راهکار مغناطیسی اپل برای اتصال لنزها به گوشی آیفون

چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
دو پتنت کشف شده توسط AppleInsider، نشان می‌دهد که چگونه اپل قابلیت احتمالی گسترش توانایی‌های تصویربرداری با آیفون را به کاربران خود ارائه خواهد داد. یکی از این پتنت‌ها، به توضیح پنل پشتی قابل جداسازی می‌پردازد که گزینه‌های دوربین متفاوتی را در بر دارد و دیگری که بطور مشخصی در آینده‌ی نزدیک محتمل‌تر است، به بیان جزئیات اینکه چگونه کاربران خواهند توانست ماژول‌های گوناگون را به لنز گوشی خود متصل نمایند می‌پردازد.
تبلیغات

 پتنت دوم که با کد 8639106 به ثبت رسیده است، «لنزهای افزودنی مغناطیسی با لبه‌های قابل تنظیم» نام گرفته و به توصیف وسیله‌ی متصل نمودن لنزهای گوناگون به مدل‌های آینده‌ی محصولات اپل پرداخته است که تنها با استفاده از نیروی جاذبه مغناطیسی عمل می‌نمایند. آهن‌ربا باعث ثابت ماندن ماژول بر روی گوشی خواهد شد و در همین حال لبه‌های قابل تنظیم، لنز را در مرکز قرار خواهند داد.

ts-apple-patent1

این تصویر از پتنت اپل نمایانگر یک لنز جداشدنی قرار گرفته بر روی یک گوشی هوشمند است که دارای یک طراحی مناسب برای هدایت نور ایجاد شده توسط فلش گوشی (204) به سمت پیرامون لنز بوده که باعث ایجاد یک اثر گردشی نور می‌شود.

اپل سابقه‌ی خاصی در بهره بردن از آهن‌ربا به منظور متصل کردن ساده و سریع بخش‌های مختلف محصولات خود دارد. این شرکت در محصولاتی همچون MagSafe (اتصال پاور اختصاصی اپل) یا Smart Coverهای گوناگون که برای تبلت‌های آیپد این شرکت عرضه شده‌اند و نیز بسیاری موارد دیگر از آهن‌ربا بهره می‌برد. برای مصارف مکرر، استفاده از نیروی مغناطیسی بجای چفت‌هایی که مستهلک می‌شوند بسیار منطقی تر است.

پتنت 8639106 نیز جزئیاتی را در خصوص ماژول‌های دوربین احتمالی ارائه می‌دهد که ممکن است به آیفون های بعدی متصل شود. این طرح شامل قابلیت‌های اغوا کننده‌ای نظیر نور حلقه‌ای و المان‌های لنز چندگانه است که حداقل شامل یک المان متحرک نیز می‌شود. این المان می‌تواند توسط یک موتور سیم‌پیچ (Voice Coil Motor) به حرکت درآمده و عملکردهای اپتیکال متنوعی را نظیر فوکوس اتوماتیک، بزرگ‌نمایی لنز، لرزش‌گیر یا ترکیبی از چنین عملکردهایی را فراهم نماید.

ts-apple-patent2

این تصویر از پتنت اپل، اتصال لنز با چند المان را نمایش می‌دهد که از یک طراحی پریسکوپ مانند بهره می‌برد تا هنگام اتصال به گوشی همچنان جمع و جور بودن آن را حفظ نماید. برخی دوربین‌های کامپکت نیز از طراحی مشابهی به منظور ترکیب لنزهای بزرگ‌نمایی در دستگاه‌هایی با اندازه‌های بسیار نازک بهره می‌برند. این پتنت همچنین آپشنی را برای یک طراحی نیز برای لنزهایی که نیازمند مسیر اپتیکال بلندی هستند ارائه می‌کند.

لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که اپل نیز مانند دیگر کمپانی‌ها، پتنت‌های بسیار زیادی را ثبت می‌کند که اغلب آن‌ها هیچ‌گاه رنگ حقیقت به خود نمی‌گیرند. با این حال ما می‌توانیم امیدوار باشیم که شاید در آینده‌ای نه چندان دور برخی از آنها به یک محصول عملی بدل گردند.

آیا شما به عنوان یک کاربر به قابلیت دوربین ماژولار مغناطیسی برای آیفون علاقه‌ای دارید؟!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات