کارکنان اپل خواستار تغییر بنیادی در سیاست‌های کاری هستند

یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
گروهی ناشناس از کارکنان اپل با راه‌اندازی جنبش AppleToo، در نامه‌ای سرگشاده به تیم کوک، از او خواسته‌اند در مورد گزارش‌های نقض حقوق و تبعیض‌ در محل کار سیاستی عادلانه اتخاذ کند.
تبلیغات

اپل عموماً در طی سال‌ها به‌عنوان کارفرما و پیمانکار با مسائل و چالش‌های مختلف کاری، حقوقی و اخلاقی دست‌وپنجه نرم کرده است. مسلماً وقتی در مقیاسی به بزرگی اپل فعالیت می‌کنید، برخی مشکلات در دستگاه عظیم شرکت اجتناب‌ناپذیر است. اخیراً کارکنان اپل جنبشی با هشتک AppleToo شروع کرده‌اند و به‌ نظر می‌رسد خواسته‌ی آن‌ها فراتر از موارد جداگانه یا حتی موارد فردی مربوط به مسائل مربوط به کار باشد. جنبش مذکور شیوه‌ها و سیاست‌های داخلی شرکت اپل را متهم و بیان می‌کند که این شرکت شرایط بسیار ناخوشایندی برای وقوع حوادث ایجاد می‌کند.

نارضایتی کارکنان به این دلیل است که آن‌ها به‌شدت تشویق می‌شوند حساب‌های شخصی آی‌کلاد خود را با دستگاه‌هایشان در دفاتر همگام‌سازی کنند و مدعی هستند که این امر به اپل اجازه می‌دهد داده‌های شخصی بسیاری از کارمندان را به‌طور ناخواسته زیرنظر بگیرد. همچنین گفته می‌شود رفتار اپل منجر می‌شود که کارگران از احساس اعتماد و امنیت برخوردار نباشند.

کارمندان با ارسال نامه‌ای، از کوک و اپل می‌خواهند با ایجاد محیط کاری که در آن همه احساس امنیت، فرصت و رفتار برابر دارند، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند‌. آن‌ها همچنین می‌خواهند این شرکت پاسخی شفاف به حقوق یا محدوده ساعت کاری نامزدهای شغلی و کارگران فعلی ارائه بدهد تا مذاکره درباره افزایش احتمالی حقوق را شفاف‌تر از گذشته کند. کارکنان امیدوار هستند که با به اشتراک گذاشتن داستان‌هایشان، اپل توجه بیشتری به وضعیت آن‌ها داشته باشد. در نامه سرگشاده آمده است:

صدها نفر از ما داستان‌های سوءاستفاده، تبعیض و آزار و اذیت‌های تحمیل‌شده به خود را ثبت و گزارش‌هایمان را از طریق مجاری داخلی گزارش کرده‌ایم؛ اما تاکنون هیچ‌گونه بهبود و تسکینی را شاهد نبوده‌ایم. در به اشتراک‌گذاری داستان‌هایمان، توجهات را به تجربیات خود در کار در اپل و اینکه چقدر می‌توانیم کارهایمان را بهبود بدهیم، جلب می‌کنیم؛ زیرا در اپل از ما خواسته شده است که کار درست را انجام بدهیم و این باید به نحوه برخورد ما با کارکنان نیز برسد. ما به‌ دنبال این هستیم که اپل باید به وعده خود در مورد مشارکت، تنوع و برابری عمل کند. همچنین محیطی را خواستار هستیم که همه در آن احساس امنیت و استقبال کنند و وعده فرصت و رفتار برابر داشته باشند.

در این نامه خواسته شده است دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی شرکت و کارگران در تمام سیاست‌های اپل از یکدیگر جدا و متمایز شوند. به‌منظور محرمانه نگه داشتن داده‌های شخصی کارگران، در نامه پیشنهاد می‌شود که اپل با استفاده از حساب‌های ایمیل شرکتی، آی‌کلاد را در اختیار کارکنان قرار بدهد. با این کار داده‌های شخصی برای کارکنانی که مایل به انصراف از حساب آی‌کلاد اپل هستند، حفظ می‌شود و هر چیزی خارج از حیطه کار اپل برای این شرکت غیر قابل دسترس خواهد بود.

افزون بر این، کارگرانی که به دستگاه‌‌های شرکتی نیاز دارند باید شماره اختصاصی داشته باشند و اجازه داشته باشند دستگاه شخصی‌شان را از اکوسیستم شرکت اپل جدا کنند. کارمندان از شرکت واقع در کوپرتینو می‌خواهند در تمامی بخش‌ها پاداش‌های منصفانه، برابر و شفاف را به کارکنان ارائه بدهد. در پیشنهادی دیگر از اپل خواسته شده است که حسابرسی همه دستمزدها در هر منطقه جغرافیایی، از جمله وظایف ساعتی در خرده‌فروشی‌ها، بالاتر از دستمزد معیشتی محاسبه‌شده برای آن منطقه در نظر گرفته شود. گفته می‌شود غول دنیای فناوری باید  برای تمامی کارگران ساعتی و حقوق‌بگیر که بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، پاداش‌ منصفانه ارائه بدهد.

البته خواسته کارکنان به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا آن‌ها از اپل می‌خواهند تمامی رزومه‌ها و بررسی عملکردها را از نظر جنسیت، نژاد، معلولیت و تمایلات شخصی که ممکن است منجر به شکاف در دستمزد، نداشتن فرصت و جبران خسارت در داخل شرکت یا هر بخش از آن شود، بررسی کند. در این نامه توصیه می‌شود که تمام روابط شخص ثالث از جمله فروشندگان و کارمندان آژانس‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از نکات مهم این است که کارمندان بتوانند مسائل را بدون ترس از مجازات به مدیریت گزارش کنند. در این نامه آمده است که کارگران اپل باید از نظر روانی احساس امنیت کنند تا مشکلات را گزارش بدهند و اطلاعاتی به دست بیاورند که منطبق با قانون کار باشد، به حریم خصوصی احترام می‌گذارد و از آن‌ها در برابر سرکوب حقوق، انتقام و تبعیض محافظت می‌کند.

در نهایت، در نامه یادشده از اپل خواسته می‌شود شرایطی فراهم کند تا نگرانی‌ها توسط مسئولان ذیصلاح شنیده شود. این بخش ادامه می‌دهد: «کارگران می‌خواهند احساس کنند که شنیده می‌شوند و مسائل خود را برطرف می‌کنند؛ به‌ویژه هنگامی که این نگرانی‌ها به‌طور گسترده‌ای به اشتراک گذاشته می‌شود. طبیعت مات و مبهم زنجیره‌های بازخورد فردی باعث شده است که بسیاری احساس کنند مدیرت به‌طور کلی به حرف ما گوش نداده است.»

این نامه در حالی منتشر می‌شود که اخیراً اپل با مشکلات بازگشت کارمندان به محل کار مواجه شده است. چندی پیش اپل از یک برنامه‌ی کاری ترکیبی خبر داد که از ماه سپتامبر (شهریور) به مدت سه روز در هفته کارمندان را به دفتر بازمی‌گرداند که در حقیقت، هم‌سو با حرکت به سمت فعالیت‌های عادی شرکت‌ها پس از محدودیت‌های بیماری همه‌گیر در یک دوره طولانی کار از خانه است. البته دیری نپایید که برنامه یادشده با مخالفت کارکنان مواجه شد و آن‌ها با استناد به مزایای کار از خانه، خواستار یک شرایط انعطاف‌پذیرتر و دورکاری برای همیشه بودند. این درخواست به‌شدت رد شد و اپل تنها این برنامه را تا اوایل سال آینده به تعویق انداخت.

البته به نظر می‌رسد اپل اعتقادی به دورکاری ندارد و کار حضوری را یک اصل مهم و فرهنگ سازمانی خود می‌داند؛ بنابراین و با وجود تأخیر برای بازگشت کارکنان، این شرکت احتمالا در ماه‌های آینده با چالش‌های متعددی در سیاست‌های داخلی خود مواجه خواهد شد. گفته می‌شود کارمندان در حال ایجاد ائتلافی برای پاسخ به اپل هستند و حداقل ۱۰ نفر از کارکنان قصد دارند این شرکت را ترک کند و احتمالا به این تعداد اضافه خواهد شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات