بررسی آنر X8 [به‌همراه بررسی ویدیویی]

چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
آنر X8 دستگاهی میان‌رده متعلق به چینی‌ها است که پس از غیبتی نسبتاً طولانی دوباره در بازار ایران حضور پیدا کرده‌اند. با بررسی آنر X8 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

هواوی برند آنر را با رؤیای کسب جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۳ تأسیس کرد؛ برندی که با شعار تولید محصولی جوان‌پسند وارد رقابت بازار تلفن‌های همراه شد و توانست در مدتی کوتاه به دستاوردهای وسیعی در بازار چین دست پیدا کند. یکی از دلایل عمده موفقیت‌های این برند را می‌توان عرضه محصولاتی میان‌رده و بعضاً پرچم‌دار با قیمتی مقرون‌به‌صرفه عنوان کرد.

آنر موفقیت‌های خود را با ورود به بازارهای جهانی تکرار کرد و رکوردهای فروش را یک به یک جابه‌جا کرد تا اینکه شرکت مادر یعنی هواوی با تحریم‌های ایالات متحده مواجه شد؛ اتفاقی که هواوی و آنر را وارد چالش بزرگی کرد؛ به‌طوری‌که پس از گذشت یک سال غول چینی تصمیم به فروش برند آنر گرفت تا صدمه کمتری به آن وارد شود. آنر پس از تغییر مالکیت می‌توانست از سرویس‌های گوگل نیز استفاده کند.

پس از تصمیم هواوی مبنی بر فروش برند آنر به‌منظور جلوگیری از کاهش فروش آن، این برند همانند ققنوسی دوباره از خاکستر برخاست و با دریافت مجوز برای عرضه مجدد دستگاه‌های خود به‌همراه سرویس‌های گوگل، برای ورود قدرتمندتر خود به بازارهای خارج از چین برنامه‌ریزی کرد.

حال، هم‌زمان با ورود دوباره آنر به بازار ایران، گوشی هوشمند آنر X8 وارد دفتر زومیت شده است تا زیر و بم آن را بررسی کنیم. این دستگاه درحال‌حاضر در بازه قیمتی ۵٫۵ میلیون تا ۵٫۸ میلیون تومان و در ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت به همراه رم ۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد؛ البته پیش از شروع باید خاطرنشان کنیم که آنر X8 دستگاهی متفاوت از آنر 8X است و دو مدل مجزا به‌شمار می‌روند.

گوشی آنر X8 را شرکت هماتلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی آنر X8

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت آنر X8

آنر در طراحی X8 وسواس بسیاری به‌،خرج داده است؛ به‌طوری‌که در نگاه اول تصور قیمتی ۸ تا ۹ میلیون تومانی را از آن خواهید داشت؛ اما این پایان راه نیست و با اولین لمس کیفیتی مثال‌زدنی را حس خواهید کرد. با اینکه پنل پشتی و فریم تماماً از پلاستیک ساخته شده‌اند؛ همچنان حس و حال رده‌بالایی را به کاربر منتقل می‌کنند. دوربین چهارگانه به زیبایی در قابی مربعی قرار گرفته‌ که این طراحی در کنار تخت‌بودن فریم دستگاه، تصویری از آیفون ۱۳ پرو را در ذهنمان تداعی می‌کند.

نمای پشتی آنر X8

آنر X8 در سه رنگ آبی، سفید و مشکی به‌فروش می‌رسد؛ ما نیز در زومیت به مدل سفید آن دسترس داشتیم. پنل پشتی سطحی مات دارد و به دلیل تغییر رنگ با توجه به زاویه تابش نور و همچنین افکت‌های جذابی که در طراحی این بخش لحاظ شده است، گویی که در حال تماشای سطحی شیشه‌ای هستید. تصور شیشه‌ای بودن پنل پشتی با سایه اطراف لوگو HONOR بیشتر نیز می‌شود.

بدنه مستعد جذب اثر انگشت نیست، اما اگر دستتان عرق می‌کند باید در لمس قاب دوربین محتاط باشید؛ چراکه به دلیل براق بودن این بخش، به‌شدت پتانسیل کثیف شدن و زشت کردن ظاهر دستگاه را دارد. بیرون‌زدگی دوربین نیز شامل دو مرحله می‌شود؛ بدین صورت که یک‌بار قاب دوربین و سپس خود لنزها بیرون‌زدگی جزئی را تجربه می‌کنند؛ دقیقاً مشابه آیفون ۱۳ پرو. برخلاف ظاهر آینه‌ای شکل و لبه‌های تراش خورده، جنس این قسمت نیز همچنان از پلاستیک است اما به‌طور کلی ظاهر زیبایی دارد.

قاب دوربین آنر X8
محل قرارگیری پورت، اسپیکر، جک هدفون و میکروفون تماس آنر X8
دکمه قفل و صدای آنر X8
لوگو آنر در پشت آنر X8

چشم نوازی و جذابیت آنر X8 با روشن کردن آن دوچندان نیز می‌شود. چراکه حاشیه صفحه‌نمایش به‌شکل خیره‌‌کننده‌ای کم است؛ به‌طور دقیق‌تر حاشیه‌های سمت راست و چپ نمایشگر آنر X8 تنها ۱٫۱ میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند و این عدد در حاشیه بالای دستگاه به ۱٫۱۵ میلی‌متر می‌رسد. پرواضح است که همانند دیگر دستگاه‌های اندرویدی میان‌رده، حاشیه قسمت پایین نمایشگر بیشتر از سه ضلع دیگر خواهد بود؛ اما همچنان به واسطه کاهش حاشیه‌ها پنل ۶٫۷ اینچی دستگاه بیش از ۸۹ درصد (۹۳٫۶ درصد به گفته سایت رسمی آنر) از قسمت جلوی دستگاه را به‌خود اختصاص می‌دهد. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی سلفی نیز در روزنه‌ای در قسمت بالای صفحه‌نمایش قرار دارد و بالاتر از آن نیز حفره‌های بلندگوی تماس به‌چشم می‌خورند که برای کاهش حاشیه نمایشگر به بالای آن منتقل شده‌اند.

نمایشگر میان‌رده آنر از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و وضوح ۲۳۸۸ × ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد و به دو فناوری Smart Resolution و Dynamic Refresh rate نیز مجهز شده که در بخش نمایشگر به‌طور مفصل به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. نمایشگر با لایه‌ای از گوریلا گلس با نسخه نامعلوم محافظت می‌شود که خوشبختانه آنر برای محافظت اولیه بیشتر، به صورت پیش‌فرض محافظی پلاستیکی نیز روی آن قرار داده است.

روزنه نمایشگر و دوربین سلفی آنر X8

بدنه آنر X8 تنها ۷٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد که البته شامل برآمدگی دوربین نمی‌شود. وزن دستگاه نیز به دلیل استفاده از پلاستیک ۱۷۷ گرم اندازه‌گیری می‌شود. با در نظر گرفتن این موارد و همچنین نسبت صفحه ۱۹:۹٫۹ و صدالبته لبه‌های تخت، با دستگاهی خوش‌دست مواجه هستیم که ثبات بالایی دارد. البته بلندی نمایشگر باعث می‌شود تا در زمان کار با یک دست به ویژگی One-Handed mode احتیاج پیدا کنید.

در پایان قسمت طراحی نیز باید به دکمه‌های افزایش/کاهش صدا و دکمه قفل اشاره کنیم که در لبه سمت‌راست قرار گرفته‌اند و حتی برای دست‌های کوچک نیز به‌راحتی قابل دسترسی هستند. حسگر اثر انگشت با دکمه قفل یکپارچه شده و از سرعت و دقت خوبی نیز برخوردار است؛ اما در سمت مخالف تنها شیار سیم‌کارت دوگانه مشاهده می‌شود که البته محفظه حافظه microSD را با خود به‌همراه ندارد. درگاه USB-C، خروجی بلندگو، حفره میکروفون و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون نیز در لبه پایین دستگاه قرار گرفته‌اند.

نمایشگر و اسپیکر آنر X8

نمایشگر ۶٫۷ اینچی آنر X8 از وضوح ۱۰۸۰ × ۲۳۸۸ پیکسل بهره می‌برد و محتوای آن نیز ۹۰ بار در ثانیه به‌روزرسانی می‌شود. با در نظر گرفتن اندازه نمایشگر و وضوح آن به چگالی پیکسلی ۳۹۱ پیکسل در هر اینچ می‌رسیم که عدد بسیار مناسبی برای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. آنر در زمان معرفی این دستگاه، تنها به ذکر مشخصات کلی نمایشگر اعم از وضوح و اندازه نمایشگر به همراه نرخ‌نوسازی و حاشیه‌های آن بسنده کرده و اطلاعات بیشتری در اختیارمان قرار نداده است.

پنل جلو و نمایشگر آنر X8

در قسمت تنظیمات نمایشگر دو پروفایل رنگی Normal و Vivid وجود دارد که اولی برای نمایش رنگ‌هایی دقیق و دیگری نیز برای نمایش رنگ‌هایی اشباع‌شده‌تر قرار داده شده‌اند. با تغییر پروفایل رنگی به Vivid به‌وضوح می‌توان تغییر دمای رنگ و سردتر شدن آن را مشاهده کرد، اما چشم ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری دقیق تفاوت‌ها نیست؛ بنابراین باید سری به آزمایشگاه زومیت بزنیم.

عملکرد نمایشگر آنر X8 دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

آنر X8

۱٫۵۳

۲٫۷۲

۳۰۱٫۵

۲٫۷۱

۳۱۳

۱۱۰٫۸

۱٫۷

۱٫۷ (Normal)

پوکو X4 پرو

۲٫۸

۰

۵۴۶

۰

۸۵۰

۴

۲٫۴ (Standard)

گلکسی A23

۵

۳٫۹۵

۳۳۸٫۵

۶٫۴

۴۱۰

۷۲٫۳

۳٫۷

۶٫۲

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۲٫۸۳

۰

۶۳۷٫۵

۰

۱۰۴۸٫۵

۳٫۹

۱٫۱ (Standard)

ردمی نوت ۱۰ پرو

۳٫۰۵

۰

۶۷۰

۰

۱۱۱۱

۶٫۲

۱٫۴ (Standard)

ردمی نوت ۹ اس

۰/۷

۳/۷۵

۳۳۳

۵/۲

۴۸۰

۹۶

۵

۲/۲ (Standard)

ردمی نوت ۹ پرو

۰/۶

۳/۹

۳۱۰

۵

۴۲۰

۸۰

۴.۹

۳ (Standard)

گلکسی A32 5G

۲٫۵

۱٫۸۹

۲۳۴٫۴

۲٫۳۷

۲۷۲٫۵

۱۲۴

۴٫۲

۴٫۲

گلکسی A32

۲٫۲۷

۰

۵۵۱٫۷۵

۰

۱۱۱۲

۵٫۱

۳٫۳ (Natural)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

نمایشگر آنر X8 در پروفایل رنگی Normal تمایل نسبتاً کمی به سردی دارد و در نمایش رنگ‌ها نیز دقیق عمل می‌کند؛ به‌طوری که در بررسی‌های ما deltaE 1.7 را به‌دست آورده است. همچنین این پروفایل رنگی توانایی پوشش ۹۹٫۲ درصدی از فضای رنگی sRGB را دارد. با انتخاب پروفایل رنگی Vivid شرایط کمی متفاوت‌تر خواهد بود. با وجود پوشش ۱۰۷ درصدی دامنه‌رنگی sRGB، نمایشگر IPS آنر X8 همچنان بازه‌ای کوچک‌تر از فضای رنگی DCI-P3 را شامل می‌شود. بنابراین میان‌رده چینی‌ها در پشتیبانی از HDR نیز بازخواهد ماند. علاوه‌براین با وجود deltaE 5.5، دقت رنگ نیز کاهش شدیدی پیدا می‌کند و رنگ‌ها سردتر از حالت نرمال خواهند بود. بنابراین اگر به‌دنبال نمایش رنگ‌هایی دقیق‌تر هستید، پروفایل Normal گزینه مناسب شما به‌شمار می‌رود اما درصورت علاقه به رنگ‌هایی اشتباع‌شده‌تر اما سردتر، راهی جز انتخاب پروفایل Vivid نخواهید داشت.

عملکرد آنر X8 در زمینه روشنایی نیز مناسب ارزیابی می‌شود. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی هوشمند در حالت دستی به عدد ۳۰۱ نیت می‌رسد و با فعال‌سازی روشنایی خودکار تا ۳۱۳ نیت نیز قابل افزایش است؛ عددی که قابل قبول ارزیابی می‌شود و خوانایی مناسبی را نیز در زیر نور مستقیم آفتاب ارائه می‌دهد؛ هرچند که ممکن است در مشاهده محتواهایی با پس‌زمینه مشکی، کمی دچار چالش شوید. حداقل روشنایی نیز در محیط‌های تاریک به ۱٫۵۳ نیت می‌رسد.

وب‌سایت زومیت در نمایشگر آنر X8

آنر برای گوشی میان‌رده خود از بلندگو Mono استفاده کرده و خبری از بلندگوی استریو و ثانویه نیست. با تنظیم حجم صدای خروجی در بالاترین حد ممکن صدای نسبتاً آزاردهنده‌ای پخش خواهد شد که نه در زمینه تفکیک صدا عملکرد درستی دارد نه وضوح و شفافیت صدا در حد قابل قبولی است. همچنین نبود بیس، صدایی عریان و فاقد جذابیت کافی را خلق خواهد کرد. با کاهش حجم صدا به حدود ۸۰ درصد اوضاع برای صدای ووکال (فرکانس میانی) تاحدودی بهتر می‌شود؛ اما همچنان وضعیت بد تفکیک و شفافیت صدا پابرجا است.

نرم‌افزار و رابط کاربری آنر X8

آنر برای میان‌رده جذاب خود از نسخه ۴٫۲ رابط‌کاربری اختصاصی Magic UI استفاده کرده که اندروید ۱۱ را اجرا می‌کند. در زمان استفاده از پوسته آنر، انیمیشن‌ها و جلوه‌های نرمی را تجربه خواهید کرد؛ اما همچنان احتمال لگ و کندی در زمان چرخش صفحه یا ورود به بخش Discovery گوگل یا حتی خروج از برنامه، وجود دارد. سطح امکانات تعبیه‌شده به‌همراه آنر X8 را مناسب ارزیابی می‌کنیم؛ امکاناتی مانند تغییر پروفایل رنگی برای تنظیم دمای رنگی موردعلاقه یا ویژگی‌هایی مثل eBook Mode و Dark Mode که عموماً برای کاهش آسیب به چشم در زمان مطالعه یا کار با دستگاه در شب، کاربرد دارند. البته باید یادآور شویم که به دلیل استفاده از پنل LCD، استفاده از حالت دارک مود به بهبود عمر باتری و کاهش مصرف انرژی کمکی نخواهد کرد.

خوشبختانه آنر پس از جدایی از هواوی موفق شده است تا باری دیگر از وجود سرویس‌های گوگل بهره‌مند شود. از این رو طیف وسیعی از سرویس‌های اهالی مانتن‌ویو را در قالب پوشه‌ای با نام Google در صفحه اصلی مشاهده می‌کنید که شامل سرویس‌هایی چون یوتیوب، گوگل، جیمیل، گوگل مپس و تعدادی دیگر می‌شود. همانند دیگر دستگاه‌های مجهز به سرویس‌های گوگل در آنر X8 نیز با وجود گالری اختصاصی آنر، شاهد وجود برنامه Photos گوگل نیز هستیم که این دوگانگی درنهایت منجر به سردرگمی کاربر خواهد شد. چنین شرایطی برای برنامه Email نیز برقرار است.

رابط کاربری Magic UI آنر X8

موارد آزاردهنده‌ای نیز در رابط‌کاربری Magic UI وجود دارد که ممکن است کمی تجربه استفاده از دستگاه را ناخوشایند کند. دو مورد از آزاردهنده‌ترین موارد را می‌توانیم نبود Double tap to wake/lock برای روشن‌کردن نمایشگر با دو بار ضربه روی صفحه و نبود امکان دسترسی به اعلانات ازطریق پایین کشیدن انگشت از مرکز صفحه اشاره کرد؛ از این رو برای نمایش اعلانات حتماً باید با کمک دست دیگر خود، نوار وضعیت بالای نمایشگر را لمس کنید. علاوه‌براین ممکن است در زمان فراخوانی اعلانات با دو انگشت، پنل Quick Settings با باگ مواجه شده و تنها نیمی از آن نمایش داده شود؛ البته با برداشتن دو انگشت باگ برطرف خواهد شد.

افزون‌بر موارد ذکرشده، امکان ورود به تنظیمات لانچر ازطریق نگه‌داشتن انگشت در قسمت خالی صفحه وجود ندارد و حتماً باید روی صفحه Pinch کنید (نیشگون صفحه). همچنین پروسه دشوار افزودن و حذف ویجت، نبود App Drawer و گزینه‌های محدود شخصی‌سازی لانچر، از دیگر معایب به‌شمار می‌رود. در انتهای بخش نرم‌افزار و رابط‌کاربری نیز باید به مدت‌زمان موردنیاز برای نگه‌داشتن دکمه قفل و نمایش گزینه‌های ریستارت/خاموش کردن دستگاه اشاره کنیم که دو برابر بیشتر از حالت نرمال و معادل چهار ثانیه است!

عملکرد، تجربه‌ی بازی و باتری آنر X8

آنر X8 همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی آنر X9، به تراشه Snapdragon 680 به‌منظور تأمین قدرت پردازشی خود مجهز شده است؛ تراشه‌ای ۶ نانومتری که از ۲ کلاستر متشکل از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد که کلاستر قدرتمند و کم‌مصرف به‌ترتیب شامل ۴ هسته ۲٫۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته ۱٫۹ گیگاهرتزی Cortex-A53 می‌شوند. به‌منظور انجام چندوظیفگی بهتر، چینی‌ها برای X8 از رمی ۶ گیگابایتی از نوع LPDDR4X استفاده کرده‌اند که برای یک گوشی میان‌رده کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما بهتر بود که پیکربندی دیگری نیز با رم ۸ گیگابایت وجود داشت تا حق انتخاب بیشتری به کاربر داده شود. پردازنده گرافیکی Adreno 610 نیز پردازنده مرکزی را در زمینه پردازش‌های سه‌بعدی و گرافیک‌محور همراهی می‌کند.

اجرای بازی روی آنر X8

درحالی‌که X8 از شیار کارت حافظه microSD برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی بهره نمی‌برد، آنر همچنان میان‌رده خود را تنها در یک مدل و آن هم با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی از نوع UFS 2.2 عرضه کرده است. در زمینه ارتباطی نیز مدل X8 از بلوتوث نسخه ۵٫۰، Wi-Fi ac و مودم 4G استفاده می‌کند. خوشبختانه استفاده از حافظه UFS 2.2 سبب شده تا عملکرد حافظه این دستگاه بهتر از رقبای آن باشد؛ به‌طوری‌که در مقایسه با گلکسی A23 در زمینه خواندن ترتیبی تا ۱۰ درصد و در زمینه نوشتن ترتیبی نیز حدود ۳۲ درصد سریع‌تر ظاهر می‌شود.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی آنر X8 دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

آنر X8

۹۵۹

۶۶۶٫۴۳

۱۸۵٫۴۶

۱۷۸٫۳۴

پوکو X4 پرو

۵۲۱٫۹

۴۸۸٫۲

۱۹۸٫۱

۱۹۲٫۵

گلکسی A23

۸۷۰٫۷

۵۰۲٫۴

۱۷۶٫۱

۱۶۷٫۷

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۴۹۸٫۷۲

۴۷۲٫۴۵

۱۹۳٫۲۱

۱۸۲٫۲۸

ردمی نوت ۱۰ پرو

۴۸۳٫۵۶

۵۲۱٫۶۶

۱۳۴٫۰۱

۱۲۲٫۳۸

ردمی نوت ۹ اس / پرو

۴۸۶٫۶۳

۱۷۵٫۳۹

۱۲۷٫۱۵

۱۱۳٫۶

گلکسی A32 5G

۸۹۲٫۹۹

۳۴۰٫۱۶

۱۵۴٫۵۷

۱۷۵٫۰۵

گلکسی A32

۲۹۲٫۹۶

۱۹۲٫۱

۹۴٫۵۴

۷۱٫۶۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آنر برای کاربران حالتی با عنوان Performance Mode قرار داده است تا به واسطه آن حداکثر توان پردازشی دستگاه را دریافت کنید. در بررسی‌های ما تقاوتی میان حالت معمولی و حالت Performance Mode ایجاد نشد و در هر دو حالت در بنچمارک گیک‌بنچ امتیارهای یکسانی به‌دست آمد. این اتفاق درباره عملکرد پردازنده گرافیکی نیز تکرار شد و همچنان شاهد امتیازهایی مشابه بودیم. درواقع تنها تفاوت میان حالت معمولی و Performance Mode در مصرف انرژی بود که در حالت پرقدرت، مصرف انرژی افزایش چشمگیری را تجربه کرد.

عملکرد آنر X8 دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

آنر X8

(Dynamic)

۷۴۲۹

۳۷٫۳۳

Error

۳۷۸

۱۵۸۰

۵٫۰

۳٫۲

۴٫۹

۳٫۲

--

۷٫۱

۸٫۱

--

پوکو X4 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۶۰۴

۴۴٫۲

۱۲۸۳

۶۹۰

۲۰۸۷

۱۲

۷٫۸

۱۲

۸٫۲

--

۱۷

۲۰

--

گلکسی A23

(Adaptive)

۷۲۳۶

۳۷٫۷۹

۴۳۴

--

۳۷۷

۱۴۵۶

۴٫۹

۳٫۳

۴٫۹

۳٫۲

--

۷٫۱

۸٫۳

--

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۶۳۶

۱۹٫۴۵

۱۲۹۸

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۲

۷٫۹

۱۲

۸٫۲

--

۱۷

۲۰

--

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۸۹۴۲

۴۲٫۹

۱۱۰۶

۵۶۵

۱۷۶۲

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۷

--

۱۶

۱۹

--

ردمی نوت ۹ اس / پرو

--

--

--

۵۶۹

۱۶۹۱

--

--

۱۶

۱۸

--

۱۶

۱۸

--

گلکسی A33 5G

(۹۰ هرتز)

۱۰۵۴۹

۴۸٫۷

۲۶۰۰

۷۳۷

۱۸۶۲

۱۵

۱۰

۱۵

۱۰

--

۱۹

۲۳

--

گلکسی A32 5G

۶۰۰۵

۳۵٫۳

۱۲۹۸

۵۰۵

۱۶۵۷

۱۹

۶٫۳

۱۸

۵٫۸

--

۲۷

۱۶

--

گلکسی A32

(۹۰ هرتز)

۵۶۵۳

۲۶٫۲

۴۶۸۵

۳۴۶

۱۲۷۸

۲۹

۲۰

۴٫۴

۲٫۹

--

۸٫۱

۹٫۳

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طورکه در جدول بالا مشاهده می‌کنید آنر X8 به واسطه تراشه مشابه با گلکسی A23، نتایج مشابهی را نیز کسب کرده است. اما در مقایسه با گلکسی A32 5G که میان‌رده اقتصادی سال گذشته کره‌ای‌ها به‌شمار می‌رود، آنر X8 در زمینه CPU و GPU به‌ترتیب ۵ و ۹۷ درصد عملکرد ضعیف‌تری را از خود به‌نمایش می‌گذارد!.این‌ در‌ حالی‌ است که حتی درصورت مقایسه با نسخه 4G گلکسی A32 نیز، نماینده آنر به واسطه برتری ۲۳ درصدی تنها یارای رقابت در مقایسه پردازش مرکزی را دارد و همچنان در مقایسه گرافیکی با ۱۵ درصد عملکرد ضعیف‌تر پردازنده گرافیکی، بازنده میدان است. اگر بخواهیم پای گلکسی A33 را که نسل جدید A32 محسوب می‌شود نیز به این مقایسه باز کنیم، شرایط از این هم دشوارتر خواهد شد؛ به‌طوری‌که با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در آزمون چند‌هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ و آزمون گرافیکی GFXBench Car Chase، به‌ترتیب ضعفی ۱۸ درصدی و ۱۸۴ درصدی را شاهد هستیم! درحالی‌که عموماً در بحث تراشه، تولیدکننده‌های چینی پیروز میدان رقابت هستند یا حداقل در رقابتی شانه‌به‌شانه قرار دارند.

نماینده آنر در زمینه اجرای بازی‌های پرطرفداری چون CoD Mobile عملکرد قابل قبولی دارد؛ بدین معنی که در تنظیمات گرافیکی Medium و همچنین تنظیمات فریم Medium اجرای نسبتاً پایداری را به نمایش گذاشت و در طول بررسی افت فریم و مواردی از این قبیل را شاهد نبودیم. لازم به‌ ذکر است که درطول انجام تست‌های آنر X8، داغی محسوسی را مشاهده نکردیم و در تمامی مراحل دمای بدنه دستگاه در سطح مطلوبی قرار داشت.

نمایشگر آنر X8

آنر به‌منظور تأمین انرژی مورد نیاز X8 از یک باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت استفاده کرده که با توجه به استانداردهای سال ۲۰۲۲، حتی روی کاغذ نیز ناکافی به‌نظر می‌رسد. برای صحت این موضوع روشنایی صفحه را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم و بنچمارک PCMark را روی دستگاه اجرا و در نهایت به عمر باتری ۸ ساعت و ۵۲ دقیقه‌ای دست پیدا کردیم؛ درحالی‌که دیگر رقبا حداقل موفق به ثبت عمر باتری ۱۰ ساعته شدند. برای بررسی‌های بیشتر و بنا به رسم همیشگی، تست اختصاصی زومیت را نیز اجرا کردیم.

عملکرد باتری آنر X8 دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آنر X8

(Dynamic)

۶٫۷ اینچ

۲۳۸۸×۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱:۱۶

با شارژر ۲۲٫۵ واتی

۱۰:۵۹

۸:۵۲

آنر X8

(۶۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۳۸۸×۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱:۱۶

با شارژر ۲۲٫۵ واتی

--

۱۰:۲۳

پوکو X4 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۴۱

با شارژر ۶۷ واتی

۱۶:۳۹

۱۲:۰۱

گلکسی A23

(Adaptive)

۶٫۶ اینچ

۲۴۰۸×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱:۴۳ با شارژر ۱۵ وات

۱۶:۳۹

۱۲:۳۶

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰:۴۷

۱۵:۳۳

۱۱:۱۹

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰

۵۰۲۰

۱:۲۱

۲۳:۴۸

۹:۵۹

ردمی نوت ۹ اس / پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

--

۱۵:۴۲

۱۱:۵۳

گلکسی A32

(۹۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۷:۴۲

۱۱:۳۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بدین منظور ویدئو معیار 720p با کدک H.264 را با روشنایی ۲۰۰ نیت صفحه و فعال بودن حالت پرواز، پخش کردیم و آنر X8 موفق شد تا در چنین شرایطی زمان ۱۰ ساعت و ۵۹ دقیقه را ثبت کند. در مقام مقایسه باید به عملکرد ۱۷ ساعت و ۴۳ دقیقه‌ای گلکسی A32 و ۱۶ ساعت و ۳۹ دقیقه‌ای پوکو X4 پرو اشاره کنیم که به ترتیب برتریِ ۶۱ و ۵۱ درصدی درمقایسه با نماینده آنر دارند.

البته با توجه به شارژر ۲۲٫۵ واتی درون جعبه، می‌توانید حدود ۶۰ درصد از حجم باتری را در طول مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید که تا حدودی می‌تواند نقش مرهمی را برای طول عمر کم باتری، ایفا کند. برای شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصد نیز به ۷۶ دقیقه احتیاج خواهید داشت.

دوربین آنر X8

آنر X8 درمجموع از ۵ دوربین استفاده می‌کند که شامل ۴ دوربین در قسمت پشتی و یک دوربین سلفی می‌شود. متأسفانه هیچ اطلاعاتی از حسگرهای مورد استفاده در دوربین X8 دردسترس نیست و حتی خود آنر نیز از اعلام آن خودداری کرده است. سنسور اصلی از وضوح ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد که روی آن لنزی عریض با دیافراگم f/1.8 قرار دارد. کمی پایین‌تر سنسور ۵ مگاپیکسلیِ مجهز به لنز فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 به‌چشم می‌خورد که دو سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند که از دیافراگم f/2.4 برخوردار هستند. با اینکه تقریباً مجموعه دوربین کاملی را شاهد هستیم اما از نظر ما بهتر بود به‌جای دو دوربین نه‌چندان کارآمدِ ۲ مگاپیکسلی، از دوربین فوق‌عریض ۸ یا ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌شد تا تجربه عکسبرداری مناظر حداقل روی کاغذ بهتر از چیزی که درحال‌حاضر به نظر می‌رسد، باشد.

نرم‌افزار دوربین آنر X8

عملکرد دوربین آنر X8 در طول روز

خوشبختانه در زمان بررسی میان‌رده چینی‌ها،‌ پوکو X4 پرو نیز در دفتر زومیت بود و تصمیم گرفتیم تا مقایسه‌ای میان این دو گوشی انجام دهیم. دوربین اصلی آنر X8 درمقایسه با نماینده شیائومی در زمینه گستره دینامیکی وضعیت تقریباً مشابهی را تجربه می‌کند؛ با این تفاوت که X4 Pro قسمت‌های تاریک عکس را کمی روشن‌تر ثبت می‌کند. همچنین میزان نویز تصاویر نیز در سطح یکسانی قرار دارند.

پوکو X4 پرو رنگ‌های سبز را کمی اغراق‌شده‌تر از واقعیت ثبت می‌کند اما از طرف دیگر در این سناریو برای ثبت دقیق رنگ قرمز با مشکل مواجه می‌شود و کمی به سمت طیف صورتی متمایل می‌شود. خوشبختانه این اتفاق در نماینده آنر رخ نمی‌دهد و الگوریتم پردازش تصویر تا جای ممکن رنگ‌ها را آنطور که هستند ثبت می‌کند.

با انجام برش ۱۰۰ درصد و بررسی جزئیات تصویر، اختلاف اصلی بین میان‌رده‌های آنر و شیائومی مشخص می‌شود. آنر X8 به واسطه وضوح پایین‌تر عکس‌های خروجی و احتمالاً سنسور کوچک‌تر، جزئیات بسیار محدودتری را از دل سوژه بیرون می‌کشد؛ اما پوکو X4 پرو در آن‌سوی میدان موفق شده تا به‌خوبی حفره‌های کوچک ورود و خروج هوا را در قسمت تاریک کنسول ایکس باکس سری اس ثبت کند.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی آنر X8
عکس دوربین اصلی آنر X8
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X4 پرو
عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی آنر X8 (برش ۱۰۰ درصد)
برش واقعی عکس دوربین اصلی آنر X8
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X4 پرو (برش ۱۰۰ درصد)
برش واقعی عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو

با تغییر به دوربین فوق‌عریض، شرایط کمی متفاوت‌تر دنبال می‌شود. این‌ بار آنر X8 با دامنه دینامیکی گسترده‌تر، رقیب خود را به چالش می‌کشد. با نگاهی به جزئیات ثبت‌شده از نمای بیرون از پنجره به وضوح به این مهم پی خواهید برد؛ اما دستیابی به این گستره دینامیکی برای آنر فاقد هزینه نبوده است و به دلیل افزایش ISO و همچنین کاهش سرعت شاتر، نویز تصاویر به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. کفه‌ ترازو در زمینه رنگ‌ها نیز همچنان به نفع نماینده آنر سنگینی می‌کند.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید آنر X8
عکس دوربین اولتراواید آنر X8
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو
عکس دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید آنر X8 (برش ۱۰۰ درصد)
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید آنر X8
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو (برش ۱۰۰ درصد)
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید پوکو X4 پرو

عکس نور کم دوربین آنر X8

قطعاً از دستگاه‌هایی در این بازه قیمتی انتظار چندانی در زمینه عکاسی در نور کم یا شب نمی‌رود و آنر X8 نیز از این قاعده مستثنی نیست. عکس‌های ثبت‌شده با میان‌رده چینی قابل قبول نیستند و تنها با عکسبرداری در حالت Night Mode می‌توانید وضعیت عکس‌ها را کمی بهبود ببخشید، نویزهای موجود را حذف کنید و سطح روشنایی را نیز افزایش دهید؛ نکته مثبت این است که با وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری، ویژگی نایت مود کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و سبب ثبت عکس‌هایی قابل‌قبول می‌شود. البته اگر تصاویر خروجی را با پوکو X4 پرو مقایسه کنید قطعاً ناامید خواهید شد؛ اما با توجه به تفاوت برچسب قیمتی دو مدل، چنین تفاوت‌هایی دور از انتظار نیست.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید آنر X8 در نور کم
عکس دوربین اصلی آنر X8 در نور کم
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X4 پرو در نور کم
عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو در نور کم
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی آنر X8 در نور کم (حالت نایت مود)
عکس دوربین اصلی آنر X8 در حالت نایت مود
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی پوکو X4 پرو در نور کم (حالت نایت مود)
عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو در حالت نایت مود

عکس‌های سلفی و پرتره آنر X8

آنر X8 برای ثبت عکس‌های سلفی از سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. متأسفانه مشخصات این سنسور نیز از جانب آنر اعلام نشده است؛ از این رو نمی‌توانیم اطلاعاتی همچون اندازه سنسور را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای مقایسه دوربین سلفی با هر دو گوشی در سناریویی مشابه یک عکس سلفی و یک عکس سلفی پرتره ثبت کردیم. خروجی عکس سلفی در نماینده آنر گستره دینامیکی وسیع‌تری را ارائه کرد؛ اتفاقی که در نمونه عکس پوکو X4 پرو شاهد آن نبودیم. از طرفی ضعف در ثبت دقیق رنگ سفید در هر دو عکس مشاهده می‌شود اما شدت آن در نمونه عکس X4 پرو به‌مراتب کمتر است.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی آنر X8
عکس دوربین سلفی آنر X8
نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی پوکو X4 پرو
عکس دوربین سلفی پوکو X4 پرو

با فعال‌سازی حالت پرتره گستره دینامیکی در دوربین سلفی نماینده آنر کاهش پیدا می‌کند و شرایط برای پوکو کمی بهتر از رقیب می‌شود. علاوه‌براین ضعف در ثبت دقیق رنگ سفید نیز همچنان پابرجا است اما رنگ تی‌شرت و گیاهان پشت سوژه در آنر طبیعی‌تر و بهتر پردازش شده‌اند.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی آنر X8 در حالت پرتره
عکس دوربین سلفی آنر X8 در حالت پرتره
نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی پوکو X4 پرو در حالت پرتره
عکس دوربین سلفی پوکو X4 پرو در حالت پرتره

برای عکس پرتره نیز به سراغ محمدحسین رفتیم تا در شرایط نوری چالش‌برانگیز، توانایی دوربین هردو مدل را بسنجیم. همان‌طورکه در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید هر دو نماینده به‌خوبی سوژه را تشخیص داده و آن را از پس‌زمینه جدا کرده‌اند؛ اما با نگاهی به موهای محمدحسین متوجه عملکرد بهتر الگوریتم پردازش تصویر شیائومی خواهید شد. همچنین سمت چپ صندلی و روی میز نیز در آنر X8 به خوبی تشخیص داده نشده و افکت بوکه روی آن اعمال نشده است. در انتها نیز باید به بیرون پنجره و جزئیات بیشتر ثبت‌شده به‌وسیله دوربین آنر X8 اشاره کنیم که نشان از دامنه وسیع‌تر دینامیکی آن دارد.

نمونه عکس ثبت شده پرتره با دوربین اصلی آنر X8
عکس دوربین اصلی آنر X8 در حالت پرتره
نمونه عکس ثبت شده پرتره با دوربین اصلی پوکو X4 پرو
عکس دوربین اصلی پوکو X4 پرو در حالت پرتره

عکس ماکرو آنر X8

دوربین ماکرو به دلیل فقدان فوکوس خودکار و همچنین وضوح پایین عملکرد چندان مناسبی ندارد اما همچنان کیفیتی مشابه پوکو X4 پرو را ارائه می‌دهد. به‌طورکلی همچنان بر این باوریم که دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو چیزی جز حربه تبلیغاتی نیست و کاربرد چندانی هم ندارد.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین ماکرو آنر X8
عکس ماکرو آنر X8
عکس ماکرو پوکو X4 پرو
عکس ماکرو پوکو X4 پرو

جمع‌بندی و مقایسه آنر X8 با رقبا

آنر X8 را می‌توانیم نمودی از توازن در زمینه تولید گوشی هوشمند بدانیم؛ به‌طوری که با وجود اقتصادی بودن دستگاه، هیچ‌یک از بخش‌های آن فدای قسمتی دیگر نشده است که همین موضوع ارزش خرید آن را افزایش می‌دهد. طراحی یکی از نقاط قوت دستگاه به‌شمار می‌رود و قدرت سخت‌افزاری نیز برای کارهای روزمره کافی به‌نظر می‌رسد. البته از دیدگاه دیگری همین مورد را می‌توان به‌عنوان نقطه‌ضعفی برای دستگاه درنظر گرفت؛ چراکه آنر برای رسیدن به توازن کافی تقریباً در هیچ‌یک از موارد نسبت به رقبای هم‌رده و هم‌قیمت خود برتری کامل ندارد.

دوربین‌های آنر X8

در آخر پیشنهاد می‌کنیم در صورت نیاز به دوربین بهتر نگاهی هم به ردمی نوت ۱۰ پرو داشته باشید؛ اما اگر قدرت پردازشی برایتان اولویت دارد، دستگاه‌هایی مانند گلکسی A32 5G و ردمی نوت ۱۱ اس 5G انتخاب مناسبی خواهند بود. البته اگر امکان صرف هزینه بیشتر برایتان وجود دارد ردمی نوت ۱۱ پرو شیائومی را از قلم نیندازید.

گوشی آنر X8 را شرکت هماتلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و چشم‌نواز
  • نمایشگر دقیق ۹۰ هرتزی
  • بدنه باریک
  • حاشیه‌های باریک نمایشگر

نکات منفی

  • نبود گزینه‌های شخصی‌سازی وسیع
  • عملکرد ضعیف تراشه
  • کیفیت نامطلوب دوربین
  • خروجی ضعیف اسپیکر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات