بررسی گلکسی A22 4G سامسونگ

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
سامسونگ با گوشی اقتصادی گلکسی A22، امکانات چشم‌گیری همچون نمایشگر Super AMOLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. با بررسی گلکسی A22 4G همراه زومیت باشید.
تبلیغات

درحالی‌که اینترنت 5G‌ در بسیاری از کشورهای دنیا به مرحله‌ی بهره‌برداری و اجرا رسیده، تب و تاب پشتیبانی از اتصال به شبکه پرسرعت نسل پنجم دنیای گوشی‌های هوشمند را نیز درنوردیده است. با گذر زمان اندکی، علاوه‌بر گوشی‌های پرچم‌دار، حتی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه نیز از این تب‌و‌تاب دور نمانده‌اند. گلکسی A22 به‌عنوان یکی از گوشی‌های اقتصادی سامسونگ، مثل بسیاری از مدل‌های دیگر شرکت کره‌ای، در دو مدل پایه‌ی (4G) و مدل 5G راهی بازار شده است.

با نگاهی گذرا به مشخصات فنی دو نسخه‌ی A22 متوجه می‌شویم که سامسونگ برخی از امکانات و قابلیت‌های مدل پایه را در مدل 5G قربانی کرده است تا به تناسب قیمتی مدنظرش برسد. با توجه به اینکه شبکه‌ی 5G هنوز در کشورمان به‌طور گسترده دردسترس نیست، به‌نظر می‌رسد مدل 4G گلکسی A22 برای کاربران ایرانی گزینه‌ی بهتری باشد. به همین بهانه، به سراغ گلکسی A22 4G رفتیم تا ببینیم گوشی اقتصادی سامسونگ چه آورده‌ای دربرابر رقبای هم‌قیمت دارد. با بررسی گلکسی A22 4G همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A22 4G

گلکسی A22 4G از هم‌خانواده‌ی 5G خود کوچک‌تر و سبک‌تر است. گوشی اقتصادی سامسونگ با ابعاد ۸٫۴ × ۷۳٫۶ × ۱۵۹٫۳ میلی‌متر و وزن ۱۸۶ گرم، در بسیاری از مواقع، هر دو دست شما را درگیر خود خواهد کرد. گلکسی A22 4G حداقل در زمینه‌ی طراحی و کیفیت ساخت، امتیاز خاصی را به رقبای هم‌قیمت واگذار نمی‌کند. طبق انتظار، پنل پشت و فریم پلاستیکی هستند. کیفیت مواد به‌کاررفته مناسب به نظر می‌رسد و گوشی استحکام نسبتاً خوبی دارد.

پشت گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

گلکسی A22 4G در چهاررنگ مشکی، سفید، یاسی و سبز نعنایی به بازار عرضه می‌شود و برای رسیدن به یکپارچگی بیشتر، فریم و پنل پشت یک‌رنگ هستند. در سمت چپ فریم، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی میکرواس‌دی دیده می‌شود. خبر خوب اینکه یک اسلات اختصاصی برای کارت حافظه‌ی میکرواس‌دی در اختیارتان قرار می‌گیرد تا بدون فدا‌کردن جایگاه سیمکارت دوم، بتوانید با خیالی آسوده، حافظه‌ی ذخیره‌سازی A22 را ارتقا دهید.

حسگر اثر انگشت گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

برخلاف گوشی‌های میان‌رده، دستگاه‌های اقتصادی عموما از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر استفاده نمی‌کنند. گلکسی A22‌ نیز از همین روند پیروی می‌کند و حسگر اثرانگشت آن به صورت یکپارچه با دکمه‌ی پاور، در فریم سمت راست و زیر دکمه‌های صدا تعبیه شده است. ابعاد گلکسی A22 باعث می‌شود در هنگام استفاده از یک دست برای کار با گوشی، با مشکل چندانی برای رسیدن به دکمه‌ی پاور روبه‌رو نشوید، اما احتمالاً برای دسترسی به دکمه‌های تغییر صدا مجبور به جابه‌جا کردن گوشی در دستتان خواهید شد.

زومیت خوانی با گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

بالای فریم گلکسی A22 فقط روزنه‌ی میکروفن به‌چشم می‌خورد. بخش پایین فریم نیز محل قرارگیری دریچه‌ی اسپیکر، درگاه 2.0 USB Type-C و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون است. در نمای جلویی دستگاه، نمایشگر ۶٫۴ اینچی Super AMOLED با حاشیه‌ی پایینی نسبتاً قطوری، بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی و نسبت تصویر به بدنه‌ی ۸۴٫۳ درصدی قرار دارد.

ماژول دوربین گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

ماژول دوربین برآمده و مربعی گلگسی A22 5G در پنل پشت به چشم می‌خورد و میزبان چهار دوربین است. فلش LED پایین برآمدگی دوربین و روی بدنه قرار دارد که اندکی از لحاظ بصری نازیبا به‌نظر می‌رسد؛ اما هم‌رنگ بودن ماژول دوربین و پنل پشت به زیبایی طراحی گوشی اقتصادی سامسونگ می‌افزاید. در ادامه درباره‌ی دوربین گلکسی A22 و کیفیت عکس‌های آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

نمایشگر و اسپیکر A22 4G

در‌حالی‌که A22 4G از نمایشگر ۹۰ هرتزی Super AMOLED استفاده می‌کند، در مدل 5G، نمایشگر TFT با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و ابعاد ۶٫۶ اینچ را شاهد هستیم. نمایشگر ۶٫۴ اینچی A22 4G رزولوشن ۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل را با نسبت تصویر عریض ۲۰:۹ و تراکم پیکسلی ۲۷۴ پیکسل‌براینچ در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما نمایشگر مدل 5G، فول‌اچی‌دی با تراکم پیکسلی ۳۹۹ پیکسل‌براینچ است.

پخش فیلم با گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

بر‌اساس آزمایش‌های ما، نمایشگر گلکسی A22 در حالت روشنایی دستی، می‌تواند به روشنایی بیشینه‌ی ۵۶۸ نیت دست پیدا کند. اگرچه این عدد به‌پای روشنایی هزار نیتی دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر نمی‌رسد اما عملکردی در حدواندازه‌های رقبا به حساب می‌آید. در شرایط کم‌نور، در صورتی که اسلایدر روشنایی را روی کم‌ترین حالت قرار دهید، نمایشگر A22 حدود ۲ نیت روشنایی تولید می‌کند که باعث می‌شود کار کردن با گوشی چشم‌ها را اذیت نکند.

برای آزمایش حداکثر روشنایی در حالت خودکار، اندکی به مشکل برخوردیم. در شرایط اتاق، با اینکه منبع نور را روبه‌روی حسگر تنظیم روشنایی گلکسی A22 قرار دادیم؛ اما به دلیل حساسیت پایین حسگر، اسلایدر در روشنایی کمتر از ۵۰ درصد متوقف شد و نمایشگر به حداکثر روشنایی نرسید. خوشبختانه حداقل در تجربه‌ی ما، این مشکل در نور طبیعی به وجود نیامد و توانستیم روشنایی بیشینه را در حالت خودکار، ۸۵۸ نیت اندازه‌گیری کنیم. با این وصف، به نظر می‌رسد نباید از حالت روشنایی خودکار گلکسی A22 به‌خصوص در شرایط نور اتاق، انتظار عملکرد درستی داشته باشید.

عملکرد نمایشگر گلکسی A22 4G دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

گلکسی A22 4G

۲٫۱

۰

۵۶۸

۰

۸۵۸

۴٫۳

۲٫۲ (Natural)

گلکسی A21s

۵٫۷

۵٫۴

۴۹۸

۵٫۵

۵۹۲

۱۰۸

۷٫۶

۷٫۶

پوکو X3 پرو

۰٫۵۶

۳٫۹۲

۳۲۰٫۸

۴٫۳۵

۳۸۷

۸۸٫۹

۴٫۸

۱٫۵ (Original)

پوکو X3

۲٫۴۱

۳٫۹۵

۳۵۶٫۴

۴٫۶۹

۴۴۲

۹۴٫۲

۴٫۸

۱٫۵ (Standard)

ردمی نوت ۹ پرو

۰٫۶

۳٫۹

۳۱۰

۵

۴۲۰

۸۰

۴٫۹

۳ (Standard)

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

ردمی نوت ۱۰

۲٫۵۵

۰

۶۴۶٫۵

۰

۱۱۰۵

۳٫۲

۲٫۳ (Natural)

پوکو M3 پرو 5G

۰٫۵۶

۲٫۲۶

۲۳۱٫۳

۲٫۲۳

۲۲۸٫۶

۱۰۲٫۸

۶٫۲

۱٫۶ (Standard)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

گلکسی A22 4G مثل سایر گوشی‌های سامسونگ، دو پروفایل رنگی Vivid و Natural را دراختیار قرار می‌دهد. پروفایل Vivid در فضای رنگی وسیع‌تر DCI P3 تعریف شده است و این فضا را خیلی خوب پوشش می‌دهد. رنگ‌ها در حالت Vivid خنثی هستند و تمایل بسیار کمی به سردی دارند، باوجوداین رنگ‌ها خطای زیادی دارند. طبق آزمایش‌های ما، پروفایل Natural می‌تواند رنگ‌ها را در فضای کوچک‌تر sRGB، با دقت بهتر و دمای بالاتری نشان دهد.

اسپیکر تک‌کاناله‌ی گلکسی A22 نمی‌تواند حجم صدای چندانی تولید کند و چنانچه صدا تا آخر زیاد باشد، تشخیص فرکانس‌های مختلف و حتی صدای خواننده در آهنگ‌های پاپ به‌سادگی صورت نمی‌گیرد. خوشبختانه وجود جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون باعث می‌شود دغدغه‌ی چندانی بابت اتصال هدفون و متکی بودن به اسپیکر نداشته باشید.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی A22 4G

سامسونگ گوشی اقتصادی خود را با اندروید ۱۱ و پوسته‌ی اختصاصی One UI Core 3.1 به‌فروش می‌رساند. نسخه‌ی Core درواقع برداشت محدودتری از One UI است که برای گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خانواده‌ی گلکسی در نظر گرفته می‌شود و امکانات کمتری نسبت به نسخه‌ی اصلی دارد؛ البته حذفیات نسخه‌ی Core شامل هیچ‌کدام از قابلیت‌های اساسی و اصلی نمی‌شود و امکانات خاص‌تری همچون بیکسبی و Easy Mode را دربرمی‌گیرد.

رابط کاربری One UI گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

طبق روال همیشه، اپلیکیشن‌های متداول سامسونگ و گوگل به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند که خوشبختانه به جز چند مورد، فقط شامل برنامه‌های اصلی و کاربردی می‌شوند.

درحالی‌که سامسونگ قول داده برای گوشی‌های گلکسی A52، گلکسی A72 و گلکسی A32 تا ۳ سال به‌روزسانی سیستم عامل و تا ۴ سال به‌روزرسانی‌های امنیتی منتشر کند، گوشی‌های رده‌پایین‌تر خانواده‌ی گلکسی از این موضوع مستثنا شده‌اند و به ‌نظر می‌رسد کاربران گلکسی A22 4G تنها تا دو سال به‌روزرسانی سیستم عامل را دریافت خواهند کرد. شاید این موضوع برای کاربرانی که تا چند سال قصد تعویض گوشی‌شان را نداشته و دغدغه‌ی به‌روز بودن را نیز در ذهن دارند، پارامتر تعیین‌کننده‌ای در انتخاب باشد.

عملکرد و باتری گلکسی A22 4G

سامسونگ برای A22 4G تراشه‌ی Mediatek Helio G80 را درنظر گرفته است که با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید می‌شود. پردازش‌های مبتنی بر CPU را ۸ هسته، شامل ۲ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex-A75 و ۶ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 برعهده دارند. تراشه‌ی Mediatek Helio G80 برای پردازش‌های گرافیکی، به پردازنده‌ی گرافیکی ۲ هسته‌ای Mali-G52 تکیه دارد.

بازی با گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

برای مقایسه شاید بد نباشد اشاره کنیم که مدل 5G گوشی اقتصادی سامسونگ به تراشه‌ی Dimensity 700 5G مدیاتک مجهز شده است که از ۸ هسته‌، شامل ۲ هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A76 و ۶ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 به‌عنوان CPU‌ استفاده می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود که در بخش عملکرد، A22 5G تنها اندکی از هم‌خانواده‌ی خود قدرتمندتر عمل کند.

سامسونگ گلکسی A22 4G را در چهار پیکره‌بندی ۴ | ۶۴، ۴ | ۱۲۸، ۶ | ۱۲۸ و ۸ | ۱۲۸ گیگابایت با رم LPDDR4X و همان حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 نسل قبل راهی بازار کرده است. کاربران گلکسی A22 با درگاه اختصاصی کارت میکرواس‌دی امکان ارتقا حافظه را نیز خواهند داشت.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی A22 4G دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A22 4G

۳۰۰٫۴

۲۴۶٫۸

۱۱۱٫۵

۶۸٫۷

گلکسی A21s

۳۱۴٫۵۸

۲۱۸٫۷۹

۱۰۹٫۵۴

۸۱٫۴

پوکو X3 پرو

۱۴۴۷٫۳۸

۵۲۱٫۶۶

۱۶۹٫۰۵

۱۷۰٫۰۴

پوکو X3

۴۹۴٫۹۷

۲۵۴٫۲۹

۱۴۷٫۰۶

۱۳۲٫۲۹

ردمی نوت ۹ پرو

۴۸۶٫۶۳

۱۷۵٫۳۹

۱۲۷٫۱۵

۱۱۳٫۶

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۱۰

۵۱۴٫۵

۲۶۸٫۶۳

۱۳۴٫۹۹

۱۲۲٫۸۱

پوکو M3 پرو 5G

۹۵۹٫۵۸

۴۷۷٫۲۱

۱۷۲٫۴۴

۱۸۹٫۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای بررسی گلکسی A22، نسخه‌ی ۴ | ۶۴ گیگابایتی را دراختیار داشتیم که با احتساب برنامه‌های از پیش نصب شده، ۴۹ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را دراختیار قرار می‌دهد. از نظر سرعت عملکرد، طبعا حافظه‌های eMMC درمقابل رقبای جدیدتر و سریع‌تر UFS حرف چندانی برای گفتن ندارند. مثلا حافظه‌ی UFS 2.1 پوکو X3 می‌تواند در عملیات خواندن ترتیبی حدود ۶۴ درصد سریع‌تر عمل کند.

گلکسی A22 با تراشه‌ی Helio G80 مدیاتک، در پردازش‌های CPU-محور بهبود قابل توجهی را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند، اما نمی‌تواند هم‌پای رقبای هم‌قیمت شود. پوکو X3 با تراشه‌ی اسنپدراگون 732G، در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای مبتنی‌بر CPU، به‌ترتیب ۵۰ و ۲۸ درصد بهتر از گلکسی A22 4G عمل می‌کند.

عملکرد گلکسی A22 4G دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

۶۷۴۵

۲۸٫۶

۱۱۰۴

۱۱۵۰

۳۷۶

۱۳۷۹

۹٫۵

۳٫۳

۹٫۳

۲٫۹

--

۱۶

۹٫۳

--

گلکسی A21s

--

--

--

۱۵۳

۱۰۴۰

--

--

--

۱۰

۵٫۹

--

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۲۹۳

۵۳٫۷

۲۷۱۷

۲۸۰۷

۷۸۳

۲۶۲۶

۲۸

۱۸

۲۷

۱۸

--

۴۰

۴۴

--

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۸۱۵۳

۴۴٫۱

۱۲۸۸

۱۱۱۰

۵۶۵

۱۷۷۸

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۵

--

۱۷

۱۹

--

ردمی نوت ۹ پرو

--

--

--

۵۶۹

۱۶۹۱

--

--

--

۱۶

۱۸

--

ردمی نوت ۹

--

--

--

۳۴۴

۱۱۶۵

--

--

--

۸٫۶

۹٫۷

--

ردمی نوت ۱۰

۷۸۹۰

۴۰٫۶

۴۱۵

--

۵۴۳

۱۶۸۰

۵٫۷

۳٫۷

۵٫۴

۳٫۶

--

۸٫۲

۹٫۵

--

پوکو M3 پرو 5G

(۹۰ هرتز)

۸۴۰۰

۳۵٫۷

۱۴۳۶

۱۴۱۴

۵۵۰

۱۷۴۸

۸٫۴

۵٫۵

۷٫۸

۵٫۱

--

۱۲

۱۴

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از گوشی‌های اقتصادی انتظار نمی‌رود که در اجرای بازی‌ها و پردازش‌های گرافیکی، عملکرد خارق‌العاده‌ای از خود نشان دهند. همان‌طور که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، گلکسی A22 نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ البته گوشی‌های پوکو در همین محدوده‌ی قیمت می‌توانند کاربران را از نظر عملکرد سخت‌افزاری و پردازش‌های گرافیکی شگفت‌زده کنند.

در بخش امکانات ارتباطی، علاوه‌بر اتصال به شبکه 4G، کاربران گلکسی A22 به اتصال Wi-Fi 5 در باند فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز و بلوتوث ۵ نیز دسترسی خواهند داشت.

گلکسی A22 4G می‌تواند بازی Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی Medium اجرا کند. در این حالت نرخ فریم High برای انتخاب دردسترس است و می‌توانید بازی را با ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کنید؛ البته توجه داشته باشید که در چنین تنظیماتی، بازی CoD بیش از یک گیگابایت از رم دستگاه را اشغال می‌‌کند.

عملکرد گلکسی A22 4G در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

Call of Duty Mobile

Medium

۵۹ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را می‌توانیم یکی از نقاط قوت A22 به حساب بیاوریم. با کاربری روزمره، باتری A22 می‌تواند تا ۱۵ ساعت دوام بیاورد؛ بنابراین با ۵ ساعت استفاده‌ی روزانه، می‌توانید تا ۳ روز روی باتری گوشی اقتصادی سامسونگ حساب باز کنید. سامسونگ به همراه A22 شارژر سریع ۱۵ واتی دراختیار کاربران قرار می‌دهد که مزیت خاصی را در سرعت شارژ باتری ارائه نمی‌کند و به حدود ۲ ساعت و نیم برای شارژ کامل باتری نیاز دارد.

عملکرد باتری گلکسی A22 4G دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲:۲۹

۲۵:۰۰

۱۵:۰۸

گلکسی A21s

۶٫۵ اینچ

۱۶۰۰ × ۷۲

۰

پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۸:۴۶

۱‍۶:۲۹

پوکو X3 پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱:۲۰

۱۳:۴۹

۱۰:۰۳

پوکو X3

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۱۶۰

۱:۲۰

۱۳:۲۸

۱۲:۱۵

ردمی نوت ۱۰

۶٫۴۳ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱:۱۵

۲۵:۱۹

۱۵:۱۹

ردمی نوت ۹

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۲:۳۰

۱۶:۳۵

۸:۴۱

ردمی نوت ۹ پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۰۰:۳۸

۱۵:۴۲

۱۱:۵۳

پوکو M3 پرو 5G

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۰ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲:۰۰

۱۴:۴۳

۹:۴۹

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای آزمایش شارژدهی باتری گلکسی A22 در زمان پخش ویدئو و فیلم، با قطع کردن تمام ارتباطات گوشی و قرار دادن روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، ویدیوی معیار زومیت را روی آن پخش کردیم. با توجه به آزمایش‌های ما، گلکسی A22 می‌تواند با ۱۰۰ درصد شارژ، تا حدود ۲۵ ساعت بدون وقفه به پخش ویدئو ادامه بدهد. این عدد در مقایسه با رقبای هم‌رده و هم‌قیمت عملکرد بسیار خوبی به حساب می‌آید و از این حیث با ردمی نوت ۱۰ برابری می‌کند.

دوربین گلکسی A22 4G

گلکسی A22 4G برای عکاسی به چهار دوربین واید، اولتراواید، عمق‌سنج و ماکرو اتکا دارد. دوربین اصلی (واید) از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند؛ لنز دوربین اصلی از لرزشگیر اپتیکال (OIS) بهره می‌برد که برای دوربین یک گوشی اقتصادی غیر متداول است. دوربین اولتراواید از حسگر ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای و لنز f/2.2 استفاده می‌کند.

نرم افزار دوربین گوشی گلکسی A22 4G سامسونگ

دوربین عمق‌سنج و ماکرو نیز به حسگری با دقت ۲ مگاپیکسل مجهز شده‌اند. دوربین A22 4G می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری کند. برای ثبت عکس‌های سلفی، گلکسی A22 4G از دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز عریض f/2.0 استفاده می‌کند و می‌تواند ویدیوهای 1080p را با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط کند.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های گلکسی A22 4G

با نگاه کردن به بخش‌های سایه‌روشن ساختمان در عکس‌های زیر، مشاهده می‌کنید که گستره‌ی دینامیکی عکس‌های دوربین اصلی نسبتاً بالا است و جزئیات در مناطق پرنور و تاریک عکس از بین نمی‌رود. گستره‌ی دینامیکی در دوربین اولتراواید وسعت کمتری دارد و باعث می‌شود نواحی روشن تصویر، دچار سوختگی شوند و جزئیات خود را از دست بدهند.

عکس دوربین اصلی
عکس دوربین اولتراواید
برش واقعی تصویر HDR دوربین اصلی گلکسی A22
برش واقعی عکس دوربین اصلی
برش هم‌سطح تصویر HDR دوربین اولتراواید گلکسی A22
برش هم‌سطح عکس دوربین اولتراواید

رنگ‌ها و جزئیات عکس‌های گلکسی A22 4G

دوربین اصلی و اولتراواید از نظر رنگ عکس‌های ثبت شده، مزیت یا برتری خاصی نسبت به یکدیگر ارائه نمی‌کنند؛ البته اگر با وسواس بیشتری به عکس‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که رنگ‌ها در عکس دوربین اصلی، اندکی شاداب‌تر و اشباع‌تر به نظر می‌رسند. در بخش ثبت جزئیات و نویز، تفاوت‌ها مشهودتر است. خطوط روزنامه در عکس دوربین اولتراواید خوانا نیستند و برای حذف نویز، بافت‌ها سافت‌تر از عکس دوربین اصلی شده‌اند.

عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها در برش واقعی عکس دوربین اصلی گلکسی A22
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها در برش واقعی عکس دوربین اولتراواید گلکسی A22
برش واقعی عکس دوربین اصلی

عملکرد دوربین گلکسی A22 4G در تاریکی

هر دو دوربین اصلی و اولتراواید گلکسی A22 از حالت عکاسی شب پشتیبانی می‌کنند، اما دوربین اصلی می‌تواند با فعال شدن نایت مد، عکس‌هایی با گستره‌ی دینامیکی بالاتر و نویز کمتر به ثبت برساند.

عکس دوربین اصلی - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مود دوربین اصلی گلکسی A22
برش واقعی عکس دوربین اصلی - حالت Night
عکس دوربین اولتراواید - حالت Night
برش واقعی عکس نایت مود دوربین اولتراواید گلکسی A22
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید - حالت Night

عکس پرتره و سلفی گلکسی A22 4G

درحالی‌که دوربین سلفی گلکسی A22 عکس‌های خوبی ثبت می‌کند، حالت پرتره نمی‌تواند افکت بوکه را به خوبی روی عکس پیاده کند. همان‌گونه که در عکس دوم مشاهده می‌کنید، در این حالت برای جدا شدن سوژه از پس‌زمینه، افکت بوکه ممکن است بخشی از سوژه را نیز محو کند. حالت پرتره در دوربین اصلی بهتر عمل می‌کند و سوژه بدون خطای چندانی از پس‌زمینه جدا می‌شود.

عکس سلفی گلکسی A22
عکس سلفی
عکس سلفی پرتره گلکسی A22
عکس پرتره سلفی
عکس پرتره دوربین اصلی گلکسی A22
عکس پرتره دوربین اصلی

عکس ماکرو گلکسی A22 4G

طبیعتا از دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی انتظار عکس‌های با کیفیت نداریم. همان‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید، دوربین ماکرو در ثبت جزئیات حرف چندانی برای گفتن ندارد.

عکس ماکروی گلکسی A22

جمع‌بندی

سامسونگ با گلکسی A22 مجموعه‌ی کاملی از امکانات مورد نیاز را با کیفیت مناسب به شما ارائه می‌کند. با وجود نمایشگر ۹۰ هرتزی Super AMOLED، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و دوربین چهارگانه، نمی‌توان منکر شد که سامسونگ راه پیشروی در بازار گوشی‌های اقتصادی را به خوبی پیدا کرده است.

مقایسه 4 محصول
گوشی موبایل گلکسی A22 سامسونگ Samsung Galaxy A22گلکسی A22 سامسونگموبایل گلکسی A22 سامسونگ 5G بنفش / Samsung Galaxy A22 5G purpleگلکسی A22 سامسونگ 5Gموبایل پوکو M3 پرو شیائومی 5G پوکو M3 پرو شیائومی 5Gنمای روبرو گوشی موبایل ردمی نوت 9 شیائومی Xiaomi Redmi Note 9 بنفش تیرهردمی نوت 9 شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاSM-A225F SM-A225F/DSSM-A226B SM-A226B/DS-M2003J15SC M2003J15SG M2003J15SS
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 250 یوروحدود 270 یوروحدود 180 یوروحدود 180 یورو
تاریخ معرفی3 ژوئن 20213 ژوئن 202119 می 202130 آوریل 2020
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه1 جولای 202124 جولای 202122 می 2021آوریل 2020
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.52 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.59 وات بر کیلوگرم (بدن)0.73 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.23 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.80 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.14 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملاندرویداندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 11اندروید 11اندروید 11اندروید 10
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI Core 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 12عرضه با رابط کاربری One UI Core 3.1عرضه با رابط کاربری MIUI 12عرضه با رابط کاربری MIUI 12 قابل ارتقاء به اندروید 11
نرخ مخصوص جذب (SAR)---0.84 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.90 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد159.3 در 73.6 در 8.4 میلی‌متر167.2 در 76.4 در 9 میلی‌متر161.8 در 75.3 در 8.9 میلی‌متر162.3 در 77.2 در 8.9 میلی‌متر
وزن186 گرم203 گرم190 گرم198 گرم
جنس پشتپلاستیکپلاستیکپلاستیکپلاستیک
جنس جلوشیشهشیشهشیشه - گوریلا گلس 3شیشه - گوریلا گلس 5
جنس فریمپلاستیکپلاستیکپلاستیکپلاستیک
رنگمشکی سفید سبز بنفشمشکی سفید سبز بنفشمشکی آبی زردبنفش تیره سفید سبز
ابعاد نمایشگر6.4 اینچ6.6 اینچ6.5 اینچ6.53 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDTFT LCDIPS LCDIPS LCD
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)90 هرتز90 هرتز90 هرتز60 هرتز
رزولوشن720 در 1600 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~274 پیکسل در اینچ~399 پیکسل در اینچ~405 پیکسل در اینچ~395 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:920:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.3 درصد~82.3 درصد~83.7 درصد~83.5 درصد
حداکثر روشنایی600 نیت (HBM)-400 نیت-
استانداردهای HDRHDR---
مدل تراشهMediaTek MT6769V/CU Helio G80MediaTek MT6833 Dimensity 700MediaTek MT6833 Dimensity 700MediaTek Helio G85
فرآیند ساخت تراشه12 نانومتر7 نانومتر7 نانومتر12 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A75 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A552 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A76 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A552 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A76 و 6 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A552 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A75 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکیMali-G52 MC2Mali-G57 MC2Mali-G57 MC2Mali-G52 MC2
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم64 گیگابایت / 3 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم3 گیگابایت رم 4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت
نوع حافظه داخلیeMMC 5.1UFSUFS 2.2UFS 2.1
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه اختصاصی)microSDXC (جایگاه اختصاصی)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه اختصاصی)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت---
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمقواید/استاندارد تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد48 مگاپیکسل48 مگاپیکسل48 مگاپیکسل48 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8لنز واید فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری 1/2.0 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.80.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.0 اینچ سایز سنسور لنز واید 26 میلی‌متری f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
دوربین اولتراواید8 مگاپیکسل5 مگاپیکسل-8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 1/5.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2-لنز اولتراواید 13 میلی‌متری 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین ماکرو2 مگاپیکسل-2 مگاپیکسل2 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکروf/2.4-لنز ماکرو f/2.41.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4
دوربین تشخیص عمق2 مگاپیکسل2 مگاپیکسل2 مگاپیکسل2 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4f/2.4f/2.4f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت1080p1152p1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو1080p@30fps1152p@30fps1080p@30fps1080p@30fps
دوربین سلفی اصلی13 مگاپیکسل8 مگاپیکسل8 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 1/3.1 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز واید f/2.0لنز واید f/2.0لنز واید
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p1080p1080p1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p@30fps1080p@30fps1080p@30fps1080p@30fps
ظرفیت باتری5000 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت5020 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده15 وات15 وات18 وات18 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونومونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
دارد
دارد
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتکنار گوشیکنار گوشیکنار گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.15.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
دارد
دارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

گلکسی A22 4G در محدوده‌ی قیمتی خود رقبای متعددی را از خود سامسونگ، پوکو و شیائومی می‌بیند. در یک سو، گلکسی A22 5G با پردازنده‌ی سریع‌تر قرار دارد، از سوی دیگر می‌توان به پوکو M3 Pro با پشتیبانی از اتصال 5g‌ و پردازنده‌ی سریع‌تر به‌همراه ردمی نوت ۹ با نمایشگر +FHD و صدالبته پردازنده‌ی توانمندتر اشاره کرد. نباید فراموش کرد که با کمی افزایش بودجه می‌توان به پوکو X3 Pro رسید که از لحاظ قدرت پردازشی، چند سروگردن فراتر از گوشی‌های یادشده عمل می‌کند.

برای مشاهده و مقایسه قیمت روز گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی از بخش محصولات محصولات زومیت استفاده کنید. قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی اپل، قیمت گوشی شیائومی، هواوی و برندهای دیگر به همراه بررسی کاربران در این بخش دراختیار کاربران قرار گرفته است.

نکات مثبت

  • نمایشگر ۹۰ هرتزی با روشنایی مناسب
  • شارژدهی خوب
  • قیمت مناسب
  • لرزشگیر اپتیکال برای دوربین اصلی

نکات منفی

  • وضوح +HD نمایشگر
  • عملکرد ضعیف حسگر نور محیطی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات