بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
دیمو که محصولات زیادی از تبلت تا انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند و معمولی را وارد بازار کرده، حالا با یک تلفن اندرویدی میان‌رده به نام دیمو اس 500 ظاهر شده است. در ادامه با زومیت و بررسی این محصول همراه ما باشید.
تبلیغات

شرکت دیمو به تازگی تلفن جدیدی به نام S500 را وارد بازار کشور کرده که اگر چه کم‌ایراد نیست، اما برخلاف گذشته، نسبت به قیمتش گزینه بدی محسوب نمی‌شود. این تلفن ۵ اینچی با قیمت ۴۹۰ هزار تومان در بازار موجود است. در این رده قیمتی، کمتر می‌توان تلفن اندرویدی پیدا کرد که رزولوشن نمایشگرش فول اچ‌دی و کیفیت عکاسی خوبی داشته باشد، اما S500 این دو مزیت را نسبت به رقبا دارد. با این حال برخی مشکلات اساسی نیز در این تلفن وجود دارد که ممکن است به مذاق کاربر خوش نیاید. در ادامه به بررسی DIMO S500 خواهیم پرداخت.

طراحی و کیفیت ساخت

وقتی برای اولین بار تلفن S500 دیمو را در دست می‌گیرید، اولین موضوعی که توجه شما را جلب می‌کند، وزن نسبتا زیاد آن است. وزن ۱۶۲ گرم برای تلفنی ۵ اینچی دیگر چندان مرسوم و قابل قبول نیست. اما از سوی دیگر ارگونومی مناسب باعث می‌شود که این وزنِ زیاد، چندان آزاردهنده نبوده و حس بدی را به کاربر منتقل نکند. ظاهر گوشی با اینکه ویژگی خاصی ندارد و از طراحی معمولی برخوردار است، اما می‌توان برخی مولفه‌های طراحی بدنه مناسب را در آن دید. مثلا کیفیت ساخت دستگاه پایین نیست، یا نمایشگر آن در لبه‌های کمی انحنا پیدا می‌کند که هم در زیبایی و هم بر ارگونومی دستگاه تاثیر مثبتی گذاشته است. اس ۵۰۰ یک گوشی ۵ اینچی نسبتا کشیده است که ۱۴۲ میلیمتر طول، ۷۱ میلیمتر عرض و ۸.۹ میلیمتر ضخامت دارد. این ابعاد نوید یک تلفن مناسب میان‌رده را می‌دهند.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

برخلاف اکثر گوشی‌های اندرویدی امروزی، دکمه‌های لمسی به صورت مجزا در قسمت پایینی نمایشگر قرار گرفته است. این موضوع مزایا و معایب خاص خود را دارد ولی ایرادات استفاده از دکمه‌های اختصاصی آنقدر مهم هستند که اکثر کمپانی‌ها به استفاده از دکمه‌های لمسی یکپارچه با نمایشگر روی آورده‌اند. مهم‌ترین ایراد این موضوع آن است که منجر به بیشتر شدن حاشیه دور نمایشگر می‌شود.

مشخصات سخت‌افزاری S500 دیمو

  • پردازنده چهارهسته‌ای مدیاتک MT6589 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی PowerVR SGX 544MP
  • حافظه رم ۱ گیگابایت و حافظه داخلی ۱.۵ گیگابایت
  • نمایشگر ۵ اینچ IPS با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل
  • دوربین پشت ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسل برای گرفتن سلفی و تماس ویدیویی
  • سیستم عامل اندروید ۴.۲.۱ آبنبات پاستیلی
  • اتصالات وای‌فای و بلوتوث و پشتیبانی از نسل‌های ارتباطی 2G و 3G
  • سنسورهای شتاب‌سنج، سنسور نزدیکی، سنسور نور و ژیروسکوپ
  • درگاه‌های کارت حافظه microSD، دو سیم کارت همزمان، درگاه microUSB برای شارژ کردن و انتقال داده
  • باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۲۶۰۰ ملی‌آمپرساعت
  • ابعاد ۱۴۲ در ۷۰ در ۷ میلی‌متر
  • وزن ۱۶۲ گرم
  • قیمت ۴۹۰٫۰۰۰ تومان

گوشی دیمو را می‌توان به دو روی سکه تشبیه کرد؛ نمای جلوی گوشی نسبتا زیبا است ولی نمایش پشت با دوربینی که از بدنه بیرون زده، ظاهر جالبی ندارد. اگر از برآمدگی دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی بگذریم، به لوگوی شرکت سازنده و نوشته‌هایی می‌رسیم که به شکل بدی درج شده‌اند و بر ظاهر دستگاه تاثیر منفی می‌گذارند. شاید اگر این عبارات وجود نداشت و لوگوی دیمو مقداری زیباتر کار می‌شد، گوشی از نظر ظاهری نمره‌ی قبولی را دریافت می‌کرد.

یکی از نکته‌های عجیب در طراحی این تلفن، نحوه‌ی قرارگیری اسپیکر است. وقتی به پشت گوشی نگاه بیاندازید، متوجه می‌شوید که شبکه خروجی اسپیکر بسیار بزرگ است، اما پس از بازکردن در گوشی، متوجه می‌شوید که اندازه و محل قرارگیری اسپیکر به شکلی است که تطابقی زیادی با حفره‌های قاب ندارد و بخشی از آن در زیر فضای بسته‌ی قاب می‌ماند! این باعث می‌شود که صدای خروجی از اسپیکرها کاملا واضح نباشد.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو
بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

دور تا دور گوشی را نواری از جنس پلاستیک مقاوم دربر گرفته است که می‌تواند یک نکته مثبت برای S500 به شمار آید. جنس قاب پلاستیکی پشتِ گوشی کیفیت متوسطی دارد ولی ظاهر براق آن باعث می‌شود تا به راحتی اثر انگشت روی آن باقی مانده و پس از مدتی روی آن خط و خش بیفتد.

در نمای روبرو در حاشیه بالای نمایشگر شاهد قرار گیری اسپیکر تماس صوتی، دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی و یک چراغ ال‌ای‌دی برای اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها هستیم. لبه سمت چپ کاملا خالی است و هیچ دکمه یا درگاهی روی آن مشاهده نمی‌شود، اما روی لبه سمت راست دکمه‌های باریک تغییر حجم صدا و کمی پایین‌تر دکمه پاور/قفل صفحه وجود دارد. روی لبه بالایی فقط ورودی جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و بر لبه پایین نیز منفذ کوچک میکروفون و درگاه microUSB برای شارژ کردن دستگاه و انتقال اطلاعات قرار داده شده است. به طور کلی فریم دور دستگاه خلوت است و مانند بسیاری از تلفن‌های اندرویدی چینی، شلوغ و پر از درگاه‌های متنوع و دکمه‌های بزرگ نیست. این مساله باعث شده تا هم دستگاه زیباتر شود و هم حس بهتری به کاربر منتقل شود.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

بدنه دستگاه در بخش پشتی، بر خلاف لبه‌های کناری کمی شلوغ است. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی بزرگی که از بدنه بیرون زده، شکل مربعی دارد و دور آن نیز پلاستیکی مقاوم از همان جنس فریم مشاهده می‌شود. در کنار لنز نیز یک فلاش LED مشاهده می‌شود. کمی پایین‌تر لوگوی دیمو هک شده و پایین‌تر از آن در بالای اسپیکر صدا، جمله Made in Iran و مدل دستگاه مشاهده می‌شود. این که تلفن‌های دیمو ساخت ایران نیستند و تمام قطعات آن‌ها از چین وارد می‌شوند بر کسی پوشیده نیست. جالب این که بر روی بدنه پشتی اگر خیلی دقیق شوید متوجه رد کمرنگی می‌شوید که احتمالا نام مدل اصلی این تلفن است، یعنی X II!

اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که S500 از نظر طراحی و کیفیت ساخت نمره متوسط می‌گیرد. ظاهر آن مناسب است و حس خوبی به کاربر می‌دهد. کیفیت ساخت بدنه، به خصوص فریم دور آن خوب است، اما وزن زیاد، حاشیه نسبتا عریض در اطراف صفحه نمایش، دکمه‌های لمسی مجزا و دوربین بزرگ بیرون زده از بدنه، نقاط ضعف طراحی این محصول محسوب می‌شوند.

نمایشگر و اسپیکر

DIMO S500  به یک نمایشگر ۵ اینچی IPS مجهز شده است. امروزه کمپانی‌های بسیاری پنل‌های IPS در رده‌های قیمتی متنوع تولید می‌کنند. پنل مورد استفاده در تلفن دیمو کیفیت قابل قبولی دارد، اما مثلا با پنل IPS مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند ال‌جی یا اچ‌تی‌سی تفاوت آشکار دارد.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید تصاویر و ویدیوهای فول اچ‌دی را روی این تلفن در رزولوشن اصلی آن‌ها تماشا کنید. این رزولوشن روی نمایشگر ۵ اینچ منجر به تراکم ۴۴۰.۶ پیکسل بر اینچ می‌شود، که از این نظر باید نمایشگر S500 را مورد تحسین قرار داد. جزئیات تصویر به خوبی در آن نمایان است و این رزولوشن بسیار به تجربه کاربری با S500 کمک کرده است. بهره‌گیری از پنل آی‌پی‌اس باعث شده تا زاویه دید این صفحه نمایش بسیار خوب باشد و از این نظر مشکلی برای کاربر به وجود نیاید.

کنتراست تصویر در سطحی متوسط قرار دارد. با وجود آن که رنگ مشکی نسبتا عمیق است، اما رنگ سفید نمایشگر این تلفن کمی به رنگ کِرِم گرایش دارد و همین موضوع باعث شده تا کنتراست تصویر چندان خوب نباشد، اما این مساله اصلا در حدی نیست که بخواهد تجربه کاربری را مختل کرده و به آن آسیب جدی بزند.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

همه چیز در مورد نمایشگر این تلفن خوب و راضی‌کننده است، جز یک مورد و آن، شدت روشنایی تصویر است. روشنایی نمایشگر خیلی کم است، به گونه‌ای که در نور روز و در زیر آفتاب کار کردن با S500 حتی در حالتی که روشنایی آن در حالت بیشینه قرار دارد، آزاردهنده است. روشنایی بسیار کم در این گوشی باعث شده تا یک نمایشگر که می‌توانست بسیار خوب ارزیابی شود، نمره‌ای متوسط بگیرد. البته لازم است بدانید که در محیط‌های بسته و نور اتاق مشکلی در کار کردن با این تلفن نخواهید داشت، اما در روشنایی روز مشاهده محتوا بر روی نمایشگر آن بسیار دشوار است.

اسپیکر این تلفن را می‌توان به صراحت ضعیف خواند. انتظار نداشته باشید قدرت صدای خروجی اسپیکر این تلفن حتی در حد متوسط باشد. صدای خروجی بسیار کم است و قرارگیری نادرست شبکه خروجی اسپیکر روی در پشتی تلفن، مزید بر علت شده تا صدا نه حجم بالایی داشته باشد و نه کیفیت مناسبی. به همراه این تلفن یک هدفون هم وجود دارد که متاسفانه آن هم، کیفیت بسیار پایینی دارد. این هدفون نه تنها به سختی روی گوش باقی می‌ماند و حتی لبه‌های سفت و تیز آن در بلندمدت موجب آزار کاربر می‌شود، بلکه صدایی ضعیف و کیفیتی نامطلوب دارد. بنابراین اگر از این تلفن خوشتان آمده و قصد خرید آن را دارید، پیشنهاد ما این است که حتما در کنار آن یک هدفون نیز خریداری کنید.

دوربین

 شاید مهم‌ترین نقطه قوت این تلفن دوربین آن باشد. نمی‌گویم کیفیت دوربین S500 به خوبی دوربین تلفن‌های پرچمدار است، قرار هم نیست باشد! اما در این رده قیمتی بدون شک این تلفن یکی از بهترین دوربین‌ها را دارد. در نور روز کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین S500 شانه به شانه تلفن‌های میان‌رده و حتی بالا رده می‌زند. در محیط‌های تاریک اما عکس‌های ثبت شده با این تلفن چنگی به دل نمی‌زنند. شاید بهتر باشد برای عکاسی در شب کلا از تلفن هوشمند استفاده نکنید، چون حتی برترین پرچمداران هوشمند نیز امکان عکاسی مناسب در شب را ندارند و در محیط‌های کم نور فقط نقش لنگه کفشی در بیایان را بازی می‌کنند.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

اگر از نحوه قرارگیری نه چندان جالب لنز روی بدنه صرف نظر کنیم، عملکرد دوربین دیمو S500 بسیار خوب است. نمایش طبیعی رنگ‌ها بدون آن که غلوی در غلظت آنها اعمال شده باشد بزرگ‌ترین مزیت دوربین این تلفن محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین این تلفن را مشاهده کنید.

 [widgetkit id=1157]

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

نرم‌افزار دوربین S500 همان اپ دوربین اندروید ۴.۲ است و هیچ امکان بیشتری را ارائه نمی‌دهد. شما می‌توانید از قابلیت‌های ساده‌ای که اپ دوربین در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید، اما پیشنهاد ما این است که در همان ابتدا اپلیکیشن دوربین جدیدتر و حرفه‌ای تری مثل اپ Camera گوگل را دانلود و نصب کنید تا تجربه بهتری در عکاسی با گوشی دیمو داشته باشید.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

در مجموع باید بگوییم که دوربین این تلفن ما را راضی کرد و احساس خوبی نسبت به آن داشتیم وقتی متوجه شوید که برای تلفنی با این دوربین، مبلغی کمتر از پانصد هزار تومان پرداخت کرده‌اید، حتما هیجان زده خواهید شد.

نرم‌افزار

 دیمو اس ۵۰۰ مجهز به اندروید ۴.۲.۱ آبنبات پاستیلی است. این نسخه اندرویدی حالا که اندروید ۵.۱ آبنبات چوبی ارائه شده دیگر  قدیمی به حساب می‌آید، اما هنوز می‌تواند نیازهای بسیاری را برآورده کند. 

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

دیمو چندان اندروید خام را تغییر نداده و از نسخه‌ی رایگان اندروید بدون پشتیبانی سرویس‌های گوگل استفاده کرده است. در واقع در این تلفن هیچ یک از اپلیکیشن‌های اصلی گوگل مثل پلی استور، جیمیل و... وجود ندارد. رابط کاربری اندروید نیز امکان خاصی ندارد. برخی تغییرات جزئی در این نسخه اندروید دیده می‌شود که اغلب در رام‌های غیررسمی شاهد آنها هستیم. مثلا در صفحه تنظیمات سریع، علاوه بر مواردی که در اندروید خام دیده می‌شود، گزینه‌هایی چون پروفایل‌های صدا و زمان خاموش شدن نمایشگر نیز وجود دارند. البته این را هم باید بگوییم که در صفحه قفل بخشی که برای باز کردن صفحه در نظر گرفته شده به لوگوی گرد قرمز رنگ DIMO مزین شده است! تنها تغییر مهمی که نشان می‌دهد این تلفن از آن شرکت دیمو است، همین صفحه قفل با همان تغییر جزئی است که البته آنقدر این لوگو بد پیاده شده که با خود گفتیم کاش همین تغییر جزئی هم اعمال نمی‌شد. در واقع یکی از کارهایی که شرکت‌های ایرانی می‌توانند انجام دهند، این است که حال که توانایی ساخت قطعات سخت‌افزاری موبایل را ندارند، کمی روی توسعه اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های اختصاصی سرمایه‌گذاری کنند. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که تقریبا هیچ تغییری در جهت بومی‌سازی رابط کاربری اندروید اعمال نشده و به تغییرات بی مورد جزئی و سرسری اکتفا شده است.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

دیمو در این محصول به جای پلی استور گوگل، از استور Mobogenie استفاده کرده که در آن اپلیکیشن‌های فراوانی وجود دارند. این مارکت اندرویدی آسیایی طرفداران زیادی دارد، اما جالب است که با وجود تعدد مارکت‌های اندرویدی ایرانی، چون مایکت، کافه بازار، کندو و... چرا یک شرکت ایرانی نمی‌تواند از یکی از این مارکت‌های داخلی با محتوای بومی‌تر در تلفن‌های خود به عنوان جایگزین پلی استور استفاده کند؟ از طرفی مارکت Mobogenie مداوما تبلیغات متنوعی را به صورت پاپ‌آپ روی صفحه نشان می‌دهد که کمی آزاردهنده است.

قابلیت دیگر در این تلفن امکان اتصال ابزارهای جانبی به صورت بی‌سیم است. مثلا می‌توانید کیبورد یا ماوس بی‌سیم را به آن از طریق بلوتوث و وایرلس متصل کرد.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

پیش‌تر درباره اپلیکیشن دوربین این تلفن توضیح دادیم. این اپلیکیشن همان دوربین اندروید آبنبات پاستیلی است و شما به کمک آن می‌توانید از امکاناتی چون تصاویر پانوراما و... استفاده کنید. با استفاده از همین اپلیکیشن دوربین می‌توانید تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی تهیه کنید، اما پیشنهاد می‌شود به جای آن از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای‌تر برای عکاسی و فیلم‌برداری استفاده کنید. شاید نصب اپل Google Camera بتواند راهگشا باشد.

یکی از ایرادات خرید تلفن‌هایی با برندهای متفرقه این است که باید دور پشتیبانی نرم‌افزاری و بروزرسانی به نسخه‌های جدید سیستم عامل را خط بکشید و تا انتها از همان نسخه اندرویدی استفاده کنید که تلفن در روز اول به آن مجهز بوده است. البته خوشبختانه اندروید سیستم عاملی متن باز است و کاربران می‌توانند برای بروزرسانی تلفن‌های خود از رام‌های غیررسمی پایدار استفاده کنند.

بازده و عملکرد

 وقتی با این تلفن کار می‌کنید، متوجه خواهید شد که عملکرد آن نسبت به رده قیمتی‌اش مناسب است. حرکت در بین منوها تقریبا به نرمی صورت می‌پذیرد و کمتر در آن لگ و تاخیر می‌بینیم. یکی از علل این موضوع می‌تواند بهره‌گیری از نسخه سبکی از اندروید باشد.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

این تلفن به یک پردازنده چهارهسته‌ای مدیاتک MT6589 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی PowerVR SGX 544MP و یک گیگابایت حافظه رم مجهز شده است. این ترکیب باعث شده تا S500 بتواند عملکرد مناسبی داشته و تقریبا تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی را به نرمی اجرا کند. اما عجیب این است که حافظه داخلی این تلفن تنها ۱.۵ گیگابایت است که نزدیک به نیمی از آن نیز توسط سیستم عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اشغال شده است. در نتیجه میزان حافظه داخلی در دسترسی، چیزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگابایت است. این موضوع باعث می‌شود دست شما برای نصب اپلیکیشن‌ها بسته بماند. از آنجا که این تلفن به یک درگاه MicroSD مجهز شده، شاید بتوان فایل‌های موسیقی، تصاویر، ویدیوها و... را در کارت حافظه ذخیره‌سازی کرد، اما اپلیکیشن‌ها روی حافظه داخلی نصب می‌شوند و این میزان حافظه کاربر را با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد.

به جز این موضوع سایر موارد مربوط به قدرت سخت‌افزاری این تلفن قابل قبول هستند و در ادامه می‌توانید جدول و نمودار مقایسه‌ای بنچمارک‌های این تلفن را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu 4

AnTutu 5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

 DIMO S500

15033

18157

 45.611

127.104

4751

1838

1792

698

14799

 340

1166.4ms

LG L Bello Dual Sim

16985

18786

40.363

114.041

4538

3248

1708

662

11922

336

1210.8ms

Motorola Moto G 2014

1,7549

79.982

299.922

8812

4690

1670

712

14402

550

1490ms

LG G3 Beat

-

17016

83.917

248.771

8618

5639

1486

694

13946

557 /

1283.0ms

Motorola Moto E

-

12735

78.52

121.587

 

5238

4044

1340

593

6439

332 /

1564.6ms

 

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340

16865

2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848

13753

2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192

20,372

1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405

20,640

1,799

15,12

43,202

1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3

_

 41405

397,314

834.983

17,686

16,858

1886

1232

32,852

1186

801.2ms

ZTE Nubia Z5S mini

_____

25,596

318.158

763.198

10,892

9,295

2,241

782

26,692

469

1214.0ms

Sony Xperia Z3 Compact

_

 42028

374,256

860.544

20,590

18,778 

2,607

1459

37,760

1139

844.5ms

GLX Spider 1

_

17,924

85.632

158.173

 

 _

2,169

791

 17,471

226

1367.3ms

Sony Xperia M2 Aqua

17,483

81,471

159.119

8640

5,839

1668

748

15,289

464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim

27,522

120,277

257,114

12,158

5,679

1746

630

38,662

247

1231.8ms

HTC One M8 mini

15,984

17,069

82.676

273.366

9,844

5,588

1,107

559

13,957

500

1303.3ms

Sony Xperia T3

18,120

19,548

92.125

269.436

10,218

5,848

1,230

615

18,485

496

1116.3ms

LG G3

21,835

32,780

200.01

473.20

25,412

16,485

1,414

847

27,131

847

993.02ms

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

3D Mark Icestorm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

Basemark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

عمر باتری

گوشی S500 به یک باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپرساعت مجهز شده است. این باتری می‌تواند یک روز کامل نیازهای معمول شما را برآورده کند و عملکرد ان قابل قبول است. پردازنده بهینه مدیاتک و سبکی نسخه اندروید مورد استفاده در آن از دلایل عملکرد قابل قبول این باتری است.

در تست همیشگی پخش ویدیو زومیت، فایل استاندارد ویدیویی 720p را آنقدر پخش کردیم تا شارژ تلفن از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در این آزمایش طبق معمول، اتصالات تلفن شامل وای‌فای خاموش بوده و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار گرفته بود. در این حالت S500 توانست ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد.

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

در تست وبگردی، S500 توانست نزدیک به ۸ ساعت دوام بیاورد که عملکردی مناسب محسوب می‌شود. یکی از عوامل مهم در تست مرور وب و پخش ویدیو، میزان روشنایی تصویر است. یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف این تلفن، یعنی روشنایی کم تصویر تاثیری مثبت روی مصرف پایین انرژی گذاشته است.

از این پس تست باتری AnTuTu را نیز روی محصولات اندرویدی اجرا خواهیم کرد. S500 در این تست توانست امتیاز ۶۳۴۲ را کسب کند.

جمع‌بندی

S500 در مقایسه با سایر محصولاتی که از دیمو دیده بودم، محصولی بهتر و قابل تامل‌تر بود، اما انتظار نداشته باشید بی‌دلیل لب به تمجید از آن بگشاییم یا بالعکس آن را زیر سوال ببریم!

بررسی گوشی هوشمند S500 دیمو

 به طور کلی این تلفن را می‌توان تلفنی در سطحی متوسط دانست؛ نه به این معنا که همه چیز آن در سطح متوسط است، بلکه برآیند قابلیت‌های این گوشی، S500 را در سطحی معمولی قرار می‌دهد. قیمت و کیفیت دوربین بسیار خوب را در مقابل عدم پشتیبانی برای بروزرسانی سیستم عامل و روشنایی کم تصویر را در مقابل رزولوشن بالای آن قرار دهید. در نهایت خواهید دید که S500 تلفنی است که در برخی موارد، خوب و در برخی موارد ضعیف است و البته اکثر قابلیت‌ها، به خصوص سخت‌افزار آن در سطحی متوسط قرار دارند.

اس ۵۰۰ بی ایراد نیست، اما در این رده قیمت یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود، البته اگر قصد نصب اپلیکیشن‌های متعدد روی آن را نداشته باشید.

نقاط قوت

  • ارگونومی مناسب
  • دوربین باکیفیت
  • رزولوشن بالای نمایشگر

نقاط ضعف

  • قدیمی بودن نسخه اندروید و عدم پشتیبانی نرم‌افزاری
  • نمایشگر با روشنایی پایین
  • وزن نسبتا زیاد دستگاه
  • حافظه داخلی محدود

در تهیه این بررسی دانیال نوروزی و شایان حامدی من را همراهی کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات