کارایی خود را با استفاده از قوانین نیوتن افزایش دهید

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
قوانین حرکت نیوتن محدود به دنیای فیزیک نیستند و در توسعه‌ی زندگی شخصی هم می‌توان آن‌ها را به کار برد.
تبلیغات

در سال ۱۶۸۷، آیزاک نیوتن کتابی به نام اصول ریاضی فلسفه طبیعی «The Principia: Mathematical Principles of Natural Philosophy» منتشر کرد که در آن به توضیح سه قانون حرکت پرداخته بود. در این روند، نیوتن بر پایه‌ی اصول مکانیک کلاسیک، جهان را از دیدگاه فیزیک تعریف می‌کند.

اکثر مردم با قوانین نیوتن در مفهوم فیزیکی آشنایی دارند، اما بیشتر آن‌ها نمی‌د‌‌انند که از این قوانین می‌توان در جهت افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی کارها و بهبود زندگی استفاده کرد.

قانون اول بهره‌وری نیوتن

قانون اول حرکت می‌گوید‌: یک شی متوقف میل به توقف دارد و جسم متحرک میل دارد با سرعت ثابت به حرکتش ادامه دهد. مگر این که یک نیروی خارجی بر آن‌ها اعمال شود.

در واقع «به تعویق انداختن امور» یکی از قوانین بنیادین جهان هستی است! این اولین قانون نیوتن است که در مورد کارآیی افراد هم صدق می‌کند. بنابراین، بهترین راه برای رهایی از به تعویق انداختن کارها چیست؟

قوانین نیوتن

در این میان، قانون سر انگشتی ۲ دقیقه پیشنهاد شده است. در قانون ۲ دقیقه، برای غلبه بر تاخیر کارها، هر کاری را که انجام دادنش کم‌تر از دودقیقه طول می‌کشد انجام دهید!

توجه داشته باشید که لازم نیست آن کار را تمام کنید. حتی لازم نیست که آن کار جزو کارهای ضروری باشد. با این حال بنا بر قانون اول نیوتن، صرف دو دقیقه زمان برای انجام کار، باعث می‌شود که کار با روند ساده‌تری به پایان برسد.

به این مثال‌ها توجه کنید:

  • همین لحظه، شما حوصله‌ی دویدن دور پارک ندارید. اما اگر کفش‌های ورزشی خود را بپوشید و بطری آب خود را حاضر کنید، ممکن است انگیزه‌ی کافی برای بیرون رفتن در شما ایجاد شود.
  • برگه‌ی سفیدی در مقابل شما است که تلاش می‌کنید گزارش کاری خود را در آن بنویسید. اما جمله‌بندی مناسبی به ذهن‌تان خطور نمی کند. در صورتی که اگر به مدت دو دقیقه شروع به نوشتن جملات تصادفی کنید، جملات کاربردی‌تر خود را نشان خواهند داد.
  • فرض کنید که می‌خواهید یک نقاشی خلاقانه بکشید، اما ایده‌ی خاصی درباره‌ی آن ندارید. در صورتی که چند خط به صورت تصادفی روی کاغذ رسم کنید و آن‌ها را به شکل معناداری درآورید، خلاقیت شما جاری خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که انگیزه معمولا پس از شروع خود را نشان می‌دهد. پس یک شروع کوچک می‌تواند راه را برای شما باز کند. چرا که اجسام در حال حرکت میل به ادامه‌ی حرکت دارند.

قانون دوم بهره‌وری نیوتن

قانون دوم حرکت می‌گوید: F=ma. به این معنا که جمع نیروهای برداری وارد بر یک جسم معادل حاصل ضرب جرم جسم در شتاب آن است.

از این قانون چطور می‌توان در جهت بهبود کارآیی بهره گرفت؟

یک نکته‌ی مهم در این معادله وجود دارد. نیروی F، یک بردار است. کمیت‌های برداری شامل مقدار (چقدر کار برای انجام دادن دارید) و جهت (سراغ کدام کارها بروید) هستند. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید در یک جهت خاص به یک جسم شتاب دهید، مقدار نیرویی که به آن وارد می‌کنید، متفاوت با مقدار نیرویی است که در جهات دیگر به جسم اعمال می‌شود.

در زندگی شما هم داستان به همین روال است.

اگر می‌خواهید کارآیی خود را افزایش دهید، فقط مهم نیست که چقدر سخت کار کنید (مقدار) بلکه از کجای کار شروع کردن (جهت) هم اهمیت دارد. این واقعیت، بخش بزرگی از تصمیم گیری‌های کوچک و بزرگ روزانه را در بر می‌گیرد.

برای مثال، چنانچه اقدامات مشابه را در جهت‌های مختلف انجام دهید، نتایج بسیار متفاوتی دریافت خواهید کرد.

قوانین نیوتن

قانون سوم بهره‌وری نیوتن

قانون سوم حرکت: وقتی جسمی به جسمی دیگر نیرو وارد می‌کند، جسم دوم همان نیرو را در جهت مخالف به جسم اول منتقل می‌کند.

همه‌ی ما یک سرعت متوسط در پیش‌برد زندگی خود داریم. سطح کارآیی و بهره‌وری شما از تعادل نیروهای مولد و غیر مولد نشات می‌گیرد که بسیار شبیه تاثیر نیروهای برابر و مخالف نیوتن هستند.

نیروهای مولد زندگی می‌تواند، تمرکز، دیدگاه مثبت و انگیزه‌های ما باشند. نیروهای غیر مولد شامل مواردی چون استرس، کمبود خواب و موازی کاری‌هایی هستند که در طول روز انجام می‌دهیم.

قوانین نیوتن

در صورتی که بخواهیم موثرتر و سازنده‌تر عمل کنیم، دو انتخاب پیش رو داریم:

اولین گزینه، افزایش تعداد نیروهای سازنده‌تر است که گزینه‌ای اثربخش است. در حین انجام کار، چندین بار قهوه یا چای می‌نوشیم تا بتوانیم با قدرت بیشتری کار کنیم. به همین دلیل افراد دارو مصرف می‌کنند یا ویدیوهای انگیزشی تماشا می‌کنند تا تمرکز خود را بالا ببرند. درواقع، این تلاش‌ها به این منظور انجام می‌شود که نیروهای مولد خود را افزایش دهند و بر نیروهای غیر مولد غلبه کنند.

گزینه‌ی دوم از بین بردن نیروهای غیر مولد است. ساده‌تر کردن زندگی، تقویت مهارت نه گفتن، تغییر محیط، کاهش مسئولیت‌ها و دیگر نیروهای غیر مولد می‌تواند مانع از عقب افتادن شما در زندگی شود.

چنانچه بتوانید نیروهای غیر مولد زندگی خود را کاهش دهید، به طور طبیعی بهره‌وری شما روند رو به رشدی خواهد داشت و نیاز به توصیه‌های بیشتری برای افزایش کارآیی ندارید.

قوانین نیوتن

قوانین نیوتن در بهره‌وری

قوانین حرکت نیوتن تمام آنچه را که برای بهبود توسعه خود در زندگی لازم دارید، عنوان می‌کند:

۱. اجسام متحرک میل به ادامه‌ی حرکت خود دارند. با قانون ۲ دقیقه برای شروع یک حرکت، دست به کار شوید.

۲. سخت کار کردن به تنهایی اهمیتی ندارد و باید بدانیم که روی چه مواردی اقدام به تلاش کنیم. مقدار نیروی در دسترس شما محدود است، بنابراین مهم است که آن را در موقعیت‌های درست به کار ببرید.

۳. بهره‌وری شما تابع تعادل نیروهای مخالف است. اگر می‌خواهید عملکرد سازنده‌تری داشته باشید، هم می‌توانید نیروهای خود را برای عبور از موانع افزایش دهید و هم این که نیروهای مخالف را حذف کنید. گزینه‌ی دوم انتخاب راحت‌تری است و بیشتر توصیه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات