با این ترفندها، به‌طور حرفه‌ای از اپل نوت استفاده کنید

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
اپل نوت
اپل با هر به‌روزرسانی iOS و iPadOS قابلیت‌های اپل نوت را بهبود می‌بخشد. در این مقاله، با جدیدترین ترفندهای Apple Notes آشنا می‌شویم.
تبلیغات

اپل نوت از برنامه‌هایی است که حتی اگر از تمام قابلیت‌ها و ترفندهای آن آگاه نباشیم، برای ثبت یادداشت‌های مهم حتماً به آن مراجعه خواهیم کرد؛‌ اما این برنامه ویژگی‌های بسیاری دارد که با دانستن آن‌ها می‌توان بهره‌ی بیشتری از آن برد.

در ادامه، فهرستی از بهترین ترفندهای اپل نوت را مرور می‌کنیم. پیش از شروع، مطمئن شوید که آخرین نسخه‌ی iOS و iPadOS را نصب کرده‌اید؛‌ چراکه برخی از ویژگی‌ها تنها برای نسخه‌های جدید در دسترس قرار دارند.

مرتبط کردن یادداشت‌ها

اگر دو یادداشت جداگانه دارید که به‌نوعی با هم مرتبط هستند، مثلاً یادداشت ضروریاتی که برای مسافرت باید به‌همراه داشته باشید و فهرست مکان‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید، اپل نوت به‌شما امکان می‌دهد چنین یادداشت‌های مرتبطی را با یکدیگر پیوند دهید. برای استفاده از این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یکی از یادداشت‌ها را باز کنید و روی قسمتی از متن، دو بار ضربه بزنید.
  • در منوی پاپ آپ، Add Link را انتخاب کنید.
  • عنوان یادداشتی را که می‌خواهید پیوند دهید، وارد کنید و وقتی نمایان شد، آن را انتخاب کنید.
  • اگر دوست دارید عنوان یادداشت را تغییر دهید، گزینه‌ی Use Note Title as Name را غیرفعال کنید.
  • در آخر، روی Done ضربه بزنید.
صفحه‌ی Add Link
صفحه‌ی Add Link
انتخاب بخشی از متن در اپل نوت

برای حذف یادداشت لینک‌شده نیز روی پیوند ضربه بزنید و نگه دارید، سپس Remove Link را انتخاب کنید.

افزودن فایل PDF به یادداشت‌ها

برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید فایل‌های PDF را از برنامه‌های دیگر به یادداشت‌ها اضافه کنید و در صورت نیاز برخی ویرایش‌های ساده مثل حاشیه‌نویسی را روی آن‌ها انجام دهید.

  • برای افزودن PDF از برنامه‌های دیگر، روی فایل پی‌دی‌اف ضربه بزنید و Share را انتخاب کنید.
  • Notes را لمس کنید.
  • یادداشت جدیدی را انتخاب کنید و Save را بزنید. همچنین می‌توانید پی‌دی‌اف را در یادداشت‌های قبل ذخیره کنید.
افزودن PDF به یادداشت
افزودن PDF به یادداشت جدید
اشتراک‌گذاری PDF

با استفاده‌ از ابزار قلم نیز می‌توانید ویرایش‌های ساده‌ای مثل حاشیه‌نویسی را روی فایل‌های PDF انجام دهید. علاوه‌براین، درست مثل یادداشت‌های معمولی، امکان برجسته‌کردن متن نیز فراهم است. چنانچه موفق نشدید در برنامه‌ی Files پی‌دی‌اف‌های دانلودشده را پیدا کنید، مقاله‌ی محل ذخیره فایل‌های دانلودشده در آیفون به‌ شما در یافتن آن‌ها کمک خواهد کرد.

نمایش خطوط در یادداشت ها

یکی دیگر از ترفندهای کاربردی برای کاربران آیفون نظم‌دادن به یادداشت‌ها با استفاده از سطربندی است. برای انجام این کار یکی از یادداشت‌ها را باز کنید و مراحل زیر را پیش ببرید:

  • روی نماد سه‌نقطه در گوشه‌ی بالا سمت راست ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی Lines & Grids و سپس یکی از طرح‌های موجود را انتخاب کنید.
طرح‌های مختلف جدول در اپل نوت
گزینه‌ی Lines & Grids

تغییر قالب‌بندی یادداشت

در حالت پیش‌فرض، عنوان یادداشت با فونتی بزرگ‌تر از متن اصلی نوشته می‌شود؛ ولی می‌توان آن را تغییر داد. برای تغییر قالب‌بندی یادداشت‌ها طبق فرایند زیر پیش بروید:

  • در یک یادداشت جدید، عنوان دلخواهتان را تایپ و آن را انتخاب کنید.
  • روی نماد Aa در نوار بالای صفحه‌کلید ضربه بزنید.
  • در اینجا می‌توانید در میان گزینه‌های Title، Heading، Subheading و Body یکی را به‌دلخواه انتخاب کنید.
تغییر قالب‌بندی متن
یادداشتی با عنوان برنامه‌ی اول

استفاده از Quick Note

برای اینکه با سرعت بیشتری بتوانید به اپل نوت دسترسی پیدا کنید، به‌جای اینکه هربار به منوی برنامه‌ها بروید، می‌توانید آن را به پنل تنظیمات سریع اضافه کنید تا دسترسی به یادداشت‌ها راحت‌تر باشد. نحوه‌ی افزودن اپل نوت به پنل تنظیمات سریع به‌صورت زیر است:

  • در تنظیمات iOS گزینه‌ی Control Center را انتخاب کنید.
  • به بخش More Controls بروید و روی نماد + در کنار Quick Note ضربه بزنید تا به پنل تنظیمات سریع اضافه شود. پس از آن، برای دسترسی به Quick Note تنها کافی است پنل تنظیمات سریع را به پایین بکشید.
پنل تنظیمات سریع آیفون
تنظیمات Control Center آیفون
تنظیمات Control Center آیفون
تنظیمات آیفون

رمزگذاری یادداشت‌ها

اگر دوست دارید از یادداشت‌های مهم در برابر چشم‌های کنجکاو محافظت کنید، می‌توانید آن‌ها را قفل کنید؛ ولی در نظر داشته باشید که برخی از یادداشت‌ها مثل یادداشت‌های حاوی پیوست‌های ویدیویی، صوتی و PDF را نمی‌توان رمزگذاری کرد.

یادداشت قفل‌شده در آیفون
اپل نوت
قفل‌کردن یادداشت
اپل نوت

برای رمزگذاری یادداشت‌ها، یکی از آن‌ها را باز کنید و روی نماد سه‌نقطه و سپس Lock ضربه بزنید. به‌طور پیش‌فرض می‌توان یادداشت‌های قفل‌شده را با همان رمز عبور یا احراز هویت بیومتریک که برای ورود به آیفون استفاده می‌کنید، مشاهده کرد.

سازماندهی کردن یادداشت‌ها با هشتگ

اگر از iOS 15 یا بالاتر استفاده می‌کنید، برای سازماندهی بهتر یادداشت‌ها، می‌توانید هشتگ‌ها را به متن یادداشت اضافه کنید. برای برچسب‌گذاری یادداشت‌ها، تنها کافی است داخل هر یادداشت، علامت # و سپس کلمه‌ی مدنظرتان را تایپ کنید. پس از ایجاد یک برچسب، فقط با تایپ علامت # و انتخاب برچسب، می‌توانید از همان برچسب در یادداشت‌های دیگر استفاده کنید.

برچسب‌های Apple Notes
فهرست نوت‌های آیفون
هشتگ‌گذاری در یادداشت

برای افزودن یکی از برچسب‌های فعلی به چندین یادداشت، روی نماد سه‌نقطه در گوشه‌ی بالا سمت راست ضربه بزنید و Select Notes را انتخاب کنید. روی تمام یادداشت‌های مدنظرتان برای برچسب‌گذاری ضربه بزنید، گزینه‌ی Tag را در پایین صفحه را انتخاب و برچسب مدنظر را اضافه کنید.

ویرایش گروهی یادداشت‌ها

یکی از ویژگی‌های قابل توجه و بسیار کاربردی اپل نوت، امکان اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با استفاده‌ از گزینه‌ی Collaborate است. بر این اساس، می‌توانید شخص دیگری را اضافه کنید که امکان ویرایش یادداشت‌های شما را داشته باشد. برای این کار، یکی از یادداشت‌ها را باز کنید و مراحل زیر را پیش ببرید:

  • روی نماد اشتراک‌گذاری در نوار بالا ضربه بزنید.
  • اطمینان حاصل کنید که گزینه‌ی Collaborate انتخاب شده است (اگر می‌خواهید مخاطبتان امکان ویرایش را نداشته باشد، با انتخاب Send Copy فقط یک نسخه‌ی کپی از یادداشت را ارسال کنید).
  • برنامه‌ و مخاطب مدنظرتان را انتخاب کنید و یادداشت را با او به اشتراک بگذارید.
به اشتراک‌گذاری یادداشت
یادداشتی در اپل نوت

تمام تغییرات ایجادشده در یادداشت را می‌توانید تحت نظر داشته باشید. درصورتی‌که تصمیم گرفتید اشتراک‌گذاری را متوقف کنید، تنها کافی است روی نماد Collaborate (که شبیه شخص و علامت مثبت به‌نظر می‌رسد) در بالای یادداشت ضربه بزنید.

ایجاد جدول در یادداشت

استفاده از جدول نیز می‌تواند برای سازماندهی یادداشت‌ها مفید باشد. برای ایجاد جدول، به یکی از یادداشت‌ها بروید و روی نماد جدول در بالای صفحه‌کلید ضربه بزنید. در سمت چپ و بالای جدول، دو نماد سه‌نقطه وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید برای افزودن و حذف ستون و سطر استفاده کنید.

افزودن ستون جدید به جدول
افزودن سطر جدید به جدول

تغییر پیش‌نمایش یادداشت‌ها

وقتی اپل نوت را باز می‌کنید، فهرست یادداشت‌ها به‌طور پیش‌فرض با عنوان و چند کلمه‌ی اول یادداشت به نمایش در می‌آیند؛ ولی می‌توانید نمای یادداشت‌ها را تغییر دهید تا به‌صورت تصاویر کوچک نمایش داده شوند.

تغییر نمای یادداشت‌ها در اپل نوت

برای انجام این کار، روی نماد سه‌نقطه در گوشه‌ی بالا سمت راست برنامه ضربه بزنید و از منو گزینه‌ی View as Gallery را انتخاب کنید.

ایجاد پوشه‌ هوشمند

می‌توانید پوشه‌ی هوشمند را براساس برچسب‌های خاصی ایجاد کنید تا همه‌ی یادداشت‌های حاوی برچسب مذکور، به‌طور خودکار به پوشه اضافه شوند. برای ایجاد Smart Folder مراحل عنوان‌شده در زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه‌ی اصلی Notes، روی نماد پوشه در قسمت پایین سمت چپ ضربه بزنید تا یک پوشه ایجاد شود.
  • برای ایجاد پوشه‌ی هوشمند، گزینه‌ی Make Into Smart Folder را انتخاب کنید.
  • در صفحه‌ی بعد، فیلترهای مدنظرتان را اعمال کنید و در نهایت Done را بزنید.
افزودن فیلتر به پوشه‌ی هوشمند
ایجاد پوشه‌ی جدید در اپل نوت
فهرست پوشه‌های ایجادشده در اپل نوت

آیا ترفند مهم دیگری را می‌شناسید که جای آن در فهرست بهترین ترفندهای Apple Notes خالی باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات