آیا سامسونگ تدریجاً می‌تواند اپل را در دنیای برندها شکست بدهد

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی سامسونگ در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته و امروزه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی است. اما مسأله‌ی برند و برند‌سازی چیز دیگری است. علی‌رغم اینکه اپل هنوز هم از نظر برند، پرطرفدارترین و باارزش‌ترین کمپانی است، پررنگ شدن حضور سامسونگ و محبوب شدن آن در اذهان عمومی، مسأله‌ای جدی است. در ادامه‌ی مطلب به این موضوع می‌پردازیم که اپل چطور تدریجاً ممکن است بازنده‌ی رقابت با سامسونگ می‌شود.
تبلیغات

در جدول رده‌بندی برندهای مختلف در سال 2013 که خود معیاری از محبوبیت عمومی کمپانی‌های مختلف است، برای اولین بار در تاریخ آمارهای Interbrand مشاهده می‌کنیم که کوکاکولا رتبه‌ی یک را به یک کمپانی دیگر به نام اپل می‌دهد. اما آیا این پایان کار است و از این پس اپل محبوب‌ترین کمپانی خواهد بود؟

کمپانی سامسونگ به شدت برای تبلیغات هزینه کرده تا جایی که قبلاً در زومیت از هزینه‌ی 13 میلیارد دلاری این کمپانی برای تبلیغات گفتیم. سامسونگ در گزارش اینتربرند، در رتبه‌ی هشتم جدول جای گرفته و این هزینه‌ی هنگفت، به نظر زیاد می‌رسد.

اما تنها کاری که سامسونگ می‌کند، بازاریابی نیست بلکه روی برندسازی هم سرمایه‌گذاری کرده است. تحلیل‌گران معتقدند که بررسی گسترده‌تر شبکه‌های جمعی و دیگر مکان‌هایی که حضور اذهان عمومی در آن زیاد است، نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ سامسونگ برای تبلیغات بیشتر و برندسازی جدی‌تر است.

در نمایشگاه CES امسال، بررسی فاکتور وابستگی برندی نشان می‌دهد که سامسونگ در اذهان عمومی قابل‌اعتمادتر است و مشتریان بیشتر به این برند وابستگی دارند. فاکتور مورد بحث را UTA Brand Studio برای ارزیابی تأثیر یک برند و میزان وابستگی به آن، معرفی کرده است.

این کمپانی مشاوره در مورد برندها می‌گوید:

فاکتور جدید وابستگی برند که گزارش آن سه ماه یک‌بار منتشر می‌شود، روی تکنولوژی‌ها و تجهیزات الکترونیکی برای بازار مصرف‌کننده متمرکز شده و نشان می‌دهد که مایکروسافت و سامسونگ بین برندهای عرصه‌ی تکنولوژی پیشتاز هستند و مصرف‌کنندگان می‌گویند بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند و با آن ارتباط بیشتری دارند.

در حقیقت سامسونگ با حفظ فاصله، مایکروسافت را پشت سر گذاشته و در مقام اول جای دارد. روند مطالعه این است که احساس افراد در مورد برندهای مختلف مداوماً بررسی می‌شود، مخصوصاً اینکه چه قدر یک برند در زندگی‌شان حضور دارد و چند وقت یکبار به یاد آن برند می‌افتند.

نتیجه‌ی دیگری که در بررسی‌ها به دست آمده این است که اپل برای افرادی که درآمدشان بیش از 50 هزار دلار در سال است، برند مهم‌تری است. اما در نهایت سامسونگ و مایکروسافت هستند که بر اپل و گوگل غلبه کرده و محبوب‌تر هستند.

گزارش فورِستِر درست قبل از نمایشگاه CES امسال نشان می‌دهد که مایکروسافت در تکنولوژی‌های بازار مصرف‌کننده اول است. بنابر مطالعه‌ای تحت عنوان True brand compass مشخص شده که اپل همچنان از نظر اقبال عمومی، ارجحیت نسبت به دیگر برندها، مراجعات و تمایل برای پرداخت هزینه‌ی بالای محصول، نسبت به مایکروسافت ضعیف‌تر است ولیکن از دو برند سونی و سامسونگ، جلوتر می‌باشد.

samsung-is-gaining-on-apple-1

البته در این بررسی سامسونگ از نظر اعتماد کاربران موفق‌تر از اپل است.

samsung-is-gaining-on-apple-2

توضیح بیشتر در مورد این بررسی از این قرار است که  در روش TRUE، اندازه‌گیری میزان اعتماد، تحسین، بدون اشتباه ظاهر شدن و اساسی بودن یک برند از نظر مشتریان مختلف، اندازه‌گیری شده است.

هم‌زمان با این بررسی‌ها به نظر می‌رسد که سامسونگ در شبکه‌های جمعی مختلف پیروز شده است. در سه سال اخیر این کمپانی تلاش زیادی برای پیروزی بر قلب مشتریان کرده تا به این باور برسند که سامسونگ یک برند خوب و نسبتاً ارزان است. به عنوان بخشی از استراتژی سامسونگ برای برندسازی، شدیداً روی ارتباط جمعی هزینه کرده است. EConsultancy می‌گوید:

سامسونگ در مسابقه‌ی بیشترین میزان به اشتراک گذاشته شدن ویدیو که در انتهای سال 2013 نتیجه‌ی آن منتشر شد، با ثبت رکورد 7.3 میلیون بار به اشتراک‌گذاری، رتبه‌ی نخست را به دست آورد. رتبه‌ی دوم GEICO است که 2.3 میلیون بار کمتر به اشتراک گذاشته شده است. بنابر آمار Unruly، سامسونگ امسال با 201 درصد رشد از رتبه‌ی هشتم به رتبه‌ی اول صعود کرده است.

samsung-is-gaining-on-apple-3

اطلاهات آماری آنرولی از فیس‌بوک، توییتز و دیگر پلتفرم‌های جمعی به دست آمده‌اند.

اپل در میان 10 کمپانی برتر نیست، البته هیچ کمپانی دیگری در عرصه‌ی محصولات الکترونیکی نیز در میان 10 رتبه‌ی اول نیست. در واقع برندهایی مثل Dove، Evian، Cornetto، Pepsi و Red Bull هستند که رتبه‌های برتر را از آن خود کرده‌اند.

ای‌کِنسالتِنسی سامسونگ را به عنوان برند برتر در واین معرفی کرده است. این برند از سایر رقبا در بازار محصولات خانگی مثل ماشین لباس‌شویی و لوازم آشپزخانه معروف‌تر است، لوازمی که مشتریان هر روز با آن سر و کار دارند. 4 ماه پیش در سپتامبر سال 2013، سامسونگ از نظر به اشتراک‌گذاری تبلیغات ویدیویی با نسبت 5 بر 1 از اپل جلو افتاده بود.

اگر بخواهیم یک دلیل برای شکست اپل در برابر سامسونگ از نظر تأثیرگذاری برند، عنوان کنیم، سرمایه‌گذاری بزرگ سامسونگ روی شبکه‌های جمعی بهترین گزینه است. چیزی که اپل آن را کمتر جدی گرفته است.

سامسونگ در جدول برندهای مطرح دنیا که از سوی اینتربرند ارایه می‌شود، در سال 2010 مکان 19 را داشت و در سال 2013 به رتبه‌ی 8 آن صعود کرده است. ارزش برند سامسونگ در همین بازه‌ی زمانی از 23 میلیارد دلار به 39.6 میلیارد دلار رسیده است. ارزش برند اپل هم در این سال‌ها از 33 میلیارد دلار به 98 میلیارد دلار رشد کرده است.

با توجه به ارقام فوق مشکل می‌توان به این سوال پاسخ داد که چرا سامسونگ پس از موفقیت در شبکه‌های جمعی هنوز از نظر ارزش برند نسبت به اپل تا این اندازه ضعیف نشان می‌دهد. سامسونگ در بازار گوشی‌ها حاکمیت مطلق پیدا کرده و شاید به زودی در بازار تبلت هم اپل را با شکستی جدی مواجه کند.

در پایان یک سوال باقی می‌ماند، جذابیت برندها و کمپانی‌ها برای مردم را در بررسی‌های مختلف آماری دیدیم اما این برندها و کمپانی‌ها چه قدر مردم را جدی می‌گیرند و به آنها اهمیت می‌دهند؟ به نظر می‌رسد که بررسی‌های آماری در این زمینه هم باید بیشتر و جدی‌تر صورت بگیرد.

نظر شما در مورد سامسونگ و اپل چیست؟ علت موفقیت سامسونگ در سال‌های اخیر از نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات