خوک‌ها می‌توانند بازی ویدئویی انجام بدهند

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جدیدترین تحقیقات دانشمندان روی خوک‌ها نشان داده است که این حیوانات توانایی انجام بازی‌ با استفاده از جوی‌استیک دارند.
تبلیغات

دانشمندان در حال تحقیقات مختلف درباره ذهن حیوانات هستند. تاکنون به موجوداتی مانند گوریل آموزش‌های مختلفی داده شده است که نتیجه‌ی خوبی داشته‌اند. اما به‌تازگی گزارشی منتشر شده است که از هوش بالای خوک‌ها خبر می‌دهد.

براساس مقاله Windows Central، دانشمندان موفق شده‌اند به چهار خوک نحوه انجام یک بازی ویدئویی را آموزش بدهند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که خوک‌ها مجبور به استفاده از بینی خود برای انجام بازی بودند؛ اما این حیوانات توانایی استفاده از جوی‌استیک برای بازی کردن دارند.

این خوک‌ها که هملت، املت، ابونی و ایووری نام‌گذاری شده‌اند، برای استفاده از جوی‌استیک آموزش دیده‌اند. در این بازی، خوک‌ها باید با استفاده از جوی‌استیک مکان‌‎نما را حرکت بدهند به دیواره هدف برسانند.

در طول انجام این آزمایش یک مورد عجیب اتفاق افتاد. وسیله‌ای که وظیفه‌ی دادن غذای پاداش به خوک‌ها را در طول پروژه بر عهده داشت، شکست؛ در نتیجه خوک‌ها نمی‌توانستند پاداش خود را پس از انجام بازی دریافت کنند. مسئله جالب این‌جا است که آن‌ها ضمن تشویق محققان و حتی بدون غذا، به بازی خود ادامه دادند.

خوک گیمر

بیشتر دستگاه‌های کنترلی بازی برای کار با دست افراد طراحی شده‌اند؛، اما خوک‌ها مجبور بودند از بینی خود استفاده کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که حیوانات ممکن است بتوانند از صفحه لمسی نیز استفاده کنند. در بخشی از نتایج آزمایش آمده است:

محدودیت در روش جوی‌استیک نشان می‌دهد که مطالعات آینده در مورد ظرفیت‌های شناختی خوک‌ها و سایر گونه‌های حیوانات اهلی ممکن است با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی یا سایر فناوری‌های پیشرفته رابط رایانه‌ای انجام شود.

نتایج نشان می‌دهد که خوک‌ها «به‌طور قابل توجهی بالاتر از شانس» عمل می‌کنند که نشان می‌دهد آن‌ها صرفا به‌طور تصادفی جوی‌استیک را به اطراف حرکت نمی‌دهند. در این باره توضیحاتی ارائه شده است:

به‌طور کلی، همه خوک‌ها به‌طور قابل توجهی بالاتر از شانس عمل کرده‌اند که این مسئله نشان می‌دهد، همه تا حدی ارتباط جوی‌استیک و حرکت مکان‌نما را متوجه شده‌اند. اینکه خوک‌ها موفق شدند به سطحی از موفقیت در انجام وظایفی برسند که به حد قابل توجهی خارج از چارچوب عمومی آن‌ها بود، به خودی خود شایان ‌توجه و نشانگر انعطاف‌پذیری رفتاری و شناختی آن‌ها است. سطح بالای انگیزه اجتماعی آن‌ها برای انجام وظیفه نیز قابل ‌توجه بود.

البته نیازی نیست نگران این باشید که خوک‌ها در انجام این بازی از بقیه جلو بزنند. در نتیجه نهایی آزمایش ذکر شده است که حتی خوکی که بهترین عملکرد را داشته، نتوانسته است به امتیازی که حیوانات دیگر در این بازی به دست آورده‌اند نزدیک شود.

در واقع هیچ کدام از خوک‌ها موفق نشدند به‌طور کامل این بازی را انجام بدهند. اما اگر بخواهیم منصفانه به این مسئله نگاه کنیم، این بازی برای حیواناتی با چالاکی بیشتری در نظر گرفته شده است. خوک‌ها در انجام این بازی به ‌جای دست باید از بینی استفاده می‌کردند که این مسئله می‌تواند عاملی برای کند بودن آن‌ها باشد. در توضیحات این بخش آمده است:

توانایی خوک‌ها برای انجام چنین کاری به محدوده طبیعی حرکات سر و گردن آن‌ها محدود می‌شود. این محدودیت به‌خصوص برای خوک‌های یورکشایر که اندازه بزرگ‌تر آن‌ها توانایی تغییر موقعیت را در صورت لزوم برای تماس با اهدافی که در صفحه افقی قرار دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد، مشکل‌ساز شده بود. درحقیقت دیده می‌شد که این گونه‌ از خوک‌ها هنگام مواجهه با اهداف چپ یا راست، موضع خود را تغییر می‌دادند تا به موازات صفحه کامپیوتر قرار بگیرند. با این روش آن‌ها می‌توانستند همان‌‌گونه که به اهداف عمودی دسترسی داشتند، به اهداف افقی نیز نزدیک شوند.

از آنجا که خوک‌ها اکنون نحوه استفاده از جوی‌استیک را آموخته‌اند، شاید دانشمندان بتوانند به آن‌ها بازی Angry Birds را آموزش بدهند. نظر شما همراهان زومیت درباره‌ی نتایج این تحقیق و توانایی یادگیری بالای خوک‌ها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات