استفان هاوکینگ: هوش مصنوعی تمدن بشری را نابود خواهد کرد

پنج‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کمتر کسی را می‌توان یافت که با دنیای علم و دانش آشنا باشد و استفان هاوکینگ را نشناسد. این فیزیکدان مشهور انگلیسی معتقد است، تمدن بشری در معرض خطر بزرگی قرار دارد. شاید تصور شود، منظور این دانشمند از خطر، موجودات فرازمینی و تمدن‌های پیشرفته فضایی باشند، اما وی اعتقاد دارد موجودات مصنوعی مسبب چنین فاجعه‌ای خواهند بود.
تبلیغات

هاوکینگ معتقد است انسان‌ها از نقطه نظر طبیعی، تکامل زیستی بسیار کندی دارند و این موضوع می‌تواند دلیلی بر عدم توانایی ما در مواجه شدن با خطراتی نظیر روبات‌های هوشمند باشد.

در اظهار نظری جالب و البته جنجالی این دانشمند 72 ساله انگلیسی اعلام کرده که توسعه دادن هوش مصنوعی تا سر حد کمال به معنی پایان یافتن حاکمیت انسان بر کره خاکی خواهد بود.

در حالی هاوکینگ درباره هوش مصنوعی هشدار می‌دهد که وی به دلیل ابتلا به بیماری ALS تقریباً توانایی تحرک و تکلم خود را به طور کامل از دست داده و با استفاده از ابزارهای دیجیتال که به طور مختصر از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و ساخت کمپانی اینتل است می‌تواند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

متخصصان حوزه یادگیری ماشین از کمپانی SwiftKey نیز در ساخت ابزارهای مورد استفاده پروفسور هاوکینگ نقش داشته‌اند و فناوری آنان امروزه به طور گسترده‌ای در تلفن‌های همراه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری می‌تواند فکر هاوکینگ را خوانده و سپس بر اساس آن کلمات پیشنهادی را که وی ممکن است در لحظه بعد به آن فکر کند را نمایش می‌دهد.

هاوکینگ معتقد است که شکل اولیه هوش مصنوعی که امروزه در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت‌های بسیار کاربردی خود را به همگان اثبات کرده اما وی از فرا رسیدن زمانی می‌ترسد که ماشین‌های هوشمندی ساخته شوند که از نظر هوش با انسان برابر بوده یا به مراتب از نوع بشر هوشمندتر باشند.

فیلم ۲۰۰۱ ساخته استنلی کوبریک – در این فیلم یک کامپیوتر قاتل به نام HAL نمایش داده می‌شود و  ذهن مخاطب را درگیر این موضوع می‌کند که ممکن است هوش مصنوعی روزی باعث نابودی تمدن بشری شود.

در ادامه بخشی از سخنان هاوکینگ را می‌خوانید:

چنین دستگاهی تنها به خودش متکی است و می‌تواند خود را به طور دائمی بازطراحی کند.انسان‌ها به طور ذاتی محدود به تکامل زیستی آرام و بسیار کند هستند و نمی‌توانند با این موجودات ابرهوشمند به رقابت بپردازند و سرانجام نابود خواهند شد.

اما این تمام ماجرا نیست چرا که بسیاری نیز هستند که دنیای هوش مصنوعی را به این حد تیره و تار نمی‌بینند. رولو کارپنتر خالق Cleverbot می‌گوید:

ما برای مدت زمان طولانی کنترل فناوری را در دست خواهیم داشت. این گذشت زمان است که قابلیت‌های فناوری در رفع مشکلات و معضلات پیچیده ما را مشخص خواهد کرد. 

کلوربات نام نرم‌افزاری است که با تجزیه و تحلیل گفتگو‌های پیشین موفق به کسب بیشترین امتیازها در آزمایش تورینگ شد. این نرم‌افزار توانست بسیاری از شرکت کنندگان را به این اشتباه بیندازد که فکر کنند در حال گفتگو با یک انسان هستند.

ظهور روبات‌ها

کارپنتر معتقد است در شرایط فعلی هنوز راه زیادی برای ساخت موجودی قدرتمند یا توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی کامل وجود دارد، با این حال دست یافتن به چنین چیزی را دور از ذهن نمی‌داند و معتقد است که چنین چیزی طی دهه‌های آینده توسعه یافته و ساخته خواهد شد.

ما هنوز نمی‌توانیم به طور کامل درک کنیم که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر هوش ماشینی از هوش انسان فراتر رود؟ به همین دلیل نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که آیا به طور کامل مورد حمایت روبات‌های ابرهوشمند قرار خواهیم گرفت، یا نادیده گرفته خواهیم شد و یا در بدترین حالت توسط آن‌ها نابود می‌شویم.

با این حال وی اعتقاد کامل دارد که هوش مصنوعی می‌تواند در شمایل یک نیروی سازنده و مثبت ظاهر شود.

جدای خوش‌بینی درباره آینده، پروفسور هاوکینگ تنها فردی نیست که از آینده تا این حد وحشت دارد.

اگر تصور کنیم روبات‌ها در کوتاه مدت، تمدن بشری را از بین نخواهند برد اما باید در نظر داشته باشیم که ماشین‌های هوشمند می‌توانند به طور کامل و بدون نقص وظایفی را انجام دهند که بشر امروزی در حال انجام آن‌ها است. این موضوع به خودی خود به معنی نابودی میلیون‌ها فرصت شغلی است که امروزه توسط انسان‌ها انجام می‌شود. این موضوع را نیز نمی‌توان انکار کرد که روبات‌ها هرگز خسته نمی‌شوند، هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند، به مرخصی نیاز ندارند، از کار و کارفرمای خود شکایت نمی‌کنند و در هر حال کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

ایلان ماسک مدیرعامل کمپانی ساخت موشک اسپیس ایکس نیز یکی از افرادی است که از هوش مصنوعی وحشت دارد.

اما در دراز مدت ایلان ماسک، کارآفرین حوزه فناوری هشدار داده است که هوش مصنوعی بزرگترین تهدید برای وجودیت انسان خواهد بود.

صدای روباتیک

پروفسور هاوکینگ همچنین در مورد مزایا و معایب شبکه جهانی اینترنت هشدار داده و معتقد است، اینترنت در حال تبدیل شدن به مرکز فرماندهی تروریست‌ها است.

کمپانی‌های اینترنتی باید اقدام‌های پیشگیرانه بیشتری را در این زمینه انجام دهند. اما مشکل اصلی در این بین انجام اینکار بدون آسیب رساندن به آزادی و حریم خصوصی افراد است.

بد نیست بدانید هاوکینگ، خود یکی از پیشگامان و مشتاقان استفاده از فناوری‌های نوین بویژه از نوع ارتباطی است و در پی آن ممکن است با استفاده از سیستم جدیدی که برایش ساخته و تهیه شده، سریع‌تر از گذشته اقدام به نوشتن کند.

پروفسور هاوکینگ در حال استفاده از نرم‌افزار جدید برای انجام مکالمه. وی ترجیح داده که صدای خروجی نرم‌افزار تغییری نکند و مانند نسخه قبل باشد.

با تمام این اوصاف هاوکینگ بالاخره تایید می‌کند سیستمی که وی با استفاده از آن قادر به برقراری ارتباط با جهان پیرامون خود است نیز مانند روبات است، اما تاکید می‌کند که دوست ندارد صدای خروجی نرم‌افزار بیش از حد طبیعی باشد.

این صدای روباتیک تبدیل به علامت تجاری من شده است و نمی‌خواهم به هیچ عنوان آنرا طبیعی‌تر کرده و کمی لهجه بریتانیایی به آن اضافه کنم. به من گفته شده کودکانی که به صدای کامپیوتری نیاز دارند مایلند تا از صدایی شبیه به صدای من استفاده کنند.

نظر شما در مورد آینده هوش مصنوعی چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات