چطور هک‌ شدن اپل آیدی را تشخیص دهیم؟

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
گزینه اپل آیدی در تنظیمات آیفون
حساب اپل آیدی مانند هر حساب کاربری دیگری در معرض هک‌ شدن قرار دارد؛ اما چگونه می‌توان از هک‌ شدن اپل آیدی مطلع شد؟
تبلیغات

موضوع هک اپل آیدی لزوماً قرار نیست به مقایسه امنیت iOS و اندروید ارتباطی داشته باشد؛ اما می‌توان سناریوهایی را متصور شد که با استفاده از نقص امنیتی سیستم‌عامل هک صورت گرفته باشد. در هر صورت راه‌ هایی برای حفظ ایمنی و حریم خصوصی در دنیای دیجیتال وجود دارد تا خاطر شما را از نفوذ افراد سودجو آسوده کند.

کاربران ایرانی آیفون علاوه‌بر مابه‌تفاوت زیادی که باید بابت قیمت گوشی آیفون به‌دلیل قوانین وارداتی بدهند، به‌دلیل محدودیت‌ها امکان فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی را نیز در ساخت اپل آیدی ندارند تا یک لایه امنیتی بیشتر از رمزعبورشان محافظت کند. از سویی دیگر، امکان استفاده از Google Authenticator نیز به‌عنوان راه جایگزین وجود ندارد.

هک کردن چیست؟ معرفی، انواع و همه آنچه باید بدانید
هک کردن چیست؟ معرفی، انواع و همه آنچه باید بدانید
مطالعه '14

تنها راه‌ چاره انتخاب امن ترین پسورد ممکن برای حساب‌ کاربری اپل آیدی خواهد بود؛ همچنین، بررسی و نظارت بر جزئیات اپل آیدی و ایمیل‌های دریافتی نیز می‌تواند در این مسیر به‌عنوان علائم هک شدن اپل آیدی در نظر گرفته شوند؛ اما چگونه می‌توان متوجه شد که اپل هک شده است؟

راه‌ های تشخیص هک شدن اپل آیدی

  • اعلان‌های هشدار یا ایمیل‌هایی از فعالیت‌های مشکوک و تلاش برای ورود به دستگاه‌های ناشناس دریافت می‌کنید.
  • مشاهده فعالیت‌های غیرمعمول مانند تاریخچه‌ی پیام‌هایی که شما ارسال نکرده‌اید یا حذف‌ و خرید برنامه‌هایی که شما از آن اطلاعی ندارید.
  • کار نکردن رمزعبور یا تغییر برخی جزئیات حساب اپل آیدی یا در بدترین حالت قفل‌ شدن دستگاه شما با قرار گرفتن در حالت گمشده (Lost Mode) توسط فردی به‌ غیر از شما.

یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص هک شدن اپل آیدی، بررسی دستگاه‌های فعال توسط اپل آیدی در بخش تنظیمات آیفون است که در ادامه مراحل آن را آموزش می‌دهیم.

بررسی ورود به اپل آیدی

در بخش تنظیمات آیفون می‌توانید جزئیات ورود به حساب اپل آیدی را مشاهده کنید و اگر دستگاهی وارد حساب اپل آیدی شما شده باشد که نمی‌شناسید، به‌راحتی می‌توانید با کمک رمزعبور و سؤالات امنیتی نشست فعال ناشناس را حذف کنید.

ورود به اپل آیدی در تنظیمات آیفون ۱۳
شماره (۱)
تنظیمات آیفون ۱۳ اپل آیدی
شماره (۲)

مرحله اول: وارد تنظیمات (Settings) شوید.

مرحله دوم: در بالای صفحه روی مشخصات اپل آیدی بزنید.

مرحله سوم: در این صفحه که جزئیات تنظیمات حساب اپل آیدی و آی‌کلود دردسترس قرار دارد، کمی صفحه را بالا بکشید و در آخرین ردیف، دستگاه‌هایی را که اپلی آیدی روی آن فعال است، مشاهده کنید.

اگر دستگاه فعال، آیفون خودتان باشد، بعید است اپل آیدی هک شده باشد؛ اما اگر نشست‌های فعال در دستگاه‌های ناشناس مشاهده می‌شود می‌توانید با ادامه‌ی مراحل آن را حذف کنید.

حذف نشست‌های فعال اپل آیدی

آموزش حذف نشست‌های فعال اپل آیدی را طبق iOS 15 پیش می‌‌بریم. ممکن است در نسخه‌های جدیدتر iOS تفاوت‌های جزئی مشاهده کنید.

مانند روش قبلی مراحل را طی کنید و زمانی که به مرحله‌ی بررسی دستگاه‌های فعال اپل آیدی خود رسیدید، مراحل زیر را طی کنید:

تنظیمات آیفون ۷ پلاس اپل آیدی
شماره (۱)
ورود به اپل اپل آیدی در آی‌اواس ۱۵
شماره (۲)
پرسش‌های امنیتی اپل آیدی و کیبورد مایکروسافت SwiftKey
شماره (۳)
حذف دستگاه ناشناس فعال روی اپل آیدی
شماره (۴)

مرحله اول: روی نام دستگاه مشکوک بزنید.

مرحله دوم: در این مرحله باید رمزعبور اپل آیدی خود را وارد کنید.

مرحله سوم: سپس برای اطیمنان از این که اپل آیدی شخصی خودتان است، باید به دو پرسش امنیتی پاسخ دهید.

مرحله چهارم: اکنون جزئیات دستگاه ناشناس را مشاهده می‌کنید و می‌توانید با لمس گزینه Remove from Account به دسترسی آن خاتمه دهید.

پس‌ از این مراحل، حتماً رمز ورود به اپل آیدی خود را عوض کنید و برای اطمینان بیشتر روی آدرس ایمیلی که برای ساخت اپل آیدی از آن استفاده کرده‌اید، احراز هویت دو عاملی توسط برنامه‌های گوگل Authenticator یا نمونه‌ی مایکروسافتی را فعال کنید.

جمع‌بندی

به‌طور کلی اگر اپل آیدی حذف شده باشد؛ اما فعالیتی با حساب اپل آیدی انجام نشود و رمزعبور آن توسط هکر تغییر نکند، امکان تشخیص هک اپل آیدی به‌ صفر می‌رسد. با‌این‌حال، برای اطمینان از امنیت حساب‌های کاربری از رمزعبور قوی استفاده کنید و برنامه‌های احراز هویت دوعاملی را نیز حتماً فعال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات