اپل کارمند سابق خود را به سرقت اسرار تجاری «پروژه ایکس» متهم کرد

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
کارمند سابق اپل که ۱۱ سال در این شرکت فعالیت می‌کرد، به سرقت اسرار تجاری متهم شده است. اپل از همکاری مستقیم این فرد با یک رسانه خبر می‌دهد.
تبلیغات

اپل از سایمون لنکستر، معمار طراحی محصول پیشین خود، شکایت کرده است و مدعی شده که او اسرار تجاری و جزئیات محصولات عرضه‌نشده‌ی اپل را به خبرنگار یک رسانه فروخته است. براساس گزارش ورج به ‌نقل از اپل اینسایدر، لنکستر این کار را با هدف قرار گرفتن در مرکز توجه رسانه‌ها برای عضویت در شرکتی دیگر پس از ترک اپل انجام داده است.

اپل می‌گوید: «ده‌ها هزار نفر از کارمندان هر روز به ‌شکل خستگی‌ناپذیر با امید خوشحال کردن مشتریان و قدرت دادن به آن‌ها برای تغییر دادن دنیا روی محصولات، سرویس‌ها و قابلیت‌های جدید کار می‌کنند. سرقت ایده‌ها و اطلاعات محرمانه، تلاش‌های این کارمندان را از بین می‌برد و به اپل و مشتریان‌ ما صدمه می‌زند.» اپل «سرقت عمدی اسرار تجاری و نقض اصول اخلاقی و سیاست‌های کاری خود را که با اهداف شخصی توسط این فرد انجام شده‌اند» بسیار جدی می‌گیرد و تمامی تلاشش را به کار می‌بندد تا از نوآوری‌هایش حفاظت کند. 

براساس پرونده‌ی ثبت‌شده توسط اپل، ارتباط لنکستر و خبرنگار همکارش در سال ۲۰۱۸ آغاز شده است تا احتمال افشای اطلاعات بررسی شود. این دو نفر در سال ۲۰۱۹ با هم در ارتباط بوده‌اند. براساس گزارش‌ها، لنکستر در بهار سال ۲۰۱۹ با خبرنگار مذکور ارتباط برقرار کرده و از او خواسته روی شایعه‌های مربوط به محصول معرفی‌نشده‌ی اپل که ممکن است «برای استارتاپ او دردسرساز شود» تحقیق کند.

براساس شکوائیه‌ی اپل، لنکستر مدت‌زمان کوتاهی پس از برقراری آن مکالمه، به فرد یا نهادی ناشناس گفته است اگر استارتاپ خودش سرمایه‌ی یک میلیون دلاری جذب کند، دوست خبرنگارش مقاله‌ای درباره‌ی این استارتاپ می‌نویسد. در اکتبر سال ۲۰۱۹ (مهر و آبان ۱۳۹۸) لنکستر به دوست خبرنگارش گفته است قصد دارد اپل را ترک کند و در همین حین اطلاعاتی محرمانه از محصولات اپل به او ارائه داده است.

ماهیت پروژه‌ی ایکس اپل فعلا نامشخص است

 در شکوائیه‌ی اپل به‌صراحت آمده است که لنکستر به خبرنگار پیشنهاد کرده مقاله‌‌ای درباره‌ی «کارمند کهنه‌کار ۱۲ ساله‌ی بخش طراحی اپل که با هدف حضور در یک استارتاپ شگفت‌انگیز قصد دارد این شرکت را ترک کند» بنویسد. خبرنگار از لنکستر خواسته است اطلاعات اضافه‌ای درباره‌ی پروژه‌ی معرفی‌نشده که در شکوائیه با عبارت «پروژه‌ی ایکس» (Project X) از آن یاد می‌شود به ‌دست بیاورد. 

لنکستر سپس در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۳ مهر ۱۳۹۸) به اپل اعلام کرد که قصد دارد از این شرکت جدا شود؛ بااین‌حال همچنان ارتباط خود را با خبرنگار حفظ کرد. گفته می‌شود روز بعد، خبرنگار از لنکستر درخواست کرده است پیش از ترک اپل سندهای خاصی در دسترس او قرار بدهد.

اپل ادعا می‌کند لنکستر حتی پس از ثبت درخواست استعفا، در جلسه‌ای با محوریت پروژه‌ی ایکس شرکت کرده است و از این طریق قصد داشته اطلاعات بیشتری به ‌دست بیاورد و در اختیار خبرنگار قرار بدهد. اپل می‌گوید دیگر کارمندان به سایمون لنکستر گفته‌اند در آن جلسه حضور پیدا نکند.

سازنده‌ی آیفون می‌گوید لنکستر تقریبا تا همان لحظه‌ای که دوره‌ی کاری‌اش در اپل در نیمه‌شب ۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۱۳۹۸) به پایان رسید،‌ از حساب کاربری و رمز عبور شرکتی استفاده کرده است تا اطلاعات محرمانه دانلود کند. به ادعای اپل، لنکستر از مکانی خارجی در ساعت ۲۲:۲۴ همان شب با هدف دسترسی به اطلاعاتی که برای کارفرمای جدیدش مفید باشد، در حساب کاربری لاگین کرده است.

لنکستر در سال ۲۰۰۸ در اپل استخدام شد و به ‌مدت ۱۱ سال در این شرکت کار کرد. او در این دوران به‌عنوان رهبر مواد پیشرفته و معمار طراحی محصول فعالیت کرد تا در سال ۲۰۱۹ اپل را به مقصد Arris Composites (شرکتی در حوزه‌ی طراحی مواد) ترک و در نقش مدیر محصولات مشتریان فعالیت کند. لنکستر ادعا می‌کند روی مدل بازطراحی‌شده‌ی مک بوک پرو ۱۳ اینج و ۱۵ اینچ و همچنین «محصولات عرضه‌نشده‌ی اپل» کار کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات