چطور قابلیت‌های انحصاری گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را برروی تلفن خود داشته باشیم؟

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۵
مطالعه 10 دقیقه
از قابلیت‌های ویژه‌ی گوشی‌ها سامسونگ می‌توان به این نکته اشاره کرد که تا زمانی که کاربر به صفحه نمایش آن نگاه می‌کند، این نمایشگر خاموش نخواهد شد. یا اینکه گوشی  LG Optimus G به کاربر اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را در پنجره‌ای کوچک‌تر بر روی صفحه اصلی اجرا نماید. یا در گوشی‌های موتورولا RAZR کاربر می‌تواند با توجه به زمان‌بندی‌هایی که تعریف می‌کند، از این گوشی بخواهد وظایف کلیدی تعریف شده را انجام دهد. در این مقاله شما را با برنامه‌های مشابهی آشنا می‌کنیم که تمامی این قابلیت‌های اختصاصی را به رایگان یا با هزینه‌ی اندک ایجاد می‌کنند.
تبلیغات

بعضی معتقدند فزونی یافتن روز‌افزون این قابلیت‌های اختصاصی موجب بروز انشقاق در اندروید شده به گونه‌ای که اساساً تولیدکنندگان اصلی تجهیزات یا OEMها سریع‌تر از خود گوگل برنامه‌های کاربردی برای این بستر تهیه می‌کنند. خوشبختانه برای دسترسی به این قابلیت‌های ویژه نیازی به خریداری گوشی خاصی نیست و کاربران می‌توانند با نصب نرم‌افزارهای مشابه، به این توانایی‌ها دسترسی پیدا کنند. تعدادی از این برنامه‌ها در فروشگاه نرم‌افزاری گوگل موجود است که شباهت کاربردی زیادی به برنامه‌های اختصاصی برندهای برتری چون سامسونگ، ال‌جی، موتورولا و HTC دارند.

LG QSlide و Pop-Up Play سامسونگ

exclusive-features-android-1

همان‌طور که مایکروسافت کوشیده در ویندوز جدید خود تا حد ممکن پنجره‌ها را حذف کند، برنامه‌ی اختصاصی QSlide ال‌جی نیز به کاربر اجازه می‌دهد پنجره‌ی کوچک شناوری را بر روی صفحه فعال نماید. بدین ترتیب وی می‌تواند مرورگر، پخش فایل‌های ویدئویی، تقویم یا برنامه‌ی ماشین حساب خود را به طور مینیاتوری در صفحه داشته باشد. این در حالی است که مهندسان چشم بادامی سامسونگ نیز برنامه‌ی مشابهی با نام Pop-Up Play را در گجت‌های تولیدی خود به کار گرفته‌اند که نتیجه‌ی یکسانی دارد.

برنامه‌ی جایگزین: هرچند برنامه‌ی جایگزینی که برای این دو مورد در مارکت گوگل وجود دارد به خوبی آن‌ها نیست، اما باز هم کار راه انداز است و به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را به صورت شناور اجرا نمایید. Floating Browser Flux یک مرورگر منعطف است که می‌توان اندازه‌ی پنجره‌ی آن را تغییر داد؛ این مرورگر همچنین زبانه‌های گوناگونی داشته و می‌توان آن را از بخش اعلانات فعال کرد. برنامه‌ی دیگر، Super Video است که به کمک آن می‌توانید فایل‌های ویدئویی محلی را در پنجره‌های شناور اجرا نمایید؛ اگر هم مایلید تا ویدئوهای یوتیوب را به این صورت مشاهده نمایید بهتر است از برنامه‌ی Floating YouTube بهره ببرید.

کاربرانی هم که مایلند نامه‌های پست الکترونیکی و پیام‌های برنامه‌ی پیغام‌رسان خود را در صفحه اصلی داشته باشند می‌توانند از Floating Mail و Floating Chat استفاده نمایند، هرچند که ما موفق نشدیم از آن‌ها استفاده کنیم. برنامه‌ی کاربردی AirCalc نیز یک ماشین حساب جمع و جور است که می‌توانید به کمک آن، محاسبات خود را در صفحه اصلی گوشی انجام دهید.

LG QuickMemo و S Pen سامسونگ

exclusive-features-android-2

هر دوی برنامه‌های ال‌جی و سامسونگ به کاربر اجازه می‌دهند تا بر روی صفحه نمایش متن مورد نظر خود را با انگشت یا قلم مخصوص به صورت دست‌نویس درج کند. البته برنامه‌ی ال‌جی در این بین یک سر و گردن بالاتر است و از آنجایی که به کاربر اجازه می‌دهد نوشته‌اش در صفحه اصلی باقی بماند بسیار جالب و کاربردی است، مثلاً می‌توانید خریدهای منزل را همان جا بنویسید و دیگر دلیلی برای فراموشی نداشته باشید.

برنامه جایگزین: برنامه‌ی Floating Draw به شما اجازه می‌دهد نوشته‌های خود را به صورت یک فایل تصویری ذخیره نمایید؛ یا اینکه به صورت لایه‌ای بر روی صفحه باقی بماند. زمانی که از نسخه‌ی مجانی این برنامه استفاده می‌کنید، یک قلم کوچک در گوشه‌ی پایین سمت راست صفحه قرار می‌گیرد، و با انتخاب آن می‌توانید بنویسید.

LG QTranslator

exlusive-features-android-3

خیلی از ما دوست داریم همانند شخصیت‌های معروف فیلم‌های علمی-تخیلی ابزاری در دست داشته باشیم تا به کمک آن بتوانیم تمامی زبان‌ها را درک کنیم. برنامه‌ی مترجم LG QTranslator به کاربر اجازه می‌دهد نوشتار بسیاری از زبان‌ها را به انگلیسی و سایر زبان‌ها تبدیل کند. تنها کافی است گوشی ال‌جی خود را به سمت متن ناآشنای چینی نشانه بروید تا این برنامه متن انگلیسی آن را در کنار متن چینی نمایش دهد. مزیت این برنامه آن است که همانند سرویس ترجمه گوگل، نیازی به تایپ کلمات نیست و تنها با عکس‌برداری از آن‌ها می‌توانید به معنی‌شان پی ببرید.

برنامه جایگزین: برنامه‌ی Cam Dictionary به شما اجازه می‌دهد تا کلمات را سریعاً ترجمه کنید. تنها کافی است گوشی خود را به سمت کلمات ناآشنا نشانه روید. نسخه رایگان این برنامه دارای محدودیت تعداد لغات است؛ پس اگر بعد از امتحان برنامه آن را مناسب یافتید می‌توانید با پرداخت 1.27 پوند نسخه کامل آن را تهیه فرمایید. از مزیت‌های این برنامه می‌توان به فرهنگ لغات قابل دریافت آن اشاره کرد؛ به گونه‌ای که در زمان عدم اتصال به اینترنت نیز خواهید توانست از قابلیت‌های Cam Dictionary بهره ببرید. در آزمایشاتی که انجام داده‌ایم، این برنامه به سرعت توانست متون چینی را ترجمه کند.

Smart Stay سامسونگ

exlusive-features-android-4

گوشی‌های هوشمند تلفن همراه گاهی خنگ می‌زنند و روی مخمان آفتاب بالانس می‌زنند! این موضوع را زمانی بیشتر احساس می‌کنید که به خصوص مشغول مطالعه بر روی گوشی خود هستید و به ناگاه صفحه خاموش می‌شود. به همین خاطر مرتباً مجبورید صفحه نمایش را لمس کنید تا تایمر مربوط به خاموشی صفحه از نو به کار بیفتد. البته کاربران گوشی‌های سامسونگ که به قابلیت Smart Stay مجهز هستند چنین مشکلی ندارند. این برنامه با استفاده از دوربین مکالمه تصویری می‌تواند چشمان کاربر را تشخیص داده و تا مادامی که وی به صفحه نمایش نگاه می‌کند از خاموش شدن آن جلوگیری ‌نماید. خوشبختانه برای این قابلیت مهم برنامه‌ی جایگزینی وجود دارد.

برنامه جایگزین: SmartStay Ex یک برنامه رایگان است که همان کارکردهای قابلیت Smart Stay را ارائه می‌کند؛ با این تفاوت که تنظیمات آن فراتر از قابلیت سامسونگ است. این برنامه به شما اجازه می‌دهد بازه‌های زمانی که برنامه باید قرارگیری چشمان شما را بررسی کند را تنظیم نمایید؛ همچنین می‌توانید تعداد دفعات عدم مشاهده‌ی چشم کاربر برای خاموشی نمایشگر را نیز مشخص نمایید. از این گذشته نشانه (آیکون) این برنامه که در نوار وضعیت قرار می‌گیرد، به شما اجازه می‌دهد با مشاهده رنگ آن از وضعیت برنامه اطلاع حاصل کنید. نسخه‌ی حرفه‌ای این برنامه تنظیمات بیشتری دارد.

LG Vu Talk

exlusive-features-android-5

قابلیت Vu Talk در گوشی‌های تلفن همراه ال‌جی به شما این امکان را می‌دهد تا تخته سفیدی را با شخصی که آن سوی خط است به اشتراک بگذارید و آنچه که هر دو طرف بر روی این تخته مجازی می‌کشند به رویت طرف مقابل برسد. موردی که قبلاً در سیستم پیغام‌رسان یاهو نیز مشابه آن را داشته‌ایم؛ تا اینکه این قابلیت سر از گوشی‌های هوشمند ال‌جی در آورده است. متأسفانه برای استفاده از این قابلیت، هر دو طرف باید گوشی‌های این کمپانی را داشته باشند.

برنامه جایگزین: برنامه SyncSpace به شما اجازه می‌دهد یک تخته سفید دیجیتالی داشته باشید تا با دوستانی که از اندروید یا گوشی‌های اپلی (سیستم عامل iOS) بهره می‌برند شکلک و تصاویر خط خطی خود را به اشتراک بگذارید. البته تنها نقطه ضعف این برنامه در مقایسه با Vu Talk ال‌جی، عدم توانایی آن در اشتراک گذاری تصاویر و نقشه است.

افزونه‌ی HTC People

exlusive-features-android-6

یکی از مزیت‌های گوشی هوشمند HTC Sense UI وجود افزونه (ویجت) People آن است که می‌تواند به‌روزرسانی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی شما را در صفحه اصلی گوشی نشان دهد. خوشبختانه چندین برنامه وجود دارند که قابلیت مشابهی را به کاربران خود ارائه می‌کنند، هر چند که به زیبایی افزونه‌ی HTC People نیستند.

برنامه جایگزین: Taptu به شما اجازه می‌دهد تا افزونه‌ی اختصاصی خود را بسازید و محتوای آن را از حساب فیس‌بوک، توئیتر یا سایر فیدهای خبری تأمین کنید. برنامه BlingBoard یک افزونه‌ی جذاب 4×4 را در صفحه اصلی ارائه می‌کند که می‌تواند شامل محتوای فیس‌بوک، توئیتر یا حساب جی‌میل کاربران باشد. حتی این برنامه می‌تواند پیامک‌ها و تماس‌های از دست رفته را نیز برای شما فهرست کند.

LG Live Zoom

exlusive-features-android-7

علی‌رغم اینکه صفحات نمایش گوشی‌های پرچم‌دار بازار کیفیت اچ‌دی و فول اچ‌دی را به کاربران خود هدیه می‌کنند، ابعاد این صفحات نمایش نهایتاً به 5 تا 6 اینچ می‌رسد، و نمی‌تواند جزئیات کاملی از فیلم را در اختیار کاربر قرار دهد. به همین روی اگر به دنبال جزئیات بیشتری از تصاویر ویدئویی هستید، لازم است بر روی فیلم بزرگنمایی کنید.

برنامه جایگزین: نسخه رایگان برنامه BSPlayer به شما اجازه می‌دهد تا به سادگی در حین تماشای فایل‌های ویدئویی، آن‌ها را بزرگ‌نمایی کرده و از جزئیاتشان مطلع شوید. این برنامه نیز مشابه Super Video حتی می‌تواند در زمان پخش بر روی کلیه‌ی برنامه‌ها قرارگیرد. این برنامه حتی از حرکات دست نیز پشتیبانی کرده و کنترل پخش فایل‌های ویدئویی را ساده‌تر از همیشه می‌کند.

S Beam سامسونگ

exlusive-features-android-8

از اندروید 4 و بالاتر دستگاه‌هایی که مجهز به چیپست NFC (ارتباطات میدان نزدیک) هستند می‌توانند به کمک قابلیتی به نام Beam با در کنار هم قرار دادن دو ابزار، اقدام به اشتراک اطلاعاتی نظیر شماره تلفن‌ها، تصاویر و دیگر داده‌های کوچک کنند. البته قابلیت S Beam در گوشی‌های سامسونگ پیشرفت زیادی کرده‌اند و با بهره از ارتباطات مستقیم بی‌سیم (Wi-Fi) به جای استفاده از بلوتوث، می‌توانند تا 10 برابر سریع‌تر از نسل‌های قبلی خود اقدام به ارسال اطلاعات کنند.

برنامه جایگزین: علی رغم دشواری پیاده‌سازی قابلیت S Beam، معدود بودن برنامه‌های ثالث به کاربر اجازه می‌دهند با بهره از ارتباطات مستقیم بی سیم (از نوع وای-فای) اقدام به ارسال فایل از یک گوشی به گوشی دیگر کنند. ما تمامی آن‌ها را آزمایش کردیم ولی هیچ یک نتوانستند به صورت خودکار با ضربه زدن پشت دو دستگاه اقدام به انتقال فایل کنند. با این وجود آن‌ها می‌توانند به کمک قابلیت اشتراک‌گذاری اندروید و اطمینان از یکسان بودن برنامه در دو گوشی، به این کار اقدام کنند. دو برنامه‌ای که موفق ظاهر شدند عبارتند از j4velin's WiFi Direct و Billy Lam's Send.

Smart Actions موتورولا

exlusive-features-android-9

هر چند گوشی موتورولا Mobility از سوی گوگل چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما وجود برنامه‌ای نظیر Smart Actions که در حقیقت برنامه اتوماسیون است موجب شده تا انجام امور متفاوت در محصولات موتورولا خودکار شود، مزیتی غیرقابل انکار که در گوشی RAZR خودنمایی می‌کند. به کمک این قابلیت قادر خواهید بود دستگاه را به صورت خودکار به حالت بی‌صدا (Silent) درآورده و زمانی که در جلسه‌های کاری حضور دارید، یا اینکه نیمه شب مشغول همگام‌سازی اطلاعات خود هستید، صدای دستگاه را کم کنید تا سایرین اذیت نشوند.

برنامه جایگزین: با پرداخت 2.49 پوند و خریداری Phone Weaver می‌توانید برنامه‌ای مشابه Smart Actions را داشته باشید. ظاهر این برنامه شباهت بسیار زیادی به نمونه اصلی آن دارد، با این تفاوت که نمی‌توانید تغییرات را در گوشی زمان‌بندی کنید و با توجه به این موضوع آن‌ها را اجرا نمایید. البته این برنامه با ظاهر پیچیده‌ای که دارد می‌تواند تا 200 فعالیت گوناگون را پشتیبانی کند.

Motion Gesture سامسونگ

exlusive-features-android-10

هیچ چیز بدتر از این نیست که بخواهیم صدای زنگ گوشی خود را در حین جلسه‌ای مهم قطع کنیم. گرچه چند سال پیش این کار کلاس خاص خود را داشت؛ اما حالا با بالاتر رفتن فرهنگ عمومی استفاده از گوشی تلفن همراه، این امر کار پسندیده‌ای نیست. خوشبختانه مهندسان چشم بادامی سامسونگ فکری هم به حال این موضوع کرده‌اند؛ بدین ترتیب کاربر قادر خواهد بود تا با چرخاندن گوشی آن را به حالت بی صدا ببرد. از دیگر قابلیت‌های حرکتی سامسونگ می‌توان به Direct Call اشاره کرد، که به محض بردن تلفن به سمت گوش، شروع به شماره‌گیری می‌نماید.

برنامه جایگزین: برنامه‌ی Flip Silent یکی از ساده‌ترین برنامه‌هایی است که به محض برگرداندن گوشی، صدای زنگ آن را قطع می‌کند. برنامه رایگان دیگر، Easy Answer نیز ارائه دهنده‌ی دیگر قابلیت‌های حرکتی است که شامل توانایی پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی آن هم با نزدیک کردن تلفن به گوش است. با این حال اگر مایلید که گوشی خود را سریعاً به حالت بی صدا درآورید، کافی است آن را قدری تکان دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات