ترفند‌های کاربردی برای استفاده بهتر از هواوی میت 10

یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
مطالعه 9 دقیقه
رابط کاربری EMUI 8 در میت 10 در کنار حفظ قابلیت‌های گذشت، قابلیت‌های جدیدی به همراه دارد. در این مطلب مروری بر ترفندها و قابلیت‌های جذای رابط کاربری میت ۱۰ خواهیم داشت.
تبلیغات

هواوی چندی پیش میت ۱۰ را به‌عنوان پرچم‌دار جدید سری میت در برلین رونمایی کرد. خانواده‌ی جدید گوشی‌های سری میت بدون در نظر گرفتن عضو میان‌رده‌ی خود همانند سال گذشته پذیرای ۳ عضو جدید است. میت ۱۰، میت ۱۰ پرو و میت ۱۰ پورشه دیزاین همگی با نسخه‌ی هشتم رابط کاربری اختصاصی هواوی موسوم به EMUI عرضه می‌شوند. هواوی با صرف‌ نظر کردن از نسخه‌ی ششم و هفتم و در جهت یکسان‌ کردن سیستم‌ نام‌گذاری رابط کاربری خود با نسخه‌ی اندروید، تصمیم به توسعه‌ی EMUI 8 گرفت.

نسخه‌ی پنجم EMUI یکی از تلاش‌های موفق هواوی در توسعه‌ی رابط کاربری به شمار می‌رفت؛ هواوی در EMUI 5 با اصلاح ایرادات نسخه‌های قبل، موفق به جلب‌ نظر بسیاری از کاربران شد؛ با این حال هنوز هم امکان اضافه کردن و بهبود قابلیت‌ها در آن وجود داشت. نسخه‌ی هشتم رابط کاربری اختصاصی هواوی مبتنی بر اندروید ۸ اوریو توسعه‌ داده شده و علاوه بر امکانات پیشین، تغییرات کوچک و بزرگی به خود دیده است. با ما همراه باشید تا مروری بر قابلیت‌های جدید و کلیدی نسخه‌ی هشتم EMUI در میت ۱۰ داشته باشیم.

بازگردانی فایل‌های حذف‌شده و رمزگذاری فایل‌ها

اپلیکیشن مدیریت فایل در میت ۱۰ همانند برخی اپ‌های مدیریت فایل، فایل‌های حذف‌شده را برای همیشه از گوشی پاک نمی‌کند و برای بازگرداندن آن‌ها کافی است از بخش «Recents» فایل حذف‌شده‌ی خود را بیابید و بار دیگر از آن استفاده کنید.

ترفندهای میت ۱۰

یکی از قابلیت‌های کاربردی دیگر اپلیکیشن Files در رابط کاربری گوشی‌‌های هواوی، امکان رمزگذاری روی فایل‌های گوشی است. برای استفاده از این قابلیت کافی است در صفحه‌ی نخست این اپلیکیشن وارد بخش «Safe» شوید. یکی از امکانات جالب این بخش، امکان استفاده از چند فولدر محافظت‌شده‌ی مختلف است؛ برای مثال می‌توان برای انواع مختلف فایل‌ها رمزگذاری مختلف انجام داد.

داک ناوبری و ژست‌های حرکتی حسگر اثر انگشت

هواوی در نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI دست کاربر را در بخش ناوبری بیش از پیش باز گذاشته است. بخش «System Navigation» در تنظیمات «Smart Assistance» گزینه‌های مختلفی بسته به سلیقه‌ی شما برای ناوبری ارائه می‌دهد؛ همانند گذشته، ۴ حالت برای کلیدهای ناوبری نرم‌افزاری در میت ۱۰ در نظر گرفته شده است. اگر علاقه‌مند به استفاده از کلیدهای نرم‌افزاری برای جابه‌جایی در منو‌ها نیستید، قابلیت ناوبری به کمک حسگر اثر انگشت پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود؛ در صورت فعال بودن این حالت، یک بار لمس حسگر نقش کلید بازگشت، نگه داشتن انگشت روی حسگر نقش کلید هوم و سوایپ به چپ یا راست روی حسگر نقش کلید اپلیکیشن‌های اخیر را ایفا خواهد کرد.

ترفندهای میت ۱۰

اما قابلیت کاملا جدید EMUI در میت ۱۰، استفاده از یک داک دایره‌ای قابل شخصی‌سازی برای حرکت در بین منو‌ها است. داک دایره‌ای مورد بحث را می‌توان با نگاه داشتن انگشت روی آن به نقاط مختلف صفحه انتقال داد. این داک را می‌توان به‌صورت هم‌زمان با یکی از قابلیت‌های ناوبری نرم‌افزاری یا حسگر اثر انگشت استفاده کرد. داک ناوبری در میت ۱۰ در حقیقت یک استیک قابل شخصی‌سازی و برنامه‌ریزی برای هر یک از چهار جهت اصلی است؛ به هر یک از چهار جهت اصلی می‌توان یکی از وظایف زیر را نسبت داد:

  • صفحه‌ی هوم
  • پنل اعلان‌ها
  • لاک‌اسکرین
  • اپلیکیشن‌های اخیر
  • جستجوی گوگل

شایان ذکر است که یک بار لمس داک، نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند.

ترفندهای میت ۱۰

ژست‌های اسکرین‌شات

یکی از نقاط جالب در نسخه‌ی پیشین رابط کاربری EMUI، استفاده از مفاصل دست برای گرفتن اسکرین‌شات بود. ثبت اسکرین‌شات با دو بار ضربه با مفصل یک انگشت، ضبط ویدئو از صفحه با دو بار ضربه با مفصل دو انگشت و اسکرین‌شات از ناحیه‌ی دلخواه با کشیدن یک حلقه دور آن، استفاده از میت ۱۰ را لذت‌بخش کرده‌اند. دیگر قابلیت جالب و کاربردی، گرفتن اسکرین‌شات از صفحات قابل اسکرول با کشیدن حرف «S» با مفصل انگشت است؛ برای مثال با کشیدن حرف «S» در مرورگر کروم، گوشی به‌صورت خودکار مرورگر را برای ثبت اسکرین‌شات از کل صفحه‌ی وب اسکرول می‌کند.

ترفندهای میت ۱۰

تغییر روزولوشن نمایشگر

تغییر رزولوشن یکی از قابلیت‌های حیاتی برای گوشی‌های با نمایشگر QHD محسوب می‌شود؛ رزولوشن بیشتر نمایشگر مصرف بالای باتری را به دنبال دارد. هواوی همانند دیگر رقبا امکان تغییر رزولوشن را به میت آورده است. کاربر با ورود به بخش تنظیمات نمایشگر و سپس انتخاب «Screen resolution» قادر به انتخاب سه گزینه خواهد بود. شایان ذکر است رزولوشن به‌صورت پیش‌فرض روی تمام اچ‌دی تنظیم شده است. هواوی همچنین حالت «رزولوشن هوشمند» را برای تنظیم خودکار رزولوشن در تنظیمات گوشی قرار داده است.

فوکوس دوباره پس از عکاسی و پانورامای سه‌بعدی

یکی از قابلیت‌های جذاب در بخش دوربین میت ۱۰، امکان ایجاد افکت Wide Aperture است. چنین افکتی به ایجاد تصاویر بوکه پس از عکاسی منجر خواهد شد. در صورتی که قصد ایجاد چنین افکتی در تصاویر خود دارید ابتدا باید گزینه‌ی «Wide Aperture» را در هنگام عکاسی فعال کنید؛ در این صورت پس از مراجعه به گالری و انتخاب عکس‌ مورد نظر، افکت مورد بحث را روی تصویر اعمال کنید؛ تصاویری که این امکان برای آن‌ها وجود دارد با آیکون لنز دوربین در گالری نمایش داده می‌شوند.

ترفندهای میت ۱۰

پانورامای سه‌بعدی دیگر ویژگی جالب در گوشی‌های جدید هواوی به شمار می‌رود. این قابلیت به‌عنوان یکی از حالت‌های عکاسی در دسترس است؛ برای دسترسی به حالت‌های مختلف عکاسی، در اپلیکیشن دوربین گوشی به سمت راست سوایپ کنید. برای استفاده از قابلیت پانارومای سه‌بعدی کافی است دوربین را طبق آموزش ساده‌ی پیش از آن، حول سوژه بچرخانید.

استفاده‌‌ی راحت‌تر از گوشی با یک دست

یکی از مشکلات گوشی‌های بزرگ، استفاده از آن‌ها با یک دست است. یکی از قابلیت‌های کاربردی در رابط کاربری EMUI، قابلیت «One-handed UI» است که به کمک آن و با یک سوایپ ساده در نوار کلیدهای ناوبری، قادر به کوچک کردن صفحه برای استفاده از گوشی با یک دست هستید؛ سوایپ به هر سمت، صفحه را در همان جهت کوچک خواهد کرد و سوایپ در جهت عکس، صفحه را به حالت اول باز می‌گرداند.

استفاده از قابلیت تصویر در تصویر

قابلیت تصویر در تصویر (Picture in Picture) یکی از قابلیت‌هایی است که همراه با اندروید اوریو وارد دنیای اندروید شده است. به کمک این قابلیت می‌توان در هنگام مشاهده‌ی ویدئو در نرم‌افزارهایی مانند گوگل کروم و VLC، صفحه‌ی نمایش ویدئو را کوچک کرد و به کارهای دیگر در گوشی پرداخت. در اپلیکیشن گالری گوشی با پخش یک ویدئو می‌توان از آیکون در نظر گرفته‌شده برای تصویر در تصویر در قسمت بالا و سمت راست صفحه‌ی پخش ویدئو استفاده کرد؛ کاربر با نگاه داشتن پنجره‌ی کوچک پخش، قادر به جابجایی آن در راستای عمودی خواهد بود.

ترفندهای میت ۱۰

هنگام مشاهده‌ی ویدئو در حالت تمام صفحه در مرورگر کروم، کافی است یک بار کلید هوم نرم‌افزاری یا حسگر اثر انگشت را لمس کنید؛ پنجره‌ی کوچک نمایش ویدئو در صفحه‌ی خانه ظاهر خواهد شد که با لمس و نگه داشتن انگشت روی آن، قادر به جابه‌جا کردن آن در صفحه هستید. این پنجره با یک بار لمس بزرگ‌تر می‌شود و با لمس دیگر به مرورگر باز می‌گردد و می‌توان ویدیو را در آن مشاهده کرد. در این حالت درگ کردن پنجره به بخش پایینی صفحه نیز ویدئو را به‌کلی از صفحه‌ حذف خواهد کرد؛ با این حال امکان ادامه‌ی مشاهده‌ی ویدئو در مرورگر همچنان وجود دارد. این قابلیت در اپلیکیشن VLC با انتخاب گزینه‌ی تصویر در تصویر در بخش «Options» در دسترس خواهد بود.

میانبرها

با لمس و نگاه داشتن انگشت روی برخی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و مهم در میت ۱۰، شاهد باز شدن لیستی از میانبرهای مرتبط با آن اپلیکیشن خواهیم بود. برای مثال لمس کوتاه اپلیکیشن دوربین شما را وارد این بخش دوربین خواهد کرد اما اگر انگشت خود را روی آیکون اپ دوربین نگاه دارید، میانبرهایی مانند ضبط ویدئو و سلفی در دسترس شما خواهد بود. اپلیکیشن‌های تماس، مخاطبان، کروم، جیمیل و برخی دیگر از اپلیکیشن‌های مهم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

ترفندهای میت ۱۰

اضافه کردن اپ‌دراور

رابط کاربری EMUI از نسخه‌ی پنجم امکان اضافه کردن اپ‌دراور یا صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها را برای کاربران فراهم کرد. به‌صورت پیش‌فرض تمام اپلیکیشن‌‌ها در صفحه‌ی خانه به نمایش در می‌‌آیند؛ از این رو برای اضافه کردن اپ‌دراور باید به بخش تنظیمات نمایشگر بروید و گزینه‌ی «Home screen style» را انتخاب کنید؛ پس از مراجعه به این صفحه گزینه‌ی «Drawer» را انتخاب کنید.

رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها

ترفندهای میت ۱۰

یکی از قابلیت‌های دیگر رابط کاربری EMUI که کاربران میت ۱۰ نیز قادر به استفاده از آن هستند، «App Lock» نام دارد. برای فعال کردن این قابلیت به بخش «Security & privacy» بروید و گزینه‌ی «App Lock» را انتخاب کنید. کاربر پس از وارد کردن رمز مورد نظر خود، با لیست اپلیکیشن‌ها برای رمزگذاری روبرو خواهد شد. پس از انتخاب اپلیکیشن‌های رمزگذاری شده، برای اجرای آن‌ها روی گوشی، صفحه‌‌ی درخواست ورود رمز نمایان خواهد شد.

میانبرهای لاک‌اسکرین

هواوی برای دسترسی سریع‌تر به برخی ابزار، نوار میانبری در لاک‌اسکرین رابط کاربری EMUI گنجانده است. برای ظاهر شدن نوار میانبرها، کافی است در لاک‌اسکرین، بخش پایینی صفحه را به سمت بالا سوایپ کنید. میانبرهایی که در این بخش در دسترس کاربر قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • اسکنر بارکد
  • تایمر
  • چراغ‌قوه
  • ماشین‌حساب
  • ضبط‌کننده‌ی صدا

علاوه بر این میانبرها چندین آیکون نیز برای تغییر و اشتراک تصویر پس‌زمینه‌ی لاک‌اسکرین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

تشخیص سوژه در نرم‌افزار دوربین و تنظیمات بهینه برای آن

عکاسی با گوشی به لطف پیشرفت دوربین‌‌های آن‌ها از متداول‌ترین کاربردهای این گجت‌ها به شمار می‌رود. هواوی با به کار گرفتن تراشه‌ی اختصاصی برای پردازش‌های شبکه عصبی، قابلیت‌های میت ۱۰ در عکاسی خودکار را بهبود بخشیده است. تشخیص سوژه‌ی هوشمند در میت ۱۰ تقریبا بی نقص است و در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد؛ هواوی با استفاده از تشخیص سوژه‌ی هوشمند در میت ۱۰، تنظیمات دوربین را برای ثبت بهترین تصویر بهینه‌سازی می‌کند. تشخیص سوژه‌ی هوشمند و بهینه‌سازی تنظیمات عکاسی در حالت خودکار فعال است؛ در صورت شناسایی نوع سوژه توسط دستگاه، آیکون کوچک و مرتبطی در سمت راست و پایین بخش دوربین نمایش داده می‌شود.

ترفندهای میت ۱۰

خاموش و روشن کردن گوشی در زمان دلخواه

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب EMUI امکان خاموش و روشن کردن خودکار گوشی در یک زمان خاص است. خوشبختانه امکان تنظیم نحوه‌ی تکرار این عملیات نیز در رابط کاربری گنجانده شده است. پس از فرا رسیدن زمان مشخص‌شده برای خاموش شدن گوشی، تایمری ۶۰ ثانیه‌ای روی صفحه ظاهر می‌شود تا در صورت انصراف از خاموش شدن گوشی، از آن استفاده کنید.

رابط کاربری هواوی از نظر امکانات تقریبا مشابه نسخه‌ی ۵.۱ است. قابلیت‌هایی همچون صفحه‌نمایش همیشه روشن و تنظیمات نمایشگر برای استفاده در حالت ۱۸ به ۹ تنها در نسخه‌ی پرو میت ۱۰ وجود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات