ترفند نامتعارف پاناسونیک برای تبلیغات؛ پیوند دیجیتال صورت

یک‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پاناسونیک با هدف تبلیغات، بدن مردی سیاه‌پوست و صورت مردی سفیدپوست را در تصویری رایگان ترکیب و یکی از محصولات خود را به شکل دیجیتال به آن اضافه کرده است.
تبلیغات

پاناسونیک چندی پیش هنگام معرفی اسپیکر پوشیدنی SoundSlayer، در استفادهای نامتعارف از تصاویر تبلیغاتی کمی زیادهروی کرده بود؛ اما حالا به نظر میرسد این شرکت خود را برای گرفتن عکسواقعی از محصولات و استفاده از انسانهای واقعی به زحمت نمیاندازد و آنها را بهصورت دیجیتال خلق میکند.

پاناسونیک از تصاویر بدون حق امتیاز Shutterstock و Getty Images برای عکسهای تبلیغاتی محصولات خود استفاده میکند و حالا در اقدامی ناخوشایندتر، سر مردی سفیدپوست را روی بدن مردی سیاه‌پوست قرار داده و رنگ پوست او را برای تطبیق با عکس تغییر داده است

ورج نمونه‌ای کم‌اهمیت از این اقدام پاناسونیک را بررسی کرده است. در تصویر زیر هدست پاناسونیک را دور گردن گیمری مشاهده می‌کنید که با ایجاد صدایی شگفت‌انگیز، او را تحت تأثیر قرار داده است:

nerdygamer

 اگر عبارت nerdy gamer را دروب‌سایت Shutterstock تایپ کنید، اولین نتیجه همین تصویر خواهد بود که مربوط به فردی به نام Lasse Behnke است.

getty images

در اینکه پاناسونیک از این تصویر استفاده کرده است شکی نیست؛ اما یقینا در تصویر اصلی اسپیکر گردنی پاناسونیک وجود نداشته است و علاوه بر آن، مشخص نیست چرا پاناسونیک نوار نورانی (لایت‌‌بار) دسته‌ بازی DualShock 4 را نیز از تصویر اصلی حذف کرده است.

تصویر زیر عکس تبلیغاتی محصول جدید پاناسونیک را نشان می‌دهد و تصویر پایینی آن، عکس اصلی متعلق به Getty Images است:

nerdygamerfit

  عکس تبلیغی پاناسونیک 

 getty images black

عکس Getty Images / عکاس: blackCAT

عکس تبلیغاتی پاناسونیک به نحوی ویرایش شده است که افراد موجود در هر دو عکس کاملاً متفاوت به نظر برسند؛ اما با کمی بررسی متوجه خواهیم شد که بدن مرد سفیدپوست در عکس تبلیغاتی پاناسونیک مربوط به مرد سیاهپوست عکس Getty Images است. هر دوی آنها به‌وضوح دستهای یکسانی دارند و پیراهنهای یکسانی (با چین‌وچروک دقیقاً مشابه) پوشیدهاند. حتی حالت قرار گرفتن بدن و بازوها و شکل گردن هر دو یکسان است.

به نظر می‌رسد بدن این مرد سیاه‌پوست با سر مردی سفیدپوست ترکیب، پوست او روشن‌تر و رنگ دسته‌ی بازی و تی‌شرت نیز تغییر داده شده است.

switching

سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا هویت مرد سیاه‌پوست با فردی سفیدپوست عوض شده یا بالعکس؟ با نگاهی به اطلاعات عکس‌ (اطلاعات EXIF) اصلی استفاده‌شده توسط پاناسونیک متوجه میشویم که عکس مربوط به مرد جوان آفریقایی‌تباری در حال خوردن پیتزا و نوشیدنی هنگام انجام بازیویدئویی است. علاوه بر برچسب Getty Images در عکس، نام عکاس آن نیز (blackCAT) طبق اطلاعات موجود در عکس مشخص است. پس به‌احتمال زیاد این پاناسونیک است که از تصویر Getty Images در عکس تبلیغاتی خود استفاده کرده.

اینکه پاناسونیک از عکاس و مدل عکاسی کسب اجازه کرده یا بدون جلب رضایت آن‌ها این اقدام را انجام داده است، هنوز مشخص نیست.

هنگامی که تصویری بدون حق امتیاز در این پلتفرمها خریداری میشوند، استفاده آزادانه و بدون نیاز به مذاکره با عکاس یا هنرمند خالق آن مجاز است. در قراردادمجوز Shutterstock بر خودداری از استفادهی نامناسب و توهینآمیز از تصویر هر فرد یا مدلی (به شکلی معقول) تأکید شده است؛ اما به نظر نمیرسد Getty Images شرایط مشابهی در قرارداد مجوز خود ذکر کرده باشد. محدودیتهای Getty Images تنها مربوط به استفادهی ادیتوریال از عکسهای روزنامهنگاران در رویدادهای خبری واقعی برای تبلیغات و کارهای سفارشی است.

بعد از مطرح کردن این موضوع  با پاناسونیک، این شرکت همهتصاویر تبلیغاتی برای اسپیکر گردنی خود را که شخصی در آن حضور داشت، حذف کرد. به گفته یکی از نمایندگان، این موضوع همچنان در حال بررسی است؛ اما هنوز زمانبندی مشخصی برای پاسخدهی ارائه نشده.

این امر برای شرکتهای فناوری، اتفاق جدید نیست، برای مثال مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، قصد انجام اقدامی مشابه در وبسایتی لهستانی خود داشت.

شما درباره‌ این اقدام پاناسونیک و استفاده از عکسی بدون کسب اجازه از عکاس آن چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات