چین اخبار برنده شدن کلوئی ژائو در اسکار 2021 را سانسور کرد

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رسانه‌های چینی به دستور مستقیم دولت، خبر برنده شدن کلوئی ژائو و فیلم Nomadland در اسکار 2021 را پوشش ندادند. ظاهرا نفرت دولت چین از ژائو، ریشه در مصاحبه‌های پیشین این کارگردان دارد.
تبلیغات

اخبار مربوط به انتخاب شدن کلوئی ژائو به‌‌عنوان بهترین کارگردان اسکار 2021 در شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌و‌جوی چین به فرمان مستقیم دولت این کشور سانسور شدند. ورج گزارش می‌دهد ژائو که در شهر پکن به دنیا آمده است، نخستین زن چینی و نخستین زن رنگین‌پوست به‌حساب می‌آید که جایزه‌ی اسکار را برای بهترین کارگردانی دریافت می‌کند.

فیلم کارگردانی‌شده توسط ژائو یعنی Nomadland در مراسم امسال جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را نیز از آنِ خود کرد. همچنین یکی از ستاره‌های فیلم Nomadland به نام فرانسیس مک‌دورمند برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر زن اسکار 2021 شد.

وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند پیام‌های اولیه‌ی تبریک به کلوئی ژائو تا اواسط روز دوشنبه از شبکه‌های اجتماعی چین پاک شدند. به‌علاوه جست‌و‌جو در موتورهای چینی Baidu و Sogou به تنها چند لینک به اخبار مراسم اسکار منتهی می‌شد. در روز دوشنبه هیچ خبری از برنده شدن ژائو در تلویزیون مرکزی چین، آژانس خبری شینهوا یا روزنامه‌ی People’s Daily حزب کمونیست چین نبود.

بر اساس ادعای یکی از خبرنگاران رسانه‌های دولتی چین، دپارتمان تبلیغات دولت چین به دلیل «افکار عمومی پیشین» به رسانه‌های خبری گفته است برنده شدن کلوئی ژائو در مراسم اسکار 2021 را پوشش ندهند. گلوبال تایمز، وب‌سایت خبری که در مالکیت People’s Daily قرار دارد، در ساعات پایانی روز دوشنبه خبری با محوریت برنده شدن ژائو منتشر کرد؛ اما هم‌زمان به انتقاد از فیلم Nomadland مشغول شد.

گلوبال تایمز ادعا می‌کند Nomadland با زندگی واقعی افراد چینی فاصله‌ی زیادی دارد و بیشتر به آمریکایی‌ها شبیه است. گلوبال تایمز می‌نویسد: «ما امیدواریم که کلوئی ژائو بیشتر و بیشتر بالغ شود. در دورانی که رقابت چین-آمریکا تشدید می‌شود، ژائو می‌تواند نقش میانجی در بین این دو جامعه ایفا کند و به منبع اختلاف تبدیل نشود. او نمی‌تواند از برچسب مخصوص خودش فرار کند و باید به شکل فعالانه از آن استفاده کند.» 

مقاله‌های مرتبط:

    وب‌سایت خبری کوچک ۱۶۳ نیز در چین چند خبر با محوریت برنده شدن کلوئی ژائو در مراسم اسکار منتشر کرد. این وب‌سایت ژائو را «پس از انگ لی، دومین فیلم‌ساز چینیِ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردان اسکار» معرفی کرد. به گزارش هالیوود ریپورتر، انگ لی که دو بار برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردان شده است (نخستین بار در سال ۲۰۰۶ برای فیلم Brokeback Mountain و دومین بار در سال ۲۰۱۳ برای فیلم Life of Pi) در تایوان متولد شد. چین تایوان را بخشی از سرزمین خود محسوب می‌کند؛ موضوعی که در سطح بین‌المللی مورد اختلاف است.

    این نخستین باری نیست که رسانه‌های چینی Nomadland و کارگردان این فیلم سینمایی را از لحاظ خبری تحریم می‌کنند. ماه گذشته‌ی میلادی آسوشیتد پرس در گزارشی مدعی شد پست‌های شبکه‌های اجتماعی و دیگر محتوای عمومی مربوط به Nomadland توسط سانسورچی‌های چینی حذف شده‌ است.

    دلیل پوشش ندادن برنده شدن کلوئی ژائو در چین، احتمالا سخنانی است که او در رسانه‌های غربی مطرح کرده است. ژائو در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۳ با مجله‌‌ی فیلم‌میکر انجام داد گفت: «چین سرزمینی پر از دروغ است.» این گفته‌ی ژائو مدتی بعد از مقاله‌ی مجله‌ی فیلم‌میکر حذف شد؛ اما تا پیش از حذف شدن واکنش‌های شدیدی در چین در پی داشت. 

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات