شورش در کارخانه تولید آیفون ممکن است بر روابط اپل و ویسترون تأثیرگذار باشد

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس گفته‌ی تحلیلگران‌، شورش اخیر در کارخانه‌ی تولید آیفون می‌تواند بر روابط تجاری اپل و شرکت ویسترون تأثیرگذار باشد.
تبلیغات

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، چندی پیش تعداد زیادی از کارکنان شرکت ویسترون، یکی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های آیفون‌، به‌دلیل دستمزدهای ناچیز شورش کردند و خسارت‌های زیادی به کارخانه‌ی ویسترون در کشور هند زدند. انتظار نمی‌رود شورش یادشده در هند تأثیر آنی بر تولید آیفون در این کشور بگذارد؛ اما تحلیلگران معتقدند این معضل ممکن است پیامدهای طولانی‌مدت بر روابط وسترون و اپل به‌دنبال داشته باشد.

طبق گزارش‌های مختلف، در شورش در کارخانه‌ی مونتاژ آیفون ویسترون در شهر بنگلور هند بین صدها تا دو‌هزار کارگر حضور داشته‌اند و تولید به‌دلیل خسارت‌های وارده به تأسیسات شرکت متوقف شده است. گفته می‌شود شورش‌ها ناشی از دستمزدهای اندک اتفاق افتاده و ویسترون گزارش‌های مربوط به تعلیق مونتاژ آیفون را پس از شورش در کارخانه‌اش در بنگلور تأیید کرده است.

تصاویر ویدئویی به‌دست‌آمده افرادی را نشان می‌دهد که به واحدهای مونتاژ حمله می‌کنند و شیشه‌ها را خرد و ماشین‌ها را واژگون می‌کنند و درنهایت آن‌ها را آتش می‌زنند. ویسترون هزینه‌ی کل خسارت‌ها را ۴٫۳۸ میلیارد روپیه (۶۰ میلیون دلار) برآورد می‌کند. گفتنی است این ویسترون ادعا می‌کند آشوبگران کارمندان این شرکت نبوده‌اند؛ اما محتمل‌ترین توضیح برای گفته‌های ویسترون این است که افراد نام‌برده کارگران موقت بوده‌اند. این کارمندان به «اعزام موقت» معروف هستند؛ زیرا آژانس‌های کاریابی آن‌ها را موقتا به کارخانه‌ها اعزام می‌کنند.

به‌نقل از خبرگزاری بلومبرگ، حتی اگر تولید آیفون در این کارخانه متوقف شود، انتظار می‌رود تأثیر کوتاه‌مدتش اندک باشد. افزون‌براین، تحلیلگران بنیاد مورگان استنلی معتقدند تأثیر فوری این مشکل بر کسب‌وکار اپل بسیار ناچیز خواهد بود؛ زیرا مجموعه‌ی «کولار» در ماه‌های گذشته با ظرفیت ناچیز ۵ تا ۱۰ میلیون آیفون در سال راه‌اندازی شد و دومین کارخانه‌ی تولیدی ویسترون در کشور هند است که وظیفه‌ی تولید گوشی‌های قدیمی آیفون را برعهده دارد؛ بنابراین، به تولید آیفون ۱۲ آسیبی وارد نخواهد شد که عمده‌ی محموله‌های اپل در سال جاری را تشکیل می‌دهد.

بااین‌حال، هنوز برخی نگرانی‌ها بابت پیامدهای احتمالی گسترده‌تر در طولانی‌مدت وجود دارد. این حادثه می‌تواند بر روابط مونتاژکننده‌ی تایوانی (ویسترون) با اپل تأثیر بگذارد؛ زیرا اپل اخیرا تمایل بیشتری برای مقابله با تخلفات کار در صدها تأمین‌کننده‌اش نشان داده است؛ به‌طوری‌که ماه گذشته، روابطش را با پگاترون، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ آیفون، به‌دلیل کار اجباری دانشجویان در کارخانه‌های این شرکت تعلیق کرد.

ناگفته نماند ویسترون قبلا اعلام کرده بود قصد دارد سال آینده‌ی میلادی، ۵۰ درصد از تولیدش را به خارج از خاک چین منتقل کند و این امر می‌تواند به اپل برای کاهش وابستگی به چین کمک شایانی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات