بررسی تغییرات هوشمندانه‌ گوگل در مورد تنظیمات سریع و اطلاع‌رسانی‌ها در‌اندروید ۴.۲

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
مطالعه 5 دقیقه
مدت‌هاست که کاربران‌ اندروید طالب قابلیت انجام تنظیمات سریع از طریق نوار پایین‌رونده‌ی نوتیفیکیشن‌ها هستند. احتمالاً این قابلیت را می‌شناسید و در وسایل‌ اندرویدی از آن بهره‌مند شده‌اید. در واقع بسیاری از تولیدکنندگان چنین نیاز مهمی‌ را حس کرده و تنظیمات سریع را به شکل‌های مختلف به نوار نوتیفیکیشن اضافه نموده‌اند. اما گوگل در نسخه‌های اصلی‌ اندروید تاکنون چنین قابلیتی را اضافه نکرده بود. بالاخره در نسخه‌ی ۴.۲‌ اندروید که به تازگی عرضه شده، این قابلیت هم اضافه شده است. در ادامه به بررسی این قابلیت در‌ اندروید ۴.۲ می‌پردازیم.
تبلیغات

انجام تنظیمات از طریق بخش تنظیمات سریع یا Quick Settings در نوار اطلاع‌رسانی‌ها کاربرد زیادی دارد. در رام‌های سفارشی اندروید و‌ پوسته سفارشی که کارخانه‌های مختلف برای محصولات خود ارائه می‌کنند، چنین قابلیتی را بارها و بارها دیده‌اید. حتی نرم‌افزارهایی هم برای اضافه کردن چنین قابلیتی عرضه شده است.

مقاله‌های مرتبط:

    بعد از یک انتظار طولانی، گوگل هم این نیاز مهم را تشخیص داده و در آخرین نسخه‌ اندروید آبنبات پاستیلی آن را اضافه کرده است. اما گوگل این کار را کمی‌ متفاوت از سایرین انجام داده است. همیشه تنظیمات سریع برای فعال یا غیرفعال کردن برخی امکانات سیستم عامل به کار می‌رفت اما گوگل این روش را دنبال نکرده و قابلیت‌های بیشتری را به تنظیمات سریع اضافه کرده است. بهتر است نگاهی به سیستم عامل‌اندروید ۴.۲ بیاندازیم و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

    خلاصه‌ی مطلب این است: وقتی نوار اطلاع‌رسانی‌ها را به پایین می‌کشید، مثل همیشه اطلاع‌رسانی‌ها را مشاهده می‌کنید. تنها تفاوت این است که جایی که همیشه دکمه‌ی تنظیمات قرار می‌گرفت، حالا چیز دیگری دیده می‌شود. این آیکون جدید تصویر پروفایل گوگل شما را به همراه ۵ تصویر بندانگشتی نشان می‌دهد که پیش‌نمایشی از تنظیمات هستند.

    با فشار دادن دکمه‌ی جدید، بخش اطلاع‌رسانی‌ها چرخیده و تنظیمات سریع نمایش داده می‌شود. آیکونی در گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه برای سوییچ کردن بین دو بخش تنظیمات سریع و اطلاع‌رسانی‌ها قرار دارد. لیست تنظیمات شامل موارد زیر است:

    • پروفایل گوگل پلاس شما: اگر وارد حساب کاربری خود درگوگل پلاس شده باشید، نام و تصویر پروفایلتان نمایش داده می‌شود. اگر آن را لمس کنید، از شما سوال می‌شود که آیا تمایل دارید که پروفایل گوگل پلاس خود را ببینید. شاید گوگل پلاس برایتان خیلی کاربردی و مهم نباشد ولی فعلاً گوگل این مورد را در تنظیمات سریع قرار داده است و شاید در آینده برای حذف آن تنظیماتی اضافه کند.
    • تنظیم روشنایی: با لمس این گزینه، نوار کوچکی برای تنظیم روشنایی نمایش داده می‌شود. قبلاً تنظیم روشنایی به صورت تمام صفحه انجام می‌شد، به نظر یک نوار کوچک بهتر است.
    • تنظیمات: یک میانبر به صفحه‌ی تنظیمات کامل‌ اندروید است.
    • WiFi: شبکه‌ی وایرلسی که در آن هستید را نشان می‌دهد. با فشار دادن این دکمه، تنظیمات وای‌فای نمایش داده می‌شود.
    • شبکه‌ی موبایل: این گزینه نام و میزان آنتن‌دهی سرویس‌دهنده‌ی خدمات شبکه‌ی موبایل را نمایش می‌دهد.
    • باتری: نمایش گرافیکی و درصدی مقدار شارژ باقیمانده‌ی باتری در این بخش نمایش داده می‌شود. با فشار دادن آن بخش تنظیمات باتری در منوی تنظیمات باز می‌شود.
    • حالت استفاده در هواپیما: با استفاده از این گزینه رادیو خاموش می‌شود. شاید در هواپیما هم نباشید ولی به هر دلیل دیگری بخواهید رادیو یا همان تبادل امواج موبایل خاموش شود، در این صورت نیز این گزینه مفید است.
    • بلوتوث: خاموش بودن یا روشن بودن بلوتوث را نمایش می‌دهد. با فشار دادن آن، تنظیمات مربوط به بلوتوث نمایش داده می‌شود.
    • نمایشگر بی‌سیم: اگر در بخش تنظیمات صفحه نمایش، نمایشگر بی‌سیم را فعال کرده باشید، در تنظیمات سریع این گزینه را مشاهده می‌کنید.

    با یک انگشت اطلاع‌رسانی‌ها را و با دو انگشت تنظیمات سریع را باز کنید

    بخش جالب کار گوگل این است که اگر نوار اطلاع‌رسانی را با یک انگشت پایین بکشید، اطلاع‌رسانی‌ها باز می‌شود و اگر همین کار را دو انگشتی انجام دهید، سریعاً به بخش تنظیمات سریع دسترسی پیدا می‌کنید.

    به احتمال زیاد این ویژگی به خوبی روی تمام گوشی‌های هوشمند کار می‌کند. البته ممکن است برخی وسایل، لمس دو انگشتی را به خوبی تشخیص ندهند. در عمل وقتی این حرکت لمسی را با دو انگشت انجام دادیم، عملکرد خوب بود ولی نمی‌توان گفت که در ۱۰۰ درصد موارد عملکرد صحیح بوده است. بیشتر اوقات درست کار می‌کرد و شاید علت موارد خطا نیز استفاده از نسخه‌ی پیش‌نمایشی نرم‌افزار و یا شاید خطای اپراتور باشد.

    تنظیمات سریع در تبلت‌ها

    در‌ اندروید ۴.۲ و در تبلت‌ها، موارد ذکر شده مشابه گوشی‌ها هستند. همان دکمه‌های تنظیمات سریع را در تبلت‌ها هم می‌بینیم و تنها دکمه‌ای که تغییر کرده، دکمه‌ی ارتباط تلفنی است که جایگزین دکمه‌ی شبکه‌ی موبایل شده است. احتمالاً در مورد تبلت‌هایی که به شبکه‌ی داده دسترسی دارند، دکمه‌ی شبکه‌ی موبایل هم سر جای خود باشد و تغییری نکند.

    android-42-changes-1

    تفاوت دیگری که در تبلت‌ها دیده می‌شود، نحوه‌ی دسترسی به اطلاع‌رسانی‌ها و تنظیمات سریع است. در تبلت‌ها هم باید نوار بالایی را پایین بکشید، چه در حالت صفحه‌ی افقی و چه در حالت صفحه‌ی عمودی، اما تفاوت این است که اطلاع رسانی‌ها در سمت چپ و تنظیمات سریع در سمت راست قرار دارند. اگر از سمت چپ صفحه نوار را پایین بکشید، اطلاع‌رسانی‌ها را می‌بینید و اگر از سمت راست استفاده کنید، تنظیمات سریع را رؤیت خواهید کرد. لذا عملکرد یک و دو انگشتی که در مورد گوشی‌ها گفته شد در تبلت‌ها وجود ندارد.

    توجه کنید که تصویر فوق برای نشان دادن موقعیت دو بخش مورد نظر به کار رفته و در عمل نمی‌توان هر دو بخش را به صورت هم‌زمان مشاهده نمود.

    هنوز مشخص نشده که آیا در آینده می‌توان دکمه‌ی میانبر نرم‌افزارها را به منوی اطلاع‌رسانی‌ها اضافه کرد و اگر چنین چیزی ممکن شد، چه طور می‌توان آیکان‌های مختلف را مرتب نمود؟ در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

    به هر حال تنظیمات سریع یکی از تغییرات خوب‌ اندروید ۴.۲ است و گوگل به شکل هوشمندانه‌ای آن را به بخش اطلاع‌رسانی‌ها اضافه کرده است.

    شما چه قدر از اطلاع‌رسانی‌ها و تنظیمات سریع گوشی یا تبلت خود استفاده می‌کنید و به نظر شما این شیوه‌ی دسترسی و چیدمان خاص چطور است؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات