آیا دوران تاریک اپل رو به پایان است؟

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
از زمانی که اپل آیفون ۵ را معرفی نموده و ارزش سهام به ۷۰۰ دلار رسید، ۱۰ ماه می‌گذرد. در این دوره، اپل با رشد تدریجی و کمبود محصولات سخت‌افزاری جدید روبرو شده بود و مطبوعات فناوری بیرحم در طول این مدت تلاش می‌کردند که این مسأله را توضیح دهند که اپل شرکتی مربوط به گذشته است. آیا اپل در دورانی تاریک به سر برده و شرکتی مربوط به گذشته است؟ در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این مقاله به قلم مارک راگوسکی(Mark Rogowsky) نوشته شده و بیانگر دیدگاه شخصی وی می‌باشد.

پس از ناکامی مایکروسافت در بازار تلفن‌های همراه و تبلت RT، عدم موفقیت اپل در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری، شاید این کمپانی را به رقیب قدیمی‌اش ملحق کند.

بر اساس گزارش‌های کارشناسان، دلیل اصلی شرایط فعلی اپل، ترکیبی از ناکامی تیم کوک در پر کردن جای استیو جابز به صورت مؤثر، فقدان نوآوری و ارائه اپلیکیشن‌های نه چندان غنی مثل نقشه است. در کوتاه‌مدت، مشکل اصلی اپل بیش از آنکه به نوآوری برگردد، به مسأله عرضه محصولات جدید باز ‌می‌گردد. مشکلی که باید به آن توجه کرد. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در شرایط فعلی، مشکلاتی برای اپل ایجاد کرده‌اند:

آیفون، محصولی گران اما محبوب

اپل، هر آیفون را به طور میانگین با قیمت ۶۴۱ دلار می‌فروشد. با توجه به اطلاعاتی که شرکت‌های پژوهشی و همکار اپل ارائه داده‌اند نزدیک به نیمی از این فروش مربوط به آیفون‌های 4 و 4S است. شرکت‌های پژوهشی، تنها بازار ایالات متحده را بررسی کرده‌اند، در حالیکه که اگر بازار جهانی مد نظر قرار بگیرد، شاید آمار فروش محصولات قدیمی‌تر اپل، بیشتر از نیمی از درآمد اپل در این بخش را به خود اختصاص بدهد. از طرف دیگر قیمت بالای آیفون باعث شده که سه اپراتور بزرگ روسیه، این اسمارت‌فون جذاب را به طور کامل از لیست تلفن‌‌های هوشمند خود حذف کنند. این یعنی اپل در این زمینه با مشکل مواجه شده است و به همین دلیل است که بسیاری انتظار دارند اپل در معرفی بعدی خود، از یک نسخه ارزان‌قیمت و پلاستیکی آیفون نیز رونمایی کند.

iphone-5-MJ

البته همه آمارها اینگونه نیستند؛ اپراتور ورایزون در سه ماهه پیش، ۳.۸ میلیون آیفون فعال کرده که در دوره یک ساله منتهی به همین سه‌ ماهه، ۴۱ درصد رشد داشته است. ورایزون، با حساب این مسأله که ۱۱٪ از کاربرانش، به سمت آیفون خواهند رفت، فروش نزدیک به ۳۴ میلیون آیفون را پیش‌بینی کرد. اما فروش اپل فعلاً به رقم ۲۷ میلیون دستگاه رسیده است.

اپل خود را برای رقابت بر سر جذب کاربران بیشتر آماده می‌کند

گزارش‌های مربوط به «تأخیر عرضه آیفون جدید یا تلاش‌های اپل برای ساخت یک آیفون با صفحه‌نمایش بزرگتر» را فراموش کنید. فعلاً به نظر می‌رسد اپل قرار است یک آیفون S-دار معرفی کند، محصولی به شدت شبیه آیفون ۵، که بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (iOS 7) جالبی دارد. در همین حال، در طول هفته‌های گذشته، شایعاتی درباره فعالیت اپل برای ساخت یک آیفون با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر منتشر شده و احتمالاً سال آینده به نتیجه می‌رسد.

5-inch iphone mockup

به نظر می‌رسد در این مورد خاص، اپل با سهم خود، در بازار رو به رشد تلفن‌های بزرگ‌تر از چهار اینچ مشکل دارد. سهمی که در حال حاضر صفر است.

اما به موضوع دیگری نیز باید توجه داشت. با معرفی آیفون‌های ارزان قیمت و 5S و مواردی مثل کانکتورهای Lightning و ۳۰ پین، احتمالاً اپل وارد مرحله تولید چندین اسمارت‌فون متفاوت خواهد شد. در این حال به جای کسب سود بیشتر از تلفن‌های قدیمی یک یا دو ساله، بهتر است اپل با یک‌دست کردن محصولات خود به رقابت بهتر در بازارهای جهانی بیاندیشد. علیرغم انتظاراتی از این دست در میان کارشناسان، اپل هیچ صحبتی از این مسأله به میان نیاورده است، هر چند که با توجه به صحبت‌های کوک، شاید بتوان به مواردی پی برد.

نقشه اپل، ترکیبی از توانایی و قابلیت‌ها

اپل اپلیکیشن‌ نقشه را بهتر از گذشته کرده است. در حال حاضر، نقشه، قابل قبول‌تر شده و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. اما نقشه اپل، نسبت به Google Maps، از فقدان امکاناتی که در هر موقعیت به کاربر ارائه می‌شوند رنج می‌برد. نقشه گوگل به کاربر کمک می‌کند مکان‌های مختلف‌ را به راحتی پیدا کند، در همین زمینه نمایش مسیرهای حمل و نقل عمومی هم امتیاز مهمی محسوب می‌شود. وجود مسیرهای حمل و نقل عمومی در نقشه به یافتن بهتر شرکت‌ها و امکان مهم کمک می‌کند. هر کاربری که به نقشه متوسل شده باشد، می‌داند اطلاعات دقیق چقدر در یافتن یک موقعیت، اهمیت دارد.

Apple Maps

 اپل، نباید گوگل مپ را حذف می‌کرد. هر چند که این اتفاق، نتیجه اختلافات بین اپل و گوگل بود. گوگل به کاربران iOS، به خوبی سرویس نمی‌داد و اپل این مسأله را تاب نیاورد. در ماه‌های گذشته نشانه‌هایی از بهبود روابط این دو شرکت به چشم می‌خورد.

و سرانجام عرضه محصولات جدید

پس از عرضه آیپد مینی، اپل از نظر معرفی محصول جدید در سکوت به سر می‌برد. مک‌بوک ایر جدید، از نظر ساختاری همان مدل پیشین است که به لطف چیپ جدید اینتل، از طول عمر باتری خارق‌العاده‌ای برخوردار است. آیپد جدید، با ظاهر و باتری بهتر، پاییز معرفی خواهد شد. به نظر می‌رسد، آیپد مینی هم با بازطراحی و ظاهری جدید به بازار خواهد آمد. بر اساس شایعات منتشر شده، آیپد مینی جدید قرار است با صفحه‌نمایش رتینا عرضه شود. تمام عیب‌ و ایرادهایی که به آیپد مینی گرفته می‌شود، با تجهیز آن به صفحه‌نمایش رتینا از بین خواهند رفت.

AppleUser

مک پرو جدید، با ظاهری شگفت‌انگیز و حجم کمتر معرفی شده و میلیاردها دلار سود به جیب اپل سرازیر خواهد کرد. مک‌بوک پرو جدید و آی‌مک هم به پردازنده‌های جدیدتر و باتری بهتر مجهز خواهند شد.

با تمام اینها، هنوز نشانه‌های اوج‌گیری اپل، به طور کامل نمایان نشده است. باید تا عرضه محصولات جدید اپل منتظر ماند و دید که اپل در دوران «کوک»، چگونه به اوج بازمی‌گردد. هر محصول جدید و موفقی باعث بالا رفتن بیشتر اپل خواهد شد.

نظر شما درباره مقاله مارک راگوسکی چیست؟ آیا با دیدگاه وی موافقید؟ وضعیت فعلی و آینده اپل را چگونه ارزیابی می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات