اپل از عوامل نفوذی برای شناسایی افشاگران استفاده می‌کند

دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود بیش از یک سال است که یکی از اعضای انجمن افشاگری و جیلبریک آیفون در واقع عامل نفوذی اپل بوده و به‌طور مخفیانه اطلاعاتی در مورد سایر افشاگران در اختیار این شرکت قرار داده است.
تبلیغات

مدتی است گفته میشود اپل با جدیت در حال شناسایی افرادی است که مشخصات یا حتی سختافزار محصولات این شرکت را پیش از موعد در رسانهها منتشر یا در دارک وب بهفروش میرسانند. در واقع افشای جزئیات پروژههای آتی ماهها قبل از رونمایی رسمی، مشکلی است که نهتنها گریبان اپل، بلکه کل صنعت را گرفته است و ما گاهی ماهها قبل از رونمایی رسمی، شاهد افشای تمامی جزئیات سختافزار و مشخصات ظاهری محصولات هستم. بر اساس جدیدترین اخبار، غول دنیای فناوری حداقل از یک عامل نفوذی برای شناسایی کارمندان فاسد و افشاگران استفاده کرده است.

طبق این گزارش، آندری شومیکو که به‌عنوان «YRH04E» در رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، در حقیقت جاسوس اپل در انجمن‌های افشاگری بوده است. وی اطلاعات داخلی اپل و دستگاه‌های سرقت‌شده را برای فروش در پلتفرم‌هایی مانند توییتر و دیسکورد تبلیغ می‌کرد؛ اما بدون اطلاع سایر اعضای انجمن و به‌طور مخفیانه اطلاعاتی در اختیار تیم امنیت جهانی اپل قرار داده است؛ اقدامی که می‌تواند در جلوگیری از افشای اطلاعات بسیار مؤثر باشد.

در این گزارش آمده است که در ماه می سال گذشته میلادی، پس از فاش شدن نسخه پیش از انتشار iOS 14، شومیکو اطلاعاتی در مورد فردی که گفته میشود با خرید آیفون ۱۱ در افشای اطلاعات نقش اصلی داشته، در اختیار اپل قرار داده است. شومیکو میگوید در تابستان سال گذشته، به کوپرتینوییها اطلاع داده است که با یکی از کارکنان بخش Apple Maps در آلمان در تماس بوده و ظاهراً این کارمند فروش دسترسی به حساب داخلی اپل را به شومیکو پیشنهاد داده است؛ حسابی که برای دسترسی به ایمیلهای شرکتها و سایر مطالب تحتوب اپل استفاده میشود. شومیکو بعداً متوجه شد که کارمند مذکور توسط اپل اخراج شده است.

عامل نفوذی اپل در گذشته واقعاً یکی از افشاگران محصولات این شرکت بوده است و دلیل خبرچینی برای اپل را تلاش برای تبرئه شدن و همچنین پاداشهای مالی عنوان کرده است. افزون بر این، وی بارها از اپل درخواست کرده است که آیا برای اطلاعاتش دستمزد دریافت کند یا خیر؛ اما ظاهراً جواب واضحی از اپل دریافت نکرده و اکنون پس از احساس مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، جزئیات همکاریاش را رسانهای کرده است. شومیکو در ادامه میگوید:

من فقط می‌خواستم برای یک بار شنیده شوم و داستانی که می‌گویم حقیقت داشته باشد. برایم مهم نیست که دیگران اکنون که نقشم به‌عنوان مأمور دوجانبه مشخص شده است، چه فکری می‌کنند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش مشخص شد اپل برای چندین افشاگر چینی نامه‌هایی با مضامین حقوقی فرستاده و آن‌ها را به اقدام قانونی تهدید کرده است. همچنین این احتمال وجود دارد که اپل بار دیگر شروع به انتشار خودخواسته اطلاعات نادرست در مورد رویدادها و انتشار سخت‌افزارهایش کند تا اعتبار و نفوذ افشاگران را کاهش بدهد. برای مثال، در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، بسیاری از شرکت‌های تحلیلی و افشاگران اطلاعات نادرستی از محصولات و بازه‌ی رونمایی از آن‌ها ارائه دادند. همچنین اپل در صدد است تا با محدود کردن کارمندان به بخش‌ها و فعالیت‌های خاص خود، سرقت اطلاعات را به حداقل برساند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات