بررسی ال جی وینگ [با بررسی ویدیویی]

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
مطالعه 24 دقیقه
وینگ، آخرین پرچم‌دار ال‌جی به مقوله‌ی چندوظیفگی نگاه ویژه‌ای دارد و در این راه، سخت‌افزار قدرتمند را فدای طراحی خلاقانه می‌کند. با بررسی ال جی وینگ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

درحالی‌که این روزها گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اصلی برای انجام کارهای روزمره تبدیل شده‌‌اند، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را روی طراحی دستگاه‌هایی گذاشته‌اند که چندوظیفگی یا همان مالتی تسکینگ را در اولویت کاربری‌شان قرار می‌دهند. ال جی با معرفی گوشی هوشمند ال جی وینگ نشان داد که در بحبوحه‌ی برنامه‌هایش برای خداحافظی از بازار موبایل، به مسئله‌ی چندوظیفگی نگاه پررنگی دارد و سعی می‌کند مبنای طراحی خلاقانه‌ی خود را بر بهبود سیستم چندوظیفگی قرار دهد.

پشت ال جی وینگ

ال جی وینگ، لقب سنگین «آخرین پرچم‌دار ال جی» در بازار موبایل را یدک می‌کشد و اولین نکته‌ای که آن را از سایر گوشی‌های بازار متمایز می‌کند، طراحی نوآورانه و عجیب آن است که تا به حال در گوشی‌های موبایل مشابهش ندیده‌ایم؛ نمایشگری که روی یک لولا می‌چرخد و بعد از نمودار شدن نمایشگر کوچکی که زیر آن تعبیه شده، به‌صورت افقی در قسمت بالای دستگاه آرام می‌گیرد.

دستاوردهای ال جی از طراحی منحصربه‌فرد وینگ چه بوده است؟ آیا ال جی وینگ می‌تواند به‌عنوان یک گوشی پرچم‌دار با تمرکز روی مقوله‌ی چندوظیفگی، وظیفه‌ی خود را به‌خوبی انجام دهد؟ برای پی‌بردن به پاسخ این سوالات و سوالات مشابه دیگر، با بررسی ال جی وینگ همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی ال جی وینگ

تماشا در یوتیوب | تماشا در اینستاگرام | تماشا در آپارات

طراحی و کیفیت ساخت ال جی وینگ

شاید اولین نکته‌ای که با در دست گرفتن ال جی وینگ متوجه شوید، وزن سنگین و ابعاد بدنه بزرگ آن باشد. ال جی وینگ ۲۶۰ گرم است و بدنه‌ی آن (در حالت عادی که نمایشگر اصلی را نچرخانده‌اید) ابعادی برابر ۱۰٫۹×۷۴٫۵×۱۶۹٫۵ میلی‌متر دارد؛ بنابراین گوشی‌های اندکی در بازار هستند که از ال جی وینگ سنگین‌تر و بزرگ‌تر باشند. برای مثال گلکسی زد فولد ۳ با تمام ابهتش، تنها ۱۱ گرم از ال جی وینگ سنگین‌تر است و در حالت تا‌شده، طول و عرض کمتری از پرچم‌دار ال جی دارد.

نمایشگر ال جی وینگ

کار با ال جی وینگ حتی برای دست‌های بزرگ هم چالشی جدی به‌وجود می‌آورد. در حالت استفاده از هر دو نمایشگر ال جی وینگ، هنگامی‌که نمایشگر اصلی را چرخانده‌اید، باید از هر دو دست برای کار با گوشی بهره بگیرید؛ چراکه در غیر این‌صورت دسترسی به نمایشگر اصلی بسیار سخت می‌شود، از طرف دیگر، جابه‌جا کردن زیاد گوشی هم به برهم خوردن تعادل و درنتیجه سقوط دستگاه منجر خواهد شد. حتی بدون در نظر گرفتن این شرایط هم، مدیریت ال جی وینگ با یک دست سخت است و نمی‌توان به تمام بخش‌های نمایشگر و کلیدهای کنترل صدا دسترسی داشت.

نمایشگر چرخان P-OLED ال جی وینگ با لبه‌های خمیده‌ و ابعاد بزرگ ۶٫۸ اینچی‌اش در پنل جلویی خودنمایی می‌کند. حاشیه‌های نمایشگر در کناره‌ها باریک‌تر از حاشیه‌های بالا و پایین هستند و نسبت نمایشگر به بدنه را، به حدود ۸۷ درصد رسانده‌اند. ال جی برای محافظت از نمایشگر اصلی، آن را به پوششی از جنس گوریلا گلس ۵ مجهز کرده و حسگر اثرانگشت را نیز زیر همین نمایشگر تعبیه کرده است. حسگر اثرانگشت عملکرد خوبی دارد و به‌راحتی قفل نمایشگر را باز می‌کند. بااین‌حال در شرایطی که نمایشگر را چرخانده‌اید، احتمالاً به یک روش جایگزین هم نیاز خواهید داشت؛ چراکه حسگر اثرانگشت چندان دردسترس قرار نمی‌گیرد.

نمایشگر ال جی وینگ از نزدیک

نمایشگر ثانویه‌ی G-OLED ال جی وینگ زیر پنل اصلی تعبیه شده است که با چرخاندن نمایشگر اصلی، نمایان می‌شود و ابعادی برابر ۳٫۹ اینچ دارد. حاشیه‌های نمایشگر ثانویه نیز اصلاً باریک نیستند که باتوجه به ابعاد کوچک نمایشگر، بیشتر خودنمایی می‌کنند.

اما می‌رسیم به جذاب‌ترین بخش طراحی ال جی وینگ، یعنی پنل چرخنده. چرخش پنل در جهت عقربه‌های ساعت انجام می‌شود و لولایی که نمایشگر اصلی حول آن می‌چرخد تا به حالت افقی در بیاید، با سه لنگر به بدنه متصل شده است. چرخاندن نمایشگر حس و صدای مکانیکی جالبی را منتقل می‌کند، بااین‌حال به‌راحتی انجام می‌شود. بسته به اینکه پنل را با چه نیرویی به سمت بالا هل دهید، حرکت چرخشی دستگاه در ابتدا سریع و سپس به‌تدریج کُند خواهد شد تا در نهایت صفحه‌نمایش اصلی به‌صورت افقی و بالای صفحه‌نمایش ثانویه آرام بگیرد.

ال جی وینگ در دست

تمام فرایند حرکت چرخشی نمایشگر وینگ، با دو فنر هدایت می‌شود و برای انجام‌شدن آخرین بخش چرخش، یک دَمپِر (تعدیل‌کننده‌ی حرکت) هیدرولیک تعبیه شده است تا لحظات پایانی حرکت را به‌‌نرمی هدایت کند. کره‌ای‌ها برای اطمینان از اینکه نمایشگر اصلی بعد از چرخش به‌خوبی در جای خود قفل می‌شود و حرکت نمی‌کند، از دو گیره استفاده کرده‌اند.

در مجموع با اینکه روند چرخش نمایشگر اصلی و قرارگیری آن در موقعیت افقی را مناسب ارزیابی می‌کنیم؛ اما استفاده از ال جی وینگ با دو نمایشگر، آن‌طور که باید به نظرمان بی‌عیب و نقص نیست. به‌عنوان اولین نکته، بعد از چرخاندن نمایشگر، تعادل دستگاه به هم می‌خورد و وزن دستگاه به سمت بالا (یعنی جایی که نمایشگر اصلی قرار می‌گیرد) سنگینی می‌کند؛ تا جایی که به وفور حس می‌کردیم گوشی در حال سقوط است.

وب گردی با ال جی وینگ

برای انجام بازی‌ها، می‌توانید نمایشگر اصلی را بچرخانید و سپس گوشی را برعکس در دست بگیرید و بازی کنید. ما در چنین کاربردی هم احساس راحتی نمی‌کردیم و به دلیل ضخامت بسیار کم پنل نسبت به بدنه‌ی گوشی، شکستن پنل در گیرودار بازی را چندان دور از انتظار نمی‌دیدیم. مشکل دیگر جمع شدن گردوغبار و ذرات ریز در لولای ال جی وینگ است که می‌تواند بعد از مدتی، واقعاً آزاردهنده باشد؛ البته تمام گوشی‌های لولادار با چنین مشکلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

فضای بین نمایشگر چرخان ال‌جی وینگ با بدنه‌ی اصلی نسبتاً زیاد است؛ به‌طوری‌که اجسام کم ضخامت مثل کاغذ یا حتی ناخن به‌راحتی وارد این فضا می‌شوند. از سوی دیگر، با اعمال اندکی فشار، می‌توان پنل را چند میلی‌متر به سمت بالا جابه‌جا کرد؛ بنابراین اگر مراقب نباشید و جسمی به‌صورت تصادفی وارد حدفاصل نمایشگر اصلی و بدنه شود، در صورت اعمال فشار می‌تواند آسیب جدی به پنل نمایشگر اصلی یا نمایشگر ثانویه وارد کند.

عکاسی با ال جی وینگ

ال جی می‌گوید برای اطمینان از دوام لولای وینگ، آن را در ۲۰۰هزار آزمایش مورد بررسی قرار داده است. کره‌ای‌ها مدعی هستند که با بهره‌گیری از ماده‌ی پلی‌اکسی‌متیلن از به‌وجود آمدن خط‌وخش روی صفحه‌نمایش ثانویه هنگام چرخش صفحه‌نمایش اصلی جلوگیری می‌کنند.

از پنل جلوی گوشی که بگذریم به طراحی پنل پشتی ال جی وینگ می‌رسیم. در نگاه اول ماژول دوربین سه‌گانه‌ی دستگاه به‌چشم می‌آید که به صورت مستطیل عمودی در گوشه‌ی سمت چپ پنل قرار دارد. ماژول دوربین مثل بسیاری از گوشی‌های دیگر موجود در بازار برآمده است و در صورت قرار گرفتن گوشی روی سطوح، باعث لق‌زدن آن می‌شود؛ البته نه به‌اندازه‌ی پرچم‌داران دیگر!

رنگ های ال جی وینگ

پنل پشت نیز درست‌مانند پوشش صفحه‌نمایش از جنس گوریلا گلس ۵ ساخته شده است. ال جی وینگ در دو رنگ آبی آسمانی و خاکستری به‌فروش می‌رسد که هر دو رنگ براق هستند. ما برای بررسی، مدل خاکستری وینگ را دراختیار داشتیم که با توجه به پوشش شیشه‌ای، رد اثرانگشت و چربی را بیشتر نمایان می‌کرد و آنقدر شفاف بود که نگارنده در زمان نگارش این مطلب، چندین بار از آن به‌عنوان آینه نیز استفاده کرد.

کره‌ای‌ها در طراحی فریم به روند متداول گوشی‌های پرچم‌دار وفادار بوده‌اند و ال جی وینگ را با فریم آلومینیومی مات طراحی کرده‌اند. در واقع فریم بین بخش ثابت بدنه و نمایشگر متحرک وینگ تقسیم شده است و به‌خاطر باریک بودن پنل چرخان، ضخامت کمی از فریم، اطراف نمایشگر اصلی را دربر می‌گیرد.

حسگر اثر انگشت ال جی وینگ

سمت راست فریم محل قرارگیری کلیدهای پاور و کنترل صدا و سمت چپ آن هم میزبان درگاه سیم‌کارت هستند. درگاه سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان می‌تواند پذیرای دو سیم‌کارت یا یک سیم‌کارت و درگاه کارت حافظه باشد. هنگام کار با ال جی وینگ متوجه شدیم که با چرخاندن نمایشگر، دسترسی به کلیدهای کنترل صدا و پاور به‌سختی صورت می‌گیرد. لبه‌ی بالایی فریم دوربین سلفی پاپ‌آپ و روزنه‌ی میکروفون را در بطن خود دارد و در لبه‌ی پایین، درگاه USB 3.1 Type-C، دریچه‌ی اسپیکر و روزنه‌ی میکروفون اصلی به‌چشم می‌خورد. در ال‌جی وینگ از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست؛ اما ال‌جی همراه دستگاه، تبدیل USB-C به جک ۳٫۵ میلی‌متری را ارائه می‌دهد.

ال جی وینگ از لحاظ ظاهری زیبا و شیک است و کیفیت ساخت آن را نیز خوب ارزیابی می‌کنیم. بااین‌حال، نقص‌هایی در طراحی وجود دارند که احتمالاً با گذشت مدت زمانی از خرید گوشی، خود را نشان می‌دهند و می‌توانند کاربر را دچار زحمت کنند. ال جی وینگ با دریافت گواهی IP54، روی کاغذ مقابل پاشش قطرات آب هم مقاوم خواهد بود.

صفحه‌نمایش و اسپیکر ال جی وینگ

هر دو نمایشگر ال جی وینگ از نوع OLED هستند. نمایشگر اصلی ۶٫۸ اینچی دستگاه، رزولوشنی برابر ۲۶۴۰×۱۰۸۰ پیکسل دارد و تراکم‌پیکسلی ۳۹۵ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌کند. نکته‌ی قابل‌توجه در نمایشگر اصلی، نسبت تصویر بسیار کشیده‌ی ۲۱:۹ آن است که تجربه‌ی تماشای فیلم را لذت‌بخش‌تر می‌کند. از طرفی، به‌لطف استفاده از دوربین سلفی پاپ‌آپ، نمایشگر تمام‌صفحه‌ی وینگ تجربه‌ی بصری فراگیری دراختیارتان می‌گذارد. نمایشگر ثانویه‌ی وینگ کوچکتر است و با رزولوشن ۱۲۴۰×۱۰۸۰ پیکسل، ابعادی برابر ۳٫۹ اینچ دارد. متأسفانه خبری از نرخ نوسازی بالای ۶۰ هرتز نیست و در صورت خرید گوشی، باید به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز قانع باشید.

ال جی وینگ در حالت Swivel

ال جی وینگ در تست‌های روشنایی نمایشگر زومیت، با ثبت حداکثر و حداقل روشنایی ۷۹۲ و ۴٫۰۲ نیت عملکرد خوبی را در شرایط نوری شدید و شرایط کم‌نور نشان می‌دهد. اعداد به‌دست‌آمده در سطح رقبای هم‌قیمت با پنل OLED نیستند؛ اما برای کار کردن زیر نور آفتاب و همچنین در تاریکی شب، می‌توانید روی ال جی وینگ حساب کنید. در هنگام کار با نمایشگر ثانویه ال جی وینگ این امکان را خواهید داشت تا گزینه تطبیق روشنایی با نمایشگر اصلی را انتخاب کنید، یا به‌صورت دستی و به‌دلخواه، روشنایی نمایشگر ثانویه را تنظیم کنید.

در منوی تنظیمات نمایشگر اصلی ال جی وینگ، سه پروفایل رنگی طبیعی (Natural)، واضح (Vivid) و سینما (Cinema) وجود دارد که پروفایل Natural از فضای رنگی sRGB و دو پروفایل دیگر نیز از فضای رنگی DCI P3 پشتیبانی می‌کنند. ال جی برای کاربرانی که دوست دارند پروفایل رنگی را به سلیقه خودشان تغییر دهند، یک پروفایل Custom هم درنظر گرفته است که در آن می‌شود پارامترهایی از جمله دمای رنگ‌ها، سطح هرکدام از رنگ‌های RGB و همچنین گزینه‌های Saturation, Hue و همچنین Sharpness را تغییر داد.

طبق آزمایش‌های ما، ال‌جی وینگ دقیق‌ترین رنگ‌ها را با پروفایل Cinema تولید می‌کند؛ اما خطای هر سه پروفایل رنگی بیشتر از رقبای هم‌قیمت است. رنگ‌های پروفایل Cinema به وضعیت خنثی نزدیک هستند؛ اما پروفایل‌های Natural و Vivid تمایل نسبتاً زیادی به سردی دارند.

عملکرد نمایشگر ال جی وینگ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

ال جی وینگ - نمایشگر اصلی

۴٫۰۲

۰

۷۴۸

۰

۷۹۲

۵٫۲

۴٫۷(Cinema)

ال جی وینگ - نمایشگر ثانویه

۳٫۱۶

۰

۵۶۵

۰

۵۹۸

۳٫۶

۲ (Cinema)

شیائومی Mi 11i

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶

۱ (Original Color)

گلکسی S21

۲٫۲

۰

۶۷۵

۰

۱۱۱۵

۵

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶

۲٫۲ (Natural)

گلکسی S20 پلاس

۱٫۹

۰

۶۰۴

۰

۱۱۷۲

۵٫۲

۳٫۳ (Natural)

شیائومی می ۱۰ مدل 5G

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

ال جی برای نمایشگر دوم فقط دو پروفایل رنگی در نظر گرفته است که حالت‌های Custom و تطابق با نمایشگر اصلی (Main Screen Match) را شامل می‌شود. براساس بررسی‌های ما، نمایشگر ثانویه در حالت تطابق با نمایشگر اصلی، در هر سه پروفایل رنگی ال جی وینگ، فضای رنگی DCI P3 را پوشش می‌دهد. در این نمایشگر هم رنگ‌ها به سردی متمایل هستند؛ اما در مجموع، در پروفایل‌های مختلف، خطای نمایش رنگ‌ها درمقایسه‌با نمایشگر اصلی کمتر بود؛ البته در زمینه‌ی روشنایی، نمایشگر ثانویه متوسط عمل می‌کند و نباید انتظار چندان بالایی از آن داشته باشید.

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که موسیقی یا پادکست و کتاب صوتی را بدون استفاده از هدفون و ازطریق اسپیکر گوش می‌کنید، از حجم صدای اسپیکر ال جی وینگ نسبتاً راضی خواهید بود. ازآنجاکه تفکیک صدای سازها چندان خوب نیست، کیفیت صدای اسپیکر در سبک‌هایی مثل پاپ مناسب‌تر از موسیقی‌های متال و راک به گوش می‌رسد.

نرم‌افزار و رابط کاربری ال جی وینگ

متأسفانه در ال جی وینگ از اندروید ۱۱ خبری نیست و این گوشی پرچم‌دار، همچون هم‌خانواده‌هایش، ال جی V60 و ال جی ولوت، از اندروید ۱۰ با پوسته‌ی اختصاصی LG UX بهره می‌برد که به رابط کاربری One UI سامسونگ شباهت‌هایی دارد. گذشته از اپلیکیشن‌های گوگل و اپ‌های اختصاصی ال جی، چند بازی نیز به‌همراه اپلیکیشن Booking.com به‌صورت پیش‌فرض روی وینگ نصب شده‌اند. رابط کاربری LG UX با آنچه پیش‌تر در ال‌جی ولوت تجربه کردیم، تفاوت فاحشی ندارد، صرفاً چند قابلیت برای بهره‌گیری از فُرم‌فکتور منحصربه‌فرد دستگاه اضافه شده است.

رابط کاربری ال جی وینگ

وقتی نمایشگر اصلی را می‌چرخانید، ال‌جی وینگ به حالتی موسوم به Swivel وارد می‌شود که در آن میان‌بر برخی از اپلیکیشن‌های بهینه‌شده مثل یوتیوب، مرورگر، گالری، دوربین و لانچر بازی به‌صورت منوی گَردانی در نمایشگر اصلی نمایان می‌شوند. با سوایپ به بالا روی نمایشگر اصلی، به فهرست اپ‌هایتان دسترسی داشته باشید و در صورت تمایل، میان‌بر هرکدام را به منوی گردان در Swivel Mode اضافه کنید.

رابط کاربری ال‌جی وینگ به‌صورت پیش‌فرض، صرفاً اپ‌های سازگار را به منوی اپلیکیشن‌های نمایشگر ثانویه اضافه می‌کند؛ اما شما می‌توانید به‌دلخواه حتی اپ‌های ناسازگار را نیز به این منو اضافه کنید. کره‌ای‌ها امکان انتخاب جفت‌اپ‌های دلخواه برای اجرای هم‌زمان روی نمایشگر اصلی و نمایشگر ثانویه را نیز در حالت Swivel دراختیارتان می‌گذارند.

بهترین کارکردی که می‌توان برای فُرم‌فکتور منحصربه‌فرد ال‌جی وینگ متصور بود، قرارگیری کیبورد در نمایشگر ثانویه و نمایش متن در نمایشگر اصلی است. متأسفانه وضعیت یادشده را تنها با کیبورد پیش‌فرض خود ال‌جی می‌توان تجربه کرد و کیبوردهای دیگر حتی در حالت Swivel مانند گوشی‌های هوشمند عادی روی نمایشگر اصلی ظاهر می‌شوند.

کلیدها در حالت گیمبال ال جی وینگ

تعدادی از اپ‌ها از جمله‌ی نمونه‌های پیش‌فرض خود ال‌جی قابلیت بهره‌گیری از نمایشگر دوگانه‌ی وینگ را دارند. اپلیکیشن دوربین مهم‌ترین موردی است که امکان بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های حالت Swivel را دارد و ال‌جی نیز مانور فراوانی پیرامون آن می‌داد. این اپلیکیشن در حالت Swivel قابلیت فیلم‌برداری Gimbal و فیلم‌برداری دوگانه را دراختیارتان می‌گذارد. در بخش دوربین بیشتر در مورد حالت Gimbal صحبت می‌کنیم.

اپلیکیشن گالری هنگام پخش ویدئو یا نمایش عکس، گزینه‌های کنترلی را در نمایشگر ثانویه‌ی ال‌جی وینگ جای داده و در حالت ویرایش، کلیه‌ی قابلیت‌های کنترلی را در این نمایشگر ارائه می‌دهد تا بدین ترتیب حین اِعمال تغییر روی تصویر، نتیجه‌ی نهایی را به‌صورت هم‌زمان روی نمایشگر اصلی مشاهده کنید.

پخش فیلم با ال جی وینگ

از قابلیت‌های منحصربه‌فرد حالت Swivel می‌توان به پخش ویدئو در نمایشگر اصلی و جای‌گیری کلیدهای کنترلی در نمایشگر ثانویه اشاره کرد؛ به‌طوری که می‌توانید بدون مزاحمت کلیدهای کنترلی ویدئو و نوار پیشرفت، ویدئو را به‌صورت تمام‌صفحه در نمایشگر اصلی ببینید.

از طرفی، بازی کردن با ال جی وینگ نیز می‌تواند تجربه‌ی جالبی باشد. Asphalt 9 از معدود بازی‌هایی است که با فُرم‌فکتور خاص گوشی وینگ سازگاری دارد. این بازی حین اجرا نقشه‌ی مسیری را که در آن حرکت می‌کنید، روی نمایشگر ثانویه نشان می‌دهد.

اجرای بازی با ال جی وینگ

قابلیت دیگر نمایشگر ال جی وینگ که به نظر ما جالب و کاربردی آمد، امکان تبدیل نمایشگر ثانویه به ترک‌پد ماوس بود که تنوع خوبی در تجربه‌ی کاربری روزانه به‌حساب می‌آید. ترک‌پد ال جی از ژست‌های حرکتی متداول در سیستم‌های دسکتاپ هم پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ی آشنایی برای کاربران به ارمغان بیاورد.

نمایشگر دوم ال جی وینگ به عنوان ترک پد

رابط کاربری ال جی وینگ در مجموع از برخی مشکلات رنج می‌برد. مثلاً با اینکه باتری ال جی وینگ قابل جداسازی نیست؛ اما به دفعات، اعلانی با مضمون اخطار در مورد جداسازی باتری برایمان به نمایش در می‌آمد. رابط کاربری چندان روان نیست و به‌ویژه در هنگام استفاده از هر دو نمایشگر، تجربه‌ی کاربری را با مشکل مواجه می‌کند، از سوی دیگر امکان درگ و دراپ محتوا از یک صفحه‌نمایش به صفحه‌نمایش دیگر نیز فراهم نیست.

عملکرد و باتری ال جی وینگ

با اینکه شاید انتظار می‌رفت ال جی آخرین پرچم‌دار خود را به تراشه‌ای قدرتمند مجهز کند؛ اما در عمل این اتفاق نیفتاد و شرکت کره‌ای تصمیم گرفت تا وینگ را با تراشه‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون 765G با پشتیبانی از اتصال 5G روانه‌ی بازار کند؛ البته اسنپدراگون 765G درمقایسه‌با تراشه‌ی قدیمی اسنپدراگون ۸۴۵ که در مدل‌های ال جی ولوت موجود در بازار ایران دیده بودیم، پیشرفت خوبی به‌حساب می‌آید.

اسنپدراگون 765G از ۸ هسته‌ی پردازشی شامل یک هسته‌ی ۲٫۴ گیگاهرتزی Kryo 475 Prime، یک هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Kryo 475 Gold و ۶ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 475 Silver به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. در این چینش، دو هسته‌ی اول نسخه‌ی سفارشی‌شده‌ی Cortex-A76 آرم و ۶ هسته‌ی دیگر نیز نسخه‌‌ای از هسته‌های Cortex-A55 به حساب می‌آیند.

وب گردی با ال جی وینگ

اسنپدراگون 765G به مودم Snapdragon X52 مجهز است که روی کاغذ می‌تواند اتصال 5G از نوع Sub-6GHz و mmWave را با سرعت دانلود بیشینه‌ی ۳۷۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه و سرعت آپلود بیشینه‌ی ۱۶۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه دراختیار کاربر قرار دهد. ال جی وینگ پردازش‌های گرافیکی خود را با بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 620 انجام می‌دهد.

ال جی وینگ در دو نسخه‌ی ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایت با رم LPDDR4x و حافظه‌ی UFS 2.1 به‌فروش می‌رسد. ال جی مدل ۱۲۸ گیگابایت را برای بازار جهانی و مدل ۲۵۶ گیگابایت را برای آمریکای شمالی عرضه کرده است. ما برای بررسی، مدل ۱۲۸ گیگابایتی با حافظه‌ی دردسترس ۹۵ گیگابایت را دراختیار داشتیم. مثل اکثر گوشی‌های موجود در بازار می‌توانید حافظه‌ی ذخیره‌سازی ال جی وینگ را با استفاده از کارت حافظه microSDXC ارتقا دهید؛ البته برای دستیابی به چنین هدفی، باید قید استفاده از سیم‌کارت دوم را بزنید.

عملکرد

حافظه‌

ال جی وینگ دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ال جی وینگ

۹۶۴٫۰۳

۴۷۱٫۱۶

۱۴۵٫۰۱

۱۳۰٫۹۱

شیائومی Mi 11i

۱۵۱۴٫۶۱

۵۸۹٫۸۱

۱۸۳٫۳۱

۲۰۱٫۱۳

گلکسی S21

۱۹۰۶٫۶۸

۱۳۳۱٫۰۲

۳۰۹٫۳۳

۲۹۰٫۲۹

گلکسی S20 FE

۱۵۷۲٫۹۵

۶۷۴٫۷۷

۱۹۹٫۴۴

۲۳۶٫۳۲

گلکسی S20 پلاس

۱۶۲۹/۱۴

۷۱۱/۸۳

۲۰۱/۸۴

۲۱۹/۱۲

شیائومی می ۱۰ مدل 5G

۱۳۷۴٫۳۶

۶۴۹٫۴۵

۲۱۳٫۸۲

۲۱۷٫۴۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با توجه به نتایج بنچمارک‌ها و همان‌طور که انتظار داشتیم، حافظه‌ی UFS 2.1 ال جی وینگ عملکرد ناامید‌کننده‌ای در مقایسه با رقبای هم‌قیمت دارد. برای مقایسه، نرخ خواندن ترتیبی گلکسی S21 سامسونگ تقریباً دو برابر ال جی وینگ است و نوشتن ترتیبی در آن نیز با نرخ ۳ برابر نسبت به ال جی وینگ انجام می‌شود.

عملکرد ال جی وینگ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

ال جی وینگ

۸۲۴۸

۴۳٫۲

۱۲۴۹

۱۱۶۴

۶۰۰

۱۸۵۹

۱۲

۸٫۲

۱۲

۸٫۲

--

۱۶

۲۰

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۶۵۰

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۶۷

۶۷

--

گلکسی S21

(Adaptive)

۱۴۱۹۱

۸۹٫۸

۶۴۷۳

۵۵۹۶

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۱

۲۷

۳۷

۲۹

--

۵۱

۶۲

--

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۰۴۴

۶۲٫۴

۴۴۹۶

۳۹۷۸

۹۲۴

۲۷۵۱

۳۱

۲۲

۱۸

۲۰

--

۴۰

۴۷

--

گلکسی S20 پلاس

(۱۲۰ هرتز)

۱۰۳۵۱

۳۳٫۸

۲۶۴۳

۲۲۹۹

۹۱۲

۲۸۰۱

--

۲۳

۲۰

--

۴۴

۵۰

--

شیائومی می ۱۰ مدل 5G

(۹۰ هرتز)

۱۰۹۴۳

--

--

۹۰۴

۳۳۳۷

--

۳۰

۲۰

--

۴۵

۵۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متأسفانه عملکرد نامناسب سخت‌افزار ال جی وینگ فقط محدود به حافظه‌ی آن نمی‌شود و در پردازش‌های مرتبط با CPU، گرافیک و همچنین وب‌گردی نیز عملکرد مطلوبی را نسبت به هزینه‌ای که برای گوشی پرداخت کرده‌اید، ارائه نمی‌کند. با این اوصاف، ال جی وینگ را نمی‌توان یک گوشی قوی از لحاظ سخت‌افزاری به‌حساب آورد و باید روی سایر ویژگی‌های مثبت آن مثل کاربردهای نمایشگر دوم و قابلیت‌های چند وظیفگی حساب باز کرد.

عملکرد باتری ال جی وینگ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ال جی وینگ

(۶۰ هرتز)

۶٫۸ اینچ

۲۴۶۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱:۴۰

۲۰:۳۷

۹:۴۰

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

گلکسی S21

(Adaptive)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱:۱۳

۱۸:۱۱

۸:۰۵

گلکسی S20 پلاس

(۱۲۰ هرتز)

۶/۷ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰۰:۵۷

۱۷:۱۳

۸:۵۹

گلکسی S20 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۳۵

۱۴:۴۱

۸:۳۰

شیائومی می ۱۰ مدل 5G

(۹۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۸۰

۱:۱۲

۲۰:۰۳

۱۲:۰۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ظرفیت باتری ال جی وینگ ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است و از شارژ بی‌سیم ۱۳ وات پشتیبانی می‌کند. باتری ال جی وینگ ظرف یک ساعت و ۴۰ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و براساس آزمایش‌های ما، می‌تواند حدود ۲۰ ساعت ویدئو پخش کند که در مقایسه با رقبای هم‌قیمت، عملکرد قابل قبولی به‌شمار می‌آید.

برای کاربری عادی مثل وب‌گردی، نوشتن متن یا ویرایش عکس، باتری ال جی وینگ حدود ۱۰ ساعت کاربری مداوم را پاسخ‌گو است؛ بنابراین در صورتی که روزانه ۵ ساعت از گوشی برای انجام این کارها استفاده کنید، تا دو روز از شارژ مجدد باتری بی‌نیاز خواهید بود. برای مقایسه، شیائومی می ۱۱ آی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، همین عمر باتری را در کاربردهای روزمره ارائه می‌کند.

دوربین ال جی وینگ

دوربین ال جی وینگ چینش نسبتاً منحصربه‌فردی دارد و به‌جای استفاده از ترکیب متداول سایر پرچمدارهای بازار، به ماژول سه‌گانه واید + اولتراواید + اولتراواید مجهز شده است تا از دوربین ماکرو و مهم‌تر از آن دوربین تله‌فوتو خبری نباشد. دوربین واید اصلی ال جی وینگ از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد؛ درحالی‌که دو دوربین اولتراواید حسگرهای ۱۳ و ۱۲ مگاپیکسلی دارند. دوربین سلفی پاپ‌آپ ال جی وینگ از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/1.9 استفاده می‌کند که می‌تواند ویدیوهای Full HD ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند.

نرم افزار دوربین ال جی وینگ

دوربین واید ال جی وینگ از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی S5KGW2 ساخت سامسونگ با ابعاد بزرگِ 1/1.72 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری به‌همراه لنز واید f/1.8، لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. پیش‌تر عملکرد حسگر S5KGW2 را در دوربین زوم گلکسی اس ۲۰ سامسونگ نیز تجربه کرده‌یم، این حسگر با فیلتر رنگی Tetracell هر ۴ پیکسل مجاور را با رنگ یکسانی به‌کار می‌گیرد تا درنتیجه، عکس‌هایی با پیکسل‌های بزرگ ۱٫۶ میکرومتری و ابعاد ۱۶ مگاپیکسل داشته باشیم.

یکی از دوربین‌های اولتراواید ال جی وینگ، از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند که لنز آن با دیافراگم f/1.9، میدان دیدی برابر ۱۱۷ درجه را فراهم می‌کند. ال‌جی وینگ مانند گوشی‌های هوشمند دیگر از این دوربین برای ثبت عکس‌های فوق‌عریض کمک می‌گیرد.

حالت گیمبال ال جی وینگ

دوربین اولتراواید دوم و خاص‌ترِ ال‌جی وینگ در حالت گیمبال استفاده می‌شود و ال جی آن را دوربین گیمبال موشن (Gimbal Motion Camera) می‌نامد. حسگر دوربین مذکور رزولوشنی برابر ۱۲ مگاپیکسل دارد و ابعاد پیکسل‌های آن ۱٫۴ میکرومتر است. دوربین گیمبال موشن از لنز فوق‌عریضی با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم نه‌چندان گشوده‌ی f/2.2 استفاده می‌کند. کره‌ای‌ها می‌گویند برای دوربین گیمبال وینگ، سیستم لرزش‌گیر ۶-محوره‌ای را تدارک دیده‌اند.

برای استفاده از حالت گیمبال ال‌جی وینگ باید با چرخاندن نمایشگر اصلی، دستگاه را در وضعیت Swivel قرار دهید تا تمام کنترل‌های دوربین به نمایشگر ثانویه منتقل شده و عکاسی یا فیلم‌برداری ازطریق دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی انجام شود. در حالت گیمبال، تصویر عریض دوربین اصلی بریده می‌شود تا فقط بخشی از آن در نمایشگر اصلی به نمایش در بیاید و بتوان با استفاده از جوی‌استیک گیمبال مد، به نواحی مختلف تصویر دسترسی داشت. در حالت گیمبال، دیگر امکان عکاسی با دوربین‌های پشتی دیگر وینگ مقدور نیست.

با اینکه ال جی روی گیمبال موشن دوربین ال جی وینگ مانور زیادی می‌داد؛ اما این حالت عملا برای عکاسی کاربردی ندارد و تنها در فیلم‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کاربر بتواند به صورت دقیق به بخش‌های مختلف تصویر عریض دسترسی داشته باشد. ال جی می‌گوید که لرزشگیر تصویر و دکمه‌ی قفل تصویر در گیمبال مد به کیفیت فیلم‌برداری کمک می‌کنند.

در حالت گیمبال می‌توان با میدان دید ۱۲۰ درجه عکس و ویدیوهای تایم‌لپس گرفت یا به‌صورت Dual Recording فیملبرداری کرد. Dual Recording در واقع امکان فیلم‌برداری هم‌زمان از سوژه در کنار فیملبرداری از خود کاربر (با دوربین سلفی) را به‌صورت تصویر در تصویر یا دو تصویر در کنار هم، ارائه می‌کند.

گستره دینامیکی و جزئیات عکس‌های ال جی وینگ

دوربین اصلی

همان‌طور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، عملکرد دوربین اصلی ال جی وینگ در شرایط سایه‌روشن چندان خوب نیست و با وجود فعال شدن قابلیت HDR در شرایط نوری شدید، نمی‌تواند جزئیات عکس‌ها را به‌خوبی بازسازی کند. همین مسئله باعث می‌شود جزئیات بافت‌ها در مناطق روشن‌تر تصویر چندان مشخص نباشد.

عکس HDR دوربین اصلی ال جی وینگ
عکس HDR دوربین اصلی
برش واقعی عکس HDR دوربین اصلی ال جی وینگ
برش واقعی عکس دوربین اصلی

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید ال جی وینگ هم نسبت به دوربین اصلی مزیت خاصی در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی ندارد و نمی‌تواند جزئیات بافت‌ها و تفکیک نقاط سایه و روشن را به‌خوبی نمایش دهد. گذشته از مورد یادشده، جزئیات کلی تصویر نیز چند سروگردن پایین‌تر از دوربین اصلی است.

عکس HDR دوربین اولتراواید ال جی وینگ
عکس HDR دوربین اولتراواید
برش واقعی عکس HDR دوربین اولتراواید ال جی وینگ
برش واقعی عکس دوربین اولتراواید

بزرگ‌نمایی ۲ برابری

با وجود عملکرد نه‌چندان مناسب دوربین واید در بازیابی جزئیات از نواحی بسیار روشن‌ِ تصویر، عکاسی در حالت بزرگنمایی دو برابر که با استفاده از همین دوربین انجام می‌شود، گستره‌ی دینامیکی بهتر و تفکیک جزئیات مناسب‌تری را دراختیار می‌گذارد.

عکس HDR دوربین اصلی ال جی وینگ با بزرگنمایی دو برابری
عکس 2x دوربین اصلی
برش واقعی عکس HDR دوربین اصلی ال جی وینگ با زوم دو برابری
برش واقعی عکس 2x

رنگ عکس‌های ال جی وینگ

دوربین واید ال جی وینگ رنگ‌ها را نزدیک به حالت واقعی ثبت می‌کند، اما دوربین اولتراواید به اشباع و گرم کردن رنگ‌ها تمایل دارد. متأسفانه به‌خاطر پشتیبانی نکردن دوربین گیمبال از HDR، نه‌تنها رنگ‌ها به خوبی ثبت نمی‌شوند؛ بلکه جزئیات عکس‌ها نیز در نواحی روشن از بین می‌رود. جزئیات عکس‌های دوربین گیمبال از دوربین اولتراواید عادی کمتر است.

عکس دوربین اصلی ال جی وینگ - رنگ‌ها
رنگ‌ها در عکس دوربین اصلی
عکس دوربین اولتراواید ال جی وینگ - رنگ‌ها
رنگ‌ها در عکس دوربین اولتراواید
عکس دوربین گیمبال ال جی وینگ - رنگ‌ها
رنگ‌ها در عکس دوربین گیمبال

عملکرد دوربین ال جی وینگ در تاریکی

همان‌طور که انتظار داشتیم، عکاسی در شرایط نوری کم با فوتو مد به نتیجه‌ی چندان خوبی منجر نمی‌شود و جزئیات در نقاط نورانی تصویر از دست می‌روند. با اینکه فعال کردن نایت مد اندکی به بهبود این مشکل کمک می‌کند، اما نتیجه‌ی نهایی در عکس‌های دوربین اصلی چندان رضایت‌بخش نیست و حتی شاید اندکی به بدتر شدن جزئیات بر اثر حذف نرم‌افزاری نویز بینجامد.

نتیجه‌ی فعال‌کردن نایت مد روی دوربین اولتراواید، اوضاع را کمی بهتر می‌کند؛ البته بازهم مشکل از دست رفتن جزئیات نواحی پرنور تصویر مشهود است.

عکس فوتو مد دوربین اصلی ال جی وینگ
عکس شب دوربین اصلی ال جی وینگ
برش واقعی عکس فوتو مد دوربین اصلی ال جی وینگ
برش واقعی عکس شب دوربین اصلی ال جی وینگ
عکس فوتو مد دوربین اولتراواید ال جی وینگ
عکس شب دوربین اولتراواید ال جی وینگ
برش واقعی عکس فوتو مد دوربین اولتراواید ال جی وینگ
برش واقعی عکس شب دوربین اولتراواید ال جی وینگ
عکس نایت مد دوربین اصلی ال جی وینگ
عکس نایت مد دوربین اصلی ال جی وینگ
 برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی ال جی وینگ
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی ال جی وینگ
عکس نایت مد دوربین اولتراواید ال جی وینگ
عکس نایت مد دوربین اولتراواید ال جی وینگ
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اولتراواید ال جی وینگ
برش واقعی عکس نایت مد دوربین اصلی ال جی وینگ

عکس دوربین سلفی ال جی وینگ

دوربین سلفی پاپ‌آپ ال جی وینگ عملکرد قابل قبولی دارد، اما در حالت پرتره، بوکه غیرواقعی و اغراق‌شده‌ای روی عکس اعمال می‌کند که شاید حتی بخشی از سوژه اصلی را هم به خطا در بربگیرد.

عکس سلفی دوربین ال جی وینگ
عکس سلفی ال جی وینگ
عکس سلفی پرتره دوربین ال جی وینگ
عکس پرتره دوربین سلفی ال جی وینگ

جمع‌بندی و مقایسه ال جی وینگ با رقبا

وینگ اختتامیه بزرگ ال جی برای پایان دادن به فعالیت‌هایش در بازار گوشی‌های هوشمند است. طراحی خلاقانه و نگاه جدید به مقوله نمایشگرهای دوگانه می‌تواند وینگ را برای کسانی که به طراحی، کیفیت ساخت و زیبایی گوشی اهمیت می‌دهند و حاضر به پرداخت هزینه‌ی قابل توجهی برای آن هستند، به گزینه‌ی مناسبی تبدیل کند؛ اما کره‌ای‌ها نتوانسته‌اند در به‌کارگیری پتانسیل‌های طراحی برای بخش رابط کاربری خوب عمل کنند و قابلیت‌‌های کاربردی را به کاربران ارائه دهند.

مقایسه 4 محصول
موبایل آیفون 12 مینی اپل آبیآیفون 12 مینی اپلموبایل وینگ ال جی 5Gوینگ ال جی 5Gنمای پشت و جلوی گلکسی اس ۲۰ پلاس مشکیگلکسی اس 21 پلاس سامسونگنمای پشت و جلو گوشی شیائومی می 11 رنگ قهوه‌ایمی 11 شیائومی
مدل‌‌ نامبرهاA2399 (جهانی) A2176 (ایالات متحده) A2398 (کانادا و ژاپن) A2400 (چین)-SM-G996B | SM-G996B/DS (گلوبال) SM-G996U (آمریکا) SM-G996U1 (آمریکا، آنلاک شده) SM-G996W (کانادا) SM-G996N (کره) SM-G9960 (چین)-
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 700 دلار-حدود 1050 یوروحدود 700 یورو
تاریخ معرفی13 اکتبر 202014 سپتامبر 202014 ژانویه 202128 دسامبر 2020
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه13 نوامبر 202015 اکتبر 202029 ژانویه 20211 ژانویه 2021
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.54 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.33 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملiOSاندرویداندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 14اندروید 10اندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17عرضه با رابط کاربری Q OSعرضه با رابط کاربری One UI 3.1عرضه با رابط کاربری MIUI 12.5
نرخ مخصوص جذب (SAR)--0.65 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.95 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نام دیگر---Mi 11 با رم 12 گیگابایتی و حافظه‌ی 256 گیگابایتی با نام Xiaomi Mi 11 Special Edition شناخته می‌شود.
ابعاد131.5 در 64.2 در 7.4 میلی‌متر169.5 در 74.5 در 10.9 میلی‌متر7.8 در 75.6 در 161.5 میلی‌متر164.3 در 74.6 در 8.1 میلی‌متر (نسخه استاندارد) 164.3 در 74.6 در 8.6 میلی‌متر (نسخه چرمی)
وزن135 گرم260 گرم202 گرم (نسخه mmWave) 200 گرم (نسخه sub6)196 گرم (شیشه‌ای) 194 گرم (چرمی)
جنس پشتشیشه - گوریلا گلس-شیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس 5
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلد-شیشه - گوریلا گلس Victusشیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمفلز - آلومینیوم-فلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی سفید قرمز سبز آبی بنفشخاکستری سفیدمشکی نقره‌ای بنفش صورتی طلایی قرمزمشکی بنفش سفید آبی قهوه‌ای
ابعاد نمایشگر5.4 اینچ6.8 اینچ6.7 اینچ6.81 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDP-OLEDDynamic AMOLED 2XAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز-120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1080 در 2340 پیکسل1080 در 2460 پیکسل1080 در 2400 پیکسل1440 در 3200 پیکسل
تراکم پیکسلی~476 پیکسل در اینچ~395 پیکسل در اینچ~393 پیکسل در اینچ~515 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:9-20:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~85.1 درصد~87.0 درصد~88.3 درصد~91.4 درصد
حداکثر روشنایی625 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)-1300 نیت (Peak)1500 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10-HDR10+HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-
مشخصات نمایشگر دوم-3.9 اینچ G-OLED 1080 در 1240 پیکسل--
مدل تراشهApple A14 BionicQualcomm SDM765 Snapdragon 765GExynos 2100 Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 5GQualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر7 نانومتر5 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته8 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.1 گیگاهرتز Firestorm و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Icestorm1 هسته 2.4 گیگاهرتز Kryo 475 Prime و 1 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 475 Gold و 6 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 475 Silver1 هسته 2.90 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A55 1 هسته 2.84 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.84 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکیApple GPUAdreno 620Mali-G78 MP14 Adreno 660Adreno 660
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ای-مدل اگزینوس برای بازار جهانی مدل اسنپدراگون برای بازار آمریکا و چین-
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 4 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم8 گیگابایت رم8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMe-UFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
دارد
ندارد
ندارد
نوع درگاه کارت حافظه-microSD (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)--
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده-2 ترابایت--
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد تله‌فوتو اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل64 مگاپیکسل12 مگاپیکسل108 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/1.60.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لنز واید پوشش 78 درجه f/1.8لنز واید 26 میلی‌متری با پوشش 79 درجه 1.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.76 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/1.8 لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری 1/1.33 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/1.9 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل12 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.4لنز اولتراواید پوشش 117 درجه 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/1.9لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ 1.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور فوکوس ثابت حالت Super Steady ضبط بدون لرزش ویدیو f/2.2لنز اولتراواید پوشش 123 درجه f/2.4
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps4K@30fps 1080p@30fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps8K@24/30fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/120/240/480fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 30 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریو-فیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریولرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سایر دوربین‌ها-دوربین اولتراواید دوم 12 مگاپیکسل لنز اولتراواید پوشش 120 درجه 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2--
دوربین تله‌‌فوتو--64 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین تله‌فوتو--لنز تله‌فوتو 29 میلی‌متری با پوشش 76 درجه 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.72 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 1.1 برابر بزرگ‌نمایی هیبریدی 3 برابر f/2.0-
دوربین ماکرو---5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکرو---لنز ماکرو f/2.4
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل32 مگاپیکسل10 مگاپیکسل20 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید پوشش 79.6 درجه 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/1.9 مکانیزم پاپ‌آپلنز واید 26 میلی‌متری پوشش 80 درجه 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.24 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.2لنز واید 27 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.4 اینچ سایز سنسور
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک---
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p4K1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120fps1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps1080p@30fps 720p@120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی---
ظرفیت باتری2227 میلی‌آمپر ساعت4000 میلی‌آمپر ساعت4800 میلی‌آمپر ساعت4600 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات25 وات25 وات55 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات13 وات15 وات50 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه--100 درصد در 45 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری +Quick Charge 4پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس 4.5 واتشارژ معکوس 10 وات پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 4
درگاه اتصالLightning USB 2.0USB Type-C 3.1USB Type-C 3.2USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
دارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)-استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKGصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.15.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HD پشتیبانی از aptX Adaptive
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC - دو بانده
نوع حسگر اثر انگشت-زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)زیر نمایشگر (اپتیکال)

در بخش سخت‌افزار نیز وینگ حقه‌ی خاصی در آستین ندارد و حتی برای رقابت با میان‌رده‌های بازار نیز کم می‌آورد؛ در صورتی که بخواهید برای خرید گوشی حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان هزینه کنید؛ می‌توانید به گزینه‌هایی همچون گلکسی اس ۲۱ پلاس، می ۱۱ شیائومی یا حتی آیفون ۱۲ مینی فکر کنید که دربرابر هزینه‌ای که برای آن‌ها پرداخت می‌کنید، امکانات مناسب‌تری در اختیارتان قرار می‌دهند.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت خوب
  • طراحی خلاقانه
  • مکانیزم کارآمد نمایشگر چرخان
  • نمایشگر OLED

نکات منفی

  • وزن زیاد
  • دوربین متوسط
  • قیمت بالا
  • سخت‌افزار ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات