم چهارضلعی، از شما خواسته می‌شود تا نرم‌افزار مدنظر خود برای اجرا در پنجره کشیده شده را انتخاب کنید. به‌صورت پیش‌فرض 7 یا 8 برنامه در لیست اپلیکیشن‌های پاپ‌آپ وجود دارد که در بین آن‌ها یوتیوب، ساعت، ماشین حساب، کانتکت، مرورگر و Hangouts به چشم می‌خورد. سامسونگ و برخی از توسعه‌دهندگان نیز برخی از اپلیکیشن‌های سازگار با این قابلیت نرم‌افزاری سامسونگ را ارائه کرده‌اند که ازطریق گوگل پلی قابل دریافت خواهد بود. از معروف‌ترین نرم‌افزارهای سازگار با این قابلیت می‌توان به WhatsApp اشاره کرد.

امکان اجرای چند اپلیکیشن در قالب پاپ‌آپ به همین روش وجود دارد.

همچون نسل‌های قبلی گلکسی نوت روی قلم نوت 3 نیز یک دکمه وجود دارد که در محیط‌های مختلف کارایی متفاوتی را ارائه می‌کند. نوشتن با قلم به نرمی و به‌صورت کاملا یکپارچه انجام می‌شود، سامسونگ تمام تلاش خود را کرده تا تجربه مشابه قلم و کاغذ عادی را با قلم دیجیتال خود شبیه‌سازی کند، هرچند نمی‌توان این دو را مشابه هم دانست اما ترسیم خطوط با S-Pen به مراتب بهتر از قلم‌های خازنی است.

 دوربین

سامسونگ از همان ماژول دوربین بکار رفته در تلفن گلکسی اس 4 در گلکسی نوت 3 نیز بهره برده است و این بدین معنا است که کیفیت عکس‌برداری هر دو دوربین تقریبا در یک سطح است. همان‌طور که پیش‌تر نیز در مقالات مختلف از جمله «مقایسه دوربین لومیا 1020 نوکیا با گلکسی اس 4 و آیفون 5» به بررسی دوربین گلکسی اس 4 پرداختیم، این تلفن توانایی بسیار بالایی در عکس برداری مخصوصا در محیط‌های پرنور دارد. قابلیت‌های خاص سامسونگ برای نرم‌افزار دوربین از جمله حالت‌های عکاسی Night Mode, Beauty Face ، Eraser، Sound and Shot، پانوراما و HDR و غیره نیز در گلکسی نوت 3 وجود دارند. ازآنجاکه این قابلیت‌ها تفاوتی با آنچه پیش‌تر در بررسی گلکسی اس 4 به آن‌ها پرداخته شد، ندارند، به آن‌ها نمی‌پردازیم. اما سامسونگ دو قابلیت جدید دیگر با نام‌های Surround shot و Golf را نیز به نرم‌افزار دوربین نوت 3 افزوده است. قابلیت‌هایی که انتظار می‌رود به‌زودی برای گلکسی اس 4 نیز ارائه شوند.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

حالت Surround Shot شبیه به Photo Sphere عمل می‌کند و ازطریق آن قادر خواهید بود تا یک تصویر 360 درجه از محیط پیرامون خود تهیه کنید، تصویری که نمونه آن را در سرویس Street View گوگل احتمالا مشاهده کرده‌اید. در زمان کار با این قابلیت متوجه شدیم که هنوز آنطور که باید و شاید خوب کار نمی‌کند و چسباندن بخش‌های مختلف صحنه به یکدیگر به سختی انجام می‌شود. این موضوع نهایتا باعث می‌شود تا تصویر نهایی کمی بریده بریده شکل گیرد.

حالت دوم برای علاقمندان به ورزش گلف است وقتی فعال شود چندین عکس پشت سر هم از شما تهیه می‌کند تا با نگاه به آن‌ها قادر به تشخیص حالت اشتباه یا صحیح ایستادن خود شوید. این حالت تنها در حالت افقی فعال است. ازآنجاکه ما گلف بازی نمی‌کنیم، نتوانستیم آن را آزمایش کنیم و ببینیم دقیقا به چه کار می‌آید!

[widgetkit id=739]

Night Mode یکی از قابلیت‌های خوب نرم‌افزار گلکسی اس 4 که به‌صورت خودکار تنظیمات گوشی را بری عکس برداری بهینه در محیط‌های کم نور فعال می‌کرد. این قابلیت در نوت 3 نیز وجود دارد اما سامسونگ آن را به Smart Stabilization تغییر داده است.

از نظر سرعت شاتر و عکس برداری پشت سر هم نیز دوربین گلکسی نوت 3 خوب عمل می‌کند و قادر است حدود 20 فریم را در دو ثانیه ذخیره کند. هرچند دوربین گلکسی نوت 3 به مراتب سریع‌تر از نرم‌افزار دوربین گلکسی اس 4 (با پردازنده اکتا) اجرا می‌شود اما هنوز دسترسی به دوربین با کمی تأخیر صورت می‌پذیرد، موردی که هرگز در آیفون 5s شاهد آن نخواهید بود. درواقع در آیفون هر زمان که روی آیکون دوربین کلیک می‌کنید بالافاصله نرم‌افزار دوربین اجرا شده و تلفن برای عکس برداری آماده است.

در مجموع، گلکسی نوت 3 کیفیت بسیار خوبی را در عکس برداری در نور مناسب ارائه می‌کند اما همچنان عکس‌های گرفته شده در محیط‌های تاریک به دلیل اعمال فیلترهای نرم‌افزاری از جزئیات کمی برخوردار هستند.

اگر به فیلم‌برداری با تلفن علاقه دارید، گلکسی نوت 3 جزو معدود تلفن‌هایی است که امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K را میسر می‌کند. این تلفن به لطف پردازنده قدرتمند Snapdragon 800 قادر به فیلم‌برداری 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه است. همچنین امکان تصویر برداری حرکت آهسته با نرخ 120 فریم در ثانیه در رزولوشن 720p نیز وجود دارد. ظاهرا نسخه Exynos 5 گلکسی نوت 3 فاقد قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K است.

فیلم‌های ذخیره شده در رزولوشن 4K حجم بسیار بالایی را اشغال می‌کنند چرا که نرخ دیتای ذخیره شده در این حالت 48 مگابیت بر ثانیه است یعنی حدودا سه برابر حالت فیم برداری HD.

طول عمر باتری

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

گلکسی نوت 3 مجهز به یک باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی است که برای صفحه‌نمایش بزرگ 5.7 اینچی و پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon 800 این تلفن مناسب به‌نظر می‌رسد. در آزمایش رایج زومیت برای ارزیابی طول عمر باتری تلفن‌های هوشمند، یک ویدئو 720p را با فرمت MKV در شرایطی که شبکه‌های وای-فای و 3G خاموش شده و شدت روشنایی صفحه‌نمایش نیز روی 50 درصد تنظیم شده بود، آنقدر پخش کردیم تا باتری تلفن تمام شه و خاموش شود. در این حالت گلکسی نوت 3 توانست 10:40 دقیقه دوام بیاورد که زمان معقولی به شمار می‌رود. این تلفن در زمان وب گردی نیز حدود 10 ساعت دوام می‌آورد و با هر بار شارژ آن تقریبا می‌توان یک روز کاری پشت سر گذاشت.

قدرت و بازده

گلکسی نوت 3 در دو نسخه متفاوت و با دو پردازنده Snapdragon 800 و Exynos 5 Octa روانه بازار شده است. هنوز این تلفن به‌صورت رسمی وارد بازار کشور نشده و احتمالا دلیل آن به تحریم‌ها باز می‌گردد. به هر حال اگر نسخه رسمی وارد بازار شود احتمالا به Exynos 5 Octa مجهز خواهد بود، اما درحال‌حاضر هر دو نسخه به‌صورت غیررسمی با اختلاف قیمت 200 تا 300 هزار تومان در بازار کشور یافت می‌شوند. از نظر قدرت و بازده این دو پردازنده تفاوت محسوسی با یکدیگر نمی‌کنند، اما در نسل قبلی Exynos 5 Octa که در تلفن Galaxy S4 بکار گرفته شده بود، مشکل عدم مصرف بهینه انرژی و طول عمر باتری کم محسوس بود، بااین‌حال، اخبار مختلف نشان می‌دهند که سامسونگ توانسته این مشکل را در پردازنده بکار گرفته شده در گلکسی نوت 3 رفع کند. در نهایت تا زمانی‌که نتوانیم نسخه اکتا را بررسی کنیم نمی‌توانیم در مورد بازده و مصرف انرژی آن صحبت کنیم.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

Snapdragon 800 باعث شده تا قابلیت‌های نرم‌افزاری گلکسی نوت 3 به نرمی و بدون هیچ‌گونه تأخیر و کندی انجام شوند. اجرای بازی‌های مختلف اندروید نیز در این تلفن به خوبی و با سرعت مطلوبی میسر شده است.

همچون روال همیشه زومیت بنچمارک‌های مختلف را روی تلفن اجرا کرده‌ایم تا بتوانید این محصول را از با دیگران ابزارهای بررسی شده توسط زومیت مورد مقایسه قرار دهید:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench

 Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

 26

 2,490

 24,250

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

25

2892 / 1191

32150

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

 -

1,857 / 623

6,549

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

 26

1780

8,765

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

جمع بندی

 سامسونگ در گلکسی نوت 3 یک گام به سمت جلب رضایت بیشتر کاربران خود برداشت و به‌جای استفاده از پوشش پلاستیکی نرم همیشگی پرچمدارن خود، این بار از چرم مصنوعی استفاده کرد که تجربه کاربری به مراتب بهترین را ارائه می‌کند. گلکسی نوت 3 شاید به خوش ساختی و زیبایی اکسپریا Z Ultra نباشد، اما قلم دیجیتال S-Pen آن به‌همراه قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی سامسونگ برای محصولات سری نوت، این محصولات را به ابزارهای کارآمد و کاربردی بدل می‌کند. بسیاری از امکانات قبلی سامسونگ در نوت 3 بدون تغییر ارائه شده‌اند اما امکانات جدید نرم‌افزاری کارایی نسل سوم فبلت سامسونگ را به خوبی ارتقا داده‌اند و لذت استفاده از آن را دو چندان کرده‌اند. اما بااین‌حال همچنان به دلیل لبه‌های پلاستیکی و طراحی تکراری این محصول، می‌توان عنوان کیفیت ساخت بحث برانگیز را برای گلکسی نوت 3 نیز بکار برد.

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

گلکسی نوت 3 نسخه N9005 (پردازنده Snapdragon 800) با قیمت 1.9 میلیون تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش AMOLED با کنتراست و زاویه دید فوق‌العاده و تصاویر درخشان
  • پردازنده قدرتمند و بازده بسیار بالا
  • قلم کارآمد S-Pen
  • امکانات نرم‌افزاری اختصاصی و کاربردی
  • باتری قابل تعویض به‌همراه درگاه microSD

نقاط ضعف

  • هنوز حس یک کالای با کیفیت و درجه یک به انسان منتقل نمی‌شود
  • اسپیکر مونوی نه چندان مناسب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات