پیش‌بینی زلزله با استفاده از امواج مغناطیسی ممکن می‌شود

سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
ژاپن در شمار زلزله‌خیزترین کشورهای جهان قرار دارد؛ بطوریکه زلزله‌های روزانه‌ی این کشور که به امری عادی برای مردم آن تبدیل شده، می‌تواند سایر کشورها را زیر و رو کند. اما زلزله‌ی سه‌سال پیش که با سونامی همراه شده بود، ضربه‌ای مهلک به این کشور وارد کرد؛ از این‌رو پیش‌بینی زلزله می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مقابله با آن باشد. شاید امواج الکترومغناطیس کلید حل این معما است.
تبلیغات

دانشمندان برای پیش‌بینی زلزله‌ها راهکارهای مختلفی را مورد مطالعه قرار می‌دهند که می‌توان به جمع‌آوری داده‌های محیطی مناطق زلزله‌خیر و بررسی الگوی محیطی پیش و پس از وقوع زلزله اشاره کرد. اما Friedemann Freund، کریستال‌شناس در دانشگاه سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا، نظریه‌ی دیگری برای پیش‌بینی زلزله ارائه داده است. وی عقیده دارد که پیش از وقوع زلزله، مجموعه‌ای از موج‌ها، دامنه‌ی مغناطیسی زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند که در صورت شناسایی این تغییرات، می‌توان وقوع زلزله‌ها را به‌درستی پیش‌بینی کرد.

پس از مطالعه‌ی چندین زلزله در گوشه گوشه‌ی جهان، تیم فرئوند به نتایجی در مورد وجود الگوهایی رسیدند. پیش از وقوع زلزله در مناطقی که این حادثه‌ی طبیعی در آن روی داده است، پالس‌های منطقی در مرکز زلزله افزایش یافته است. این پالس‌ها قوی‌تر شده و فاصله‌ی زمانی انتشار آن‌ها نیز نزدیک‌تر شده است. برای مثال می‌توان به زلزله‌ی 5.4 ریشتری روی داده در بیرون سن‌خوزه اشاره کرد. دستگاه‌های تعبیه شده در این مناطق، هفته‌ها پیش از وقوع زلزله‌، انتشار پالس‌های غیرمعمول مغناطیسی را در این منطقه به ثبت رسانده‌اند. ساعاتی پیش از وقوع زلزله نیز شدت این پالس‌ها شدیدتر شده و فاصله‌ی انتشار نیز به حداقل میزان موجود رسیده است.

اما چه‌چیزی منجر به انتشار چنین پالس‌هایی می‌شود؟ براساس نظریه‌ی فرئوند، عامل انتشار چنین امواجی به مواد تشکیل‌دهنده و ساختار سنگ‌ها ارتباط دارد. این کریستال‌شناس، ساختار سنگ‌ها را متشکل از ذرات کریستال و ملکول‌های اکسیژنی عنوان کرده است که بین کریستال‌ها گیر افتاده‌اند. زمانی که لایه‌های زمین روی هم می‌لغزند، فشار روی سنگ‌ها منجر به شکسته‌شدن ساختار سنگ‌ها و آزاد‌شدن الکترون‌های اتم‌های اکسیژن می‌شود. اختلال الکتریکی حاصل از آزاد‌شدن الکترون‌ها منجر به انتشار امواج مغناطیسی می‌شود که با افزایش فشار و در نتیجه تحت‌فشار قرار گرفتن هرچه بیشتر سنگ‌ها، این امواج شدید‌تر و با فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تری منتشر می‌شوند.

 نظریه‌ی این دانشمند مخالفانی را نیز دارد. براساس نظرات این مخالفان، انتشار چنین پالس‌هایی ناشی از رعد‌برق‌ها است. فرئوند با استناد به تقویت پالس‌ها با نزدیک‌شدن به زلزله و با توجه به انتشار قوی‌ترین پالس‌ها در نزدیک‌ترین زمان به زلزله، مخالفت خود را نظر این افراد اعلام کرده است. برخی دیگر از افراد نیز این پالس‌ها را ناشی از فعالیت‌های انسانی و بی‌ربط با فعالیت‌های لایه‌های زیر زمین عنوان کرده‌اند.

به‌هر صورت مطالعه روی چنین نظریه‌هایی می‌تواند منجر به یافتن راه‌حلی برای پیش‌بینی زلزله‌ها شود که ارزش تلاش بیشتر و انجام آزمایش‌های افزون‌تر را دارا است. نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات