ویندوزفون 8.1 قابلیت اجرا بر روی تبلت‌ها را دارد، البته اگر کسی زیر بار تولید آن برود!

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت به تازگی پیش نمایشی از بروز رسانی ویندوزفون را ارائه کرد که از مهمترین قابلیت‌های جدیدش توانایی انتقال کاشی‌های زنده‌ به پوشه‌ها و محدود کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها در دسترسی به اطلاعات بود، اما این تمام ماجرا نیست.
تبلیغات

بیشتر اطلاعاتی که از بروزرسانی ویندوزفون ۸.۱ تا کنون در دسترس بوده به تغییرات ظاهری و ارتباطات نرم‌افزاری آن محدود شده بود اما گویا مایکروسافت برخی تغییرات را در دستورالعمل‌های سخت‌افزاری به وجود آورده که برای اولین بار به تولید کننده امکان استفاده از ویندوزفون بر روی تبلت‌های بدون سیم‌کارت را می‌دهد.

روشن نیست آیا تولید کننده‌ای چنین دستگاهی خواهد ساخت یا خیر. تاکنون مایکروسافت مخالف به کارگیری ویندوزفون در تبلت‌ها بوده اما با تغییر تیم مدیریتی شاید در تصمیم‌هایشان تجدید نظر کرده باشند.

صفحه‌ی جدید توسعه‌ی سخت‌افزاری ویندوزفون مایکروسافت به تغییرات زیادی منجمله پشتیبانی از دستگاه‌های با صفحه نمایش بیشتر از ۶ تا ۷ اینچ و رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل اشاره می‌کند، همچنین بسته‌ی جدید وای‌فای اضافه شده که قابلیت حذف سیم‌کارت را به سیستم عامل می‌دهد. مایکروسافت می‌گوید این بسته فقط مخصوص دستگاه‌هایی خواهد بود که به شبکه‌ی دیتای موبایل دسترسی ندارند، اما آیا این نمی‌تواند به آن معنی باشد که مایکروسافت با ارائه‌ی تبلت‌های بدون سیم‌کارت یا دستگاه‌هایی شبیه آیپاد تاچ مشکلی ندارد؟

سوالی پیش می‌آید که چرا شاهد چنین تغییری در راهبرد مایکروسافت هستیم؟ آن‌ها در این مورد صحبتی نمی‌کند اما احتمالا شکست ویندوز RT باعث تغییر سیاست‌هایشان شده است. قرار بود ویندوز RT که همزمان با ویندوز ۸ معرفی شد در تبلت‌هایی با پردازنده‌ی ARM استفاده شود ولی این حقیقت که ویندوز RT توانایی اجرای برنامه‌های X86 که همیشه نقطه قوت ویندوز بوده را ندارد از تبلت‌های مجهز به آن مثل سرفیس RT و نوکیا لومیا ۲۵۲۰ دستگاه‌هایی کم کاربرد و شکست خورده ساخت. اگر امکان اجرای ۳۰۰۰۰۰ اپلیکیشن ویندوز فون در تبلت‌های مجهز به پردازنده‌ی ARM میسر شود موفقیت بزرگی برای مایکروسافت رقم خواهد خورد اگرجه باز هم به نصف اپ‌های موجود در ویندوز استور نخواهد رسید.

Microsoft-all-windows

اما آیا تولیدکنندگان به تولید تبلت‌هایی مبتنی بر ویندوزفون خواهند پرداخت؟ در جواب این سوال باید گفت خیر، درست است که ویندوزفون نسبت به ویندوز RT محبوبیت بیشتری دارد اما انقدر طرفدار پیدا نکرده که تولیدکننده‌ای دست به این ریسک بزند. اکثر تلفن‌های مبتنی بر ویندوزفون توسط نوکیا زیرشاخه‌ی جدید مایکروسافت ساخته شده‌اند و تولیدکنندگان دیگر کمتر به سمت تولید محصولی با این پلتفرم می‌روند.

مایکروسافت می‌خواهد به سمت همگرایی نرم‌افزاری در هر سه سیستم عاملش یعنی ویندوز، ویندوز RT و ویندوزفون پیش برود. آن‌ها با ایجاد برنامه‌های جهانی (Universal Apps) اپلیکیشن‌هایی می‌خواهند که قابلیت اجرا در هر سه ویندوز را بدون توجه به نوع پردازنده و اندازه‌ی صفحه نمایش داشته باشد.

از دید شرکای سخت‌افزاری دلیل دیگری برای نرفتن به سمت ساختن تبلت با ویندوزفون وجود دارد. مایکروسافت هر دو نسخه‌ی ویندوزفون و ویندوز را برای دستگاه‌های با صفحه نمایش ۹ اینچ و کوچکتر به رایگان عرضه می‌کند. از طرفی اینتل پردازنده‌های اتم را با مصرف انرژی و سرعت مناسب با تخفیف زیاد به تولیدکنندگان می‌فروشد، بنابراین یافتن تبلتی با صفحه نمایش مثلاً ۸ اینچ که نسخه‌ی کامل ویندوز را داشته باشد به قیمت ۱۹۹ دلار یا کمتر سخت نخواهد بود. این یعنی نصف قیمت یک آیپد مینی با صفحه نمایش رتینا، حال اگر شما خریدار باشید و بخواهید بین یک تبلت با عمر باطری نزدیک به یک روز که از نسخه‌ی کامل ویندوز استفاده می‌کند و توانایی اجرای اپلیکیشن‌های بیشماری را دارد و مدلی که اساساً یک تلفن همراه بزرگ شده است البته بدون قابلیت تماس تلفنی، کدام را انتخاب خواهید کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات