آموزش نصب اندروید ۱۴ در گوشی‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند!

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
اندروید ۱۴
اگر گوشی شما به اندروید ۱۴ به‌روز نمی‌شود، با روش‌های رسمی گوگل این کار را ممکن کنید!
تبلیغات

اندروید ۱۴ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل است که در‌حال‌حاضر، تنها برای گوشی‌ های پیکسل در‌دسترس است. دیگر کاربران با سایر گوشی‌های اندرویدی همیشه باید مدت بیشتری را درمقایسه‌با گوشی‌های گوگل منتظر دریافت آپدیت‌ها بمانند که به سیاست گوگل برای فروش بیشتر محصولات خود برمی‌گردد.

در‌این‌بین، علاوه‌بر کاربرانی که باید منتظر دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۴ بمانند، کاربرانی نیز هستند که هرچقدر هم انتظار بکشند، چنین آپدیتی برایشان عرضه نمی‌شود. منظور ما این است که شرکت سازنده برای چنین گوشی‌هایی آپدیت اندروید ۱۳ و نسخه‌های قبل از آن را در نظر گرفته و اندروید ۱۴ را برای گوشی‌های جدیدتر منتشر خواهد کرد.

اگر شما نیز گوشی‌ای دارید که تا حد زیادی قدیمی شده و حاضرید برای امتحان نسخه‌ی جدید اندروید خطرپذیری خود را افزایش دهید، با آموزش نصب اندروید ۱۴ همراه زومیت باشید. روش‌هایی که در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم آموزش دهیم، روش‌های رسمی، اما غیرمعمولی هستند و مسلماً باگ‌ها و مشکلاتی خواهند داشت که باید دید روی هر گوشی چگونه عمل می‌کنند.

زومیت هیچ‌گونه مسئولیتی درقبال مشکلات احتمالی ندارد و توصیه می‌کنیم که تنها اگر اطلاعات کافی در این زمینه دارید، آن‌ها را نصب کنید و پیش از هر اقدامی، حتماً از تمام اطلاعات موجود در گوشی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

همچنین، روش‌های که در‌ادامه خواهیم گفت، به‌طور‌کلی بیان‌ شده‌اند و مخصوص یک مدل یا یک برند خاص نیستند و بهترین روش تا پیش از عرضه‌ی رام‌های کاستوم (غیررسمی) پایدار شناخته می‌شوند.

نصب اندروید جدید از‌طریق Generic System Images

Generic System Images یا به‌اختصار GSI به پیاده‌سازی اندروید خالص با استفاده از کدهای پروژه منبع‌باز اندروید (AOSP) گفته می‌شود که به‌ خوبیِ رام‌های رسمی یا استوک اصلاحات لازم روی آن‌ صورت نگرفته است.

توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای اندروید می‌توانند جدیدترین GSIهای اندروید را نصب کنند تا امکانات نسخه‌های بعدی را در قالب به‌روزرسانی‌های بتا تجربه کنند. همان‌طور‌که گفتیم، از‌آن‌جا‌‌که کدهای GSI منبع‌باز (Open Source) هستند، قابلیت بهبود عملکرد از‌طریق راهکارها و کدهای دیگران را نیز دارند؛ بنابراین، اگر شما نیز یکی از برنامه‌نویسان حرفه‌ای اندروید هستید، شاید از این طریق بتوانید سایر توسعه‌دهندگان اندروید در سطح جهانی را بیشتر با کارها و پروژه‌هایتان آشنا کنید.

از مزایای نصب اندروید ۱۴ بتا از‌طریق روش GSI می‌توان به ویژگی‌های بنیادی این نسخه از اندروید مانند سفارشی‌سازی قفل صفحه‌نمایش، تولید تصاویر پس‌زمینه با کمک هوش مصنوعی، کیفیت بهبودیافته تصاویر ثبت‌شده با دوربین و سایر ویژگی‌های امنیتی و دسترسی‌های بیشتر اشاره کرد.

بهتر است از بحث‌های تکمیلی بگذریم تا به آموزش فلش رام‌های GSI برسیم. ابتدا باید با برنامه‌ای مانند CPU-Z یا مشابه آن، از معماری پردازنده‌ی خود اطلاع پیدا کنید. سپس، Android 14 QPR1 (Beta 1) را از لینک‌های زیر دانلود کنید.

Download Links

Android 14 QPR1 (Beta 1)

دانلود

ARM64 + GMS

دانلود

ARM64

دانلود

x86_64 + GMS

دانلود

x86_64

  • تاریخ انتشار: ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳
  • شماره‌ی ساخت: U1B1.230908.003
  • بسته‌ی امنیتی: سپتامبر ۲۰۲۳
  • نسخه‌ی گوگل پلی سرویس: 23.32.17

در طول نصب، ممکن است با مشکلاتی از‌جمله گیر‌کردن در چرخه‌ی بوت یا نداشتن صدا مواجه شوید. سعی کنید مشکلات این‌چنینی را با بوت‌کردن گوشی به ریکاوری و انجام ریست فکتوری از آن‌جا رفع کنید.

نکات مهمی که پیش از نصب اندروید GSI باید به آن‌ها دقت کنید

  • حداقل ۵۰ درصد شارژ باتری داشته باشید.
  • از همه‌ی اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.
  • بوت‌لودر دستگاه باید آنلاک باشد. انجام این کار در هر مدلی از گوشی متفاوت است؛ بنابراین، سعی کنید با آموزش مناسب مدل خود بوت‌ لودر را آنلاک کنید. قبلاً در مقاله‌های آموزش جامع آنلاک گوشی‌های شیائومی و آموزش جامع آنلاک گوشی‌های هوآوی، نحوه‌ی آنلاک‌کردن بوت‌لودر مدل‌های یادشده را توضیح دادیم.
  • OEM Unlocking و USB Debugging را در دستگاه خود فعال کنید.
  • درایورهای USB Android را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود دانلود و نصب کنید و یک سیم USB نیز کنارتان باشد.
  • بسته به نوع سیستم‌عامل (ویندوز یا مک) درایورهای ADB & Fastboot را برای شناسایی گوشی در حالت فست بوت نصب کنید

رعایت نکات گفته‌شده ضروری است و در‌ادامه با تمام آن‌ها سروکار داریم.

مراحل نصب اندروید ۱۴

  • ابتدا گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید که هم می‌توانید از تنظیمات خود گوشی و هم ازطریق فضای ریکاوری گوشی این کار را انجام دهید. سپس، آن را به کامپیوتر وصل کنید و در‌صورت درخواست اجازه، دسترسی‌های لازم را به سیستم بدهید.
  • فایل دانلود‌شده اندروید GSI 14 را به لپ تاپ یا کامپیوتر منتقل و آن را از حالت فشرده خارج کنید. برای سهولت کار، فایل‌های system.img و vbmeta.img در پوشه‌ی ADB & Fastboot کپی و جای‌گذاری کنید.
اندروید GSI
  • اکنون در همان پوشه‌ی GSI که آن را از حالت فشرده خارج کرده بودید، صفحه‌ی ترمینال ویندوز یا CMD را اجرا کنید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما آسان‌ترین روش این است که در محیط پوشه در‌حالی‌که دکمه‌ی Shift را نگه داشته‌اید، راست‌کلیک و روی گزینه‌ی Open in Terminal کلیک کنید. همچنین، اگر می‌خواهید از محیط CMD استفاده کنید، کلمه‌ی cmd را در بخش Run ویندوز (Win + R) وارد کنید و اینتر بزنید و در صفحه‌ی باز‌شده به آدرس فایل GSI بروید.
  • دستور adb reboot bootloader را وارد کنید و اینتر بزنید تا گوشی وارد فضای فست‌بوت یا بوت‌لودر شود. بعد از این کار، گوشی ری‌استارت و وارد فست‌بوت می‌شود. همچنین، با تایپ دستور fastboot devices و دریافت ID فست‌بوت گوشی خود، از ورود به بخش مذکور می‌توانید مطمئن شوید.
  • در مرحله‌ی بعد، باید با اجرای دستور fastboot flash vbmeta vbmeta.img، قابلیت Android Verified Boot یا AV‌B را غیرفعال کنید. این دستور در‌صورتی به‌درستی اجرا می‌شود که فایل‌های گفته‌شده را در پوشه‌ی ADB & Fastboot کپی کرده باشید.
  • سپس برای حذف پارتیشن سیستم‌‌عامل فعلی و آماده‌سازی برای نصب نسخه‌ی بعدی، دستور fastboot erase system را تایپ کنید و اینتر بزنید.
  • بعد از اینکه سیستم‌عامل قبلی به‌درستی حذف شد، دستور fastboot flash system system.img را برای نصب بسته‌ی اندروید ۱۴ GSI تایپ کنید و اینتر بزنید.
  • پس از این کار، مراحل نصب شروع می‌شود و بسته به سرعت حافظه‌ی گوشی زمان‌بر خواهد بود؛ پس تا انتها منتظر بمانید. پس از اینکه مراحل نصب به‌پایان رسید دستور fastboot -w را برای وایپ یا حذف کامل دیتای کاربرد وارد کنید و اینتر بزنید.

حال کار تمام است و برای ری‌استارت‌شدن دستگاه، دستور fastboot reboot را در CMD تایپ کنید و اینتر بزنید. ممکن است بالا‌آمدن اولیه‌ی گوشی مدتی طول بکشد. اگر همه‌چیز را درست طبق دستورها انجام داده باشید، اکنون گوشی شما با اندروید ۱۴ بالا خواهد آمد.

نصب اندروید جدید ازطریق Dynamic System Updates (پیشنهادی)

قابلیت Dynamic System Updates یا به‌اختصار DSU به شما امکان می‌دهد تا نسخه‌ی جدید اندروید را بدون تعویض رام رسمی و به‌عنوان سیستم‌عامل مهمان اجرا کنید. در‌واقع، DSU هم همان اندروید GSI را نصب می‌کند؛ اما سختی‌های کمتری دارد و به دستورهای فست‌بوت نیز نیازی نیست.

DSU که به‌معنی به‌روزرسانی پویای سیستم‌عامل است، برای اولین‌بار در اندروید ۱۰ معرفی و بعداً در اندروید ۱۱ با بهبود‌های زیادی همراه شد. این قابلیت به دوستداران دنیای تکنولوژی کمک می‌کند تا سیستم‌عامل جدیدتر را به‌صورت مهمان اجرا کنند و هر موقع که خواستند، به نسخه‌ی رسمی پیشین بازگردند؛ بنابراین، بهتر است که برای استفاده از این روش، نسخه‌ی اندروید شما حداقل ۱۰ یا ۱۱ باشد.

یادتان باشد که دیگر نیازی نیست فایل GSI را به‌صورت دستی دانلود کنید؛ زیرا هرآنچه نیاز باشد، ازطریق فرایند DSU به‌صورت خودکار نصب می‌شود. بااین‌حال، در این روش نیز بوت‌‌لودر شما باید آنلاک شده باشد. همچنین، بار‌دیگر تأکید می‌کنیم که زومیت مسئولیتی درقبال مشکلات احتمالی نخواهد داشت.

مراحل نصب

  • ابتدا باید گزینه‌ی Developer options را در گوشی اندرویدی خود فعال کنید. برای این کار در تنظیمات به About Phone بروید و روی Build Number هفت بار یا بیشتر ضربه بزنید تا Developer options برایتان فعال شود.
  • حال به عقب برگردید و در تنظیمات به Developer options بروید. این گزینه ممکن است باتوجه‌به مدل گوشی در صفحات مختلفی قرار بگیرد؛ اما معمولاً می‌توان آن را به‌عنوان آخرین گزینه در تنظیمات یافت. سپس، در این بخش گزینه‌ی USB Debugging را فعال کنید.
  • در همان منو Developer options، به پایین اسکرول کنید تا با گزینه‌ی DSU Loader مواجه شوید. سپس، روی آن کلیک کنید. در این مرحله، به اتصال اینترنت و در‌صورت نیاز به یکی از ابزارهای تغییر IP احتیاج خواهید داشت.
  • پس از این کار، سیستم به‌صورت خودکار تمام رام‌های GSI که برای مدل گوشی شما وجود دارد، پیدا می‌کند و آن‌ها را مانند عکس زیر نمایش می‌دهد.
DSU Loader

ممکن است چندین رام مانند GSI ARM64 و GSI+GMS ARM64 یا چیزی شبیه به این‌ها را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید برنامه‌های گوگل از قبل در رام GSI نصب شده باشند، حتماً بسته‌ی GSI+GMS ARM64 را انتخاب کنید؛ اما اگر برنامه‌های گوگل را نمی‌خواهید، بسته‌ی GSI ARM64 را انتخاب کنید.

  • بعد از اینکه بسته‌ی مدنظر خود را انتخاب کردید، سیستم به‌صورت خودکار آن را دانلود می‌کند و در پایان، اعلان زیر به شما نشان داده خواهد شد. درنهایت، روی RESTART کلیک کنید و تا بالاآمدن رام جدید صبور باشید.
DSU Loader

روش DSU Loader روش آسان‌تری به‌خصوص برای افراد تازه‌کار یا کسانی است که در این زمینه تجربه‌ی خاصی ندارند. همچنین، احتمال بریک‌شدن یا گیرکردن در چرخه‌ی بوت نیز در‌مقایسه‌با فلش رام با فست‌بوت بسیار کمتر است.

اگر روش‌های گفته‌شده برای شما مفید بود یا قبلاً یکی از آن‌ها را امتحان کرده‌اید، تجربه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید و به بهتر‌شدن این آموزش کمک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات