چگونه پیش از خرید آیفون دست دوم از سرقتی نبودن آن مطمئن شویم؟

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
 آیفون دست دوم سرقتی
اگر قصد خرید آیفون دست دوم دارید و می‌خواهید از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید، باید پیش از خرید، مراحلی را دنبال کنید.
تبلیغات

آیفون‌ از زمان عرضه تا کنون، از یک گوشی هوشمند معمولی فراتر رفته؛ بنابراین جای تعجب نیست که با وجود رقابت شدید در بازار گوشی‌ هوشمند، اپل هر سال موفق به حفظ رتبه برتر می‌شود.

میل شدید مردم به خرید آیفون و بازار گرم این گوشی و افزایش شدید قیمت‌ گوشی آیفون، بیش‌ازهمیشه باعث افزایش آمار سرقت آیفون شده است. خوشبختانه اپل، فروش آیفون‌های مسروقه را برای سارقان بسیار دشوار کرده است. یک آیفون دزدیده‌شده به اپل آیدی صاحب اصلی آن پیوند می‌خورد و با هیچ حساب اپل آیدی دیگر کار نمی‌کند. علاوه‌براین برنامه Find My iPhone به صاحبان قانونی اجازه می‌دهد دستگاه خود را پیدا کنند و از راه دور داده‌های آن را پاک یا قفل کنند.

اگر قصد خرید آیفون دست دوم دارید و می‌خواهید از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید، می‌توانید از روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید.

چرا باید دزدی نبودن آیفون را بررسی کنیم؟

حتی اگر از دید اخلاقی به خرید آیفون دزدیده‌شده نگاه نکنیم، دلایل زیادی وجود دارد که چرا خرید آیفون سرقتی ارزشش را ندارد.

با خرید یک آیفون دزدیده‌شده هر لحظه ممکن است پلیس شما را ردیابی کند و گوشی را بدون در نظر گرفتن مبلغی که برایش هزینه کرده‌اید، به صاحب اصلی آن برگرداند.

از دردسرهای مربوط به این موضوع بگذریم، به ویژگی‌های امنیتی تعبیه‌شده در آیفون می‌رسیم که می‌تواند مانعی به بزرگی مورد اول باشد. ویژگی‌های امنیتی موجود در آیفون در صورت به سرقت رفتن آن می‌تواند دستگاه را کاملاً غیرقابل استفاده کند.

Activation lock یا قفل فعال‌سازی دستگاه‌های اپلی

Activation lock یا قفل فعال‌سازی برای همه دستگاه‌های اپلی شما اعمال می‌شود. اگر دستگاهی توسط شخص دیگری قفل شده باشد، نمی‌توانید آن را راه‌اندازی کنید.

قفل فعال‌سازی اپل به این معنی است که نمی‌توانید آیفون را راه‌اندازی کنید و از آن به عنوان گوشی خودتان استفاده کنید، مگر اینکه مالک قبلی ابتدا از حساب اپل آیدی خود خارج شود. در واقعیت وقتی آیفون فردی به سرقت می‌رود، او دائماً از حساب اپل آیدی خود برای ردیابی مکان آیفون دزدید‌ه‌شده استفاده می‌کند.

حتی اگر راهی برای دور زدن قفل فعال‌سازی اپل بیابید، اگر مالک قبلی دزدیده شدن آن را به مراجع قضایی گزارش دهد، تمام اپراتورهای تلفن همراه، جلوی فعالیت سیم‌کارت را می‌گیرند و هیچ سیم‌کارتی در آیفون کار نخواهد کرد.

چگونه سرقتی نبودن آیفون دست دوم را بررسی کنیم؟

اگر شک دارید آیفون دست دومی که قصد خرید آن را دارید، سرقتی است یا حتی اگر هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، بهتر است با طی کردن مراحل زیر از دزدی نبودن آیفون کارکرده اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی ابتدا باید شماره IMEI آیفون را پیدا کنید. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید بسته به مدل دستگاه، IMEI را پیدا کنید. رایج‌ترین راه، شماره‌گیری #06#* یا رفتن به بخش About در صفحه تنظیمات است. برای پیدا کردن IMEI در تنظیمات:

  • از تنظیمات به General بروید و روی About ضربه بزنید.
  • پایین بروید تا IMEI را بیابید.
پیدا کردن شماره IMEI آیفون
پیدا کردن شماره IMEI آیفون
پیدا کردن شماره IMEI آیفون

اکنون که شماره IMEI آیفون را پیدا کردید، وقت بررسی کردن آن رسیده است. ابتدا IMEI آیفون را که در تنظیمات پیدا کردید با IMEI روی جعبه که کنار بارکد است، تطبیق دهید. این اولین روش برای اطمینان از دزدی نبودن آیفون است.

سپس برای بررسی این که گزارشی در مورد سرقت گوشی وجود ندارد، می‌توانید به دو وب‌سایت همیاب ۲۴ و IMEI pro سر بزنید.

استعلام آیفون در سامانه همیاب ۲۴

همیاب 24 سامانه دانش بنیان استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ سرقتی/مفقودی در کشور است. این سامانه در خصوص تسهیل و تسریع فرایند ردیابی، بستری مناسب فراهم کرده است. سامانه همیاب 24 با ارائه قابلیت استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ، گامی مؤثر در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خرید و فروش دستگاه‌های دیجیتال برداشته است. برای اطمینان از دزدی نبودن آیفون در سامانه همیاب ۲۴ مراحل زیر را طی کنید:

  • شماره IMEI دستگاه را وارد کرده و روی استعلام کلیک کنید.
  • اکنون می‌توانید نتیجه استعلام آیفون را به همراه اطلاعات دیگر مشاهده کنید.
استعلام آیفون در سامانه همیاب ۲۴
استعلام آیفون در سامانه همیاب ۲۴

استعلام آیفون در وب‌سایت IMEI pro

  • برای بررسی به وب‌سایت IMEI pro بروید. IMEI pro به گزارش‌های اپراتورهای سراسر جهان دسترسی دارد.
  • شماره IMEI دستگاه را وارد کنید. آزمون کپچا را پشت سر بگذارید و برای تأیید گزینه Check را انتخاب کنید.
بررسی سرقتی نبودن آیفون در وب‌سایت imei pro
  • اکنون به بخش Blacklist status دقت کنید. اگر گزارش شده باشد که دستگاه مورد نظر گم شده یا به سرقت رفته است، می‌توانید جزئیات آن را در این بخش مشاهده کنید.
بررسی آیفون دزدی شده
استعلام آیفون در وب‌سایت IMEI pro
  • در تصویر بالا، ما IMEI گوشی خودمان را بررسی کردیم و از آنجا که پیش‌تر هیچ گزارشی در مورد سرقت آن ثبت نکرده بودیم، روبه‌روی قسمت Blacklist status یک تیک سبز و CLEAN را می‌بینیم که یعنی گوشی وارد بلک‌لیست نشده است.

بد نیست بدانید IMEI pro نه‌تنها از اپل بلکه تقریباً از تمامی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند.

اگر فروشنده شماره IMEI را به اشتراک نگذاشت، چه کنیم؟

اگر اینترنتی خرید می‌کنید، غیرعادی نیست که فروشنده از به اشتراک گذاشتن شماره IMEI با شما خودداری کند. بالأخره شما هم در اینترنت برای آن‌ها غریبه هستید.

به‌هیچ‌وجه تا زمانی که نتوانسته‌اید از شماره IMEI استفاده کنید تا مطمئن شوید که آیفون سرقتی یا در لیست سیاه نیست، با خرید آن موافقت نکنید.

مقاله‌های مرتبط:

اول از همه سعی کنید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. در مرحله بعد از فروشنده بخواهید با استفاده از وب‌سایت‌های IMEI pro، شماره IMEI را برای شما بررسی کند. سپس از او بخواهید که یک اسکرین‌شات از تنظیمات آیفون و نتایج اسکن را به شما نشان دهد. برای اطمینان او می‌تواند در هر دو اسکرین‌شات بخشی از اعداد را به‌طور تصادفی محو کند و سپس آن را برای شما ارسال کند.

مطمئن شوید که تعداد کافی از اعداد شماره IMEI قابل مشاهده هستند تا بتوانید اطمینان پیدا کنید که با تنظیمات و نتایج اسکن مطابقت دارد.

هنگام خرید آیفون‌های دست دوم هشیار باشید

خرید وسیله الکترونیکی دست دوم، بازی برد یا باخت است. در صورت خرید آیفون دست دوم باید به هر طریقی که می‌توانید از دزدی نبودن آن مطمئن شوید. از آنجا که شرکت‌های مخابراتی آیفون‌هایی را که سابقه گم یا سرقت شدن دارند مسدود می‌کنند، این گوشی‌ها پس از خریداری قابل استفاده نیستند. همان‌طور که دیدید، با طی کردن مراحل ساده می‌توانید از سرقتی نبودن گوشی مورد نظر مطمئن شوید؛ بنابراین هنگام خرید گوشی کارکرده به هیچ وجه بررسی آن را پشت گوش نیندازید.

سوالات متداول زومیت

  • چگونه پیش از خرید آیفون دست دوم از سرقتی نبودن آن مطمئن شوم؟

    با پیدا کردن IMEI آیفون به سامانه همیاب ۲۴ یا IMEI pro بروید تا از سرقتی نبودن آن استعلام بگیرید.

  • چگونه شماره IMEI آیفون را پیدا کنم؟

    این شماره کنار بارکد روی جعبه قرار دارد.

    در تنظیمات گوشی به General و سپس About بروید و IMEI را پیدا کنید.

    #06#* را شماره‌گیری گنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات