اگر از دستگاه جیلبرک شده استفاده می‌کنید به iOS 6.1.3 بروز نکنید!

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل در نسخه‌ی جدید iOS حفره‌ی امنیتی که از طریق آن جیلبرک iOS اتفاق افتاده بود را بسته است اگر جیلبرک کرده‌اید تا پیدا شدن راه‌کار جدید صبر کنید.
تبلیغات

فاصله بسیار کم‌ انتشار نسخه جدید iOS، یعنی نسخه 6.1.3 نشان از تلاش اپل برای مقابله با اتفاقات چند ماه گذشته است. اپل در این نسخه برخی از مشکلات گزارش شده در نسخه‌های قبلی را رفع نموده اما مهمتر از آن، بستن 6 حفره امنیتی است که هکرها برای جیلبرک نمودن دستگاه از آن استفاده می‌کردند. به همین دلیل هنوز هکرها نتوانسته نسخه جدید iOS را هک و ابزارهای مبتنی بر آن را جیلبرک کنند. اگر از کاربران دستگاه‌های اپلی جیلبرک شده هستید، ممکن است هم اکنون در حال کلنجار رفتن با این مشکلات باشید. برای بررسی این موضوع در ادامه با زومیت همراه باشید.

جیلبرک، در حقیقت تلاش کاربران آی‌دیوایس‌ها برای فرار از اکوسیستم بسته اپل است. فرآیندی که بر اساس رأی دادگاه غیرقانونی نیست. اما اپل برای اینکه موضع خود را درباره این رفتار به طور شفاف نشان دهد، دستگاه‌های جیلبرک شده را از گارانتی خارج می‌کند. تا این بخش مسأله، چندان فرقی برای کاربران ایرانی ندارد.

جیلبرک عملکرد دستگاه را تحت تأثیر قرار داده و بر اساس تحقیقات انجام شده، ممکن است از نظر امنیتی دستگاه را تهدید کند. چند ماه پیش یک هکر جوان، به کمک یک اپلیکیشن تحت وب و از طریق حفره‌های استفاده شده در فرآیند جیلبرک، توانسته بود به اطلاعات گوشی‌‌ها دسترسی پیدا کند. البته این تحقیقات هیچ‌گاه تأیید نشده‌اند.

جیلبرک، به کمک Cydia، کاربران را وارد دنیایی تازه از اپلیکیشن‌ها می‌کند. دنیای که تا پیش از این دسترسی به آن مقدور نبود. بخشی از توانایی‌های شگفت‌‌انگیز آیفون به کمک همین نرم‌افزار‌ها قابل مشاهده است. بعضی از این اپلیکیشن‌ها آنقدر خارق‌العاده هستند که از عدم قبول آن‌ها در فروشگاه آیتیونز متعجب می‌شویم.

این کلیت ماجرای کاربران اپل و جیلبرک است. با‌ عرضه هر نسخه iOS، توسعه‌دهندگان مستقل و جاه‌طلب به دنبال حفره‌های آن گشته و بعد از مدتی جیلبرک آن را منتشر می‌کنند؛ و البته اپل هم بلافاصله با شناسایی حفره‌ها، برای رفع آن‌ها اقدام می‌کند.

اپل که برای حل مشکل آخرین جیلبرک منتشر شده (جیلبرک تیم Evasi0n) هم راهی یافته بود موفقیت خود را به روش همیشگی  اعلام نمود: انتشار نسخه ۶.۱.۳ سیستم‌عامل iOS. این نسخه علاوه بر ترمیم حفره‌های امنیتی نسخه‌های قبل که احتمالا باعث دور‌ زدن لاک‌اسکرین می‌شد یک هدف مهمتر نیز داشت: جلوگیری از جیلبرک دستگاه‌های اپلی.

اهمیت جیلبرک iOS 6.1.2 برای اپل انقدر بود که نسخه جدید iOS را با فاصله بسیار کمی از نسخه قبل منتشر کرد.

آخرین نسخه iOS، باگ‌های مورد استفاده Evasi0n در جیلبرک و هک iOS را مسدود کرد. البته دستگاه‌های قدیمی اپل، یعنی دستگاه‌هایی که از پردازنده‌های A4 و قبل‌تر از آن استفاده‌ می‌کنند (آیفون ۴، آیفون 3G و آیپاد نسل چهارم) همچنان به کمک Redsn0w جیلبرک می‌شوند. اما این امکان برای آخرین نسل آیفون، آیپد و آیپاد تاچ (یعنی دستگاه‌های مجهز به A5 و بالاتر) وجود ندارد.

کاربران این نسل از دستگاه‌ها، هنگامی که گجت خود را به نسخه 6.1.3 ارتقا بدهند، قادر به جیلبرک یا حتی Downgrade به نسخه پایین تر iOS  نخواهند بود. پس اگر می‌خواهید دستگاه خودرا  به iOS 6.1.3 ارتقاء بدهید، بهتر است دور جیلبرک را خط بکشید!

در توضیحات منتشر شده درباره iOS 6.1.3، اپل، استفاده تیم Evasi0n از چهار حفره امنیتی موجود در نسخه ۶.۱.۲ را رسما تأیید کرده است.

تیم Evasi0n، تا مدت‌ها جنگی تمام‌عیار را با اپل به راه انداخته بود و قدرتمندانه در میدان نبرد جولان می‌داد. بر اساس آمارهای منتشر شده، تا زمان انتشار نسخه ۶.۱.۳، نرم‌افزار Evasi0n نزدیک به ۷ میلیون بار دانلود شده است. نسخه جدید iOS منتشر شد اما این جنگ همچنان ادامه دارد..! هنوز مشخص نیست که هکرها چه زمان قادر به یافتن حفره امنیتی جدید برای جیلبرک iOS 6.1.3 خواهند شد.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا دستگاه خود را جیلبرک کرده‌اید؟ تجربه کاربری خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات