زیرپوست iOS 7، بهترین ویژگی‌های پنهان آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل اپل

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
مطالعه 7 دقیقه
پس از 100 روز از معرفی نسخه‌ی آزمایشی iOS 7 و اصلاح 100 باگ موجود، بالاخره نسخه‌ی نهایی این سیستم‌عامل برای استفاده در گوشی‌های آیفون 4 و نسخه‌های بعدی، آیپد 2 و نسل پنجم از آیپاد تاچ عرضه شد. پس از آن نیز دو نسخه بروز رسانی برای مشکلات امنیتی ارائه گردید، در این مقاله قصد داریم نگاهی به بهترین ویژگی‌های iOS 7 بیندازیم.
تبلیغات

بر اساس ادعای اپل، در حدود 200 ویژگی جدید در iOS 7 گنجانده شده است که شاید شما از عمده‌ترین تغییرات آن، مطلع شده باشید.

شاید این اتفاق برای شما نیز رخ داده باشد: برای چندین ماه از گوشی جدید خود استفاده می‌کنید، اما به‌ناگاه یکی از ویژگی‌های پنهان آن را کشف می‌کنید، مانند کاربرد جانبی یک کلید. این مورد به سادگی یا پیچیدگی گوشی ارتباطی ندارد، چرا که در مورد تمامی گوشی‌ها صادق است و همیشه نکاتی ظریف در پس شعارهای تبلیغاتی و کنج منوهای پیچیده، پنهان باقی می‌ماند. آیا تا حال تمامی زیرو بم منو‌ی گوشی جدید خود را بررسی کرده‌اید؟ مطمئنا جواب بسیاری نه خواهد بود. پس در ادامه با ما همراه باشید، چرا که این راهنما اطلاعات کاملی را از تو در توی سیستم‌عامل iOS 7 در اختیار شما قرار خواهد داد.

1- اطلاع از زمان ارسال یک پیام

یکی از نقاط ضعف نسخه‌های قبلی iOS، عدم اطلاع از زمان دقیق ارسال پیام کوتاه بود. بطوریکه به‌جای ثبت زمان دقیق ارسال هر پیام، زمان آغاز گفتگوی پیامکی با مخاطب خاصی، ثبت می‌شد. اما در iOS 7 می ‌توانید با کشیدن حباب هر پیام به سمت چپ، زمان دقیق ارسال و همچنین زمان دریافت پیامک را مشاهده کنید.

2- تبعیت از سنت قدیمی

تبلیغات و برشمردن ویژگی‌های جدید در مورد زنگ‌ تلفن، یکی از استراتژی‌های قدیمی در امر بازاریابی و افزایش فروش گوشی تلفن همراه است. اما اپل همچنان به استفاده از این سنت پایبند است، چراکه در مراسم معرفی آیفون 5c و 5s یکی از ویژگی‌های این دو گوشی، اضافه شدن مجموعه‌ی جدید از آهنگ‌های زنگ، برشمرده شد. علاوه بر مجموعه‌ی جدید آهنگ‌ها، منوی قابل تنظیم ویبره نیز با ظاهری جدید در داخل تنظیمات زنگ گنجانده شده است. می‌توانید با انتخاب این گزینه، یک آهنگ برای زنگ گوشی خود، انتخاب کنید.

3- جستجو با سیری

در نسخه‌های قبلی iOS نیز امکان جستجو در اینترنت، با سیری وجود داشت، اما در iOS 7، نتایج به‌دست آمده، حکایت از بهینه‌شدن این اپلیکیشن هوشمند است. می‌توانید در این نسخه عکسی را جستجو کنید و سیری مجموعه‌ای از بهترین تصاویر Bing را در قالب محیط خود نمایش دهد.

همچنین می‌توان با استفاده از اسامی یا عناوین در توییتر، به جستجو پرداخت، برای مثال می‌توان با استفاده از اصطلاح «What is Microsoft saying» از آخرین اخبار منتشر شده مایکروسافت، مطلع شد. همانند گذشته قابلیت جستجوی آخرین اخبار ورزشی و سینمایی از طریق سیری وجود دارد.

4- با استفاده از Safari از تمامی اخبار توییتر مطلع شوید

این قابلیت جدید، در داخل منوی Bookmark مرورگر سافاری گنجانده شده است، در حالی که بسیار کاربردی به نظر می‌رسد اما کمتر به آن پرداخته شده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید، با کلیک بر روی سمبل @ در منوی فوق‌الذکر، تمامی فید‌های توییتر را که حاوی لینک هستند، نمایش دهید. شاید این بهترین راه برای پی‌گیری و اطلاع از همه‌ی اخباری است که در توییتر منتشر می‌شود، در این روش نیازی به جستجو در میان توییت‌ها نیست.

5- نحوه‌ی تلفظ کلمات را به سیری بیاموزید

شاید بتوان این ویژگی را یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌های سیری برای کاربران فارسی زبان آیفون نامید. با استفاده از این قابلیت می‌توان نام‌هایی را که سیری به درستی قادر به تلفظ آن‌ها نیست و در دیکشنری آن موجود نیستند، به سیری آموخت. فقط کافی است پس از تلفظ اشتباه یک لغت توسط سیری، با استفاده از اصطلاح «that's not how you pronounce that» و کمی تمرین، روش تلفظ صحیح کلمه‌ی مورد نظر را به سیری بیاموزید.

6- استفاده از آیفون بجای تراز

یکی دیگر از امکانات نهان آیفون، در اپلیکیشن Compass گنجانده شده است. اگر صفحه اول این اپلیکیشن را به سمت چپ بکشید، حباب‌هایی را در صفحه‌ی دوم مشاهده می‌کنید. این دو حباب برای استفاده به‌عنوان تراز در این اپلیکیشن گنجانده شده‌اند. دیگر نیازی به جستجوی اپلیکیشن‌هایی که این ویژگی را در اختیار شما قرار می‌دهند، در اپ‌استور ندارید.

7- صفحه‌های اپلیکیشن‌ها را خالی کنید

امکان قرار دادن آیکون اپلیکیشن‌ها در یک پوشه واحد، در نسخه‌های پیشین iOS‌ نیز وجود داشت، اما در iOS 7 شما می‌توانید تعداد بی‌شماری از آیکون‌ها را در این فولدرها قرار دهید در حالی که در نسخه‌های پیشین، تنها می‌توانستیم در هر فولدر تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها را قرار دهیم.

8- استفاده از امکان جستجو در تمامی صفحات

در نسخه‌های پیشین iOS، امکان استفاده از جستجو در حالتی امکان‌پذیر بود که با کشیدن صفحات به سمت راست، به آخرین صفحه، یعنی صفحه جست و جو دسترسی پیدا می‌کردیم. اما در نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل، می‌توان با کشیدن صفحه از پایین‌ترین نقطه‌ی آن، به صفحه‌ی جست و جو دسترسی پیدا کرد. با استفاده از این امکان، می‌توانید در هر نقطه‌ای از سیستم عامل به جستجوی اپلیکیشن‌ها، مخاطبان و ایمیل‌های خود بپردازید.

اما برخلاف نسخه‌های پیشین نمی‌توان در iOS 7 با استفاده از Spotlight، در وب یا ویکی‌پدیا به جست‌وجو پرداخت و باید بدین منظور، از سیری یا مرورگر سافاری استفاده کرد.

9- اپلیکیشن‌های خود را کنترل کنید

با استفاده از این امکان، قابلیتی در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار داده شده، تا بتوانند در پشت صحنه اطلاعات مورد نیاز خود را به‌روزرسانی نمایند تا در زمان استفاده از آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز در دسترس باشد. اما این امکان به‌علت حجم بالای مورد نیاز برای به‌روزرسانی در برخی اپلیکیشن‌ها همیشه مناسب نیست. در همین راستا می‌توان با استفاده از تنظیمات موجود، این امکان را برای تک تک اپلیکیشن‌ها فعال یا غیر فعال کرد.

10- متون را بولد کنید

اپل با انجام تغییراتی در تایپوگرافی نسخه‌ی جدید، نوشته‌ها و متون را به قیمت کاهش خوانایی بسیار زیباتر جلوه داده است. اگر شما نیز در خواندن این متون و اسامی به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید با مراجعه به Accessibility در منوی Setting، Bold Text را فعال کرده و پس از ریستارت کردن گوشی، فونت‌ مورد استفاده را کمی شبیه به آنچه که در iOS 6 شاهد بودیم، نزدیک کرده و این مشکل را کمی حل کنید. اما اگر بازهم در خواندن متون و اسامی، به مشکل برخوردید، نگران نباشید، چراکه می‌توانید با افزایش اندازه‌ی نوشته‌ها و حتی تغییر ترکیب رنگ کل سیستم‌عامل، مشکل خود را برطرف نمایید.

11- بازگشت به سادگی

بصورت پیش‌فرض، کاغذ دیواری‌ها، آیکون‌ها و اسامی اپلیکیشن‌ها بصورت پویا هستند یعنی با حرکت گوشی در جهات مختلف، جهت و حالت موارد ذکر شده نیز در جهت حرکت گوشی، تغییر پیدا می‌کنند. هرچند این ویژگی امکان بسیار زیبا و جالبی است، اما اگر علاقه‌ای به استفاده از آن ندارید، راهی برای غیرفعال کردن این ویژگی قرار داده شده است.

برای تغییر این ویژگی می‌توانید با مراجعه به منوی Accessibility و انتخاب Reduce Motion این ویژگی را غیر فعال کنید.

12- یک لحظه از بازی خود را از دست ندهید

مطمئنا شکی در کارایی موجود در منوی Control Center نیست، چرا که این ویژگی امکانات بسیار خوبی را به سرعت در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما آیا در لحظه‌ی انجام یک بازی نیز این عقیده را دارید؟

چراکه ممکن است با لمس اشتباه، این منو باز شده و مشکلاتی را برای بازی در حال انجام ایجاد نماید. اگر می‌خواهید از باز شدن این منو در زمان اجرای اپلیکیشن‌های خاص، پیش‌گیری کنید، می‌توانید با انجام تنظیمات مورد نظر، با فراغ باز، بازی‌های خود را انجام دهید. اگر می‌خواهید Control Center از طریق صفحه ی قفل آیفون نیز در دسترس نباشد، می‌توانید امکان مورد نظر را برای صفحه ی قفل نیز غیر فعال کنید.

13- گوشی خود را همیشه به‌روز نگه دارید

دیگر نیازی به به‌‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود به صورت دستی نیست. چرا که می‌توان با فعال کردن ویژگی جدید در منوی تنظیمات، از امکان دانلود جدیدترین به‌روزرسانی‌ها بصورت خودکار بهره برد. همچنین می‌توان با انجام تنظمات، امکان بروزرسانی در زمان استفاده از اینترنت سیم‌کارت را غیر فعال کرد تا فقط در زمان اتصال به WiFi به‌روز شود.

14- تولدت مبارک، از طرف گوشی آیفون شما

ثبت اطلاعات شخصی می‌تواند به نفع شما نیز باشد. می‌توان با ثبت آدرس منزل در گوشی خود، از سیری بخواهید تا در زمان رسیدن به منزل مواردی را برای انجام در منزل، به شما یادآوری کند. شما همچنین می‌توانید اطلاعات ترافیکی مناسبی را از طریق صفحه‌ی «امروز» دریافت کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن زادروز خود، با فرا رسیدن روز تولدتان، یک تبریک خارق‌العاده از جانب گوشی خود دریافت کنید.

15- تحت تعقیب نباشید

سال گذشته اپل سیستم تبلیغ خود را بر اساس علایق کاربران را در iOS 6 معرفی کرد. اما این ویژگی چیست؟ بر اساس این ویژگی اپل با تحت نظر گرفتن اطلاعات دریافتی از شما از طریق کد موجود در گوشی یا تبلت، که از طریق جست‌وجوهای انجام شده در اینترنت به‌دست می‌آید، تبلیغات متناسب با این اطلاعات را برای شما نمایش دهد. اما با توجه به اینکه برخی افراد علاقه‌ای به ارسال اطلاعات شخصی خود به سایرین را ندارند، مطمئنا به دنبال راهی برای غیرفعال کردن این ویژگی هستند. خبر خوش برای این افراد، تعبیه امکان غیرفعال کردن این امکان در منوی Privacy‌ می‌باشد که در نسخه‌ی پیشین در منوی About تعبیه شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات