یک شرکت کره‌ای رم ۲۴ گیگابایتی مخصوص سرور را به گوشی‌ها می‌آورد

شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اس کی هاینیکس / SK Hynix روی کیبورد و USB
رم ۲۴ گیگابایتی LPDDR5X-8500 شرکت اس‌کی هاینیکس افزون‌بر موبایل، برای لپ‌ تاپ‌ و خودرو و حتی دیتاسنتر کاربرد دارد.
تبلیغات

شرکت کره‌ای اس‌کی هاینیکس (SK Hynix) در بیانیه‌ای مطبوعاتی از آغاز تولید انبوه حافظه‌ی ۲۴ گیگابایتی LPDDR5X خبر داده است. این حافظه‌ها وارد کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند رده‌بالا می‌شوند. اس‌کی هاینیکس گفته که شاید این حافظه‌ها را حتی در سرورها نیز ببینیم. حافظه‌های LPDDR5X-8500 اس‌کی هاینیکس عملکرد قدرتمندی دارند و تراکم آن‌ها بسیار بالا به شمار می‌رود.

رم ۲۴ گیگابایتی LPDDR5X اس‌کی هاینیکس نرخ انتقال داده‌ی ۸٬۵۰۰ مگاترنسفربرثانیه و رابط عریض ۶۴ بیت دارد و به پهنای باند ۶۸ گیگابایت‌برثانیه دست پیدا می‌کند. این پهنای باند در بازه‌ی ولتاژی ۱٫۰۱ تا ۱٫۱۲ ولت ارائه می‌شود که بسیار پایین است. در بازار کامپیوتر، پهنای باند این رم با پهنای باند ارائه‌شده توسط ساب‌سیستم دو کاناله‌ی DDR5-4800 مقایسه می‌شود؛ آن هم در حالی که رم جدید اس‌کی هاینیکس انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند و ابعادش به‌مقدار قابل‌توجهی کوچک‌تر است.

رم ۲۴ گیگابایتی لوگو اس کی هاینیکس / SK Hynix برای موبایل

اس‌کی هاینیکس پیش از رونمایی رسمی رم ۲۴ گیگابایتی‌اش، این قطعه را در دسترس شماری از گوشی‌سازان قرار داده است. گوشی وان پلاس ایس ۲ پرو از همین رم استفاده می‌کند. مشخص نیست ردمی K60 اولترا که دوشنبه رونمایی می‌شود نیز به رم اس‌کی هاینیکس مجهز شده یا نه. شایعه‌ها می‌گویند آن گوشی نیز ۲۴ گیگابایت رم دارد.

به‌احتمال زیاد زمان کوتاهی پس از اوپو و شیائومی، سایر برندهای فعال در بازار موبایل نیز سراغ تولید گوشی با ۲۴ گیگابایت رم می‌روند.

کاربرد اصلی رم ۲۴ گیگابایتی اس‌کی هاینیکس در بازار موبایل ارائه می‌شود، اما این شرکت کره‌ای می‌گوید رم جدیدش در دستگاه‌های الکترونیکی دیگر ازجمله کامپیوترهای شخصی کاربرد دارد. اپل اولین شرکتی است که از رم LPDDR برای سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ استفاده کرد. حال‌ که انواع پردازنده اینتل و پردازنده AMD نیز از LPDDR5X پشتیبانی می‌کنند، به‌زودی لپ تاپ‌های بیشتری با رم LPDDR5X در بازار خواهیم دید.

حافظه‌های ۶۴ بیت LPDDR5X-8500 در صنعت خودرو نیز کاربرد زیادی خواهند داشت؛ چون در کنار ارائه‌ی عملکرد مناسب، ظرفیت بسیار بالایی دارند و ابعادشان کوچک است. سیستم‌های مدرن اطلاعات-سرگرمی در داخل خودروها، به حافظه‌ای با پهنای باند زیاد نیازمندند و رم جدید اس‌کی هاینیکس می‌تواند توجه خودروسازان را جلب کند. اس‌کی هاینیکس می‌گوید حافظه‌ی ۲۴ گیگابایتی جدیدش را می‌توان در سرورها و سیستم‌های HPC (رایانش با قدرت بالا) نیز استفاده کرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات