بررسی شیائومی ۱۲ ایکس [به‌همراه بررسی ویدیویی]

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
شیائومی 12X نسخه‌ی اقتصادی خانواده‌ی پرچم‌دار شیائومی و یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های بازار است. با بررسی شیائومی ۱۲ ایکس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

پرچمدارهای امسال شیائومی اواخر سال ۲۰۲۱ در سه مدل رونمایی شدند. مدل‌های پایه و پروی شیائومی ۱۲ تفاوت فنی چندانی با یکدیگر ندارند و تقریباً تمام انتظاراتمان از یک پرچم‌دار تمام‌عیار را برآورده می‌کنند. در سوی دیگر، شیائومی ۱۲ ایکس عضو سوم خانواده‌ی دستگاه‌های رده‌بالای شرکت چینی است که به‌نوعی پرچم‌دار اقتصادی امسال آن‌ها به حساب می‌آید. شیائومی 12X زیبایی، کیفیت ساخت عالی و خوش‌دستی را از مدل پایه به ارث می‌برد؛ اما از نظر سخت‌افزار تفاوت‌هایی با هم‌خانواده‌هایش دارد.

خوشبختانه، چینی‌ها عملکرد را چندان فدای قیمت نکرده و تراشه‌ی پایدار و قدرتمند Snapdragon 870 را به‌عنوان قلب تپنده‌ی ۱۲ ایکس در نظر گرفته‌اند. در سایر مشخصات فنی هم ۱۲ ایکس تفاوتی با شیائومی ۱۲ ندارد و از همان نمایشگر، مجموعه‌ی دوربین و باتری بهره می‌برد. با معیار قیمت یا مشخصات فنی، Xiaomi 12X رقیب مستقیم گلکسی S21 FE سامسونگ به‌حساب می‌آید؛ اما رقابت آن‌ها تا چه حد نزدیک است و کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ اگر شما هم مثل ما برای یافتن پاسخ سؤال هیجان‌زده هستید، با بررسی شیائومی 12X‌ همراه زومیت باشید.

گوشی هوشمند شیائومی 12X را فروشگاه تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی شیائومی ۱۲ ایکس

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۲ ایکس

زبان طراحی متقارن و فرم خمیده‌ی گوشی، شیائومی ۱۲ ایکس را به معنای واقعی کلمه، به یک گوشی خوش‌دست، زیبا و با کیفیت بدل می‌کند که دوست نداشتن آن حتی برای افراد سخت‌پسند هم غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با ابعاد ۸٫۲ × ۶۹٫۹ × ۱۵۲٫۷ میلی‌متر و وزن ۱۷۶ گرم، شیائومی ۱۲ ایکس تقریباً هم‌اندازه‌ی گلکسی S22 سامسونگ است. با چنین جثه‌ای، نیازی نیست برای دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی، زحمت زیادی بکشید و البته وزن زیادی را در دستتان تحمل کنید.

پشت شیائومی ۱۲ ایکس در دست

شیائومی پرچم‌دار اقتصادی خود را در سه رنگ خاکستری، آبی و یاسی راهی بازار می‌کند. ۱۲ ایکس فریم آلومینیومی و بدنه‌ی شیشه‌ای دارد؛ روی نمایشگر را لایه‌ی محافظ Gorilla Glass Victus و پشت گوشی را هم Gorilla Glass 5 می‌پوشاند. علاوه‌بر فریم، بدنه‌ی گوشی مات است و به‌همین دلیل اثرانگشت و چربی دست کمتر روی آن می‌نشیند. لمس بافت نرم بدنه‌ی شیائومی ۱۲ ایکس حس بسیار خوبی را منتقل می‌کند، به‌علاوه به‌ندرت پیش می‌آید گوشی از دست سُر بخورد.

شیائومی ۱۲ ایکس در دست

در قسمت پایین فریم، یکی از شیارهای اسپیکر، درگاه USB 2.0 Type-C، درگاه سیم‌کارت و میکروفن مکالمه را می‌بینیم. در بخش بالای فریم، اسپیکر دوم، میکروفن حذف نویز و حسگر IR جای گرفته‌اند. طراحی اسپیکرها کاملاً متقارن و البته خلاقانه است و نحوه‌ی قرارگیری شیارها در کنار هم، اکولایزر صدا را به ذهن متبادر می‌کند. در قسمت سمت راست، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار گرفته‌اند تا سمت چپ فریم کاملاً خالی بماند.

ماژول دوربین شیائومی ۱۲ ایکس
پورت شارژ و شکاف اسپیکر شیائومی ۱۲ ایکس
کلیدهای فیزیکی شیائومی ۱۲ ایکس
حاشیه پایین شیائومی ۱۲ ایکس

شیائومی سابقه‌ی چندان خوبی در زمینه‌ی دریافت استانداردهای IP برای گوشی‌هایش ندارد و شیائومی ۱۲ ایکس هم از این قاعده مستثنا نیست؛ البته شیائومی می‌گوید که در طراحی گوشی به مقاومت آن دربرابر آب و گردوغبار توجه کرده است. برآمدگی مستطیلی دوربین ۱۲ ایکس طراحی جذاب و نوآورانه‌ای دارد، اما قطر قابل توجه آن باعث می‌شود هنگام قرار دادن گوشی روی میز، حسابی لق بخورد.

نمایشگر و اسپیکر شیائومی ۱۲ ایکس

همچون مدل پایه، شیائومی ۱۲ ایکس هم از نمایشگر ۶٫۲۸ اینچ OLED با رزولوشن FHD یا ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کند. چینی‌ها می‌گویند پنل نمایشگر ۱۲ بیتی است و می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد؛ بااین‌حساب شیائومی ۱۲ و ۱۲ ایکس اولین گوشی‌هایی هستند که با پنل‌های ۱۲ بیتی بومی به‌دست کاربران می‌رسند. نمایشگر 12X از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که البته به‌صورت تطبیقی و براساس محتوا، بین مقادیر ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز جابه‌جا می‌شود تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

پخش فیلم با شیائومی ۱۲ ایکس

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار دارد و دقت و عملکرد ایده‌آلی را ارائه می‌کند؛ البته محل قرارگیری حسگر اندکی پایین است و برای دسترسی به آن احتمالاً مجبور به جابه‌جایی گوشی در دستتان می‌شوید. گوشی شیائومی برای نمایش محتوای HDR، از استانداردهای Dolby Vision و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. براساس اطلاعاتی که چینی‌ها در مورد نمایشگر ۱۲ ایکس دراختیار گذاشته‌اند، روشنایی نمایشگر در بیشترین حالت به ۱۱۰۰ نیت می‌رسد. آزمایش‌هایی که برای سنجش شدت روشنایی نمایشگر انجام دادیم نیز عملکردی در همین محدوده را نشان می‌دهند.

در حالت دستی، روشنایی نمایشگر را ۶۲۸٫۵ نیت و در حالت خودکار، ۱۱۸۰ نیت به‌دست آوردیم؛ یعنی حتی اندکی بیشتر از عدد گزارش شده توسط شیائومی. با چنین عملکردی، حین کار با ۱۲ ایکس زیر نور خورشید، مشکلی برای خوانایی نمایشگر به وجود نخواهد آمد. کمترین روشنایی نمایشگر نیز ۲ نیت است که هنگام کار با گوشی در محیط‌های تاریک و کم‌نور، چشمانتان را اذیت نمی‌کند. همان‌طور که در جدول هم مشاهده می‌کنید، نمایشگر 12X تقریباً در حدواندازه‌های S21 FE‌ روشنایی تولید می‌کند و تنها با اختلاف اندکی از پرچم‌دار سامسونگ یعنی S22 عقب می‌ماند.

عملکرد نمایشگر شیائومی 12X دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

شیائومی 12X

۲

۰

۶۲۸٫۵

۰

۱۱۸۰

۳٫۹ (Vivid)

۱٫۲ (Original Color)

گلکسی S21 FE

۲٫۳

۰

۵۸۱٫۵

۰

۱۱۱۷٫۵

۳٫۸ (Vivid)

۲٫۳ (Natural)

گلکسی S22

۲

۰

۱۰۵۸

۶۲۸٫۵

۰

۱۲۱۵

۴٫۵ (Vivid)

۲ (Natural)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

شیائومی ۱۱ تی پرو

۲٫۳

۰

۶۳۷

۰

۸۰۵

(۴٫۳) Vivid

(۱٫۱) Standard

می ۱۱ آی

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

پیکسل ۶ پرو

۲/۱

۰

۶۰۲

۰

۱۱۳۷

۲٫۴ (Adaptive)

۱٫۳ (Natural)

آیفون ۱۳

۲/۰۵

۰

۹۹۹

۰

۱۳۷۹ (HDR)

۱٫۵ (فضای sRGB)

۱٫۵ (فضای sRGB)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

شیائومی ۱۲ ایکس در بخش تنظیمات نمایشگر، ۳ پروفایل رنگی را دراختیار می‌گذارد؛ پروفایل‌های Vivid و Saturated در فضای رنگی وسیع‌تر DCI P3 و پروفایل Original Color در فضای sRGB تعریف شده‌اند. نمایشگر کاملاً فضاهای رنگی مذکور را پوشش می‌دهد. دقیق‌ترین رنگ‌ها در فضای sRGB تولید می‌شوند که از نظر دمایی هم بسیار خنثی هستند. خطای پروفایل‌های DCI P3 اندکی بیشتر است و رنگ‌ها کاملاً سرد هستند. برای کسانی که رنگ‌های زنده و اصطلاحا اینستاگرامی را ترجیح می‌دهند، پروفایل‌های Vivid و Saturated انتخاب‌های مناسب‌تری هستند.

هارمن کاردن شیائومی ۱۲ ایکس

اسپیکرهای استریوی شیائومی ۱۲ ایکس به‌صورت کاملاً متقارن در قسمت‌های بالا و پایین فریم قرار گرفته‌اند و توسط هارمن کاردن تنظیم شده‌اند؛ بنابراین چه از نظر حجم صدا و چه از نظر دقت، عملکرد بسیار خوبی دارند؛ البته که بلندی صدای اسپیکرها به پای آیفون ۱۳ اپل نمی‌رسد، اما از گلکسی S22 بیشتر است. به‌لطف پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos، صدای پخش شده توسط اسپیکرها عمیق و غنی به گوش می‌رسند. خوشبختانه تقریباً تمام بازه‌های طیف فرکانسی هم به خوبی شنیده می‌شوند.

نرم‌افزار و رابط کاربری شیائومی ۱۲ ایکس

چینی‌ها 12X را با MIUI 13 بر پایه‌ی اندروید ۱۱ راهی بازار کرده‌اند، درحالی‌که دو گوشی دیگر خانواده از همین نسخه‌ی رابط کاربری بر پایه اندروید ۱۲ استفاده می‌کنند. در حال حاضر به‌روزرسانی اندروید ۱۲ در مناطق اروپا و چین برای 12X دردسترس قرار دارد و احتمالاً به‌زودی برای سایر مناطق نیز منتشر می‌شود. شیائومی می‌گوید که MIUI 13 را از پایه بازنویسی کرده است تا مدیریت منابع سخت‌افزاری یعنی پردازنده، رم و حافظه بهتر انجام شود.

مشخصات نرم افزار شیائومی ۱۲ ایکس

شیائومی قول می‌دهد که در MIUI 13 بهینگی پردازش‌های پس‌زمینه تا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. به‌علاوه مدیریت توان مصرفی نیز بهتر انجام می‌شود و در مقایسه با نسخه‌ی قبل، MIUI 13 حدود ۱۰ درصد توان کمتری مصرف می‌کند. از نظر ظاهری، MIUI 13 تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبل ندارد و از همان ظواهر آشنا و نه‌چندان کاربرپسند استفاده می‌کند. به لطف سخت‌افزار قدرتمند و بهینه‌تر شدن UI، رابط کاربری بسیار نرم و بدون لگ اجرا می‌شود و تجربه‌ی کار با گوشی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

عملکرد، تجربه‌ی بازی و باتری شیائومی ۱۲ ایکس

شیائومی 12X در قلب خود از تراشه‌ی پرچم‌دار و قدرتمند Snapdragon 870 5G کوالکام استفاده می‌کند که با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم در آزمون‌ها و بنچمارک‌های مختلف، عملکرد پایداری از خود نشان دهد. در سوی دیگر و برخلاف ۱۲ ایکس، سایر اعضای خانواده به تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 مجهز شده‌اند که با لیتوگرافی سامسونگ ساخته می‌شود و همان‌طور که در خانواده‌ی گلکسی S22 دیدیم، از مشکلات همیشگی ناپایداری و گرم‌شدن بیش‌ازحد تراشه‌های ساخت شرکت کُره‌ای رنج می‌برد.

بازی با شیائومی ۱۲ ایکس

در بخش CPU، تراشه‌ی Snapdragon 870 از هشت هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند که به سه خوشه تقسیم شده‌اند. یک هسته‌ی قدرتمند Cortex-A77 در فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A77 در فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 در فرکانس بیشنه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. ماژول Adreno 650 پردازش‌های گرافیکی را در فرکانس ۶۷۰ مگاهرتز به انجام می‌رساند.

به لطف مودم غیر مجتمع X55، تراشه‌ی Snapdragon 870 می‌تواند امکان اتصال به شبکه‌ی 5G در محدوده‌ی زیر ۶ گیگابایت و همچنین موج میلی‌متری را با سرعت دانلود ۷۰۰۰ مگابیت‌برثانیه و فرکانس آپلود ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه را فراهم کند؛ موضوعی که حداقل در چند سال آینده، برای کاربران ایرانی چندان حائز اهمیت نخواهد بود.

زومیت گردی با شیائومی ۱۲ ایکس

با توجه به مشخصات هسته‌های CPU و خوشه‌بندی آن‌ها، GPU-ی تراشه و سایر ماژول‌ها نظیر DSP و ISP، متخصصان، سیستم روی چیپ Snapdragon 870 را به نوعی عضوی از خانواده‌ی سری 865 و معادل ++Snapdragon 865 به‌حساب می‌آورند.

شیائومی، ۱۲ ایکس را در پیکره‌بندی‌های ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸ و ۲۵۶ | ۱۲ گیگابایت وارد بازار می‌کند که رم از نوع LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 هستند. توجه داشته باشید که مثل اکثر گوشی‌های پرچم‌دار، اینجا هم از اسلات حافظه‌ی میکرواس‌دی خبری نیست و باید در هنگام خریداری گوشی، به مقدار حافظه‌ی ذخیره‌سازی مورد نیازتان دقت داشته باشید.

حافظه‌های UFS 3.1 سرعت بسیار خوبی را در عملیات خواندن و نوشتن ارائه می‌کنند و نتایجی که از اجرای بنچمارک‌های مربوطه روی گوشی 12X شیائومی به دست آوردیم، این مسئله را تأیید می‌کنند.

عملکرد

حافظه‌

شیائومی 12X دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی 12X

۱۴۶۰٫۲۲

۷۰۶٫۲۳

۲۴۸٫۹۳

۲۵۹٫۷۷

گلکسی S21 FE

۱۸۴۳٫۲۷

۱۲۸۲٫۲

۳۱۹٫۱۱

۲۸۴٫۶۵

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

شیائومی ۱۱ تی پرو

۱۹۰۲٫۷۵

۷۷۰٫۲۹

۲۳۰

۲۰۹

می ۱۱ آی

۱۵۱۴٫۶۱

۵۸۹٫۸۱

۱۸۳٫۳۱

۲۰۱٫۱۳

پیکسل ۶ پرو

۱۵۴۴٫۱۱

۲۴۳٫۳

۱۳۳٫۸۸

۱۹۰٫۶۱

گلکسی S21 اولترا

۱۸۹۲٫۶۸

۱۳۰۵٫۴۷

۳۱۳٫۰۶

۲۸۶٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی در MIUI 13 قابلیت جدیدی را به بخش باتری در منوی تنظیمات اضافه کرده است تا کاربران بتوانند پروفایل عملکرد دستگاه را بین سه حالت Performance و Balanced و Save Battery تغییر دهند؛ تقریباً مشابه چیزی که ویندوز برای لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد. همان‌طور که از اسم هرکدام از حالت‌های عملکرد برمی‌آید، در صورتی انتخاب گزینه‌ی Performance، گوشی نهایت قدرت عملکردی خود را به کار می‌گیرد و طبیعتا مصرف باتری نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین برای زمان‌هایی که از نظر شارژ باتری در مضیقه هستید، می‌توانید حالت عملکرد دستگاه را روی دو گزینه‌ی دیگر قرار دهید.

برای اینکه دید بهتری از عملکرد شیائومی 12X در پروفایل‌های عملکرد داشته باشیم، برخی از تست‌ها را در هردو حالت Balanced و Performance انجام دادیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، در بخش‌های مختلف تفاوت چندانی بین عملکرد دستگاه در پروفایل‌های Performance و Balanced وجود ندارد و در ادامه برای مقایسه‌ی عملکرد 12X با گلکسی S21 FE که به تراشه‌ی Exynos 2100 سامسونگ مجهز است، از نتایج پروفایل Performance استفاده خواهیم کرد.

در بخش عملکرد کلی، S21 FE حدودا ۱۷ درصد بهتر از شیائومی ۱۲ ایکس عمل می‌کند، اما در بنچمارک‌های CPU و GPU-محور رقابت نزدیک‌تری را از دو گوشی کره‌ای و چینی شاهد هستیم.

عملکرد شیائومی 12X دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

شیائومی 12X

(Adaptive - Performance)

۱۱۹۲۴

۵۰٫۳

۳۶۷۴

(OpenCL)

۱۰۰۶

۳۳۱۱

۳۰

۲۱

۳۴

۲۳

--

۵۱

۵۹

--

شیائومی 12X

(Adaptive - ‌Balanced)

۱۰۱۶۶

--

۳۶۰۳

(OpenCL)

۹۷۴

۳۳۰۴

۳۳

۲۲

۳۵

۲۴

--

۵۰

۵۹

--

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۴۰۳۰

۴۳٫۴۸

۵۷۱۸

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۲

۲۲

۴۳

۲۶

--

۵۵

۶۱

--

گلکسی S22

(Adaptive)

۱۱۸۴۹

۶۰٫۸۱

۷۶۶۶

۱۱۵۵

۳۵۲۱

۳۹

۲۴

۳۹

۲۵

--

۵۲

۵۴

--

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

--

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

شیائومی ۱۱ تی پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۳۳۳۶

۷۴٫۵۲

۴۵۵۴

۸۱۵

۳۴۹۹

۴۲

۲۷

۴۵

۳۰

--

۵۹

۶۴

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

آیفون ۱۲

--

۱۹۳٫۳

۹۲۳۳

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۳۹۶

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۴

۲۵

۲۳

۲۳

--

۳۴

۵۶

--

آیفون ۱۳

--

۲۴۳

۱۰۷۸۵

۱۷۳۹

۴۶۰۶

--

--

۵۱٫۸

۴۱٫۲

--

۵۹٫۹

۱۰۲٫۳

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۱۳۰۴۴

۸۳٫۶

--

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌منظور بررسی دقیق‌تر عملکرد شیائومی ۱۲ ایکس در اجرای بازی‌های موبایل، عناوین پرطرفدار PUBG و Call of Duty را در حالت Performance و نرخ نوسازی تطبیقی به مدت ۱۰ دقیقه روی آن اجرا و عملکرد دستگاه را پایش کردیم. هردو بازی با پایداری بسیار عالی و نرخ‌فریم بین ۵۹ تا ۶۰ فریم‌برثانیه روی گوشی اجرا شدند و با افت فریم‌های ناگهانی یا نوسان متعدد آن حین تست بازی مواجه نشدیم.

عملکرد شیائومی 12X

در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

PUBG New State

HDR

۵۹ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Very High

۵۹ تا ۶۱ فریم‌برثانیه

Genshin Impact

Medium

۴۰ تا ۵۵ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

در ادامه با اجرای بازی سنگین و چالش‌برانگیز Genshin Impact در تنظیمات گرافیکی Medium و با شرایط مشابه، پایداری تراشه‌ی TSMC را در اجرای بازی مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که انتظار داشتیم، تراشه‌ی TSMC از این آزمایش هم سربلند بیرون آمد و آزمون را با نرخ فریم بین ۴۹ تا ۵۵ فریم‌برثانیه به پایان رساند. البته نرخ فریم در دفعات اندک با افت ناگهانی به عدد ۴۰ هم مواجه شد که حتی برای تراشه‌های پرچم‌دار هم طبیعی و قابل قبول به حساب می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نقطه‌ی قوت تراشه‌های ساخته شده با لیتوگرافی شرکت TSMC پایداری فوق‌العاده‌ی آن‌ها در شرایط تحت‌فشار و پردازش‌های سنگین و طولانی‌مدت است. شاید اغراق نباشد اگر اعتراف کنیم که جذاب‌ترین بخش بررسی شیائومی ۱۲ ایکس برای ما، دیدن عملکرد تراشه‌ی شرکت تایوانی در تست استرس ۲۰ دقیقه‌ای نرم‌افزار 3D Mark بود. آزمون مذکور را نیز در پروفایل‌های عملکرد Peformance و Balanced انجام دادیم که نتایج را در نمودار ذیل مشاهده می‌کنید.

در حالت Performance، خط صاف نمودار نشان می‌دهد که پایداری تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام در شرایط پرفشار مثال‌زدنی است و شیائومی ۱۲ ایکس، آزمون را با پایداری ۹۹٫۵ درصد به پایان می‌رساند. با تغییر حالت عملکرد به Balanced و اجرای دوباره‌ی آزمون، پایداری به ۷۲٫۵ درصد افت می‌کند که بازهم عملکرد مقبولی برای تراشه‌ی کوالکام به‌حساب می‌آید.

تست استرس شیائومی ۱۲ ایکس

دلیل افت پایداری در دو حالت، به عملکرد سیستم خنک‌کننده باز می‌گردد. در حالت Performance تنها اولویت، دریافت بهترین عملکرد است و سیستم خنک‌کننده نقش چندانی ایفا نمی‌کند؛ اما در حالت Balanced مسئله داغ نکردن دستگاه هم به یکی از اولویت‌های سیستم تبدیل می‌شود و به‌همین‌دلیل، فرکانس کاری پایین‌تر می‌آید تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری شود. البته در هر دو حالت، دمای شیائومی ۱۲ ایکس چندان بالا نمی‌رود و حداقل در مقایسه با رقبای دیگر، وضعیت بهتری دارد.

نکته‌ای که در نمودار پایداری عملکرد کاملاً به چشم می‌آید، وضعیت بغرنج S21 FE در مقایسه با شیائومی 12X است که در میانه‌های آزمون، دچار افت عملکرد چشم‌گیری می‌شود و با پایداری حدود ۵۰ درصد آزمون را به پایان می‌رساند.

شیائومی ۱۲ ایکس مثل مدل پایه از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. چینی‌ها در پرچم‌دار اقتصادی جدیدشان از روند حذف شارژر پیروی نکرده و آن را با شارژر بسیار سریع ۶۷ واتی روانه‌ی بازار کرده‌اند. شارژر شیائومی ۱۲ ایکس می‌تواند باتری گوشی را در مدت زمان ۳۹ دقیقه از صفر تا صد شارژ کند.

عملکرد باتری شیائومی 12X دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی 12X

(Adaptive -

Performance)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰۰:۳۹

۱۲:۳۰

۱۱:۳۱

شیائومی 12X

(۶۰ هرتز -

Performance)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰۰:۳۹

--

۱۱:۲۱

شیائومی 12X

(Adaptive -

Balanced)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰۰:۳۹

--

۱۱:۳۲

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۱۵

با شارژر ۲۵ وات

۱۶:۳۶

۸:۵۸

گلکسی S22

(Adaptive)

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱:۰۳

۲۰

۸:۳۱

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۱۴:۴۱

۸:۳۰

شیائومی ۱۱ تی پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۱۸

با شارژر ۱۲۰ واتی

۱۸:۱۰

۹:۵۸

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۵۰

--

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۷۱ اینچ

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۴۴

۸:۵۶

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۰۷

۷:۲۱

آیفون ۱۳

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۴۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۱۹:۳۶

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در شرایط استاندارد تست باتری زومیت شامل روشنایی نمایشگر ۲۰۰ نیت و قطعی تمام امکانات ارتباطی، باتری شیائومی ۱۲ ایکس می‌تواند با کاربری روزمره، حدود ۱۱ ساعت و نیم شارژدهی داشته باشد. ما آزمون مذکور را با دو پروفایل عملکرد Performance و ‌Balanced تکرار کردیم و نتایج تقریباً یکسانی به‌دست آوردیم. بااین‌حساب، شارژدهی شیائومی 12X در کاربری روزمره حدود دو و نیم ساعت بیشتر از رقیبش، گلکسی S21 FE دوام می‌آورد. در آزمون پخش ویدئو، شیائومی حدودا ۱۲ و نیم ساعت شارژدهی دارد که چهار ساعت کمتر از S21 FE و هفت ساعت و نیم کمتر از S22 است.

دوربین شیائومی ۱۲ ایکس

مجموعه‌ی دوربین شیائومی ۱۲ ایکس از نظر فنی تفاوتی با مدل پایه ندارد و همان ترکیب واید + اولتراواید + ماکرو را ارائه می‌کند. دوربین اصلی یا واید از حسگر IMX766 سونی با دقت ۵۰ مگاپیکسل و لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/1.9 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر بهره می‌برد و لرزشگیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) برای آن در نظر گرفته شده است.

نرم افزار دوربین شیائومی ۱۲ ایکس

حسگر دوربین اصلی، پیکسل‌های یک میکرومتری دارد و از فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند؛ بدین معنی که در حالت پیش‌فرض، هر چهار پیکسل مجاور (۲ × ۲) برای تولید یک رنگ به‌کار گرفته می‌شوند و به‌همین‌دلیل،، عکس‌ها با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند. با چنین مشخصاتی، حسگر دوربین اصلی رزولوشن یکسانی با مدل شیائومی ۱۲ پرو دارد، اما ابعاد آن حدودا ۳۳ درصد کمتر است.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی OmniVision با مدل OV13B10 و لنز f/2.4 استفاده می‌کند و می‌تواند میدان دید ۱۲۳ درجه را برای عکاسی پوشش دهد. دوربین ماکرو نیز عکس‌های ماکرو را با استفاده از حسگر ۵ مگاپیکسلی S5K5E9 سامسونگ به ثبت می‌رساند.

به لطف واحد قدرتمند پردازش تصویر در تراشه‌ی Snapdragon 870، با مجموعه‌ی دوربین شیائومی 12X می‌توان فیلم‌هایی با وضوح 8K در ۲۴ فریم‌برثانیه، وضوح 4K در ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه و وضوح Full HD با ۳۰، ۱۲۰، ۲۴۰ و ۹۶۰ فریم‌برثانیه ثبت کرد.

عملکرد دوربین شیائومی 12X در طول روز

در هنگام عکاسی با دوربین اصلی شیائومی ۱۲ ایکس و در شرایطی که به‌دنبال سنجش عملکرد HDR آن بودیم، در یک سناریو عملکرد متفاوتی از دوربین دریافت کردیم. همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، گستره‌ی دینامیکی دو عکسی که در شرایط کاملاً یکسان گرفته شده‌اند به طرز محسوسی با یکدیگر تفاوت دارد؛ در عکس اول گستره‌ی دینامیکی اصلا مطلوب نیست و مناطق پشت پنجره که نور به آن‌ها می‌تابد، کاملاً غرق نور به ثبت رسیده‌اند.

شرایط در عکس دوم بهبود می‌یابد و جزئيات همان بخش، تا حد خوبی به ثبت می‌رسد؛ البته توجه داشته باشید که بیشتر شدن جزئیات در بخش پرنور، به معنی تاریک‌تر ثبت شدن مناطق کم‌نور خواهد بود؛ مسئله‌ای که از مقایسه‌ی جزئيات گلدان در هردو عکس به خوبی قابل مشاهده است.

گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
اولین عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
دومین عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
گستره دینامیکی عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
گستره دینامیکی عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
گستره دینامیکی عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
کراپ عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE

بااینکه در شرایط کاملاً برابر، گلکسی S21 FE از نظر نمایش جزئیات در قسمت‌های پر نور اندکی ضعیف‌تر از شیائومی ۱۲ ایکس عمل می‌کند؛ اما از سوی دیگر، مناطقی که نور کمتری به خود دیده‌اند، جزئيات بیشتری دارند و در مجموع، شاهد عکس بالغ‌تری هستیم. احتمالاً شما هم موافقید که عکس ۱۲ ایکس خوش‌رنگ و لعاب‌تر می‌کند.

عکس دوربین اولتراواید 12X نیز گستره‌ی دینامیکی مقبولی دارد و تقریباً تمام فاکتورهای یک عکس خوب را تیک می‌زند؛ البته در قسمت‌های تاریک‌تر عکس، نویز کمی بیشتر از عکس دوربین اصلی است؛ موردی که هرچند در عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE هم وجود دارد؛ اما اندکی کمتر به نظر می‌رسد.

گستره دینامیکی در عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
گستره دینامیکی عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE
عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE
گستره دینامیکی در برش عکس اولتراواید شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
گستره دینامیکی در برش عکس اولتراواید گلکسی S21 FE
کراپ عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE

برای قضاوت بهتر در مورد رنگ‌ها و جزئیات، از سوژه‌ی دیگری در فضای دفتر زومیت عکس گرفتیم که از نظر گستره‌ی دینامیکی، چالش کمتری برای دوربین به وجود می‌آورد و نورپردازی مناسبی هم دارد. عکس شیائومی ۱۲ ایکس علاوه‌بر اینکه گستره‌ی دینامیکی خوبی دارد، جزئيات قسمت‌های مختلف را هم به خوبی نمایش می‌دهد که در بافت کوسن‌ها کاملاً مشهود است. با دید مقایسه‌ای، عکس 12X اعوجاج و نویز کمتری نسبت به S21 FE دارد و در بخش‌هایی همچون گلدان درون عکس، نمود بیشتری پیدا می‌کند.

رنگ‌ها و گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
رنگ‌ها و گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
رنگ‌ها و گستره دینامیکی در عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
کراپ عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE
عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
رنگ‌ها و گستره دینامیکی در عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE
عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE
رنگ‌ها و گستره دینامیکی در برش عکس اولتراواید شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
رنگ‌ها و گستره دینامیکی در عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE
کراپ عکس دوربین اولتراواید گلکسی S21 FE

در ادامه برای اینکه عملکرد دوربین شیائومی ۱۲ ایکس را در شرایط دیگر هم ببینیم، در شرایط نور مستقیم خورشید و نورپردازی در فضای بسته هم عکس‌هایی به ثبت رساندیم. در عکسی که زیر نور خورشید گرفته‌ایم، اشباع بودن رنگ برگ درختان نمود زیادی دارد و رنگ‌ها بیش از حد اغراق‌آمیز به نظر می‌رسند. در عکس دوم، به نظر می‌رسد روزنامه از فوکوس دوربین خارج شده است و نوشته‌ها تار شده‌اند. در عوض عکس دوربین اولتراواید، نوشته‌ها را شارپ و با جزئيات مناسبی نشان می‌دهد.

عملکرد دوربین اصلی شیائومی 12X در نور روز
عکس دوربین اصلی
عملکرد دوربین اولتراواید شیائومی 12X در نور روز
عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها و جزئيات عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها و جزئیات عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها و جزئيات در برش عکس دوربین اصلی شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها و جزئیات در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12X
کراپ عکس دوربین اولتراواید

عکس شب دوربین شیائومی 12X

عکاسی در محیط‌های کم‌نور چالش‌هایی برای دوربین به‌وجود می‌آورد که به‌ویژه با فعال شدن حالت Night برای دوربین‌ها، بیشتر خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، به دلیل نور کم محیط، حساسیت حسگر دوربین‌ها به نور افزایش پیدا می‌کند تا اندک نوری که در محیط وجود دارد به بهترین نحو دراختیار دوربین قرار بگیرد. همین مسئله، افزایش نویز در عکس‌ها را در پی دارد و پردازش‌هایی که دستگاه برای کم کردن نویز روی عکس‌ها انجام می‌دهد، به از بین رفتن جزئیات می‌انجامد. بسته به قدرت ماژول پردازش تصویر در تراشه (ISP) و البته ابعاد حسگر و لنز دوربین، نتیجه‌ی خروجی عکس حالت شب در گوشی‌های مختلف تفاوت فاحشی با یکدیگر خواهند داشت.

عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
عکس دوربین اصلی - حالت Photo
عکس دوربین اصلی - حالت Photo
عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
عکس دوربین اصلی شیائومی 12X -  حالت Night
عکس دوربین اصلی 12X - حالت Night
عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE - حالت Night
عکس دوربین اصلی S21 FE - حالت Night
 کراپ عکس دوربین اصلی شیائومی 12X -  حالت Night
کراپ عکس دوربین اصلی 12X - حالت Night
 کراپ عکس دوربین اصلی گلکسی S21 FE - حالت Night
کراپ عکس دوربین اصلی S21 FE - حالت Night

شیائومی ۱۲ ایکس هم از این قاعده مستثنا نیست و اگر عکس حالت Photo را با عکس حالت Night مقایسه کنید، متوجه تفاوت در جزئيات بافت‌ها خواهید شد که کاملاً در عکس برش خورده از سر عروسک مورفیوس مشاهده می‌شود. مقایسه‌ی عکس حالت Night گوشی شیائومی با رقیب کُره‌ای نشان می‌دهد که S21 FE در زمینه‌ی ثبت جزئيات عملکرد بهتری دارد، اما بازهم رنگ‌های عکس ۱۲ ایکس به واقعیت نزدیک‌تر است.

عکس ماکرو شیائومی 12X

دوربین تله‌فوتو ماکروی شیائومی ۱۲ ایکس، عکاسی نزدیک و در فواصل ۳ تا ۹ سانتی‌متری از سوژه‌ها را ممکن می‌سازد. جزئيات و کیفیت عکس‌های دوربین ماکرو در حد انتظار است و با اینکه اندکی نویز در آن‌ها دیده می‌شود؛ اما همچنان می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی با دوربین ماکرو ثبت کنید.

عکس سلفی شیائومی 12X

شیائومی ۱۲ ایکس برای ثبت عکس‌های سلفی از دوربینی با حسگر ۳۲ مگاپیکسل در پس لنز عریضی با f/2.5 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر استفاده می‌کند. برای سنجیدن عملکرد دوربین سلفی، به سراغ شرایطی رفتیم که از نظر گستره‌ی دینامیکی چالش‌برانگیز باشد. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید، دوربین سلفی با اینکه به قابلیت HDR مجهز شده است، اما از نظر گستره‌ی دینامیکی خروجی قابل قبولی ارائه نمی‌کند و پشت سر سوژه، در نور پوشانده شده است. با تغییر حالت عکاسی به پرتره سلفی، شرایط از این هم بدتر می‌شود.

عکس سلفی شیائومی 12X
عکس سلفی
عکس سلفی پرتره شیائومی 12X
عکس سلفی پرتره

جمع‌بندی و مقایسه شیائومی ۱۲ ایکس با رقبا

شیائومی ۱۲ ایکس با طراحی زیبا، مدرن و اصولی، به‌راحتی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌های بازار لقب بگیرد. چینی‌ها با به‌کارگیری زبان طراحی متقارن و کیفیت ساخت عالی، پرچم‌دار اقتصادی‌شان را به یک ضیافت برای چشمان کاربران تبدیل کرده‌اند که تقریباً هر سلیقه‌ی سخت‌پسندی را راضی نگاه می‌دارد. به لطف تراشه‌ی قدرتمند و البته پایدار Snapdragon 870 کوالکام، ۱۲ ایکس برای کاربرانی که به عملکرد در وهله‌ی اول اهمیت می‌دهند، دستگاه ایده‌آلی است. نقطه‌ی قوت شیائومی 12X را باید پایداری عملکرد آن در شرایط تحت فشار به حساب بیاوریم؛ در بین گوشی‌های پرچم‌دار، کمتر دستگاهی را سراغ داریم که بتواند در شرایط یکسان، چنین پایداری عملکردی ارائه کند.

مقایسه 2 محصول
Samsung Galaxy S21 FE 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G مشکیگلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5Gگوشی موبایل شیائومی 12 ایکس / Xiaomi 12X آبیشیائومی 12 ایکس
مدل‌‌ نامبرهاSM-G990B SM-G990B/DS SM-G990U SM-G990U1 SM-G990W SM-G990E-
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 750 یوروحدود 450 یورو
تاریخ معرفی4 ژانویه 202228 دسامبر 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه7 ژانویه 202231 دسامبر 2021
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.77 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.90 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.95 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.48 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 12اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 5.1عرضه با رابط کاربری MIUI 13 قابل ارتقاء به اندروید 13
ابعاد155.7 در 74.5 در 7.9 میلی‌متر152.7 در 69.9 در 8.2 میلی‌متر
وزن177 گرم176 گرم
جنس پشتپلاستیکپلاستیک - پلی کربنات شیشه - گوریلا گلس
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی سفید زیتونی بنفشمشکی آبی صورتی
ابعاد نمایشگر6.4 اینچ6.28 اینچ
نوع نمایشگرDynamic AMOLED 2XAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~403 پیکسل در اینچ~419 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~86.7 درصد~89.2 درصد
استانداردهای HDRHDR10+HDR10+ دالبی ویژن
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایش 68 میلیارد رنگ
حداکثر روشنایی-1100 نیت (Peak)
مدل تراشهQualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G Exynos 2100Qualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر7 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.9 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A55 1 هسته 2.9 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 3.2 گیگاهرتز Kryo 585 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 585
پردازنده گرافیکیAdreno 660 Mali-G78 MP14Adreno 650
سایر مشخصات تراشهعرضه در دو نسخه اسنپدراگون و اگزینوس-
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتوواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز 1/1.76 اینچ سایز سنسور 1.8 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.9
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 123 درجه 1/3.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 12 میلی‌متری پوشش 123 درجه 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
دوربین تله‌‌فوتو8 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین تله‌فوتولنز تله‌فوتو 76 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1/4.5 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر f/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/120/240/960fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین ماکرو-5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرو-50 میلی‌متری لنز تله‌فوتو ماکرو f/2.4 فوکوس خودکار
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل32 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 1/2.74 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید 26 میلی‌متری 0.7 میکرومتر سایز پیکسل
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30/60fps 1080p@30/60fps1080p@30/60fps 720p@120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری HDR
ظرفیت باتری4500 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات67 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
ندارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات-
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریشارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری Quick Charge 4
درگاه اتصالUSB Type-CUSB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
زمان موردنیاز برای شارژ-100 درصد در 39 دقیقه
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتزصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز تیون شده توسط Harman Kardon
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت ژیروسکوپ قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS به همراه GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - حداکثر سه بانده

شیائومی ۱۲ ایکس، در بخش دوربین به قدرتمندی بخش‌های دیگر ظاهر نمی‌شود و بعضا عملکرد نامتعادلی از خود نشان می‌دهد؛ یعنی همان‌طور که می‌تواند کاربر را ناامید کند، قادر است عکس‌های شگفت‌انگیزی هم به ثبت برساند. در بخش دوربین و برای افرادی که عملکرد دوربین را در اولویت قرار می‌دهند و عکس‌ها را با دید موشکافانه زیر ذره‌بین می‌گذارند، شاید در این رده‌ی قیمتی، شیائومی ۱۲ ایکس بهترین انتخاب نباشد و گلکسی S21 FE گزینه‌ی معقول‌تری به‌حساب بیاید.

گوشی هوشمند شیائومی 12X را فروشگاه تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی بسیار زیبا و مدرن
  • وزن و ابعاد ایده‌آل
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتز OLED با نرخ نوسازی تطبیقی
  • تراشه‌ی پایدار و پرقدرت
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۶۷ وات

نکات منفی

  • عملکرد ناپایدار دوربین در شرایط مختلف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات