پهپاد بوئینگ در یک قدمی سوخت‌رسانی در آسمان بدون دخالت انسان

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
از جمله ویژگی‌های پهپاد MQ-25 شرکت هواپیماسازی بوئینگ، عدم نیاز به انسان برای سوخت‌گیری هوایی است.
تبلیغات

سوخت‌گیری هوایی یکی از پیچیده‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در طول پرواز‌ طولانی‌مدت چندین بار صورت بگیرد. هواپیماهای جنگنده‌ پس از هر بار بلند شدن از زمین و به پرواز درآمدن، نیاز به تعویض برخی از قطعات دارند تا برای پرواز بعدی آماده شوند؛ اما سوخت‌گیری هوایی اجازه می‌دهد که جنگنده بدون نیاز به فرود آمدن به عملیات خود ادامه دهد.

سوخت‌گیری هوایی اجازه می‌دهد جنگنده‌ها مسیر طولانی‌تری طی کنند و امکان انجام عملیات‌ غیر ممکن داشته باشند. در چنین اقدامی، هواپیمای جنگنده به کمک هواپیمای سوخت‌رسان و بر فراز آسمان، دوباره سوخت‌گیری می‌کند که تمامی این مراحل با همکاری دقیق خلبان‌های هر دو هواپیما صورت می‌گیرد.

انجام چنین اقدامی خطرات بسیاری دارد و به دلایلی، امکان دارد جان خلبان‌ها و کادر پرواز هواپیمای سوخت‌رسان طی عملیات سوخت‌گیری هوایی به خطر بیافتد. با پیشرفت شرکت‌ها در زمینه تولید پهپاد، بوئینگ در نظر دارد پهپادی با توانایی سوخت‌رسانی هوایی به مرحله اجرایی برساند که نه‌تنها هدایت آن، بلکه مراحل سوخت‌گیری نیز بدون دخالت انسان صورت خواهد گرفت.

به ‌گفته‌ی شرکت هواپیماسازی بوئینگ، این پهپاد که MQ-25 نام دارد، اخیرا  توانسته است پروازی موفقیت‌آمیز به مدت ۲ ساعت و نیم داشته باشد و سپس با موفقیت فرود آید. سوخت‌گیری هوایی با استفاده از پهپاد اقدامی ساده به‌ نظر می‌رسد؛ اما رساندن آن به مرحله اجرایی به زمان، تکنولوژی و منابع بسیاری نیاز دارد.

هدفی که بوئینگ در پرواز اخیر MQ-25 توانسته است به آن‌ برسد، بررسی شرایط پهپاد در زمانی است که بخش سوخت‌رسانی به پهپاد متصل شده باشد. با توجه به رضایت بوئینگ از پرواز موفقیت‌آمیز مدل آزمایشی T1، به نظر می‌رسد به‌زودی آزمایشی برای سوخت‌گیری هوایی صورت خواهد ‌گرفت و طی آن، پهپاد MQ-25 به جنگنده‌ای سوخت خواهد رساند. البته مشخص نیست که آیا فرایند سوخت‌رسانی توسط انسان و از راه دور صورت می‌گیرد یا بوئینگ یک گام به سمت جلو برمی‌دارد و تمامی مراحل را به هوش مصنوعی خواهد سپرد.

درصورتی‌که پهپاد MQ-25 در آزمون‌های بعدی به موفقیت برسد، انتظار می‌رود ارتش ایالات متحده اولین مشتری ۷۰ فروند پهپاد سوخت‌رسان بوئینگ باشد. گویا هدف اصلی پهپاد MQ-25 سوخت‌رسانی به جنگنده‌های اف/ای-۱۸ هورنت است که ‌اکنون در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده قرار دارند. جنگنده‌ی اف/ای-۱۸ هورنت درواقع پرنده‌ای چندمنظوره است که امکان انجام عملیات ‌در شرایط آب‌وهوایی مختلف دارد.

دانلود ویدئو از آپارات - تماشای ویدئو در یوتیوب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات