فناوری AMD RAMP به‌عنوان رقیب XMP 3.0 اینتل با هدف افزایش عملکرد حافظه DDR5 وارد میدان خواهد شد

شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌لطف فناوری AMD RAMP، سرعت حافظه‌ی DDR5 افزایش پیدا می‌کند. این فناوری را AMD برای رقابت با تکنولوژی XMP 3.0 اینتل توسعه داده است.
تبلیغات

درحالی‌که اینتل با معرفی اولین پلتفرم دسکتاپ سازگار با DDR5 در بازار پیشتاز است، سازندگان حافظه‌ از استاندارد پروفایل آورکلاک جدید XMP 3.0 اینتل استفاده می‌کنند. در همین‌ حال، AMD شبانه‌روزی در تلاش است تا مادربردهای سری ۶۰۰ سازگار با DDR5 خود را با سوکت AM5 جدید برای پردازنده‌های سری Ryzen 7000 عرضه کند.

به‌گزارش ویدئوکاردز، پشتیبانی از اولین پردازنده‌های مبتنی‌بر Ryzen LGA AMD که قرار است در نیمه‌ی دوم سال میلادی جاری رسما ارائه شود، تنها ارتقای اعمال‌شده روی پلتفرم دسکتاپ AMD نیست. مادربردهای جدید مبتنی‌بر LGA1718 اولین مادربردهای AMD نیز هستند که از حافظه‌ی DDR5 و استاندارد PCIe نسل پنج پشتیبانی می‌کنند.

هر دو ویژگی به سخت‌افزار سازگاری نیاز دارند که هنوز نمی‌توان به‌راحتی آن را خرید و درواقع پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی PCIe نسل ۵ دردسترس کاربران عادی نیست. افزون‌براین، حافظه‌ی DDR5 با کمبود عمده‌ی PMIC (مدارهای مجتمع مدیریت انرژی) و درنتیجه افزایش قیمت مواجه است.

فناوری amd ramp

ای‌ام‌دی APU جدید خود موسوم به Ryzen 6000 Rembrandt را با بهره‌گرفتن از حافظه‌های DDR5 و LPDDR5 برای لپ‌تاپ‌ها به بازار عرضه کرده است؛ اما ظاهراً این شرکت فعلا نگران کمبود DDR5 نیست. بااین‌حال، لپ‌تاپ‌های یادشده فوریه عرضه خواهند شد؛ بنابراین، هنوز مطمئن نیستیم که این محصولات چقدر تحت‌تأثیر مشکل کمبود حافظه قرار دارند.

AMD برای سری دسکتاپ خود فناوری جدیدی به‌ نام RAMP را ارائه خواهد داد که اولین‌بار توسعه‌دهندگان HWiNFO آن را فهرست کرده‌اند. فناوری RAMP (پروفایل حافظه‌ی شتاب‌دهنده‌ی Ryzen)ه پاسخی به پروفایل XMP 3.0 اینتل است. این دو فناوری پروفایل‌های آورکلاک از‌پیش‌تعریف‌شده‌ای هستند که به هر ماژول حافظه‌ی پیشرفته اضافه می‌شوند.

AMD RAMP احتمالاً با XMP سازگار خواهد بود و علاوه‌براین، به تولیدکنندگان حافظه اجازه می‌دهد تا فناوری خود را به‌طور انحصاری استفاده کنند؛ درست همان‌طور‌که درباره‌ی کیت‌های حافظه‌ی XMP دارای گواهی Ryzen G.Skill اتفاق افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات