بررسی جی ال ایکس شاهین ۳ [به‌همراه بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
با تراشه‌ی Dimensity 810، دوربین چهارگانه و نمایشگر OLED، شاهین ۳ پرچم‌دار گوشی‌های GLX محسوب می‌شود؛ با بررسی شاهین ۳ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

درحالی‌که حدود دو سال از عرضه‌ی گوشی جی‌ ال‌ ایکس شاهین ۲ می‌گذرد، حالا جدیدترین گوشی شرکت ایرانی با مشخصات فنی بهبودیافته از راه رسیده است. با وجود نمایشگر OLED، اندروید ۱۱، تراشه‌ی میان‌رده‌ی Dimensity 810 مدیاتک و دوربین چهارگانه باید اقرار کنیم که شاهین ۳ حداقل روی کاغذ پیشرفت چشم‌گیری را نسبت به نسل گذشته تجربه می‌کند.

جی ال ایکس می‌گوید که شاهین ۳ می‌تواند با بهترین پرچمدارهای بازار رقابت کند تا بتواند بخش بیشتری از بازار ایران را دراختیار بگیرد. با وجود رقابت شدیدی که در محدوده‌ی قیمتی شاهین ۳ بین برندهای مختلف برقرار است، به‌نظر می‌رسد جی‌ال‌ایکس با گوشی جدیدش راه سختی را برای مواجهه با رقبا پیش رو داشته باشد. با زومیت همراه باشید تا در خلال بررسی دقیق جنرال لوکس شاهین ۳، عیار واقعی شاهین ایرانی را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

بررسی ویدیویی شاهین ۳

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت شاهین ۳

در نگاه اول، طراحی شاهین ۳ شباهت بسیار زیادی به گوشی A85 5G شرکت تایوانی Bphone دارد که احتمالاً چندان تصادفی نیست. به نظر می‌رسد جی‌ال‌ایکس نقش چندانی در طراحی نسل جدید شاهین نداشته و سفارش طراحی و تولید را به یک شرکت ODM سپرده است. با ابعاد ۸٫۸ × ۷۳٫۸ × ۱۶۰٫۵ میلی‌متر و وزن ۱۷۱ گرم، شاهین ۳ را می‌توانیم یک گوشی نسبتاً جمع‌وجور و سبک به‌حساب بیاوریم. لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر و حفره‌ی کپسولی‌شکل دوربین سلفی، گلکسی S10 پلاس را در ذهن تداعی می‌کند.

کار با شاهین ۳

درحالی‌که دوربین سلفی دوگانه چند سالی است که دیگر به‌صورت گسترده در گوشی‌های استفاده نمی‌شود، ترکیب دو دوربین سلفی در گوشه‌ی بالای نمایشگر شاهین ۳ جلب توجه می‌کند. به‌لطف بهره‌گیری از نمایشگر OLED، حسگر اثرانگشت شاهین 3 زیر نمایشگر قرار دارد. حسگر اثرانگشت از نوع اپتیکال است و عملکرد نسبتاً دقیق و سریعی نیز ارائه می‌دهد.

شاهین ۳ تنها با رنگ سبز تیره راهی بازار می‌شود؛ بنابراین اگر از طرفداران رنگ سبز نیستید حق انتخاب دیگری هم نخواهید داشت. جی‌ال‌ایکس ادعا می‌کند که پوشش پنل پشتی از جنس چرم است؛ اما به‌نظر ما بیشتر حال و هوای پلاستیک را منتقل می‌کند. بافت‌های ریز پوشش پنل پشت باعث می‌شوند که گوشی به سختی از دست سُر بخورد.

نمای نزدیک دوربین سلفی شاهین ۳

لوگوی جی‌ال‌ایکس در قسمت میانی پنل پشتی و ماژول دوربین چهارگانه در گوشه‌ی بالای آنجا خوش کرده‌اند. مثل اکثر گوشی‌های موجود در بازار، ماژول دوربین، دو طبقه و اندکی قطور است. سطح اول، فلش LED دوگانه را درون خود دارد و دوربین‌ها نیز در سطح دوم قرار گرفته‌اند.

فریم شاهین ۳ با اینکه از جنس پلاستیک است؛ اما با پوشش براقش، ظاهر فلز را شبیه‌سازی می‌کند و برای هماهنگی بیشتر با بدنه، سایه‌ای از رنگ سبز را در خود نشان می‌دهد؛ البته بخش بالا و پایین فریم، تخت و مات هستند. دکمه‌های صدا و پاور در سمت راست فریم قرار گرفته‌اند؛ رنگ قرمز دکمه‌ی پاور کنتراست جالبی با بدنه‌ی دستگاه ایجاد می‌کند. درگاه سیم‌کارت، درگاه USB Type-C، میکروفن مکالمه و همچنین اسپیکر مونوی شاهین ۳ در بخش پایین فریم تعبیه شده‌اند. میکروفن حذف نویز و اسپیکر مکالمه هم در بخش بالای فریم جای گرفته‌اند.

درگاه‌های شاهین ۳
دکمه‌های فیزیکی شاهین ۳
حسگر اثر انگشت شاهین ۳
نمای نزدیک از ماژول دوربین شاهین ۳

با توجه به همه‌ی جوانب، کیفیت ساخت گوشی GLX را در محدوده‌ی قیمتی خودش قابل قبول ارزیابی می‌کنیم. باوجوداین ، پوشش چرمی‌مانند و تک‌رنگ پنل پشت احتمالاً تنها به مذاق گروه کوچکی از کاربران خوش بیاید.

صفحه‌نمایش و اسپیکر شاهین ۳

نمایشگر OLED را می‌توان یکی از نقاط قوت شاهین ۳ به حساب آورد. با ابعاد ۶٫۵۷ اینچ و نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹، نمایشگر شاهین ۳ می‌تواند رزولوشن ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را با تراکم ۳۹۲ پیکسل‌براینچ ارائه کند. خوشبختانه گوشی جدید جی‌ال‌ایکس از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ی کاربری روان‌تری را به‌ارمغان بیاورد. برای حفاظت بهتر از نمایشگر، روی آن با Gorilla Glass 5 پوشانده شده است.

صفحه‌ی خانه در رابط کاربری شاهین ۳

آزمایش‌های زومیت نشان می‌دهند که نمایشگر شاهین ۳ عملکرد شگفت‌انگیزی در زمینه‌ی روشنایی ارائه نمی‌کند. درحالی‌که انتظار داریم برای دستیابی به بیشینه‌ی روشنایی در حالت خودکار، نور شدید آفتاب کافی باشد؛ اما تجربه‌ی ما از تست شاهین ۳ نشان می‌دهد که رسیدن به حد نهایی روشنایی، بیش از شرایط نور محیطی به شانس کاربر بستگی دارد. خوشبختانه بخت با ما یار بود و توانستیم به روشنایی بیشینه دست پیدا کنیم. در حالت تنظیمات دستی، نمایشگر OLED شاهین ۳ روشنایی ۵۹۵٫۵ نیت و در حالت خودکار روشنایی ۶۰۲٫۵ نیت را ارائه می‌کند؛ بنابراین زیر نور آفتاب نمی‌توانید محتوا را به‌خوبی مشاهده کنید.

عملکرد نمایشگر جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

شاهین ۳

۲٫۸

۰

۵۹۵٫۵

۰

۶۰۲٫۵

۴

۳٫۵ (Cool Color)

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۲٫۶

۰

۶۶۹٫۵

۰

۹۰۵

۳٫۷

۱٫۲ (Original)

پوکو X3 پرو

۰٫۵۶

۳٫۹۲

۳۲۰٫۸

۴٫۳۵

۳۸۷

۸۸٫۹

۴٫۸

۱٫۵ (Original)

ردمی نوت ۱۰ پرو

۳٫۰۵

۰

۶۷۰

۰

۱۱۱۱

۳٫۷

۱٫۴ (Standard)

پوکو F3

۲٫۳۵

۰

۶۱۵

۰

۱۲۰۵

۳٫۱

۱٫۲ (Original)

گلکسی A52 4G

۲٫۲۶

۰

۵۸۷

۰

۱۲۳۰

۵٫۳

۳٫۲ (Natural)

پوکو X3 GT

۰٫۳۵

۰٫۸۷

۲۲۱

۲٫۶۳

۲۷۸

۱۰۵٫۷

۴٫۳

۲٫۲ (Standard)

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی جی‌ال‌ایکس سه پروفایل رنگی Standard، Vivid و Cool Color را دراختیار قرار می‌دهد. آزمایش‌های زومیت نشان می‌دهند که هر سه پروفایل، فضای رنگی وسیع DCI P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهند که در نوع خود امتیاز مثبتی به حساب می‌آید. در واقع تفاوت پروفایل‌های مذکور به دقت و سرد یا گرم بودن هرکدام برمی‌گردد. پروفایل پیش‌فرض Standard خطای رنگی قابل قبولی دارد، اما رنگ‌ها را با تناژ سرد تولید می‌کند. بهترین دقت را نیز پروفایل Cool Color ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار و تجربه کاربری شاهین ۳

شاهین ۳ از ابتدا با پوسته‌ی کاربری مبتنی بر اندروید ۱۱ به دست کاربران می‌رسد؛ اما متأسفانه اطلاعاتی از سازنده و حتی نام پوسته‌ی کاربری گوشی در دست نداریم. حداقل در تجربه‌ی ما از کار با گوشی، رابط کاربری شاهین ۳ عملکرد چندان پایداری از خود نشان نداد و مشکلات گاه‌وبیگاه، روند کار دستگاه را با اختلال مواجه می‌کرد.

صفحه‌ی خانه در رابط کاربری شاهین ۳

مثلا در برخی موارد با نصب و اجرای ناموفق اپلیکیشن‌ها روبه‌رو شدیم، موردی که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. باوجوداین و بدون در نظر گرفتن اختلال‌های مشابه، رابط کاربری گوشی جی‌ال‌ایکس را روان و نسبتاً بدون لگ ارزیابی می‌کنیم.

عملکرد و باتری شاهین ۳

شاهین ۳ از تراشه‌ی میان‌رده‌ی Dimensity 810 شرکت مدیاتک به‌عنوان قلب تپنده‌ی خود استفاده می‌کند. تراشه‌ی تایوانی‌ها با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود و علاوه‌براینکه از وای‌فای ۵ در باندهای فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز و بلوتوث ۵٫۱ پشتیبانی می‌کند، امکان اتصال به شبکه‌ی 5G در باند فرکانسی کمتر از ۶ گیگاهرتز را نیز دارد. دستگاه‌های دیگری همچون ردمی نوت ۱۱ تی پرو و پوکو M4 پرو نیز از همین تراشه استفاده می‌کنند.

بازی کردن با شاهین ۳

در بخش پردازنده‌ی مرکزیِ Dimensity 810، چهار هسته‌ی قدرتمند Cortex-A76 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و چهارهسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس بیشینه‌ی ۲ گیگاهرتز در دو خوشه قرار گرفته‌اند. پردازش‌های گرافیکی را نیز پردازنده‌ی Mali-G57 برعهده دارد و با دو هسته‌ی پردازشی می‌تواند به فرکانس ۹۵۰ مگاهرتز دست پیدا کند. تراشه‌ی Dimensity 810 از حافظه‌ی نوع LPDDR4x و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 2.2 پشتیبانی می‌کند.

جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ را تنها در پیکره‌بندی ۱۲۸ | ۸ گیگابایت به‌فروش می‌رساند. حافظه‌ی شاهین از نوع UFS 2.1 است که می‌تواند عملکردی در حدواندازه‌ی برخی از رقبای هم‌رده ارائه کند و عملیات خواندن و نوشتن را با سرعت قابل قبولی به انجام برساند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شاهین ۳

۹۷۴٫۴۸

۳۴۸٫۳۴

۲۰۶٫۸۶

۲۲۱

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

پوکو F3

۱۳۸۴٫۷۴

۶۷۲٫۷۷

۲۰۵٫۰۴

۱۸۷٫۲

ردمی نوت ۱۰ پرو

۴۸۳٫۵۶

۲۶۹٫۶۴

۱۳۴٫۰۱

۱۲۲٫۳۸

پوکو X3 پرو

۱۴۴۷٫۳۸

۵۲۱٫۶۶

۱۶۹٫۰۵

۱۷۰٫۰۴

پوکو X3 GT

۱۴۹۴٫۷

۸۳۷٫۲۵

۱۸۰٫۶۵

۲۰۴٫۳۸

گلکسی A52 مدل 4G

۵۰۵٫۲۲

۲۶۶٫۹۳

۱۳۶٫۹۸

۱۳۰٫۸۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متأسفانه با وجود تلاش فراوان، بنچمارک PCMark که عملکرد کلی سخت‌افزار را مورد آزمایش قرار می‌دهد، نتوانستیم روی گوشی GLX‌ اجرا کنیم. عملکرد شاهین ۳ در بنچمارک‌های CPU چندان دلگرم‌کننده نیست، به‌خصوص وقتی نتایج را با رقبای هم‌قیمت مقایسه کنیم. باوجوداینکه Dimensity 810 در آزمون چندهسته‌ای CPU می‌تواند با حدود ۱۰ درصد اختلاف از گوشی سامسونگ گلکسی A52 4G پیشی بگیرد؛ اما ۴۷ درصد ضعیف‌تر از پوکو F3 و ۳۴ درصد ضعیف‌تر از پوکو ایکس ۳ پرو ظاهر می‌شود.

عملکرد جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

شاهین ۳

(۹۰ هرتز)

Failed

۴۳٫۴

۱۶۲۳

۱۶۳۲

۵۵۸

۱۷۱۷

۹٫۷

۶٫۱

۹

۵٫۷

--

۱۴

۱۶

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۱۰۱۶۶

۵۹٫۲

۲۲۱۵

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۳

۲۰

۱۴

--

۲۹

۳۳

--

پوکو F3

۱۰۲۱۳

۶۶٫۸

--

۹۷۳

۳۲۸۱

۳۲

۲۰

۳۳

۲۱

--

۴۷

۵۲

--

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۸۹۴۲

۴۲٫۹

۱۲۸۵

۱۱۰۶

۵۶۵

۱۷۶۲

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۷

--

۱۶

۱۹

--

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۲۹۳

۵۳٫۷

--

۷۸۳

۲۶۲۶

۲۸

۱۸

۲۷

۱۸

--

۴۰

۴۴

--

پوکو X3 GT

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۳۳۲

۴۵٫۳

۴۵۷۷

۴۶۸۵

۷۴۰

۲۸۸۳

۲۹

۲۰

۲۸

۱۹

--

۳۸

۴۵

--

گلکسی A52 4G

(۹۰ هرتز)

۸۵۱۷

۳۹٫۳

--

۵۳۳

۱۵۶۰

۱۰

۶٫۹

۱۰

۷٫۰

--

۱۵

۱۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست پردازنده‌ی گرافیکی، شاهین ۳ تنها می‌تواند گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو را با اختلاف قابل توجهی پشت سر بگذارد، اما قادر نیست پابه‌پای سایر رقبا حرکت کند. اوضاع در تست‌های شبیه‌سازی بازی وخیم‌تر هم می‌شود و جایی که تقریباً تمام گوشی‌های هم‌رده می‌توانند آزمون Aztec Ruins را با نرخ بالای ۱۰ فریم‌برثانیه پشت سر بگذارند، گوشی جی‌ال‌ایکس از رسیدن به این حد عملکرد باز می‌ماند.

چک کردن سایت زومیت با شاهین ۳

شاهین ۳ از باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. به خاطر مشکلی که با بنچمارک PC Mark داشتیم، موفق به اجرای آزمون کاربری روزمره‌ی باتری روی شاهین نشدیم.

عملکرد باتری جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شاهین ۳

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۰۰

--

۱۶:۴۰

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۰

۲۵:۰۰

۱۱:۰۰

پوکو F3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۰۰:۵۵

۲۰:۳۵

۱۴:۲۴

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰

۵۰۲۰

۱:۲۱

۲۳:۴۸

۹:۵۹

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱:۲۰

۱۳:۴۹

۱۰:۰۳

پوکو X3 GT

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۵۰

۱۷:۳۲

۸:۵۶

گلکسی A52 مدل 4G

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲:۰۳

۱۵:۱۷

۱۱:۵۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست پخش ویدئو و در شرایطی که تمام امکانات ارتباطی قطع و روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود، شاهین ۳ توانست با یک بار شارژ کامل، ویدیوی HD معیار زومیت را ۱۶ ساعت و ۴۰ دقیقه پخش کند. شاهین ۳ از شارژ سریع ۳۰ وات هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین شاهین ۳

شاهین ۳ با دوربین چهارگانه‌اش، پا را یک قدم از نسل قبل فراتر می‌گذارد و از ترکیب دوربین‌های واید + اولتراواید + عمق‌سنج + ماکرو برای بهبود تجربه‌ی عکاسی استفاده می‌کند. دوربین واید یا اصلی، از حسگر ۶۴ مگاپیکسل و لنزی با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. برای دوربین اولتراواید حسگر ۵ مگاپیکسل با لنز f/2.2 در نظر گرفته شده است و دوربین‌های عمق‌سنج و ماکرو نیز از حسگر ۲ مگاپیکسل و لنز f/2.4 بهره‌مند شده‌اند.

عکاسی با شاهین ۳

عکس‌های دوربین اصلی در حالت پیش‌فرض با وضوح ۶۴ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند؛ اما نکته‌ی عجیبی که در رابط کاربری دوربین به آن برخورد کردیم، قابلیت عکاسی با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسل بود. به‌نظر می‌رسد در چنین سناریویی، عکس‌ها با وضوح ۶۴ مگاپیکسل ثبت‌شده، سپس به ۱۰۸ مگاپیکسل Upscale می‌شوند و ابعاد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های شاهین ۳

دوربین اصلی شاهین ۳ از قابلیت عکاسی HDR بهره می‌برد تا بتوانید عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بالا به ثبت برسانید. همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، گستره‌ی دینامیکی در عکس دوربین اصلی مناسب است و علاوه‌براینکه قسمت‌های سایه، بیش از حد تاریک نیستند، بخش‌های درمعرض نور آفتاب هم اصطلاحا دچار سوختگی نشده‌اند و جزئیات در آن‌ها تا حد خوبی به‌چشم می‌آید.

برای اینکه بهترین خروجی را دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در شرایط نوری شدید، قابلیت HDR را به‌صورت دستی فعال کرده و به حالت HDR خودکار اتکا نکنید؛ البته در تجربه‌ی ما، عکس خروجی در حالت فعال بودن HDR تفاوت چندانی با حالتی که HDR خاموش بود، نشان نمی‌داد. با توجه به پشتیبانی‌نشدن HDR در دوربین اولتراواید، بهتر است در شرایطی با تضاد نوری شدید از عکاسی با دوربین اولتراواید پرهیز کنید.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید شاهین ۳
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
برش واقعی عکس دوربین اصلی شاهین ۳
برش واقعی عکس دوربین اصلی

رنگ‌ها و جزئیات عکس‌های شاهین ۳

در ثبت رنگ‌ها و جزئیات، دوربین اصلی عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد و علاوه‌بر بازتولید نسبتاً دقیق رنگ‌ها، بافت‌ها و جزئیات سوژه را به‌خوبی حفظ می‌کند. از سوی دیگر، دوربین اولتراواید رنگ‌ها را اشباع و غیر واقعی نمایش می‌دهد و نمی‌تواند جزئيات را به تصویر بکشد.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها و جزئیات در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید شاهین ۳
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
برش واقعی عکس دوربین اصلی

عملکرد دوربین شاهین ۳ در تاریکی

تنها دوربین اصلی شاهین ۳ از حالت عکاسی شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کند. فعال‌سازی Night Mode تأثیر محسوسی روی بهبود نورپردازی عکس‌ها دارد؛ اما مثل همیشه در حالت شب بافت‌ها سافت می‌شوند و جزئیاتشان از دست می‌رود. باوجود اینکه حداقل از نظر بصری تفاوت را در عکس‌های فوتو مد و نایت مد می‌توان دید، اما وقتی به بخش اطلاعات عکس‌ها مراجعه کنید، تفاوتی در پارامترهای مختلف مثل سرعت شاتر یا ISO مشاهده نخواهید کرد؛ بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد یا مشکل از گزارش نادرست پارامترها باشد، یا حالت نایت، نورپردازی را با ویرایش نرم‌افزاری روی عکس اعمال می‌کند.

عکس دوربین اولتراواید شاهین ۳ در حالت فوتو
عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
عکس دوربین اصلی - حالت Photo
عکس دوربین اصلی - حالت Night

عکس پرتره و سلفی شاهین ۳

شاهین ۳ برای عکاسی سلفی به دو دوربین اتکا دارد. دوربین اصلی از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده می‌کند، ماژول دیگر با حسگر ۲ مگاپیکسل، وظیفه‌ی عمق‌سنجی را برعهده دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عکس سلفی در فضای پرنور دفتر زومیت و در فضای کم‌نور استودیو کیفیت قابل قبولی دارند و می‌توان گفت عملکرد دوربین سلفی در شرایط نوری متفاوت مناسب است. در عکس پرتره سلفی، جداسازی سوژه دقیق نیست. عکس پرتره‌‌ی دوربین، خروجی مقبولی دارد و انتظارات را برآورده می‌کند.

عکس سلفی با شاهین ۳
عکس پرتره با شاهین ۳
عکس سلفی با شاهین ۳
عکس سلفی پرتره با شاهین ۳

عکس ماکرو دوربین شاهین ۳

شاهین ۳ در عکاسی ماکرو کیفیت قابل توجهی ارائه نمی‌کند و تنها می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای عکاسی نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید در عکس‌های ماکرو جزئیات چندانی از سوژه به شما ارائه شود.

جمع‌بندی و مقایسه شاهین ۳ با رقبا

جی‌ال‌ایکس شاهین ۳ در بخش طراحی و کیفیت ساخت نمره‌ی قابل قبولی کسب می‌کند و حداقل می‌تواند در محدوده‌ی قیمتی خودش انتظارات را برآورده کند، اما در زمینه‌های سخت‌افزار و رابط کاربری حرف چندانی برای گفتن ندارد و عملکرد درخوری ارائه نمی‌کند. ازآنجاکه شاهین ۳ با برچسب قیمتی حدود هفت میلیون تومان راهی بازار شده است، رقبای پرقدرتی همچون ردمی نوت ۱۰ پرو یا شیائومی می ۱۱ لایت را سر راه خود می‌بیند و متأسفانه از همگام شدن با آن‌ها باز می‌ماند.

با تمام تفاسیر، در نهایت این مشکلات فنی و ساختاری نیستند که ضربه‌ی اساسی را به شاهین ۳ وارد می‌کنند؛ بلکه عامل اصلی را باید در نحوه‌ی بازاریابی و تبلیغات شرکت سازنده جستجو کرد. در شرایطی که شاهین در اکثر بخش‌ها حتی یارای رقابت با گوشی‌های میان‌رده‌ی هم‌قیمت را ندارد، بالا بردن انتظارات در حد پرچمداران بزرگ جهانی که مدل‌هایی همچون گلکسی اس ۲۲ یا آیفون ۱۳ را نیز شامل می‌شود، بیش از هر عامل دیگری نیت سازندگان را در نظر کاربران زیر سؤال می‌برد. برای اطلاع از قیمت روز گوشی شاهین ۳ و مقایسه مشخصات فنی آن با هر گوشی دیگری می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
  • بدنه‌ی خوش‌دست و سبک با طراحی قابل قبول
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ وات

نکات منفی

  • تراشه‌ی ضعیف‌تر از رقبا
  • رابط کاربری ناپایدار
  • مجموعه‌ی دوربین ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات