فروش کیت‌های DDR5 تا قیمت ۲۵۰۰ دلار توسط دلال‌ها در eBay

جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
در شرایطی که نرخ عرضه‌ی کیت‌های حافظه DDR5 بسیار پایین‌تر از حجم تقاضای آن است، قیمت این محصولات در بستر eBay به چندین برابر ارزش واقعی خود رسیده است.
تبلیغات

طبق معمول وقتی عرضه و تقاضای قطعه‌ای سخت‌افزاری با یکدیگر تناسب ندارد و دسترسی به آن در بازار سخت می‌شود، تقریبا می‌توان مطمئن بود که قیمت آن در بسترهای خرید و فروش ثانویه مانند eBay با شیب تندی بالا می‌رود. حالا کیت‌های حافظه‌ی DDR5 جدیدترین محصولاتی هستند که به وضعیت کارت‌های گرافیک‌، کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در سایت eBay می‌پیوندد. در چنین شرایطی، دلال‌ها قیمت این کیت‌ها را تا ۲۵۰۰ دلار نیز افزایش داده‌اند.

بعد از عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های اینتل که برای اولین‌بار با مادربردهای سازگار با کیت‌ حافظه DDR5 از راه رسیدند، قیمت این محصولات از قبل در بازار بالا گزارش می‌شد. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ خیلی زود موجودی کیت‌های DDR5 خود را به فروش رساندند تا فقط مادربردهای Z690 با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 برای کسانی که به فکر ارتقاء سیستم خود بودند باقی بماند. بنابراین همان‌طور که در این مدت زیاد دیده شده، تقاضای بالا و عرضه‌ی پایین شرایط ایده آلی را برای دلال‌های eBay فراهم می‌کند.

نشریه PCMag در گزارش جدید خود، به برخی قیمت‌های عجیب و غریبی که این روزها در سایت eBay دیده می‌شود پرداخته است. ظاهرا درحال‌حاضر گران‌قیمت‌ترین کیت حافظه‌ی DDR5 موجود در بازار Dominator Platinum RGB 32GB است که درواقع شامل دو ماژول حافظه ۱۶ گیگابایتی DDR5 با سرعت ۵۲۰۰ مگاهرتز می‌شود. این کیت با قیمت ۲۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد. این درحالی است که Corsair این محصول را در وب‌سایت رسمی خود ۳۴۰ دلار قیمت گذاری کرده بود. یعنی دلال‌ها این کیت را به ۶۳۵٪ قیمت واقعی خود می‌فروشند.

قیمت کیت حافظه DDR5 در eBay

در جای دیگر، قیمت حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی و DDR5 شرکت Oloy به حدود ۸۰۰ دلار رسیده که نسبت به قیمت واقعی ۱۶۰ دلاری خود ۶۰۰ درصد گران تر است.

نمودار قیمت فروش وب‌سایت eBay نشان می‌دهد که میانگین قیمت این محصولات در یک ماه گذشته ۵۳۱ دلار بوده و در بالاترین نقطه به ۲۵۰۰ دلار می‌رسد. ضمن اینکه در این مدت ۸۶۶۷۱ دلار صرف خرید و فروش این محصولات شده است.

نمودار قیمت کیت های حافظه DDR5 در eBay

اما چیزی که وضعیت را برای علاقه‌مندان به خرید حافظه‌های DDR5 بدتر کرده است، کمبود تولید تراشه‌های PMIC یا «مدارهای مجتمع مدیریت توان مصرفی» در ماژول‌های حافظه‌ است که زمان تأمین تدارکات برای تولیدکنندگان را به ۳۵ هفته افزایش داده است.

البته که تعداد کیت‌های حافظه DDR5 نسبت به کوهی از کارت گرافیک‌ و کنسول‌های بازی که در eBay به فروش گذاشته می‌شوند، بسیار محدودتر است، اما تنها دارندگان مادربردهای جدید و سازگار با پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake هستند که برای خرید این محصولات اقدام می‌کنند. بنابراین جامعه‌ی مخاطب هدف این محصولات به مراتب کوچک‌تر است.

مقاله‌های مرتبط:

    البته دارندگان تراشه‌های جدید اینتل می‌توانند همچنان از مادربردهای Z690 که با حافظه‌های DDR4 نیز سازگاری دارند استفاده کنند. اما بهره‌گیری از مزیت‌های حافظه‌های پرسرعت DDR5 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پردازنده‌های آلدرلیک محسوب می‌شود. هرچند بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند که در زمان استفاده از پردازنده‌های Core i5-12600K یا Core i7-12700KF و Core i9-12900K در بسیاری از تست‌ها، استفاده از حافظه‌های DDR5 بهبود چشمگیری را در مقایسه با DDR4 در عملکرد سیستم ایجاد نمی‌کنند. لذا دسترسی دشوار و قیمت بالای این محصولات فعلا دغدغه‌ی اصلی طرفداران پی سی گیمینگ نیست.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات