مایکرون فناوری حافظه 3D XPoint را رها کرد

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکرون رسما اعلام کرد تحقیق و توسعه‌ی فناوری حافظه‌ی 3D XPoint را پایان می‌دهد و کارخانه‌ی IMFT فعال در ایالت یوتا را می‌فروشد.
تبلیغات

مایکرون در اقدامی ناگهانی اعلام کرد تمامی فرایند تحقیق‌وتوسعه‌ی فناوری حافظه‌ی 3D XPoint را متوقف می‌کند. به‌نوشته‌ی AnandTech، اینتل و مایکرون مشترکا فناوری 3D XPoint را توسعه دادند و سال ۲۰۱۵ از آن به‌عنوان فناوری حافظه‌ی غیرفرار پرده‌برداری کردند و گفتند حافظه‌های متکی‌بر این فناوری پرسرعت‌تر و بادوام‌تر از حافظه‌های فلش NAND خواهند بود.

اینتل مسئولیت تولید تقریبا تمامی محصولات تجاری مبتنی‌بر 3D XPoint را در برند اپتین برای درایوهای NVMe SSD و ماژول‌های حافظه‌ی پایدار در فرم‌فاکتور DIMM برعهده داشته است. مایکرون سال ۲۰۱۶ برند QuantX را برای تولید محصولات 3D XPoint بنیان‌گذاری کرد؛ اما هیچ‌گاه عرضه‌ی محصولی با برند QuantX را شاهد نبودیم.

نخستین و تنها محصول متکی‌بر 3D XPoint مایکرون درایو SSD پرچم‌دار سازمانی X100 بود که بسیار محدود عرضه شد و صرفا دردسترس شرکای تجاری قرار گرفت. مایکرون پس از بررسی بازار به این نتیجه رسیده است که سرمایه‌گذاریِ بیشتر روی 3D XPoint ارزش ندارد.

مایکرون درحال‌حاضر صاحب تنها کارخانه‌‌ای است که می‌تواند حافظه‌های 3D XPoint را در حجم انبوه تولید کند. این کارخانه با نام IMFT شناخته می‌شود و در شهر لهی ایالت یوتای آمریکا واقع شده است و پیش‌تر مرکزی برای تولید حافظه‌های فلش و 3D XPoint مشترک اینتل و مایکرون بود.

اینتل و مایکرون سال ۲۰۱۸ همکاری تجاری‌شان را جدا کردند و مرحله‌ی اول این جداسازی برای حافظه‌‌های فلش 3D NAND اتفاق افتاد. زمان زیادی نگذشته بود که توسعه‌ی دومین نسل از 3D XPoint به‌پایان رسید و اینتل و مایکرون رسما به همکاری‌شان روی این فناوری پایان دادند.

سال ۲۰۱۹، مایکرون از حقش برای خرید سهم اینتل از کارخانه‌ی IMFT استفاده کرد تا به تنها صاحب این کارخانه تبدیل شود. به‌دنبال این اتفاق، اینتل برای استفاده از فناوری 3D XPoint در محصولات سری اپتین خرید ویفرهای 3D XPoint از مایکرون را شروع کرد و به‌نوعی به مشتری مایکرون تبدیل شد.

محصولات اپتین اینتل به‌حدی زیاد نیستند که تمام ظرفیت تولیدی کارخانه‌ی IMFT مایکرون را ازآنِ خود کنند و از قرار معلوم سود عملیاتی غیر GAAP مایکرون افت ۴۰۰ میلیون دلاری سالانه تجربه کرده است. 

مایکرون می‌گوید کارخانه‌ی تولید حافظه‌ی 3D XPoint را به‌فروش گذاشته است و هم‌اکنون با چند شرکت در این زمینه مذاکره می‌کند. گفته می‌شود اینتل از بخت بیشتری درمقایسه‌با بقیه برای خرید کارخانه‌ی IMFT برخوردار است. تیم آبی اخیرا فرایند طولانی فروش کسب‌و‌کارش در حوزه‌ی حافظه‌ی فلش NAND و درایوهای SSD مبتنی‌بر فلش را به اس کی هاینیکس آغاز کرده است و قصد دارد همچنان به تولید محصولات اپتین ادامه دهد.

اینتل تیم تحقیق‌وتوسعه‌ی 3D XPoint را به ریو رنچو در نیو مکزیکو منتقل کرده؛ اما ظرفیت اختصاصی‌ برای تولید انبوه حافظه‌های 3D XPoint ایجاد نکرده است. تصاحب کارخانه‌ی IMFT می‌تواند اقدامی هوشمندانه برای اینتل باشد تا مجبور نشود هزینه‌های زیادی برای پیاده‌سازی تجهیزات تولید 3D XPoint در کارخانه‌های فعلی متحمل شود. کارخانه‌ی NAND اینتل در دالیان چین نیز حافظه‌ی 3D XPoint تولید می‌کند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که اینتل کارخانه‌ی IMFT را بخرد. مایکرون می‌گوید ازلحاظ تئوری می‌توان از این کارخانه برای ساخت مدار مجتمع منطقی یا آنالوگ نیز استفاده کرد. با درنظرگرفتن وضعیت وخیم بازار تراشه، انتظار داریم این کارخانه‌ی مایکرون سریع فروخته شود، حتی اگر خریدار مجبور باشد زمان و هزینه‌ای درخورتوجهی صرف پیاده‌سازی دستگاه‌های تولیدی جدید در کارخانه کند. 

مایکرون درحال‌حاضر فناوری مستقیمی برای جایگزینی با 3D XPoint ندارد؛ اما گفته است به فرایند تحقیق‌وتوسعه روی فناوری‌های جدید حافظه‌ و سیستم‌های ذخیره‌سازی ادامه می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات