بررسی نوا 8 هواوی [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
مطالعه 17 دقیقه
نوا ۸ در بسیاری از بخش‌ها تمام انتظارات از یک گوشی میان‌رده‌ی با کیفیت را برآورده می‌کند؛ اما همچنان در بحث تجربه‌ی کاربری، از فقدان سرویس‌های گوگل رنج می‌برد. با بررسی نوا ۸ هواوی همراه زومیت باشید.
تبلیغات

با وجود گوشی‌های پریمیوم و رده‌بالایی که هر سال گران‌تر از سال پیش می‌شوند، شرکت‌های سازنده در تلاش هستند تا با گوشی‌های میان‌رده، بهترین کیفیت و امکانات را در قبال پرداخت هزینه‌ای معقول‌تر به کاربران ارائه کنند. نتیجه‌ی چنین رویکردی، داغ‌تر شدن رقابت برندها در بازار میان‌رده‌ها و دسترسی کاربران به طیف نسبتاً متنوعی از گوشی‌های خوش‌ساخت است که تقریباً تمام توقعات را در محدوده‌ی قیمتی خودشان برآورده می‌کنند.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی نوا ۸ به‌روز شد.

میان‌رده‌ی نوا ۸ هواوی با امکانات چشم‌گیری همچون نمایشگر ۹۰ هرتز OLED، دوربین چهارگانه‌ با ماژول اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و شارژر قدرتمند ۶۶ وات سعی می‌کند در رقابت با میان‌رده‌هایی بسیار محبوبی همچون ردمی نوت ۱۰ پرو و گلکسی A52 قد علم می‌کند؛ اما آیا سخت‌افزار میان‌رده‌ی اندرویدی هواوی می‌تواند نبود سرویس‌های گوگل را جبران کند؟ با زومیت همراه باشید تا با بررسی هواوی نوا ۸، پاسخی برای این سؤال بیابیم.

بررسی ویدیویی نوا ۸

طراحی و کیفیت ساخت نوا ۸

هواوی طی سال‌های اخیر نشان داده است که به طراحی و دقت ساخت محصولاتش توجه ویژه‌ای دارد. نوا ۸ با اینکه در باطن به‌عنوان یک گوشی میان‌رده شناخته می‌شود؛ اما با طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا، حس‌وحال مشابه گوشی‌های رده‌بالا را منتقل می‌کند. با ابعاد فیزیکی ۷٫۶۴ × ۷۴٫۱ × ۱۶۰٫۱۲ میلی‌متر و وزن ۱۶۹ گرم، نوا ۸ هواوی را باید یک گوشی سبک، باریک و گزینه‌‌ای بسیار مناسبی برای کاربری‌های روزمره و استفاده‌ی مداوم بدانیم.

طراحی پشت گوشی نوا ۸ هواوی

پنل جلوی گوشی، نمایشگر OLED‌ با ابعاد ۶٫۵۷ اینچ و لبه‌های خمیده را در خود جای داده است. خوشبختانه خمیدگی نمایشگر در حدی نیست که در دست گرفتن گوشی باعث خطای لمس تصادفی شود. حاشیه‌های باریک، نسبت نمایشگر به بدنه را به حدود ۸۹ درصد رسانده‌اند. هواوی می‌گوید که با استفاده از تکنولوژی بسته‌بندی COP نمایشگر، توانسته حاشیه‌ی پایین نمایشگر را باریک‌تر کند. حفره‌ی دوربین سلفی نیز در قسمت بالای نمایشگر و حسگر اثر انگشت، زیر نمایشگر تعبیه شده‌اند.

صفحه نمایش گوشی نوا ۸ هواوی

فریم Nova 8 از جنس فلز است که برای محصولی از دسته‌ی میان‌رده، نوعی مزیت به‌حساب می‌آید. لبه‌های چپ و راست فریم، براق و لبه‌های بالا و پایین آن مات هستند. دکمه‌های پاور و کنترل صدا در سمت راست فریم قرار گرفته‌اند تا سمت چپ فریم خالی باقی بماند. درگاه سیم‌کارت در فریم بالای گوشی، در کنار میکروفن حذف نویز و اسپیکر مکالمه قرار گرفته است و می‌تواند دو نانو سیم‌کارت را در خود جای دهد. اسپیکر اصلی، میکروفن دوم و درگاه USB 2.0 Type-C نیز در فریم پایین Nova 8 جای گرفته‌اند. همان‌طور که می‌شد حدس زد،‌ از جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون خبری نیست و کاربران باید از هدفون بی‌سیم یا تبدیل USB Typre-C برای اتصال هدفون سیمی استفاده کنند.

دوربین سلفی گوشی نوا ۸ هواوی
دوربین پشتی گوشی نوا ۸ هواوی
کلیدهای گوشی نوا ۸ هواوی
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی نوا ۸ هواوی

طراحان هواوی در طراحی پنل طلایی (Blush Gold) پشت نوا ۸، از شیشه‌ی مات بهره گرفته‌اند. پنل به رسم گوشی‌های شرکت چینی، با تغییر زاویه‌ی تابش نور، جلوه‌های رنگی متفاوتی را نمایش می‌دهد. ماژول دوربین چهارگانه و بیضی‌شکل نوا ۸ در گوشه‌ی سمت چپ پنل جای دارد و اندکی برآمده است، اما چندان باعث لق زدن گوشی روی سطوح نمی‌شود. چینی‌ها می‌گویند که در طراحی و چینش دوربین‌ها، از حلقه‌های اطراف زحل الهام گرفته‌اند. لوگوی هولوگرامی نوا نیز در بخش پایین خودنمایی می‌کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Nova 8

هواوی در گوشی میان‌رده‌ی نوا ۸ از نمایشگر ۱۰ بیتی و خمیده‌ی OLED با ابعاد ۶٫۵۷ اینچ، رزولوشن ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم بسیار خوب ۳۹۲ پیکسل‌براینچ استفاده می‌کند. نمایشگر نوا ۸ نرخ نوسازی بیشینه‌ای برابر ۹۰ هرتز دارد و از فضای رنگی وسیع DCI P3 پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند بین نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، ۶۰ هرتز یا نرخ نوسازی پویا، یکی را انتخاب کنند. هواوی ادعا می‌کند که با وجود نرخ نمونه‌برداری لمسی ۲۴۰ هرتز، تأخیر در اجرای فرمان‌های لمسی را کمتر کرده است تا هنگام بازی یا کاربری‌های روزمره، بهترین تجربه را برای کاربران فراهم کند. نمایشگر نوا ۸ از ویدئوهایی با استاندارد HDR 10 هم پشتیبانی می‌کند.

تماشای فیلم قهرمان روی گوشی نوا ۸ هواوی

در تست‌های زومیت برای ارزیابی روشنایی نمایشگر، نوا ۸ توانست عملکردی در حد و اندازه‌ی رقبای هم‌قیمت خود نشان دهد. در شرایط کم‌نور، روشنایی نمایشگر نوا ۸ تا حدود ۲٫۶ نیت پایین می‌آید که کار با گوشی را در محیط‌های تاریک بسیار راحت می‌کند. در فضاهای خارج از خانه، زیر تابش شدید نور، در صورتی که تنظیمات روشنایی نوا ۸ را روی حالت اتوماتیک قرار دهید، روشنایی نمایشگر تا حدود ۹۱۶ نیت بالا می‌رود. این مقدار روشنایی باعث می‌شود که بتوانید بدون مشکل، زیر نور خورشید با گوشی کار کنید. به لطف پنل OLED، عمق رنگ مشکی بسیار زیاد است، تا کنتراست نمایشگر نوا ۸ عالی باشد.

عملکرد نمایشگر هواوی نوا ۸ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

هواوی نوا ۸

۲٫۶

۰

۶۳۴

۰

۹۱۶

۲٫۵

۲٫۵ (Vivid)

گلکسی M62

۲٫۲۶

۰

۶۱۲

۰

۷۳۱٫۵

۴٫۱

۳٫۲ (Natural)

ردمی نوت ۱۰ پرو

۳٫۰۵

۰

۶۷۰

۰

۱۱۱۱

۳٫۷

۱٫۴ (Standard)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶

۲٫۲ (Natural)

گلکسی A52 نسخه 5G

۱٫۸۱

۰

۵۴۲

۰

۸۳۴٫۵

۵

۲٫۹ (Natural)

گلکسی A72

۲٫۳۶

۰

۶۴۶

۰

۱۳۱۰

۵٫۵

۳ (Natural)

می ۱۱ لایت

۳٫۳۷

۰

۶۴۷٫۵

۰

۱۱۱۲

۴٫۱

۱٫۵ (Original)

می ۱۰ تی

۰٫۶۸

۳٫۷۵

۴۳۵

۳٫۸

۴۳۵

۱۱۵٫۵

۳٫۹

۱٫۷ (Original)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

برای نوا ۸ هواوی، دو پروفایل رنگی Vivid و Normal درنظر گرفته شده است و دستگاه در حالت پیش‌فرض، روی پروفایل Vivid قرار دارد. با توجه به نتایجی که در آزمایش دقت رنگ نوا ۸ به دست آوردیم، پروفایل Vivid پوشش‌دهی بسیار مناسبی در فضای رنگی DCI P3 دارد؛ اما پروفایل Normal فقط حدود ۷۰ درصد این فضای رنگی را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، عملکرد پروفایل Normal را در فضای رنگی sRGB سنجیدیم تا به پوشش‌دهی ۹۳ درصد و دقت رنگ بسیار خوب پروفایل Normal در این فضا برسیم.

هواوی به کاربران نوا ۸ اجازه می‌دهد تا دمای پروفایل‌های Vivid و Normal را به‌دلخواه خود تنظیم کنند. علاوه بر اینکه امکان انتخاب بین دماهای از پیش تعیین شده‌ی سرد و گرم وجود دارد، می‌توانید با استفاده از پالت رنگی موجود، دمای رنگ‌ها را روی حالت دلخواهتان قرار دهید. با چنین قابلیتی، درواقع مجبور نیستید فضای رنگی وسیع‌تر پروفایل Vivid را فدای رنگ‌های گرم‌تر پروفایل Normal کنید.

تک اسپیکر نوا ۸ هواوی قدرت پخش نسبتاً بالایی دارد و تفکیک صداها در آن به خوبی انجام می‌شود. به‌ویژه زمانی که با نوا ۸ پادکست و کتاب صوتی گوش کنید. در بقیه‌ی موارد، فرکانس بالای سازها اندکی گوش‌خراش هستند؛ اما بیس‌ها کوبنده پخش می‌شوند. البته تمام گوشی‌های میان‌رده در این محدوده‌ی قیمت به اسپیکرهای استریو مجهز شده‌اند که می‌تواند نقطه ضعفی برای میان‌رده‌ی هواوی باشد.

نرم‌افزار و رابط کاربری نوا ۸

هواوی نوا ۸ با سیستم عامل اندروید ۱۱ و نسخه‌ی ۱۲ رابط کاربری اختصاصی EMUI هواوی همراه شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، نوا ۸ از بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف گوشی‌های هواوی یعنی نبود سرویس‌های گوگل رنج می‌برد. در فهرست اپلیکیشن‌های هواوی نوا ۸، App Gallery جایگزین پلی استور، Petal Search جایگزین ویجت جستجوی گوگل و Petal Maps جایگزین گوگل مپس شده‌اند.

برای استفاده از اپ گالری باید حتماً از Huawei ID استفاده کنید که همان حساب کاربری هواوی‌تان به حساب می‌آید. خوشبختانه در صورتی که هواوی آی‌دی نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از حساب کاربری گوگل‌تان وارد اپ گالری شوید. درواقع با این گزینه، حساب گوگل شما به هواوی آی‌دی لینک می‌شود و به ساختن یک حساب جدا نیازی نخواهید داشت.

اپ گالری روی گوشی نوا ۸ هواوی

تقریباً می‌توانید بیشتر اپلکیشین‌های پرکاربرد یا محبوب را در اپ گالری پیدا کنید؛ اما با توجه به پشتیبانی نشدن سرویس‌های گوگل پلی، ممکن است در اجرای برخی از اپ‌ها با مشکل مواجه شوید. فارغ از مشکلاتی که در زمینه‌ی دانلود و اجرای اپلیکیشن‌ها سر راه کاربران گوشی‌های هواوی قرار دارد، رابط کاربری EMUI 12 که در طراحی منوها و آیکون‌ها، iOS اپل را به یاد می‌آورد، تجربه‌ی کاربری مناسبی را دراختیار قرار می‌دهد و راحت و روان اجرا می‌شود.

عملکرد و باتری نوا ۸

درحالی‌که هواوی گوشی نوا ۸ را در بازار چین با تراشه‌ی Kirin 985 به فروش می‌رساند، نسخه‌ی جهانی آن با تراشه‌ی میان‌رده‌ی Kirin 820E 5G دردسترس قرار دارد؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۷ نانومتر ساخته می‌شود و در واقع نسخه‌ی کم‌قدرت‌تر تراشه‌ی Kirin 820 به حساب می‌آید.

بخش CPU در تراشه‌ی 820E، از شش هسته‌ی پردازشی تشکیل شده است که سه هسته‌ی قدرتمند و نه‌چندان جدید Cortex-A76 با فرکانس ۲٫۲۲ گیگاهرتز و سه هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸۴ گیگاهرتز کار می‌کنند. وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی نیز به عهده‌ی پردازنده‌ی شش هسته‌ای Mali-G57 قرار دارد.

بازی با گوشی نوا ۸ هواوی

پردازنده‌ی Kirin 820E از حافظه‌های LPDDR4x تا ظرفیت بیشینه‌ی ۸ گیگابایت و حافظه‌های ذخیره‌سازی UFS 2.1 یا eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند. با وجود اینکه تراشه‌ی 820E به مودم 5G مجهز شده، اما قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G‌ برای نوا ۸ در نظر گرفته نشده است. وای‌فای ۵ با پشتیبانی از باندهای فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز و همچنین بلوتوث ۵٫۱ سایر امکانات ارتباطی نوا ۸ هواوی هستند.

نوا ۸ در دو نسخه‌ی ۸ | ۱۲۸ گیگابایت و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه در گوشی میان‌رده‌ی هواوی از درگاه کارت حافظه خبری نیست، امکان ارتقای ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای کاربران وجود ندارد. ما برای بررسی مدل ۸ | ۱۲۸ گیگابایت را دراختیار داشتیم. نوا ۸ از حافظه‌ی UFS 2.1 استفاده می‌کند، بنابراین از لحاظ سرعت در رده‌ی بهترین‌ها جای نمی‌گیرد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی هواوی نوا ۸ دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

هواوی نوا ۸

۹۸۰٫۳

۲۱۴٫۵

۱۴۴٫۸۸

۱۸۱٫۶

ردمی نوت ۱۰ پرو

۴۸۳٫۵۶

۲۶۹٫۶۴

۱۳۴٫۰۱

۱۲۲٫۳۸

گلکسی A72

۵۰۷٫۳۳

۲۶۷٫۸۶

۱۳۹٫۳۴

۱۲۵٫۶۳

شیائومی می ۱۰ تی

۱۷۲۳٫۰۹

۷۳۵٫۲۳

۲۲۶٫۲۲

۲۰۹٫۹۲

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

می ۱۱ لایت

۴۹۱٫۷۱

۲۴۶٫۴

۱۴۰٫۰۲

۹۸٫۳۲

گلکسی M62

۱۳۷۶٫۰۹

۵۶۸٫۲

۱۵۶٫۳۹

۱۶۵٫۷۱

گلکسی A52 مدل 5G

۹۲۵٫۵۳

۵۰۹٫۸

۱۵۱٫۲۷

۱۱۹٫۴۳

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، حافظه‌ی ذخیره‌سازی نوا ۸ عمل خواندن ترتیبی را حدودا دو برابر سریع‌تر از ردمی نوت ۱۰ پرو به انجام می‌رساند؛ اما در مقایسه با می ۱۰ تی شیائومی که به حافظه‌ی پرسرعت UFS 3.1 مجهز شده است، عمل خواندن را ۴۳ درصد آهسته‌تر به انجام می‌رساند.

برای بررسی عملکرد سخت‌افزار نوا ۸، بنچمارک‌ها را با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز روی آن اجرا کردیم. پردازنده‌ی Kirin 820E به‌کار رفته در نوا ۸، در بیشتر بخش‌ها عملکرد قابل قبولی در حد رقبای هم‌قیمت و بعضا ارزان‌تر نشان می‌دهد؛ اما وجود تنوع زیاد در بازار گوشی‌های میان‌رده، باعث می‌شود همچنان بتوان دستگاه‌هایی قدرتمندتر در همین محدوده‌ی قیمتی پیدا کرد.

عملکرد نوا ۸ هواوی دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

هواوی نوا ۸

(۹۰ هرتز)

۸۹۱۰

۴۴٫۴

۲۸۴۰

۲۱۲۰

۵۶۷

۱۹۱۴

۱۶

۱۱

۱۳

۱۰

--

۲۱

۲۲

--

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۸۹۴۲

۴۲٫۹

۱۲۸۵

۱۱۰۶

۵۶۵

۱۷۶۲

۱۱

۷٫۴

۱۱

۷٫۷

--

۱۶

۱۹

--

شیائومی می ۱۰ تی

(۱۴۴ هرتز)

۹۶۶۴

۶۵٫۲

--

۹۰۷

۳۳۱۹

۲۹

۲۰

۲۹

۲۰

--

۴۴

۵۱

--

گلکسی A52 مدل 5G

(۱۲۰ هرتز)

۹۵۲۹

۴۵٫۲

--

۶۴۷

۱۹۱۹

۱۰

۷٫۲

۱۱

۷٫۶

--

۱۶

۱۹

--

گلکسی S20 FE

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

--

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

شیائومی می ۱۱ لایت

(۹۰ هرتز)

۸۰۸۰

۴۲٫۱

۱۱۹۳

۱۰۳۱

۵۶۵

۱۷۹۸

۱۱

۷٫۴

۱۲

۷٫۷

--

۱۷

۱۹

--

گلکسی M62

۷۲۴۳

۵۲٫۸

--

۸۰۸

۱۸۷۶

۲۸

۱۸

۲۰

۱۷

--

۲۰

۱۷

--

گلکسی A72

(۹۰ هرتز)

۸۵۷۷

۴۰٫۶

--

۵۴۹

۱۶۵۷

۱۰

۶٫۹

۱۱

۷٫۱

--

۱۵

۱۷

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مثلاً در کاربری‌های عادی و وبگردی، گلکسی S20 FE مدل 4G می‌تواند با تراشه‌ی اگزینوس ۹۹۰، به ترتیب ۳۵ و ۴۰ درصد بهتر از نوا ۸ عمل کند. در اجرای بازی‌ها نیز توقع زیادی از نوا ۸ هواوی نداشتیم و همان‌طور که در جدول مشهود است، نتایج نیز همین موضوع را تأیید می‌کنند. برای مقایسه، شیائومی می ۱۰ تی می‌تواند در اجرای بازی‌ها، به نرخ‌هایی در حدود ۸۰ درصد بیشتر از نوا ۸ دست پیدا کند.

هواوی برای نوا ۸ باتری نه‌چندان حجیم ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژر قدرتمند ۶۶ واتی در نظر گرفته است. چینی‌ها می‌گویند که شارژر نوا ۸ می‌تواند باتری آن را در مدت ۱۵ دقیقه، تا ۶۰ درصد شارژ کند. برای کاربری‌های روزمره مثل وب‌گردی، ویرایش عکس یا گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، باتری گوشی هواوی می‌تواند حدود ۱۱ ساعت پاسخ‌گو باشد. بااین‌حساب، با درنظر گرفتن ۵ ساعت استفاده‌ی روزانه از گوشی، می‌توانید دو روز را بدون نیاز به شارژ کردن نوا ۸ سپری کنید. نوا ۸ از شارژ معکوس ۵ واتی هم پشتیبانی می‌کند.

عملکرد باتری نوا ۸ هواوی دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

هواوی نوا ۸

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۷ اینچ

۲۳۴۰×۱۰۸۰

۳۸۰۰

۰۰:۳۵

۲۵:۰۰

۱۱:۱۱

ردمی نوت ۱۰ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰

۵۰۲۰

۱:۲۱

۲۳:۴۸

۹:۵۹

شیائومی می ۱۰ تی

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱:۰۰

۱۵:۱۰

۱۳:۰۱

گلکسی M62

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۷۰۰۰

۲:۰۰

۳۶:۵۷

۱۸:۱۷

می ۱۱ لایت

(۹۰ هرتز)

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۱:۰۱

۱۶:۴۰

۹:۵۵

گلکسی A52 مدل 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۰۰

۱۳:۴۴

۹:۱۶

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۳۰

۱۴:۴۱

۸:۳۰

گلکسی A72

(۹۰ هرتز)

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱:۰۰

۱۶:۳۵

۱۳:۰۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نوا ۸ می‌تواند با یک بار شارژ کامل، تا ۲۵ ساعت به صورت مداوم ویدئو پخش کند که برای کسانی که از گوشی برای تماشای ویدئو و فیلم استفاده می‌کنند خبر بسیار خوبی خواهد بود.

دوربین Nova 8

نوا ۸ مثل بیشتر گوشی‌های هم‌رده‌اش از چهار دوربین واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج استفاده می‌کند. هواوی برای دوربین اصلی یا همان واید، حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/1.9 را در نظر گرفته است. دوربین اولتراواید با حسگر ۸ مگاپیکسلی و لنز f/2.4، زاویه‌ی دیدی برابر ۱۲۰ درجه را فراهم می‌آورد. دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج از حسگرهای ۲ مگاپیکسلی با لنز f/2.4 بهره می‌برند؛ درحالی‌که وظیفه‌ی ثبت عکس‌های سلفی نیز برعهده‌ی حسگری ۳۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/2.0 قرار دارد. دوربین اصلی و سلفی نوا ۸ امکان ضبط ویدیوهای 4K و عکاسی HDR‌ را نیز دارند.

عکاسی با گوشی نوا ۸ هواوی

رابط کاربری اپلیکیشن عکاسی نوا ۸ از همان قانون و قاعده‌ی گوشی‌های اندرویدی پیروی می‌کند. شاتر، دکمه‌ی تغییر بین دوربین‌های سلفی و اصلی و همچنین میان‌بر گالری در بخش پایین برنامه جای گرفته‌اند و نوار زیر منظره‌یاب نیز حالت‌های مختلف تصویربرداری مثل عکس، حالت شب، ویدئو، پرتره، عکاسی ماکرو و امکانات بیشتری همچون عکاسی پانوراما، اسلوموشن، تایم‌لپس و پرو را ازطریق گزینه‌ی بیشتر (More) ارائه می‌کند. در نوار بالای صفحه نیز می‌توان گزینه‌های تنظیمات، فیلترهای پیش‌فرض، فلش، قابلیت AI Camera و همچنین گزینه‌ی AI Lens هواوی را مشاهده کرد.

رابط کاربری دوربین گوشی نوا ۸ هواوی

با استفاده از حالت پرو، می‌توانید به تنظیمات حرفه‌ای‌تر مثل ایزو و سرعت شاتر دسترسی داشته باشید؛ البته این حالت فقط برای دوربین اصلی (واید) دردسترس است. دوربین نوا ۸ با ترکیب هر ۴ پیکسل مجاور برای دستیابی به پیکسل‌های بزرگ‌تر، در حالت پیش‌فرض عکس‌ها را با دقت ۱۶ مگاپیکسل ثبت می‌کند. در صورتی که بخواهید عکس‌هایتان از تمام ظرفیت مگاپیکسل‌ها بهره‌مند شوند، می‌توانید از گزینه‌ی پرو یا حالت عکاسی High-Res استفاده کنید.

گستره‌ی دینامیکی و جزئیات عکس‌های نوا ۸

حالت HDR عکاسی برای نوا ۸ به صورت خودکار فعال می‌شود. با توجه به تجربه‌ای که در زمان عکاسی با میان‌رده‌ی هواوی داشتیم، فعال شدن خودکار HDR‌ دقت مناسبی ندارد و حتی با وجود اعمال HDR، بازهم دوربین نوا ۸ نمی‌تواند جزئیات تصاویر را در مقایسه با سایر رقبا به خوبی حفظ کند.

دوربین اصلی

دوربین اصلی نوا ۸ در عکس‌های HDR عملکرد متوسطی از خود به نمایش می‌گذارد. جزئیات در مناطق پرنور تصویر که رو به آفتاب قرار دارند، چندان خوب حفظ نمی‌شود و شاهد از بین رفتن بافت‌ها در این نقاط هستیم.

عکس HDR دوربین اصلی
برش واقعی عکس HDR دوربین اصلی نوا ۸
برش واقعی عکس HDR دوربین اصلی

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید Nova 8 در زمینه‌ی حفظ جزئیات تصاویر از دوربین اصلی هم ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ بنابراین برای داشتن تصاویر بهتر در شرایط سایه‌روشن، استفاده از دوربین اصلی توصیه می‌شود.

عکس HDR دوربین اولتراواید
برش واقعی عکس HDR دوربین اولتراواید نوا ۸
برش واقعی عکس HDR دوربین اولتراواید

زوم دو برابری دوربین اصلی

با انتخاب حالت زوم دو برابری، تصویر دوربین اصلی به‌صورت نرم‌‌افزاری بریده می‌شود و بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت بافت‌ها و جزئیات نسبت به عکس‌های 1x افت می‌کنند.

عکس 2X دوربین اصلی
برش واقعی زوم دوبرابری عکس HDR دوربین اصلی نوا ۸
برش واقعی عکس 2X دوربین اصلی

رنگ عکس‌های نوا ۸

رنگ عکس‌های نوا ۸ به سردی تمایل دارد و این موضوع در دوربین اولتراواید شدیدتر خود را نشان می‌دهد. به‌علاوه، در صورتی که HDR فعال نشود، قسمت‌هایی که در نور شدید قرار گرفته‌اند، به اصطلاح می‌سوزند.

رنگ‌ها در عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها در عکس دوربین اصلی
رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید
رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید

عملکرد دوربین نوا ۸ در تاریکی

با اینکه حالت عکاسی شب یا همان Night Mode برای دوربین اصلی نوا ۸ در نظر گرفته شده است؛ اما فعال کردن آن به بدتر شدن کیفیت عکس‌ها می‌انجامد. در واقع برای روشن‌تر شدن عکس‌ها، بافت‌ها به‌شدت سافت می‌شوند و درنتیجه جزئیات عکس‌ها از بین می‌رود. در حالت Photo نیز دوربین اصلی عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین اولتراواید به‌نمایش می‌گذارد.

عکس دوربین اولتراواید نوا ۸ در شب
عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
عکس دوربین اصلی نوا ۸ در شب
عکس دوربین اصلی - حالت Photo
عکس نایت مد دوربین اصلی نوا ۸
عکس دوربین اصلی - حالت Night
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید نوا ۸ در شب
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید - حالت Photo
برش واقعی عکس دوربین اصلی نوا ۸ در شب
برش واقعی عکس دوربین اصلی - حالت Photo
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی نوا ۸
برش واقعی عکس دوربین اصلی - حالت Night

عکس پرتره و سلفی Nova 8

با وجود قابلیت HDR، دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی Nova 8 در نور کافی عکس‌ها را با دقت خوبی ثبت می‌کند؛ اما گستره‌ی دینامیکی آن چندان بالا نیست. دوربین نوا ۸ برای ثبت عکس‌های پرتره افکت بوکه را روی آن پیاده‌ می‌کند که نتیجه‌ی آن سافت شدن محسوس عکس است.

عکس پرتره نوا ۸ هواوی
عکس پرتره با افکت بوکه
عکس دوربین سلفی نوا ۸ هواوی
عکس سلفی

عکس ماکرو نوا ۸

دوربین ماکروی نوا ۸ در ثبت جزئیات ریز سوژه‌هایی که در فاصله حدود ۴ سانتی‌متری آن قرار داشته باشند، عملکرد مناسبی دارد؛ البته براثر فقدان فوکوس خودکار، برای ثبت جزئیات سوژه، باید دستانتان لرزش نداشته باشند.

عکس دوربین ماکرو

جمع‌بندی و مقایسه نوا ۸ با رقبا

هواوی سعی دارد با پیاده‌سازی المان‌های طراحی خاص خود و همراه ساختن سخت‌افزار مناسب در نوا ۸، به بازار شدیدا رقابتی گوشی‌های میان‌رده بازگردد. باوجوداین ، در دنیایی که سرویس‌های گوگل به بخش جدایی‌ناپذیر تجربه‌ی ما از کاربری گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند، نوا ۸ چندان یارای همگام شدن با همتاهای اندرویدی بی‌شمارش را ندارد؛ به‌خصوص وقتی فاکتور قیمت را نیز وارد معادله کنیم.

بخش محصولات زومیت روی گوشی نوا ۸ هواوی

با چشم‌پوشی از مقایسه نوا ۸ با رقبا،‌ می‌توانیم بگوییم که Nova 8 با بهره‌گیری از نمایشگر OLED با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، شارژر پرقدرت ۶۶ وات و طراحی زیبا و سبک، حداقل نیمی از راه بدل‌شدن به یکی از بهترین‌های بازار را به‌راحتی می‌پیماید.

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED با رنگ‌های دقیق
  • نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
  • عرضه با شارژر ۶۶ واتی
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب
  • شارژدهی مناسب
  • بدنه‌ی شیشه‌ای و فریم فلزی

نکات منفی

  • عملکرد نه‌چندان کارآمد دوربین
  • نبود سرویس‌های گوگل
  • اسپیکر مونو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات