ادای احترام به «غول مهربان» در جدیدترین دودل گوگل

یک‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دودل امروز گوگل به سودان، آخرین کرگدن نرِ سفید شمالی تعلق دارد که با لقب «غول مهربان» شناخته می‌شد و هنگام مرگ در سال ۲۰۱۸، سه دختر و یک نوه داشت.
تبلیغات

جدیدترین دودل موتور جست‌و‌جوی گوگل (Google Doodle) که متعلق‌ به امروز (یک‌شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۹) است به سودان، آخرین بازمانده از کرگدن‌های نرِ سفید شمالی، ادای احترام می‌کند. از سودان به‌عنوان «غول مهربان» یاد می‌شد.

دودل جدید گوگل به همین روز در سال ۲۰۰۹ اشاره می‌کند؛ جایی که سودان و سه کرگدن سفید شمالی دیگر به خانه‌ی جدید در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی اُل پِژتا در کِنیا وارد شدند. بر اساس ادعاها، سودان که در سال ۱۹۷۵ اسیر شد، آخرین کرگدن سفید شمالی محسوب می‌شد که در حیات وحش به ‌دنیا آمده بود. 

یک سال بعد، سودان به باغ وحش دوور کرالووه در چکسلواکی (جمهوری چک کنونی) برده شد. دوور کرالووه تنها باغ وحش دنیا است که کرگدن‌های سفید شمالی بدون مشکل در آن به دنیا آمده‌اند. در باغ وحش دوور کرالووه، سودان تبدیل به پدر سه کرگدن و پدربزرگ یک کرگدن شد.

دودل گوگل برای سودان کرگدن سفید شمالی

در سال ۲۰۰۹ نهادهای رسمی اعلام کردند این نوع کرگدن‌ سفید شمالی منقرض شده است و به ‌همین دلیل، چهار کرگدن مورد بحث در سال ۲۰۰۹ به منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی اُل پِژتا بازگردانده شدند. مسئولان امیدوار بودند فضایی که منطقه‌ی اُل پِژتا ارائه می‌دهد، بستر را برای تولید مثل کرگدن‌ها فراهم کند، اما تلاش‌ها در این زمینه نافرجام بود. 

سودان سال‌های پایانی زندگی خود را با دختر و نوه‌اش که ناجین و فاتو نام داشتند سپری کرد و سپس در سال ۲۰۱۸ در سن ۴۵ سالگی، مهرین‌کشی (کشتن از روی ترحم) شد. با وجود مرگ سودان، دانشمندان امیدوار هستند با استفاده از تکنیک‌های لقاح آزمایشگاهی، زیرگونه‌ی او را نجات دهند. امادر حال حاضر ناجین و فاتو آخرین کرگدن‌های سفید شمالی در دنیا محسوب می‌شوند.

گوگل در رویدادهایی خاص نظیر تولد و سالگرد و موارد این‌چنینی، لوگوی صفحه‌ی اصلی خود را تغییر می‌دهد. لوگو‌های تغییریافته و موقتی گوگل با نام دودل (Doodle) شناخته می‌شوند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی دودل جدید گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات