بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G [به‌همراه بررسی ویدیویی]

یک‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
قدرتمندترین نماینده سری ردمی نوت ۱۱ شیائومی با تمرکز ویژه روی شارژر راهی بازار شده است؛ با بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بررسی ویدیویی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

سری پرو گوشی‌های ردمی همواره مورد توجه ویژه‌ای بوده‌اند و حالا شیائومی با معرفی و عرضه نسخه پلاس، احتمالاً درنظر دارد تا پای خود را از محدودیت‌های سری پرو فراتر بگذارد و محصولی قدرتمندتر از حد و اندازه‌های پروهای پیشین را ارائه کند؛ البته قطعاً پاگذاشتن در این بازه قیمتی و رقابت با بزرگانی چون سامسونگ و مدل‌هایی چون گلکسی A52s کاری بس دشوار خواهد بود. حتی چینی‌ها در مسیر شکست نماینده برند جوان‌پسند خود یعنی پوکو F3 هم راه درازی را در پیش دارد.

بررسی پیش‌رو در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۱ با افزوده‌شدن بررسی ویدیویی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس به‌روز شد.

اصلی‌ترین مشخصه سری ردمی نوت شیائومی را می‌توان در ارائه مشخصات سخت‌افزاری مناسب به‌همراه برچسب قسمتی اقتصادی جستجو کرد؛ مشخصه‌هایی که این سری را به یکی از محبوب‌ترین محصولات شیائومی تبدیل کرده است؛ اما ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس در زمان نگارش مقاله پیش‌رو با برچسب قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ موضوعی که به تنهایی می‌تواند انتظارها از میان‌رده شیائومی را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد. بالاخره همان‌طور که گفتیم رقیب مستقیم نماینده شیائومی را می‌توان سری A5X سامسونگ دانست که در ازای قیمت مناسب، امکانات فوق‌العاده‌ای را نیز ارائه می‌دهند.

در مقاله پیش‌رو به‌طور مفصل به‌مقایسه بخش‌های مختلف ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G با دیگر رقیبان خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همچنان با زومیت همراه باشید.

شما می‌توانید برای خرید گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G یا سایر محصولات شیائومی به فروشگاه اینترنتی تسک‌میران مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

ظاهر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G تفاوت چندانی با مدل ارزان‌قیمت‌تر سری پرو یعنی ردمی نوت ۱۱ پرو ندارد. به‌طور دقیق‌تر مدل پرو پلاس تنها ۰٫۲ میلی‌متر ضخیم‌تر، ۰٫۱ میلی‌متر عریض‌تر، ۰٫۵ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۲ گرم سنگین‌تر از مدل معمولی است و تفاوت اندازه و طراحی دیگری به‌چشم نمی‌خورد؛ البته طراحی قاب دوربین نیز کمی با ۱۱ پرو تفاوت داشته و اندازه بزرگ‌تری دارد. درحقیقت ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G نسخه گلوبال ردمی نوت ۱۱ پرو برای بازار چین به‌شمار می‌رود؛ با این تفاوت که حجم باتری آن کاهشی ۶۶۰ میلی‌آمپر ساعتی را تجربه می‌کند. اشاره‌ای هم به شیائومی 11i داشته باشیم که نسخه تغییرنام‌یافته ردمی نوت ۱۱ پرو نسخه چین برای بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود.

حاشیه‌های نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G و دوربین سلفی آن
لبه پایینی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G
لبه بالایی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G
نمای سه‌رخ ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

شیائومی پس‌از افزایش جزئی اندازه نمایشگر ردمی نوت ۹ پرو تاکنون تغییری در اندازه پنل سری پرو به‌وجود نیاورده است و در ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس نیز حدود ۸۶ درصد از جلوی دستگاه به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی OLED آن اختصاص دارد. این موضوع، اعتقاد راسخ چینی‌ها به تغییر ندادن ترکیب برنده را نشان می‌دهد. دوربین سلفی در روزنه‌ای تقریباً کوچک قرار گرفته است و حاشیه‌های اطراف نمایشگر نیز درمقایسه با نسل قبل کاهش بسیار ناچیزی را تجربه کرده‌اند که دلیل اصلی آن را می‌توان تخت کردن لبه‌های بدنه دانست.

در سمت راست نمایشگر دکمه‌های صدا و حسگراثرانگشت یکپارچه با دکمه قفل وجود دارند. میزان بیرون‌زدگی دکمه قفل مقداری کم‌تر از دکمه‌های افزایش/کاهش صدا است و همین امر بعضا پیدا کردن محل درست دکمه بدون نگاه کردن به آن را کمی دشوار می‌کند. میزان دقت و سرعت حسگر در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حسگر به سرعت اثرانگشت را شناسایی می‌کند. فرایند راه‌اندازی حسگر و معرفی انگشت جدید نیز به‌سرعت انجام می‌شود. سمت مخالف هیچ مورد دیگری به‌چشم نمی‌خورد و در قسمت بالای دستگاه نیز بلندگوی دوم، فرستنده مادون قرمز (IR)، میکروفون ثانویه و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون قرار دارند. سرانجام باید به شیار سیم‌کارت، میکروفون تماس، پورت USB-C و بلندگو اشاره کنیم که همگی در لبه پایین قرار گرفته‌اند.

پنل پشتی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

طراحان شیائومی همانند مدل‌های پیشین بلندگوی تماس را به حاشیه بالای نمایشگر منتقل کرده‌اند؛ اما برخلاف مدل‌هایی چون ردمی نوت ۹ پرو از چراغ اعلان در این بخش خبری نیست. از همین‌رو به ناچار برای بهره‌مندی از چراغ اعلان باید به سمت استفاده از برنامه‌های متفرقه رو بیاورید.

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس در قسمت پشتی همانند جلو از شیشه گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کند و همان‌طورکه گفته شد، از بافت ماتی بهره می‌برد که چندان مستعد جذب اثرانگشت نیست.

صفحه‌نمایش و اسپیکر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

شیائومی برای گران‌قیمت‌ترین مدل از سری ردمی نوت خود نمایشگری ۶٫۶۷ اینچی با دقت ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را انتخاب کرده است که از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند و بیشینه روشنایی آن نیز به گفته شرکت به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد. نمایشگر مذکور از نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و تنها بین مقادیر ۶۰ و ۱۲۰ هرتز جابه‌جا می‌شود. از سوی دیگر، به‌واسطه نرخ‌نمونه‌برداری ۳۶۰ هرتز، سرعت واکنش نمایشگر به لمس کاربر نیز سریع‌تر از نمونه‌های عادی خواهد بود.

نمایشگر OLED ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس با پوششی از گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود و ۸۶ درصد از پنل جلویی دستگاه را دراختیار دارد. تغییر روشنایی نمایشگر ازطریق حسگر ۳۶۰ درجه تنظیم می‌شود که به‌گفته شیائومی دقت بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد.

تماشای فیلم در ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

براساس بررسی‌های زومیت، نرخ‌نوسازی نمایشگر میان‌رده شیائومی تنها در زمان پخش ویدیو یا اجرای برخی از برنامه‌ها به حالت ۶۰ هرتز تغییر پیدا می‌کند و باقی موارد نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز قرار خواهد داشت. درطول زمان بررسی دستگاه هیچ‌گاه مقدار ۹۰ هرتز را مشاهده نکردیم و به‌نظر می‌رسد که پنل دستگاه امکان فعالیت با این نرخ‌ را ندارد.

عملکرد نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۶٫۰۲

۰

۶۵۲٫۵

۰

۱۰۷۱

۲٫۶

۱٫۳ (Standard)

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس در محیط‌های داخلی و در حالت دستی حداکثر به ۶۵۲ نیت می‌رسد؛ اما با فعال‌سازی حالت Auto و قرارگیری در محیط‌های پرنور، می‌توانید انتظار روشنایی بالای ۱۰۰۰ نیت را داشته باشید که فاصله چندانی با عدد اعلامی از سوی شیائومی ندارد. باتوجه به میزان روشنایی پنل و پشتیبانی از استاندارد HDR10، محصول چینی‌ها به گزینه‌ای مناسب برای تماشای محتوای HDR و کار با دستگاه در محیط‌های پرنور خواهد شد.

طبق انتظار، شیائومی برای میان‌رده خود از ۳ پروفایل رنگی Vivid، استاندارد و Saturated استفاده می‌کند که به‌ترتیب برای نمایش رنگ‌ها براساس محتوا، نمایش طبیعی رنگ‌ها و نمایش رنگ‌هایی اشباع‌شده‌تر استفاده می‌شوند. برای بررسی عملکرد نمایشگر در پروفایل‌های رنگی مختلف مانند همیشه در شرایط آزمایشگاهی وضعیت نمایش رنگ را بررسی کردیم. پروفایل Vivid رنگ‌ها را در فضای رنگی DCI-P3 تولید می‌کند و ۱۰۰ درصد از دامنه دامنه‌رنگی یاد‌شده را پوشش می‌دهد. افزون‌براین باوجود نمایش رنگ‌ها به سردی نسبی، در زمینه دقت رنگ عملکرد قابل‌قبولی را از خود به‌جای می‌گذارد.

حاشیه قسمت پایین نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

دمای رنگ‌ها با تغییر پروفایل به Saturated همچنان حفظ می‌شود؛ اما به‌دلیل گسترده‌تر شدن نسبی دامنه رنگی، پنل در ارائه رنگ‌هایی دقیق ناکام می‌ماند. برای این منظور می‌توانید از پروفایل Natural استفاده کنید که همانند نامش،‌ رنگ‌های بسیار دقیقی را نمایش می‌دهد و در زمینه دمای رنگ نیز خنثی‌تر از دو پروفایل دیگر عمل می‌کند.

صدای خروجی دو بلندگوی ردمی نوت ۱۱ پرو توسط شرکت نام‌آشنای JBL تنظیم شده است و در بررسی‌های انجام شده، موفق به ارائه کیفیت صدای مناسبی با خروجی صدای حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شد. با افزایش بیشتر صدا پایداری فرکانس‌ها کمی با چالش مواجه می‌شوند؛ اما همچنان صدای قابل‌قبولی را ارائه می‌کند. سطح بیس به حدی است که با پخش موسیقی‌های سبک هاوس به‌راحتی می‌توان لرزش بدنه را حس کرد. خوشبختانه برخلاف شیائومی ۱۲ و 12X که پیش‌تر بررسی آن را تقدیم حضورتان کردیم، محل قرارگیری بلندگوها به نحوی است که درصورت استفاده افقی از دستگاه، کف دست مانع از خروج صدا نخواهد شد.

نرم افزار و رابط کاربری ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

میان‌رده شیائومی به‌صورت پیش‌فرض اندروید ۱۱ را به‌همراه پوسته MIUI 12.5 روی خود دارد و اخیراً به‌روزرسانی اندروید ۱۲ و MIUI 13 را نیز دریافت کرده است؛ البته MIUI 13 برای رام گلوبال شامل تغییرات گسترده‌ای نمی‌شود؛ به‌این معنی که از فونت جدید MiSans، ویجت‌های جدید، کنترل‌سنتر جدید و حتی رابط‌کاربری جدید تنظیمات نیز خبری نخواهد بود! تا زمان نگارش این مقاله خبری از افزوده شدن ویژگی‌های ذکر شده به رام گلوبال وجود ندارد.

درحقیقت MIUI 13 گلوبال نسخه‌ای تغییر نام یافته از MIUI 12.5 به‌شمار می‌رود که تغییر چندانی را تجربه نکرده است؛ البته همچنان امکان افزودن ویژگی‌های جدید ازطریق روش‌های غیررسمی و نصب افزونه‌های سیستمی وجود دارد؛ اما به‌دلیل غیررسمی بودنشان و امکان به‌خطر افتادن امنیت دستگاه، انجام آن را توصیه نمی‌کنیم.

بخش اطلاعات نرم‌افزاری ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

شیائومی با پوسته MIUI نرم‌افزارهای متعددی از جمله نتفلیکس، فیسبوک و سرویس‌های گوگل را به‌صورت پیش‌فرض همراه می‌کند که بسیاری از آن‌ها قابل حذف شدن است؛ اما همچنان برنامه‌های اختصاصی چینی‌ها که اتفاقا شمارشان کم نیست، قابل حذف شدن نیستند و باید وجودشان را در صفحه اصلی گوشی خود تحمل کنید. هرچند که با وجود ویژگی App Drawer به‌راحتی می‌توانید با انتقال تمامی برنامه‌های نصب شده به صفحه‌ای اپلیکیشن‌ها، صفحه اصلی خلوت‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری داشته باشید.

پوسته MIUI به کاربران امکان انتخاب Theme-های مختلف را نیز می‌دهد؛ اما متأسفانه برای بهره‌مندی از آن باید حتماً موقعیت جغرافیایی یا همان Region را روی هند یا کشورهایی قرار دهید که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. دراین بخش طیف وسیعی از پوسته‌های خاص و جذاب وجود دارد که در عین کارآمد بودن و اعطای ظاهری جدید به گوشی، می‌توانند به دلیلی برای پدیدار شدن باگ‌ها و افزایش مصرف باتری تبدیل شوند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از انتخاب پوسته‌های سنگین خودداری کنید تا از مشکلات احتمالی آتی جلوگیری شود.

هوم‌اسکرین ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

افزون‌بر شخصی‌سازی‌های ظاهری، پوسته اختصاصی شیائومی از ویژگی‌های متنوعی بهره می‌برد که هریک می‌تواند نیاز کاربر به نرم‌افزارهای سوم‌شخص را از بین ببرد. ویژگی‌هایی مانند فیلم‌برداری از صفحه، اسکن بارکد، برنامه‌های شناور و بسیاری دیگر. بااین وجود این احتمال وجود دارد تا طی به‌روزرسانی‌های متعدد، برخی از این ویژگی‌ها مانند پنل شیشه‌ای Control Center حذف شوند. پیش‌تر نیز شاهد چنین اتفاقی برای ردمی نوت ۹ بودیم؛ بنابراین احتمال اتفاقاتی از این دست را پیش از به‌روزرسانی دستگاه خود درنظر بگیرید.

درباره به‌روزرسانی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G و سیاست‌های شیائومی درقبال آن نیز باید به انتشار ۲ به‌روزرسانی اندروید و ۳ سال پشتیبانی امنیتی اشاره کنیم؛ بنابراین باتوجه به عرضه این دستگاه با اندروید ۱۱، انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۳ تضمینی خواهد بود. درنظر داشته باشید که شیائومی در انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی برای رام گلوبال چندان خوش‌قول نیست و ممکن است بازه انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی از ۳ تا ۶ ماه هم به طول بینجامد.

سخت افزار، تجربه بازی و عمر باتری ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G از Dimensity 920 قدرت می‌گیرد و این تراشه را ۶ یا ۸ گیگابایت رم همراهی می‌کند. میان‌رده‌ی شیائومی را با می‌توان با ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خریداری کرد. ما نسخه‌ی ۸ | ۱۲۸ گیگابایتی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس را برای بررسی دراختیار داشتیم. درنظر داشته باشید که با MIUI می‌توان ۳ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را به‌عنوان رم مجازی به حافظه‌ی رم دردسترس سیستم‌عامل اضافه کرد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۹۹۸٫۷۸

۸۱۳٫۷

۲۳۲٫۸۴

۲۱۲٫۷۷

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۴۹۸٫۷۲

۴۷۲٫۴۵

۱۹۳٫۲۱

۱۸۲٫۲۸

گلکسی A53

۵۱۴٫۴۱

۴۹۵٫۲۵

۲۳۳٫۵۶

۲۰۲٫۴۸

گلکسی A52s مدل 5G

۹۱۳٫۸

۴۸۰٫۰۱

۱۴۷٫۱۶

۱۵۶٫۲۳

گلکسی A52 مدل 5G

۹۲۵٫۵۳

۵۰۹٫۸

۱۵۱٫۲۷

۱۱۹٫۴۳

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

پوکو F3

۱۳۸۴٫۷۴

۶۷۲٫۷۷

۲۰۵٫۰۴

۱۸۷٫۲

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی برای حافظه ذخیره‌سازی نماینده خود از رابط UFS 2.2 استفاده می‌کند که سرعت قابل‌قبولی را برای محصولی میان‌رده ارائه می‌کند. همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی معادل ۹۹۸ و ۸۱۳ مگابایت برثانیه خواهد بود. در مقام مقایسه از دنیای سامسونگ به گلکسی A52s و از دنیای شیائومی به ۱۱ لایت NE اشاره می‌کنیم که هر دو مدل حدود ۹ درصد در نرخ خواندن ترتیبی و ۳۹ و ۷ درصد در نرخ نوشتن ترتیبی ضعیف‌تر از ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس هستند.

تراشه Dimensity 920 از ۸ هسته پردازشی شامل ۲ هسته پرقدرت Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۵ گیگاهرتز و ۶ هسته کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند. پردازنده Mali-G68 MC4 نیز وظیفه پردازش‌های سه‌بعدی و گرافیکی را به‌عهده دارد.

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G در دستان کاربر

بسیاری از خریداران برند ردمی، سری پرو را با قدرت مناسب درکنار قیمت معقولانه می‌شناسند؛ جایی که نوت ۱۱ پرو پلاس با تراشه خود در حد و اندازه‌های تراشه Snapdragon 778G ظاهر می‌شود. پیش از پرداختن به جزئیات ابتدا نگاهی به جدول زیر داشته باشید.

عملکرد ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۸۴۲

۵۴٫۱

۲۵۷۶

۷۲۰

۲۰۰۶

۱۶

۱۱

۱۶

۱۰

--

۲۱

۲۶

--

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(Performance Mode)

۱۰۷۴۸

۵۵٫۸

۲۵۵۹

۷۱۹

۲۲۰۴

۱۶

۱۱

۱۶

۱۰

--

۲۲

۲۶

--

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۶۳۶

۱۹٫۴۵

۱۲۹۸

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۲

۷٫۹

۱۲

۸٫۲

--

۱۷

۲۰

--

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۶۵۰

--

۲۵۴۴

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۴

۱۰

۱۴

۱۰

--

۱۹

۲۴

--

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۲۹۵

۴۹٫۶

۲۴۱۰

۷۷۱

۲۷۹۳

۱۹

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۸

۳۳

--

گلکسی A52 5G

(۱۲۰ هرتز)

۹۵۲۹

۴۵٫۲

--

۶۴۷

۱۹۱۹

۱۰

۷٫۲

۱۱

۷٫۶

--

۱۶

۱۹

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۱۰۱۶۶

--

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

پوکو F3

۱۰۲۱۳

۶۶٫۸

--

۹۷۳

۳۲۸۱

۳۲

۲۰

۳۳

۲۱

--

۴۷

۵۲

--

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

--

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تراشه Dimensity 920 از نظر قدرت پردازشی بین دو تراشه Snapdragon 778G و Exynos 1280 قرار می‌گیرد. باوجود اینکه در تنظیمات دستگاه حالتی تحت عنوان Performance Mode وجود دارد، اما دستگاه در ارائه قدرتی فراتر از حد و مرزهای فعلی خود عاجز است؛ بنابراین تفاوتی در عملکرد دستگاه مشاهده نخواهید کرد.

درصورت مقایسه ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس با مدل 5G نوت ۱۱ پرو، تفاوت‌ها عموماً در زمینه پردازش گرافیکی خواهد بود؛ به‌طوری‌که تراشه گرافیکی Mali-G68 MC4 برتریِ ۲۴ تا ۲۸ درصدی دربرابر تراشه گرافیکی Adreno 619 دارد؛ هرچند که در زمان اجرای بازی CoD Mobile، تقریباً با عملکرد مشابهی روبه‌رو هستیم.

زمانی تراشه دستگاه با چالش روبه‌رو می‌شود که پای بازی Genshin Impact به میدان باز شود. درصورتی که تنظیمات گرافیکی بازی روی Medium تنظیم شود، نرخ‌فریم خروجی بین ۳۰ تا ۳۸ فریم برثانیه خواهد بود که عملکرد قابل قبولی برای میان‌رده شیائومی محسوب می‌شود. هرچند که SD 778G عملکرد به‌مراتب بهتری را از خود به‌جای می‌گذارد.

آخرین بازی مورد بررسی در این بخش به Diablo Immortal اختصاص دارد. نوت ۱۱ پرو پلاس آخرین ساخته موبایلی استویدیو بلیزارد را با نرخ‌فریم ثابت ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. لازم‌به‌ذکر است که به‌صورت پیش‌فرض، امکان انتخاب تنظیمات فراتر از Low وجود ندارد و نرخ‌فریم ۳۰ نیز تنها گزینه قابل انتخاب خواهد بود.

اجرای بازی Genshin Impact در ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

شیائومی در مدل پلاس ظرفیت باتری را به‌میزان ۵۰۰ میلی‌آمپرساعت کاهش داده است و روی کاغذ انتظار کاهش عمر باتری را داریم؛ اما در عمل پس از پخش ویدیو معیار زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیت و نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، به مدت‌زمان ۲۲ ساعت و ۳۷ دقیقه دست پیدا کردیم؛ بنابراین باتری نوت ۱۱ پرو پلاس تا ۳۱ درصد عملکرد بهتری درمقایسه با نوت ۱۱ پرو 5G دارد.

با وجود شارژر ۱۲۰ واتی، نگرانی‌ها درباره‌ی شارژدهی تا حدود رنگ می‌بازند؛ چراکه طی چشم به‌هم زدنی نیمی از ظرفیت باتری شارژ خواهد شد. مدت‌زمان مورد نیاز برای شارژ صفر تا ۱۰۰ باتری برابر با ۲۸ دقیقه خواهد بود. با فعال‌کردن حالت Turbo می‌توانید درازای داغ شدن دستگاه، شارژ کامل باتری را تا ۵ دقیقه سریع‌تر انجام دهید.

عملکرد باتری ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰:۲۸

۲۲:۳۷

۹:۱۵

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰:۴۷

۱۵:۳۳

۱۱:۱۹

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱:۲۱

۲۳:۴۸

۹:۵۹

گلکسی A53

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۸:۲۷

۱۲:۱۳

گلکسی A52s 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۲۸

۱۸:۱۰

۱۰:۱۳

گلکسی A52 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۱۳:۴۴

۹:۱۶

گلکسی A52 4G

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۱۵:۱۷

۱۱:۵۲

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۰

۲۵:۰۰

۱۱:۰۰

پوکو F3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۰:۵۵

۲۰:۳۵

۱۴:۲۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی برای دستیابی به شارژر ۱۲۰ واتی از باتری ۲ سلولی استفاده کرده است که هریک برای شارژ توان ۶۰ وات را طلب می‌کنند. طبق گفته شیائومی، ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس برای افزایش طول‌عمر باتری و همچنین کاهش دما، از ۴۰ ویژگی امنیتی بهره می‌برد و عمر باتری آن نیز طی ۸۰۰ بار سیکل شارژ کامل، به ۸۰ درصد خواهد رسید.

چینی‌ها با قراردادن شارژر درون جعبه، کاربر را از به‌همراه داشتن شارژرهای دیگر بی‌نیاز کرده‌اند. به‌طوری که با این شارژر می‌توانید لپ‌تاپ (مجهز به پورت USB-C)، تبلت، انواع گوشی هوشمند و دیگر محصولات مجهز به USB-C را شارژ کنید.

دوربین ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در محصولی میان‌رده کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد؛ اما شیائومی ادعا می‌کند که دوربین رده‌بالا یا به اصطلاح Pro Grade را در محصول خود استفاده کرده است؛ برای بررسی صحت این ادعا مثل همیشه نمونه عکس‌های ثبت شده با دوربین‌های محصول را بررسی خواهیم کرد.

درنظر داشته باشید که مجموعه دوربین ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس تفاوتی با نوت ۱۱ پرو ندارد؛ چه در زمینه دوربین اصلی چه اولتراواید یا ماکرو، هردو گوشی از حسگرهای ۱۰۸، ۸ و ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

عکاسی با ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی به‌دلیل استفاده از فناوری Pixel Binning و ترکیب هر ۹ پیکسلی به یک پیکسل، اندازه‌ای ۱۲ مگاپیکسلی دارند؛ اما همچنان حالتی تحت عنوان 108MP در اپلیکیشن دوربین وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند. طبق بررسی‌های زومیت برتری چشم‌گیری در خروجی عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی نسبت به نمونه ۱۲ مگاپیکسلی وجود ندارد.

دوربین اصلی دستگاه گستره دینامیکی محدودی ارائه می‌کند و درزمینه دمای رنگ نیز کمی به سردی تمایل دارد. جزئیات تصویر به‌اندازه یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی نیستند و میزان نویز بالا به‌وضوح در قسمت‌های یک‌دست تصویر مشاهده می‌شود. درهمین ابتدای کار دوربین ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G عملکردی ناامید کننده را از خود به‌نمایش گذاشت؛ از این رو باید ببینیم که در ادامه شرایط به‌چه صورت رقم می‌خورد.

دوربین اولتراواید دمای رنگ را بهبود می‌بخشد؛ اما در زمینه کنترل نویز و همچنین ثبت جزئیات بیشتر ناکام می‌ماند و گستره دینامیکی محدودتری را در مقایسه با دوربین اصلی ارائه می‌کند.

نمونه عکس دوربین اصلی در شرایط نوری چالش‌برانگیز
نمونه عکس دوربین اولتراواید در شرایط نوری چالش‌برانگیز

در شرایط نوری مناسب، دوربین اصلی عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش می‌گذارد و با کنترل بهتر جزئیات و همچنین نمایش بهتر رنگ‌ها، عکسی مطلوب‌تر را ثبت می‌کند؛ البته همچنان با عکسی شارپ رو‌به‌رو نیستیم؛ بنابراین سطح جزئیات باتوجه به فاصله سوژه از حسگر و باتوجه به وضوح اسمی حسگر، می‌توانست بهتر باشد.

دوربین اولتراواید در شرایطی مشابه، عملکردی قابل‌قبول دارد؛ اما در زمینه جذب نور کافی به‌خوبی عمل نمی‌کند. به‌دنبال کاهش شدت نور، جزئیات و وضوح کلی تصویر نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای درمقایسه با دوربین اصلی پیدا کرده است.

نمونه عکس دوربین اصلی در شرایط نوری مناسب
نمونه عکس دوربین اولتراواید در شرایط نوری مناسب

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از حسگر 1/1.52 اینچی و گشودگی دیافراگم f/1.9، بهبود عکاسی در نور کم یا به‌اصطلاح عکاسی در شب خواهد بود؛ موردی که شاید تا حدودی به کمک نماینده شیائومی آمده باشد؛ اما همچنان خروجی نهایی را نمی‌توان Pro Grade دانست. وضوح تصویر خوب است؛ اما کافی نیست.

با فعال کردن Night Mode تغییری درنتیجه نهایی ایجاد نخواهد شد؛ تنها میزان روشنایی تصویر کمی افزایش پیدا می‌کند و از بهبودهای دیگر اعم از کاهش نویز یا افزایش جزئیات خبری نیست. نکته‌ای که در عکس‌های ثبت‌شده از فیگورها می‌توان مشاهده کرد، عمق میدان پایین تصاویر است که می‌تواند درحین عکسبرداری در چنین سناریوهایی مشکل‌ساز شود. علت این اتفاق را می‌توان در اندازه حسگر نسبتاً بزرگ دستگاه جستجو کرد.

برای عکاسی با دوربین فوق‌عریض در شب، تنها می‌توان از حالت Night Mode استفاده کرد و در حالت عادی جزئیات چندانی از تصویر عایدتان نخواهد شد. حتی در حالت Nigh Mode نیز تصاویر از وضوح کافی برخوردار نیستند و رنگ‌ها به‌خوبی پردازش نشده‌اند؛ بنابراین درصورت ناکافی بودن نور نمی‌توان روی دوربین اولتراواید حساب باز کرد.

نمونه عکس دوربین اصلی در نور کم
نمونه عکس دوربین اولتراواید در نور کم
نمونه عکس دوربین اصلی در حالت Night Mode
نمونه عکس دوربین اولتراواید در حالت Night Mode

دوربین ماکرو حتی در انجام اولین رسالت خود که عکاسی از جزئیات تصویر است، بازمی‌ماند. از طرفی برای ثبت شارپ‌ترین عکس نیاز است تا حد زیادی به‌سوژه نزدیک شوید. درحالی‌که دیگر مدل‌ها در همین بازه قیمتی مانند شیائومی ۱۱ لایت NE از حسگر ماکرو به‌مراتب توانمندتری استفاده می‌کنند.

نمونه عکس ماکرو ثبت شده با ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G از فیگور لوفی
نمونه عکس ماکرو ثبت شده با ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G
نمونه عکس ماکرو ثبت شده با ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G از ایکس باکس سری اس

دوربین سلفی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس نیز از حسگری مشابه ردمی نوت ۱۱ پرو استفاده می‌کند و خروجی تصاویر نیز در سطح یکسانی قرار دارند؛ گستره دینامیکی محدود به‌همراه نویز بالا و ضعف در ثبت جزئیات تصویر از مشکلاتی است که در عکس‌های سلفی به‌چشم می‌خورند؛ اما همچنان تشخیص درست سوژه و جداکردن آن از پس‌زمینه در عکاسی پرتره، یکی از نقاط قوت بالارده‌ترین مدل سری ردمی نوت ۱۱ به‌شمار می‌رود.

نمونه عکس سلفی
نمونه عکس سلفی پرتره
نمایی از قسمت پشتی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

جمع‌بندی و مقایسه ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G با رقبا

قدرتمندترین عضو خانواده ردمی نوت ۱۱ از ویژگی‌های مختلفی بهره می‌برد که آن را در زمره دستگاه‌هایی با ارزش خرید بالا قرار می‌دهد؛ ویژگی‌هایی چون قدرت پردازشی بالا، طراحی مناسب، صفحه‌نمایش باکیفیت، عمر باتری طولانی و شارژ سریع؛ اما وجود فاکتور قیمتی ۱۰ میلیون تومانی، نماینده شیائومی را مستقیماً دربرابر نماینده قدرتمند سامسونگ یعنی Galaxy A52s قرار می‌دهد؛ دستگاهی که در بخش‌های مختلفی چون نمایشگر، دوربین و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت، محصول چینی‌ها را پشت سر خواهد گذاشت.

از طرفی تفاوت‌های بسیار اندک ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس با نسخه پرو و نبود توجیه کافی برای خرید مدل پلاس سبب می‌شود تا ارزش خرید این مدل گران‌قیمت بیش از پیش کاهش پیدا کند.

شما می‌توانید برای خرید گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G یا سایر محصولات شیائومی به فروشگاه اینترنتی تسک‌میران مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز و ۱۰۰۰ نیتی
  • شارژر ۱۲۰ واتی داخل جعبه
  • تجربه کاربری نرم و روان
  • عمر باتری مناسب

نکات منفی

  • نبود گواهی IP
  • پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه‌مدت
  • عملکرد ضعیف دوربین‌ها در نور کم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات