ارتباط ویروس زیکا با میکروسفالی تایید شد

جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
برای اولین بار محققین آمریکایی رابطه‌ی میکروسفالی با ویروس زیکا را تایید کردند. تا پیش از این شواهد از رابطه‌ی بالای این دو عامل حکایت داشتند که حالا با انجام تحقیقات بیشتر این رابطه به صورت علمی اثبات شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

به تازگی محققین مرکز کنترل و بیماری‌های آمریکا در مقاله‌ای رابطه‌ی مثبت ابتلا به ویروس زیکا در دوران بارداری و عارضه‌ی میکروسفالی در نوزادان را تایید کرده‌اند. تام فریدن، یکی از اعضای تیم، بیان می‌کند:  

حالا برای ما رابطه‌ی بین زیکا و میکروسفالی محرض شده است و این نتیجه نقطه‌ای مهم در مبارزه با شیوع زیکا تلقی می‌شود.

داده‌های جمع‌آوری شده استانداردهای لازم به عنوان عامل محرک میکروسفالی را از خود نشان دادند. سه گروه اصلی در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفتند. گروه اول زنان بارداری بودند که در فواصلی مهم از دوران حاملگی خود مثلا هفته‌های اول یا سه‌ ماهه‌ی دوم به ویروس زیکا مبتلا شدند و نوزادانی با ناهنجاری‌های عصبی داشتند. گروه دوم جنین‌هایی بودند که در معرض ویروس زیکا قرار گرفتند و با سرهایی کوچک یا ناهنجاری‌های عصبی دیگر به دنیا آمده‌اند. گروه سوم نیز مادرانی بودند که در دوران حاملگی خود به مناطقی از جمله برزیل سفر کرده و نوزادانی با اختلال میکروسفالی داشتند. این سه گروه برای محققین نشانه‌های مهمی برای اثبات رابطه‌ی زیکا با میکروسفالی دارند.

تا پیش از محققین در مورد رابطه‌ی ویروس زیکا و ناهنجاری میکروسفالی صحبت کرده و به مادران باردار از سفر‌های غیرضروری به مناطق اصلی شیوع این ویروس هشدار داده بودند. در همین زمینه نزدیک به ۱.۵ میلیون مورد ابتلا به ویروس زیکا تنها در کشور برزیل از آوریل سال ۲۰۱۵ گزارش شده است. در راستای این اتفاق نیز میکروسفالی در بین نوزادان تازه متولد شده در برزیل رشد چشم‌گیری داشت و عددی نزدیک ۴ تا ۵ هزار نوزاد را نشان می‌دهد. اگرچه شواهد از رابطه‌ی ویروس زیکا و میکروسفالی حکایت داشت با این حال رابطه‌ای علمی بین این دو عامل در گزارش‌های پزشکی مشاهده نمی‌شد.

حالا که رابطه‌ی زیکا با میکروسفالی تایید شده است باید منتظر تغییر رویکر‌د‌ها به کنترل ویروس زیکا باشیم. نویسندگان مقاله در انتها پیشنهاد می‌دهند که تمرکز تحقیقات بر روی توسعه‌ی روش‌های درمانی به عنوان مثال واکسن معطوف شود. در همین راستا مرکز کنترل و بیماری‌های آمریکا در نظر دارد تحقیقات بیشتری در مورد رابطه‌ی ویروس زیکا با دیگر ناهنجاری‌های عصبی شروع کند. تا پیش از این نیز شواهد زیادی از رابطه‌ی بالای زیکا با عارضه‌های دیگر از جمله گیلن‌ باره بدست آمده بود.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات