شرکتی چینی حافظه ۱۲۸ گیگابایتی DDR5-4800 معرفی کرد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکتی چینی از ساخت نخستین ماژول حافظه‌ی DDR5 خود خبر داده و مدعی شده است که پردازنده‌های آلدر لیک و تایگر لیک U اینتل به‌همراه پردازنده‌های ون گوگ و رمبرندت AMD از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

خبرگزاری تامز هاردور به‌نقل از IThome می‌نویسد شرکتی چینی به نام Asgard که زیرنظر Shenzhen Jiahe Jinwei Electronic Technology فعالیت می‌کند، نخستین ماژول حافظه‌ی DDR5 خود را رونمایی کرده است. ماژول حافظه‌ی Asgard پارت‌نامبر VMA5AUK-MMH224W3 را یدک می‌کشد، ۶۴ گیگابایت ظرفیت دارد و شرکت تولیدکننده اعلام کرده است که آن را در مدل‌‌های ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی نیز تولید می‌کند.

اگر به سیستم‌های پخش‌کننده‌ی گرمای جالب و نورپردازی RGB عادت کرده‌اید، ماژول DDR5 شرکت Asgard ممکن است چندان برایتان چشم‌نواز نباشد. بااین‌همه، وقتی بحث به قطعاتی مثل حافظه‌ی رم می‌رسد، ظاهر اهمیت چندانی ندارد و کارکرد قطعه اهمیت پیدا می‌کند. 

صرف‌نظر از تراکم، ماژول حافظه‌ی DDR5 شرکت Asgard با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند که بسیار کمتر از حداکثر فرکانس تعیین‌شده برای حافظه‌های DDR5 است. متخصصان می‌گویند مشخصه‌ی DDR5 ازلحاظ تئوری به ماژول‌های حافظه امکان می‌‌دهد به فرکانس ۸۴۰۰ مگاهرتز دست پیدا کنند. انتظار داریم ماژول حافظه‌ی Asgard تنها ولتاژ ۱٫۱ ولت DRAM را مصرف کند که ولتاژ مرجع برای استاندارد DDR5 محسوب می‌شود. در این ماژول، از استاندارد B شرکت JEDEC استفاده شده است و این یعنی تایمینگ ماژول DDR5 شرکت Asgard روی ۴۰-۴۰-۴۰ تنظیم می‌شود. 

براساس اطلاعات منتشرشده، Asgard هنوز فرایند تولید انبوه حافظه‌ی DDR5 خود را شروع نکرده که البته منطقی است؛ زیرا هنوز پردازنده‌ای ساخته نشده است که بتواند با استاندارد DDR5 سازگار باشد. Asgard انتظار دارد تولید انبوه حافظه‌ی خود را ‌هنگام عرضه‌ی رسمی پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی سری آلدر لیک اینتل (Intel Alder Lake) و مادربردهای سری ۶۰۰ آغاز کند. 

فردی به‌نمایندگی از شرکت Asgard در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی IThome نام برخی از پردازنده‌های اینتل و ای ام دی (AMD) را اعلام کرد که قرار است از استاندارد DDR5 پشتیبانی کنند. در بین پردازنده‌های تیم آبی، خانواده‌ی آلدر لیک و سفایر رپیدز (Sapphire Rapids) و تایگر لیک یو (Tiger Lake-U) و در بین پردازنده‌های تیم قرمز، APUهای خانواده‌ی ون گوگ (Van Gogh) و رمبرندت (Rembrandt) از DDR5 پشتیبانی خواهند کرد. 

تصویر اصلی مقاله به ماژول حافظه DDR5 شرکت Asgard ارتباطی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات