D1-kifpool

«لایک» معیار جدید رتبه‌بندی دیدگاه‌ها در زومیت

سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
به‌عنوان اولین قدم برای تبدیل زومیت به مکانی بهتر برای تبادل نظر و گفت‌و‌گو، تصمیم گرفتیم لایک را به‌عنوان تنها مؤلفه ارزش‌بندی دیدگاه‌ها انتخاب کنیم.
تبلیغات
D4-mcid4

زومیت متعلق به کاربران خود است؛ همواره سعی داشتیم محیط وب‌سایت، قابلیت‌های موجود و مطالب منتشرشده را بر اساس نظرات شما تعیین کنیم. طی سال‌های گذشته با دقت بازخوردتان را شنیده‌ایم و فرایند پیچیده و زمان‌بری برای بهینه‌سازی زومیت به مکان ایده‌آل کاربران آغاز کرده‌ایم.

به‌عنوان اولین قدم، پس از درخواست بسیاری از کاربران و مدت‌ها تحقیق و بررسی، به این نتیجه رسیدیم که گزینه‌ی Dislike دیدگاه‌ها را حذف کنیم تا همگی بتوانیم با فراغ بیشتری به فعالیت و بیان نظرات خود بپردازیم.

کپی لینک

چرا دیسلایک ابزار مناسبی برای ابراز مخالفت با دیدگاه‌ها نیست

افراد تازه‌وارد معمولا با جو و حال و هوای جامعه مخاطب یک سایت (یا به‌اصطلاح کامیونیتی آن سایت) کمتر آشنا هستند و این موضوع باعث می‌شود نظرات آن‌ها درابتدا با مخالفت زیادی همراه شود. ما عقیده داریم دیسلایک به‌مرور زمان ناخواسته به ابزاری برای ابراز تنفر تبدیل شده است. همین موضوع باعث شده بود درصد بسیار زیادی از کاربرانی که طی این سال‌ها با شور و اشتیاق فراوان برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود با ما در زومیت ثبت‌نام می‌کردند، پس از ثبت تنها یک دیدگاه سرخورده شده و جمع ما را ترک می‌کردند. حال آنکه اگر این برداشت منفی برای کاربران جدید ایجاد نمی‌شد، شاید به‌مرور با جو سایت آشنا و با گذشت زمان به دوستان ارزشمندی برایمان تبدیل می‌شدند.

ازسوی دیگر ترس از دریافت کردن دیسلایک باعث می‌شود بسیاری از افراد نظرات خود را با خودسانسوری به‌گونه‌ای ابراز کنند که خوشایند جو عمومی سایت باشد. نبود این ترس و فشار روانی باعث می‌شود بسیاری از افراد نظرات خود را صادقانه‌تر و بدون خودسانسوری ابراز کنند.

کپی لینک

آزادی بیان

هیچ شخصی در زومیت اجازه‌ی ایجاد محدودیت برای کاربر دیگری جهت بیان نظر یا سؤال خود ندارد. زومیت متعلق به همه‌ی کاربران آن است. پس فارغ از سابقه‌ی عضویت یا دانش در خصوص موضوع مطرح‌شده، هر کاربری باید بتواند بدون هرگونه ترسی، سؤال یا دیدگاه خود را بیان کند.

حذف دیسلایک به‌معنی سلب کردن امکان مخالفت با نظرها نیست. زومیت هیچ‌گاه جلوی ابراز نظر کاربران خود درباره‌ی دیدگاه اعضای تحریریه یا دیگر کاربران سایت را نگرفته و نخواهد گرفت. اگر همچنان با کامنتی مخالف هستید، می‌توانید آزادانه نظر مخالف خود درباره‌ی آن کامنت را با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

البته اعتقاد ما به آزادی بیان به این معنا نیست که امکان انتشار هرگونه سخنی در زومیت فراهم است. تمام تلاش ما در زومیت، ایجاد محیطی شاداب برای تبادل نظر و فراگیری بیشتر کاربران از یکدیگر در حوزه‌ی موضوعات و دانش‌های پرداخته‌شده در وب‌سایت است.

برای رسیدن به این امر، در انتشار دیدگاه‌ها قواعدی داریم که اکنون و پس از این تغییر، بیش از پیش پیروی از آن‌ها را دنبال خواهیم کرد. به‌صورت خلاصه: هیچ نظری را به خاطر انتقاد به زومیت یا باور‌ و مخالفت شخصی خود، رد نمی‌کنیم؛ اما از انتشار دیدگاه‌های حاوی فحاشی و توهین به اشخاص و گروه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنیم. «ترول‌بازی» و گفته‌های بی‌معنی که صرفا موجب تخریب فضای دیدگاه‌ها می‌شود، در زومیت جایی نخواهد داشت. بیان دیدگاه‌های عمیق سیاسی یا مذهبی نیز هیچ نتیجه‌ای جز تخریب دیدگاه‌ها ندارد و مانع انتشار این دست از محتوا می‌شویم.

کپی لینک

ترول‌ها را تغذیه نکنیم!

دغدغه‌ی بسیاری از کاربران که مخالف حذف دیسلایک از بخش دیدگاه‌ها هستند نیز کاملا قابل درک است. تاکنون یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای مشخص کردن نظرات بد و مخرب در زومیت، دیسلایک کردن آن نظر بود. ازآنجا که سورت پیش‌فرض کامنت‌ها در زومیت تاکنون براساس جدیدترین کامنت‌ها بود، این واکنش تأثیری روی رفتار «ترول‌ها» نداشت و دیدگاه آن‌ها همچنان «بالا» و درمعرض دید قرار می‌گرفت. ازطرفی برخی ترول‌ها برای دیده‌شدن بیشتر نظرات خود به‌عمد نظراتی ثبت می‌کردند تا با دریافت کردن دیسلایک بیشتر جلب توجه کنند. تغییر الگوریتم پیش‌فرض سورت کردن باعث می‌شود از این پس نظرات محبوب بیشتر در معرض نمایش قرار بگیرند. اگر با چیزی مخالف بودیم از کنارش رد می‌شویم و اگر موافق بودیم با رای خود آن را بالا می‌آوریم.

یکی از اصطلاحات مشهور اینترنتی «Don't feed the trolls» به‌معنای «ترول‌ها را تغذیه نکنید» است. یکی از موثرترین راهکارها برای رسیدن به این مقصود، نادیده‌گرفتن ترول‌ها و محروم کردن‌شان از هرگونه واکنش (چه مثبت، چه منفی) است.

این، اولین مرحله برای تبدیل زومیت به مکانی برای تبادل نظر علاقه‌مندان حوزه‌ی فناوری است. به‌زودی و طی ماه‌های آینده، نتیجه‌ی ماه‌ها تحقیق و توسعه‌ی زومیت را مشاهده خواهید کرد.

از اینکه زومیت را می‌خوانید یا تماشا می‌کنید و دیدگاه‌های خود را با دیگران مطرح می‌کنید خوشحالیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
D5-b3IranServer
داغ‌ترین مطالب روز
راهنمای خرید بهترین سشوار خانگی، چرخشی و حرفه‌ای در رده٬های مختلف
بهترین سشوارهای بازار از برندهای بابیلیس تا دایسون [بهار و تابستان ۱۴۰۴]

برای خرید بهترین سشوار خانگی، حرفه‌ای و چرخشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بهترین برند سشوار کدام است؟ با راهنمای خرید بهترین سشوارها همراه زومیت ...

37
5 ساعت پیش
افتتاح حساب
افتتاح حساب غير حضوری؛ چه بانک هایی افتتاح حساب آنلاین دارند؟

بدون مراجعه به بانک، تنها با موبایل و اینترنت حساب بانکی باز کنید. در این مطلب، با شرایط و مراحل افتتاح حساب غیر حضوری در بانک‌های مختلف آشنا ...

28
2 روز پیش
کاربر متخلف دیوار
پرداخت خسارت یک‌میلیارد و ششصد میلیونی به کاربران دیوار

فردی که از طریق دیوار، ۴۱ هزار آگهی تکراری منتشر کرده بود، به پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت محکوم شد.

33
یک روز پیش
چک صیادی
چک صیادی چیست؟ نحوه ثبت، استعلام و تایید چک صیادی

در این مقاله‌ی زومیت صفر تا صد ثبت چک صیادی و نحوه‌ی استفاده از آن را آموزش می‌دهیم. پس اگر قصد استفاده از چک صیادی را دارید، همراه ما باشید.

6
یک روز پیش
آثار تاریخی شگفت‌ انگیز
آثار باستانی شگفت‌انگیزی که تاریخ را برایتان جذاب‌تر می‌کنند

این مجموعه از آثار باستانی شگفت‌انگیز، داستان‌هایی را از گذشته‌های دور روایت می‌کند که می‌تواند شما را به دنیای تاریخ و میراث‌های آن جذب کند.

21
یک روز پیش
بام بانک ملی
همه‌چیز درباره‌ سامانه‌ بام بانک ملی؛ راهنمای استفاده از خدمات هوشمند بانک ملی

بانکداری دیجیتال دیگر آینده نیست، اکنون است. در این مطلب با سامانه‌ بام بانک ملی آشنا می‌شوید که نگاه شما به خدمات بانکی را تغییر می‌دهد.

18
2 روز پیش
بهترین گوشی‌های شیائومی
بهترین گوشی شیائومی در بازار ایران [اردیبهشت ۱۴۰۴]

بهترین گوشی های شیائومی با ارزش خرید بالا کدام مدل‌ها هستند؟ در هر رده قیمتی چه انتظاری باید از بهترین گوشی شیائومی داشته باشیم؟

525
یک روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات