بنچمارک‌های رم DDR5-6400 از بهبود چشمگیر درمقایسه‌با DDR4 خبر می‌دهند

دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت چینی لانگسیس به‌تازگی حافظه‌ی DDR5-6400 خود را درکنار پردازنده‌ی آلدر لیک اینتل قرار داده است تا تفاوت عملکردش را با حافظه‌ی DDR4 نشان دهد.
تبلیغات

Shenzhen Longsys Electronics، شرکت چینی فعال در حوزه‌ی تولید حافظه‌ی فلش NAND، اخیرا حافظه‌ی DDR5-6400 خود را در‌کنار یکی از پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی کلاس دسکتاپ آلدر لیک اس اینتل قرار داده است تا با نحوه‌ی عملکرد نسل جدید حافظه‌ها آشنا شویم. به‌نوشته‌ی تامز هاردور، نتایج نشان می‌دهد حافظه‌ی DDR5 می‌تواند قدرت پردازشی زیادی به سیستم‌ها تزریق کند و با سخت‌افزارهای نسل بعد به‌خوبی سازگار شود.

در‌حال‌حاضر، شرکت لانگسیس مشغول توسعه‌ی دو ماژول حافظه‌ی DDR5-6400 است. مدل ۱۶ گیگابایتی از طراحی تک‌رنکی استفاده می‌کند؛ اما مدل ۳۲ گیگابایتی سراغ طراحی دو‌رنکی می‌رود. هر دو ماژول حافظه به برد مدار چاپی هشت لایه و ولتاژ ۱٫۱ ولت DRAM مجهز هستند و تأخیر CAS آن‌ها به ۴۰ می‌رسد (CL40). ماژول‌های لانگسیس بهترین نوع حافظه‌‌ی DDR5 محسوب نمی‌شوند. DDR5 درنهایت می‌تواند به نرخ داده‌ی DDR5-8400 و ظرفیت حداکثر ۱۲۸ گیگابایت به‌ازای هر ماژول دست پیدا کند. 

لانگسیس ماژول DDR5-6400 (ES1) خود را در نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی با CL40 به‌نمایش گذاشته است. در مقام مقایسه، مشخصه‌ی A شرکت JEDEC برای حافظه‌ی DDR4-6400 از CL46 بهره می‌برد. پردازنده‌های زیادی پیدا نمی‌شوند که از حافظه‌ی DDR5 پشتیبانی کنند و تاکنون در این زمینه، خبر قطعی از AMD نشنیده‌ایم. به‌نظر می‌رسد خانواده‌ی آلدر لیک قرار است نخستین پردازنده‌ها با پشتیبانی از استاندارد DDR5 را شامل باشد. پلتفرم آزمایشی لانگسیس نیز از پردازنده‌ی آلدر لیک اس اینتل استفاده می‌کند که هشت هسته‌ی پردازشی و سرعت کلاک پایه ۸۰۰ مگاهرتز دارد. 

در‌حال‌حاضر، مشخص نیست لانگسیس کدام‌یک از دو حافظه‌ی DDR5-6400 یا DDR5-4800 خود را با یکی از ماژول‌های DDR4 مقایسه کرده است. این شرکت در نتایج آزمایش به DDR5-6400 اشاره می‌کند؛ اما اسکرین‌شات‌های بایوس ماژول DDR5-4800 را نشان می‌دهد. فعلا نرخ داده‌ی ماژول آزمایش‌شده‌ی DDR4 نامشخص است؛ ولی با قضاوت از روی مقدار CL22 به‌احتمال زیاد با ماژول DDR4-3200 طرف هستیم.

-

Longsys DDR4 32GB C22

Longsys DDR5 32GB C40

تفاوت

آزمایش خواندن AIDA64

۲۵،۷۷۰

۳۵،۸۴۴

۳۹ درصد

آزمایش نوشتن AIDA64

۲۳،۹۴۴

۳۲،۶۱۳

۳۶ درصد

آزمایش کپی AIDA64

۲۵،۸۴۹

۲۸،۸۳۳

۱۲ درصد

آزمایش تأخیر AIDA64

۵۶٫۸

۱۱۲٫۱

۹۷ درصد

بنچمارک Master Lu

۹۱،۵۷۵

۱۹،۳۶۸۴

۱۱۲ درصد

براساس بنچمارک‌های رم لانگسیس، ماژول DDR5 توانسته است در آزمایش خواندن و نوشتن و کپی AIDA64 عملکرد بهتری از ماژول حافظه‌ی DDR4 از خود برجای بگذارد. میزان بهبود عملکرد در سه بخش یادشده به‌ترتیب ۳۹ و ۳۶ و ۱۲ درصد اعلام شده است. جالب است که ماژول DDR5 شرکت لانگسیس ۹۷ درصد تأخیر بیشتری از DDR4 نشان داده است. 

لانگسیس نتایج حافظه‌ی DDR5 خود را در بنچمارک Master Lu نیز به‌نمایش گذاشته است. ماژول حافظه‌ی DDR4 و DDR5 به‌ترتیب امتیاز ۹۱،۵۷۵ و ۱۹۳،۶۸۴ را کسب کرده‌اند. بنچمارک‌های این‌چنینی نمی‌توانند تفاوت‌ها را دقیقا مشخص کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد ماژول DDR5 توانسته است در آزمایش Master Lu تقریبا ۱۱۲ درصد سریع‌تر ظاهر شود. براساس شایعه‌ها، پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی آلدر لیک اس اینتل اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند؛ ازاین‌رو، در آینده‌ای نزدیک مشتریان می‌توانند از عملکرد اولیه‌ی DDR5 آگاه شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات